صفحة 1 من 2 12 أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 29

موضوع: ::[عصام البدري]:: الفصل 2 التمرين 6

ردود: 29 | زيارات: 5933
  1. #1
    طالب / مدرسة الأنيميشن
    صور رمزية essam-78
    تاريخ التسجيل
    Nov 2007
    المنطقة
    مصر
    ردود
    625

    Thumbs up ::[عصام البدري]:: الفصل 2 التمرين 6

    بسم الله
    اخيرا وبعد معاناه....... تم اجتياز التمرين الخامس
    .....


    ...
    مفتاح المرور
    يعني التطبيق الخامس
    هنــــــــــــــــــــــــا
    أخر تعديل بواسطة essam-78 في 28 / 04 / 2009 الساعة 10:28 PM
    يا حي ياقيوم برحمتك استغيث
    اصلح لى شانى كله ولا تكلنى لنفسى طرفه عين



  2. #2
    نصيحة اخي عصام لا تجعل احاديث الكركات والمواد المقرصنة علنية ستلتصق باسمك وتحفض في ارشيف جوجل ولن تتمكن من ازالتها ، انت لا تدري اين سيكون مستقبلك ربما في دريم ووركس وسيكون من السيئ ان يجدو هته المعلومات عنك ستكون في حالة حرج .ولا تعتقد انهم لا يطلعون على ما يكتب هنا .قبل فترة راسلة مدرسة انميشن منتور ادارة الموقع هنا يشتكون منك ومن طالب اخر هنا في المدرسة وقالو انكما تضعون روابط لكركتراتهم ولمحوا الى ضرورة اتخاذ اجراء معكم .طبعا هته الأشياء ستواجهكم كعراقل ربما في عملكم في احدى الشركات الكبرى ربمى .

  3. #3
    طيب ياريت نعرف لو في حرج للإدارة من إستخدام الطلبة للشخصيات المذكورة وهل يمكن تلافي هذه المشكلة يعني اكيد عندنا محترفين يقدروا يمدونا بشخصيات مثلها ولو بمقابل طالما أن الموضوع فيه ضرر لأحد

  4. #4
    طالب / مدرسة الأنيميشن
    صور رمزية eslamafify
    تاريخ التسجيل
    Oct 2005
    ردود
    2,274
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة مجنون rigging معاينة الرد
    نصيحة اخي عصام لا تجعل احاديث الكركات والمواد المقرصنة علنية ستلتصق باسمك وتحفض في ارشيف جوجل ولن تتمكن من ازالتها ، انت لا تدري اين سيكون مستقبلك ربما في دريم ووركس وسيكون من السيئ ان يجدو هته المعلومات عنك ستكون في حالة حرج .ولا تعتقد انهم لا يطلعون على ما يكتب هنا .قبل فترة راسلة مدرسة انميشن منتور ادارة الموقع هنا يشتكون منك ومن طالب اخر هنا في المدرسة وقالو انكما تضعون روابط لكركتراتهم ولمحوا الى ضرورة اتخاذ اجراء معكم .طبعا هته الأشياء ستواجهكم كعراقل ربما في عملكم في احدى الشركات الكبرى ربمى .

    بجد!!!!!!!!!!!!

