Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

لو أنت أبوه تعمل إيه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• لو أنت أبوه تعمل إيه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

إبني في مدرسة إعدادي في الصف الأول متوسط أمس حدث موقف مع أحد طلاب فصله طلب المدرس من احد التلاميذ جلب شنطة تلميذ معين معروف بزيادة الحركة
    ووضع فيها المد رس 10 ريال وعلبة سجائر دون أن يراه أحد وأرسل في طلب وكيل المدرسة فجاء الوكيل قال له المدرس هذا الولد يبيع سجائر للأولاد فماكان من الوكيل إلا أن قام بلطم الولد بقوة جعلته يصطدم بالحائط وخرج فخرج وراءه المدرس ثم رجع قال له التلميذ وهو يبكي والله مش بتاعتي يا أستاذ فقال له المدرس طيب مين حاطهالك قال مش عارف فسأل التلاميذ مين يعرف ياولاد اللي حط له الحاجات في الشنطة ردوا مانعرفش
    قال المدرس عارفين مين حطها ؟ أنا !!!!!!!!!!!!!!!
    وقال للولد أنا آسف انا ماكنتش أعرف أن الوكيل هايضربك انا كنت عايز أعرف الولاد مشاعر الخوف .
    بربكم هذا يعقل هل هذا إسلوب تربوي تعليمي يعني الموقف ده مش هايعلق في ذاكرةهذا الولد ليكون مثالا حيا على الظلم والكذب
    ولا الوكيل اللي جاي يضرب كده من غير مناقشه ده كلام ؟!!!
    واللي أنا مستغرباله التمييز بينمدارس البنات ومدارس الأولاد
    البنات عندهم ممنوع الضرب مهما حصل حتى لو بنت ضربت بنت تانية ضربة خطيرة مايقدروش يعملو لها اي حاجة إلا لفت نظر بسيط أو خصم درجتين هنا تعليمات من أمريكا بمنع الضرب هذا تعليق إحدى المدرسات
    طيب شوف مدارس الأولاد على جميع مراحلها من إبتدائي لمتوسط لثانوي الكل بيضرب في الأولاد (مثلا في مدرسة ابني اللي في ابتدائي اليوم مدرس شاف ولد في تانية ابتدائي واقف في مكان غلط لإن الولد جديد علىالمدرسة ومش عارف القوانين تخيلوا عمل إيه
    ماكان منه إلا أن تكرم وتعطف وأعطاه ((شالوت)) عذرا على اللفظ جامد جدا قلب الولد رأسا على عقب كالكورة أمام الأولاد إبني بيقوللي اللي عجبني إن الولد مانزلش دمعه واحده ونظر للمدرس نظرة عميقة
    انا بصراحة مقهورة على الولاد دول ولو أنا من أهاليهم مش عارفه كنت هاعمل إيه
    وكل سنه باسمع حكايات توجع من دي كتير طيب ليه كده مش المفروض المدرس ده بيأدي رساله بالشكل ده هو فعلا بيأدي رسالة بس رسالة تانية خالص تطلع مجرمين وظلمة وليه مدارس البنات بتلتزم بالقوانين ومدارس الولاد لأ !!!!!

هو الكلام ده حقيقي؟؟

لو حقيقي تطلعه عينه، اسألوا أي حد بيفهم في القانون بخصوص فعل المدرس، أما بخصوص فعل الوكيل لو الولد اتعور، أعتقد فيها حاجة اسألوا برضه واحد بيفهم في القانون

وبعدين الضرب له حدود برضه، أنا كنت فاكر لما كنت في الإبتدائي والإعدادي في الإمارات (ما كانش لسه الضرب اتمنع) بيقولولنا الجيش أوسخ من كده (المدرسين المصريين والأردنيين) مع إن الجيش عندنا لا فيه ضرب ولا حاجة بس بيكدروا بطرق تانية وطرق أعنف مليون مرة، من الضرب، يعني حجة الجيش دي حجة واهية، طبعاً بالنسبة للمرحلة الثانوية - كنت بروح أعنف مدارس وأعنف فصول مع إني كنت مؤدب جداً - الطلاب كانوا بيضربوا المدرسين وبيهددوهم وكان في عصابات وبلاوي زرقة في المدارس فالمدرسين كانوا بيخافوا من الطلاب، بعد منع الضرب في المدارس طلعت أجيال البيتي فور، اللي بتخاف من شكة الدبوس اللي حتى المدرس ما يستجروش ينفخوا معاه - حتى لو كان ظالم -
    (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