    انا فوجئت بالكلام ده

    وتقريبا الطالب التانى ده انا مش كده؟

    طيب ممكن نستخدم الكركترات المجانية الى على الانترنت فى منها جيد ؟

  5. #5
    طالب / مدرسة الأنيميشن
    صور رمزية essam-78
    تاريخ التسجيل
    Nov 2007
    المنطقة
    مصر
    ردود
    625
    يشتكون منك ومن طالب اخر هنا في المدرسة
    اخي فيصل هل انت متأكد ان الطالب المذكور انا.......
    لاني لم اخوض من قبل في اي موضوع يخص شخصيات هذة المدرسة.....وعمري ما وضعت رابط يخص هذة الكركترات
    .................
    واساسا انا شغال علي ماكس ..حتي التمرين الاول بهذا الفصل....
    ........
    عموما انا هاخد بنصحتك ....واعتذر للقائمين علي المنتدي لو كان فية حاجة صدرت مني عن طريق الخطأ..
    وسوف اقوم بتعديل اي مشاركة تتعارض مع قوانين المنتدي
    ...................
    اكيد عندنا محترفين يقدروا يمدونا بشخصيات مثلها
    ام محمد...... الحل النهائي لهذا الموضوع في ايد الاستاذ / فيصل
    ممكن يأخذ هدنة من النقد والمتابعة لطلبة المدرسة لمدة اسبوع اواكتر ... يعمل فيها ريج كركتر خاص بمدرستنا ...يستخدم هذا الموسم...... وللمواسم القادمة لهذة المدرسة
    فلن نظل نعتمد عليهم.وعلي الشخصيات الخاصة بهم الي الابد
    ...................
    وتقريبا الطالب التانى ده انا مش كده؟
    ايه يا اسلام ..........
    انت بتعترف كدة بسهوله .....من غير قلم ولا اي حاجة هههههههههههه
    يا حي ياقيوم برحمتك استغيث
    اصلح لى شانى كله ولا تكلنى لنفسى طرفه عين


  6. #6
    ام محمد...... الحل النهائي لهذا الموضوع في ايد الاستاذ / فيصل
    والله ياريت على رأي المثل حمارتك العارجة تغنيك عن سؤال اللئيم
    وأنا ممكن أشارك في المودلينج لو تم السير قدما في الموضوع

  7. #7
    لالا لا تقلقو لا احراج ولا شيئ ليس من حقهم ان يطالبونا بمنع الناس من وضع فيديوهات فيها كركتراتهم وهم يعلمون ذالك كل ما طالبو به هو حذف الروابط .
    بالنسبة لأقتراح ام محمد والله اقتراح جيد جدا وقد خططنا له منذ فترة ولكن تناسيناه .حقيقتا لم احب ان نعمل بكركترات نحس ان سرقناها ونحن نستطيع ان نعمل افضل منها .لو واحد يستطيع عمل موديل لكركتر مماثل لبيشوب مدروس ودقيق ومدرس تشرحيا والأهم جيد من الناحية الجمالية مثل بيشوب اعدكم بريج في نفس مستوى بيشوب ومع واجهة مستخدم ui بها كل ما يحلم به المحرك ولكن طبعا حينها ساستقيل من المدرسة لمدة طويلة علىالأرجح : )
    بالنسبة للكركترات الخاصة بانميشن منتور لا حرج ولا شيئ ذالك شيئ لا يعني الموقع وليس مسؤلا عنه .

  8. #8
    الحمد لله إن الموضوع مافيهوش قلق لكن لوهانبدأ في التصميم ياريت يكون ورشة عمل ونشترك فيها المودلير طبعا وناخد أفضل النتائج بس عايزين مسابقة لأفضل تصميم شخصية والأعضاء المختصين يقدموا أعمالهم وبعدها تبدأ ورشة المودلينج
    بالتوفيق

  9. #9
    طالب / مدرسة الأنيميشن
    صور رمزية essam-78
    تاريخ التسجيل
    Nov 2007
    المنطقة
    مصر
    ردود
    625
    بالنسبة للكركترات الخاصة بانميشن منتور لا حرج ولا شيئ ذالك شيئ لا يعني الموقع وليس مسؤلا عنه
    تمام......
    بس مش عايزين ننسي موضوع ... كاركتر خاص بمدرسة المنابر
    يا حي ياقيوم برحمتك استغيث
    اصلح لى شانى كله ولا تكلنى لنفسى طرفه عين


  10. #10
    طالب / مدرسة الأنيميشن
    تاريخ التسجيل
    Jan 2009
    المنطقة
    مصر
    ردود
    391
    فى البداية أتمنى لك التوفيق فى تمرينك أخى عصام.
    وأود أن أسأل أخى فيصل من هو العضو الثانى؟
    فحسب قول عصام أنه لم يرفق أى روابط خاصة بكراكتراتهم، إذاً فهل يُلقون التهم جُزافاً؟

  11. #11
    طالب / مدرسة الأنيميشن
    صور رمزية eslamafify
    تاريخ التسجيل
    Oct 2005
    ردود
    2,274
    ايه يا اسلام ..........
    انت بتعترف كدة بسهوله .....من غير قلم ولا اي حاجة هههههههههههه
    ههههه خدها من قاصرها احسن هو انا لسه هستنى القلم

  12. #12
    طالب / مدرسة الأنيميشن
    صور رمزية essam-78
    تاريخ التسجيل
    Nov 2007
    المنطقة
    مصر
    ردود
    625
    فى البداية أتمنى لك التوفيق فى تمرينك أخى عصام.
    وأود أن أسأل أخى فيصل من هو العضو الثانى؟
    فحسب قول عصام أنه لم يرفق أى روابط خاصة بكراكتراتهم، إذاً فهل يُلقون التهم جُزافاً؟
    شكرا اسلام .........
    انا مرضيتش اكون لحوح .. واكرر سؤالي علي الاستاذ فيصل........عموما المسامح كريم..ههههههههه
    ههههه خدها من قاصرها احسن هو انا لسه هستنى القلم
    راجل........... يا ابو عفيفي

    ..................
    التطبيق

    دي بعض الصور اللي استخدمتها كمراجع للوضعيات.........بس الاساس كتاب ريتشارد وليامز طبعا
    والفيديو اللي حطه استاذ فيصل في موضوع تطبيقات الفصل الثاني
    دي صورة من كتاب Eadweard Muybridge - The Human Figure in Motion


    ودي من كتاب Animation:
    The Mechanics
    of Motion


    ودي طبعا عارفين مصدرها


    للاسف انا عملت الحركة مشي في المكان.... عملت محاولات كتير علي موضوع الوك سيكل..وشفت الفيديو بتاع استاذنا ياسر يس ... وللاسف بيكون فيها مشاكل كتير .... شكلي كدة هعمل اوضاع 48 فريم كلهم يدوي
    عموما دي الحركة 24 فريم فقط منظور جانبي
    انا عملت الاوضاع الرئيسية فقط ...
    يعني لسة ..فية حاجات كتير عايزة تظبيط
    الاوفرلابنج .... الاقواس....الفلوثرو.....تكسير العظام.........الخ ملف الحركة



    فية اي مشاكل في الاوضاع
    يا حي ياقيوم برحمتك استغيث
    اصلح لى شانى كله ولا تكلنى لنفسى طرفه عين


  13. #13
    جيد اخي عصام ذالك هو الطرق الصحيح لقوة العمل والتعلم العميق جيد ان تبحث دائما عن المراجع والكتب .وفعلا قد نبهتني لكتاب Eadweard Muybridge - The Human Figure in Motion لم اره من قبل فيه الكثير من المراجع المفيدة شكرا لك .
    بالنسبة لمسألة كركترات انميشن منتور اذكر انك كتبت اسماء الكركترات بالأنجليزية في احد مواضيع الأخت مروة ولا اعلم ربما اعتقدو انك توزعها عبر الخاص او تطلبها لذالك تكلمو عنك فهم يبحثون دوريا في النت عن تلك الأشياء بالأنجليزية .
    عملك بداية جيدة جدا يمكن ان تكون متميزة مع المزيد من التعديل .
    انتبه الى تقوس الضهر لاحض انه يحمل شكل الحرف s لا اعتقد انه فكرة جيدة لم ارى مشية بتلك الشكل في الجذف حاول ان تجعله تقوس بشكل ( ويكون مبالغ فيه عند وضعية النزول وشبه مستقيم عند وضعية الصعود كأنه سكواش وستراتش للجذع .
    حاول ان تبالغ في الأوفرلابين والفلوثرو اكثر بناء على دراسة من يقود من من الكتف وحتى اطراف الأصابع .