الرد على من قال بحل المعازف

http://www.abumishari.com/

مدرس مختل عقليا (عذرا على اللفظ) ومن رايي ان تسألو احد يفهم في القانون او محامي كما قال الاخ ممنور

للأسف الشي هذا يحدث بكثرة لا مثيل لها
        لو كنت متأكدة من الخبر أرسلي لوزارة التربية والتعليم وسيفصل هذا الـ من غير اعتراض إلا إذا ..
        والله إنه لخبث .. أعانني الله وإياكم
        تحياتي
        لا إله إلا الله محمد رسول الله

DreamPaint Flickr
        MY DeviantArt
        TUNISIA ---->████████████████ : 100% done

EGYPT ------>████████████████ : 100% done

LIBYA ------->██████████░░░░░░ : in progress

ALGERIA ---->████░░░░░░░░░░░░ : in progress

YEMEN ------>██████░░░░░░░░░░ : in progress

PALESTINE ->░░░░░░░░░░░░░░░░ : The Next Project

لو مكانك سأرفع قضية , او الولد يلطم الوكيل امام جميع طلاب المدرسة صباحا ...

لأنه ان كان لي ولد , فهو لن يستيقظ من النوم ويذهب الى المدرسة لينهان , بل ليتعلم .

ليه كده ؟؟!!!!

لا حول ولا قوة الا بالله
            A BiG FaN OF

MAXFORUMS
            Theory_Of_Design@yahoo.com

م / محســن عمــاد
            mohsen_3d

مختل عقليا واهبل من غير عزرا وكمان معندهوش ضمير ولا اخلاق المشكلة انهم بيربوا الاطفال غلط ولما يترقى ويتنقل مدرسة ثانوى كله بيطلع عليه لما عيل اد ولاده يديلوا علقة مينساهاش طول عمره وتبقى علامة سودة فى حياته
              حسبى الله ونعم الوكيل
              يا ريت يا ام محمد لو تخلى والد ابنك يلفت نظر والد الولد ده لانه طفل وممكن يخاف يتكلم وحقه يضيع تليفون صغير منك ممكن يقلب الدنيا عليه

انا اتذكر انى وانا فى تانية اعدادى ضربت مدرس حتة الم برده بسبب موضوع مشابه بس اخف شوية وده طبعا بعد اما هو الى بدأ وكان يومه اسود وساب المدرسة لما اتفضح المشكلة انه كان لسه متجول المدرسة من اسبوع ومكنش فيه نفس خاااااااااالص كان طولى وانا فى تانية اعدادى وعندو بتاع 55 سنة

المشاركة الأصلية بواسطة hashmal مشاهدة المشاركة
                او الولد يلطم الوكيل امام جميع طلاب المدرسة صباحا ...
                المشاركة الأصلية بواسطة eslamafify مشاهدة المشاركة
                انا اتذكر انى وانا فى تانية اعدادى ضربت مدرس حتة الم
                ايه ياجماعه فيه ايه .. مش للدرجادى طبعا !!

مينفعش نربى ولادنا على كده غلط جدا , لازم فيه احترام للكبير فما بالك بأحترام المعلم

وكل شيىء يؤخذ بالقانون

A BiG FaN OF

MAXFORUMS
                Theory_Of_Design@yahoo.com

م / محســن عمــاد
                mohsen_3d

انا لسه في تانيه اعدادي وحصلت معايا مشكله اقل شويه من اسبوع تقريبا ......... بس بعد المدرسه اتلميت عليه انا وكل العيال اللي متغاظين منه وزقلناه بالطوب هههههههههههه عشان يحرم يعمل كده تاني ...واضح انهم محتاجين يتربوا من جديد

المشاركة الأصلية بواسطة mohsen_3d مشاهدة المشاركة

مينفعش نربى ولادنا على كده غلط جدا , لازم فيه احترام للكبير فما بالك بأحترام المعلم

وكل شيىء يؤخذ بالقانون

أصل العنف في مدارسنا أوفر أوي تتوقع الطلاب هيطلعوا إيه ؟؟

يا عمي كان عندنا مدرس رياضيات بيحدف علينا الكراسي (والكراسي عبارة عن قاعدة خشب، ومسند خشب والأرجل حديد زهر)، وبيضربنا بخرطوم الميّة (الأبيض لو تعرفه) ولسه في أكتر من كده ... بس مش عايز أصدع دماغك

ملخص الكلام، واحد اتربى على العنف، ما تطلبش منه إنه يبقى حنين وعنده قلب فجأة كده مرة واحده وخاصة مع اللي كان بيؤذيه صح ؟؟
                    (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

ياجماعة الولد مش إبني هو زميله في الفصل لكن أنا إتقهرت عشانه الأول والتاني برضه وبعدين لو هابلغ هابلغعن مين ولا مين والله كل يوم والتاني يحكولي حاجات غريبة تقطع القلب مش عارفه العيال دول أهاليهم بتسكت ليه ده في مدرس معروف بيضرب بطريقة غبية من إختراعه بيحد المسطرة بين الأصابع على حدها ويخلي الولد يضغط ويضربه عليها
                      يعني تحس إنهم متخلفين عقليا مش مدرسين
                      لكن يا إسلام أنا مش معاك في موضوع ضرب الطالب للمدرس مهما كان برضه قف للمعلم وفه التبجيلا كاد المعلم أن يكون رسولا
                      المعلم المحترم واجب تقديره لكن غير ذلك واجب عقابه لكن مش بالألم

وكل شيىء يؤخذ بالقانون

قانون مين يا باشا الى هيعوض اهانة زى دى اقصى حاجة لفت نظر ولا ان كان حتى نقل بس ده مش هيخلى الطفل ينسى الكلام ده الموقف الى حصل معايا ده فات عليه اكتر من 12 سنة والله لو مكنتش خدت حقى مكنتش نسيته لحد دلوقتى وكل اما افتكره اتعقد وبحمد ربنا انى عملت كده الكلام ده لو فى سبب للضرب اصلا لكن من غير اى سبب لمجرد ان المدرس عايز يفرد نفسه يصطاد طالب ويعمل معاه كده يبقى لا ينطبق عليه اى نوع من انواع الاحتلاام للانسان ده اخره يتربط مع المواشى ويتضرب معاهم ليل نهار

اما المدرس المحترم والله بيجبر اى طالب سواء كان محترم ولا لا انه يحترمه ويعمله الف حساب ومن غير خوف مجرد احترام وياما قابلنا النوعيات دى بس نعدها على صوابعنا

المشاركة الأصلية بواسطة أم محمد مشاهدة المشاركة
                          ياجماعة الولد مش إبني هو زميله في الفصل لكن أنا إتقهرت عشانه الأول والتاني برضه وبعدين لو هابلغ هابلغعن مين ولا مين والله كل يوم والتاني يحكولي حاجات غريبة تقطع القلب مش عارفه العيال دول أهاليهم بتسكت ليه ده في مدرس معروف بيضرب بطريقة غبية من إختراعه بيحد المسطرة بين الأصابع على حدها ويخلي الولد يضغط ويضربه عليها
                          يعني تحس إنهم متخلفين عقليا مش مدرسين
                          لكن يا إسلام أنا مش معاك في موضوع ضرب الطالب للمدرس مهما كان برضه قف للمعلم وفه التبجيلا كاد المعلم أن يكون رسولا
                          المعلم المحترم واجب تقديره لكن غير ذلك واجب عقابه لكن مش بالألم

ربنا مش هيسيبهم الناس دي بيحصل فيها عمايل من دعاء الناس عليها، أهالي ناس تعرفيها سكتت، ناس تانية ممكن تاخد حق الأهالي اللي سكتت وهتاخده بطريقة وحشة أوي، دا غير ناس تانية، دلوقتي طوب الأرض بيستقل بيهم بعد ما كان ليهم شنّة ورنّه

ده المعلم يا ام محمد مش الارجوزات الى موجودين الايام دى يعنى الموقف ده وانا قاعد فى حالى لقيته بيندهلى روحتله مرة واحده راح ضاربنى وهو بيقولى فى نفس الوقت بتتكلم ليه عايزانى ارد عليه بلسانى بس

المشاركة الأصلية بواسطة eslamafify مشاهدة المشاركة
                              ده المعلم يا ام محمد مش الارجوزات الى موجودين الايام دى يعنى الموقف ده وانا قاعد فى حالى لقيته بيندهلى روحتله مرة واحده راح ضاربنى وهو بيقولى فى نفس الوقت بتتكلم ليه عايزانى ارد عليه بلسانى بس

ابعتله الصورة دي وأتحداك يفهمها

يعمل...
                              X