    وحاول عمل سايكل للحركة على الأقل لمرة واحدة كي نستطيع دراسة السبايسين لترنحات الذراعين .

  14. #14
    طالب / مدرسة الأنيميشن
    صور رمزية eslamafify
    تاريخ التسجيل
    Oct 2005
    ردود
    2,274

    Arrow

    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة مجنون rigging معاينة الرد
    جي ماستر عملك جميل جدا خاصتا الجزئ السفلي من الجسد اعتقد لو لم يكن فيه الكثير من التباين في شكل الرجل بين الكونتاكت وما قبلها لكان سلسا جدا .
    الجزئ العلوي حاول ان تعمل بعض التغير في تقوس الجذع في وضعية النزول يكون تقوس اكثر ويقل كثيرا في وضعية الصعود لأعطاء ديناميكية لحركة الضهر كأنه سكواش وستراتش .
    ايضا حاول ان تبالغ اكثر في الأوفرلابين في الذراعين ولكن قلل من درجة ترنحهما فهما يرتفعان اكثر من اللازم خاصتا الترنحة الخلفية لا يجب ان ترتفع كثيرا وفكر في الأوفرلابين جيدا والفلوثرو من يقود من اولا الكثف ثم العضد الذي يقود الساعد اي انه يسبقه صعودا ونزولا علينا ان نرى ذالك وكذالك الفلوثرو على نفس المبدأ يبنى وتكون الكمف اخر ما يلحق دائما .
    حركة ترنح الذراع لا تبدو لي بالسبايسين المطلوب لا اعلم حاول ان تعمل جوست للعضد وراقب هل السبايسين مثل بندول الساعة ام لا اي يتسارع في المنتصف ويتباططئ عند النهايتين .
    هته صورة من موضوع عصام .

    بالنسبة لدوران الحوض لا اعلم ان كنت وضعته فهو لا يضهر بشكل واضح .

    ههههههههههههههههه اخ فيصل انا اخدت دقيقتين او اكثر مقتنع انك رديت عند ماستر بالخطئ

    واضح ان الانميشن بوظ دماغى خاااااااالص ههههههههههههههه


  15. #15
    طالب / مدرسة الأنيميشن
    صور رمزية essam-78
    تاريخ التسجيل
    Nov 2007
    المنطقة
    مصر
    ردود
    625
    السلام عليكم
    للاسف مشكلة عمل الوك سيكل...ما زالت قائمة...وانا بحاول وان شاء الله اعرف المشكلة فين..
    بس ان ضغط علي نفسي شوية... وعملت ملف الحركة من الاول .. وخليت الحركة في اتجاة محور z بطريقة يدوية وكان ضبط السبيسينج في غاية الصعوبة......
    ....
    عموما دا ملف الحركة


    فية كام خطأ انا عارفهم وحولت اظبط فيهم ... بس لسة ما وصلتش لنتيجة مقنعة
    زي السبيسينج الخاص بالحوض
    وسبيسنج الزراعين
    ............... الخ
    بالنسبة لمنظور الامامي
    في اخطاء كتير في الزراعين ...هي مش باينة من المنظور الجانبي ....
    جايز مش عارف اتحكم في التدوير بطريقة صحيحة
    .........بالتوفيق للجميع.............
    يا حي ياقيوم برحمتك استغيث
    اصلح لى شانى كله ولا تكلنى لنفسى طرفه عين


  16. #16
    طالب / مدرسة الأنيميشن
    صور رمزية essam-78
    تاريخ التسجيل
    Nov 2007
    المنطقة
    مصر
    ردود
    625
    بسم الله

    فية كام خطأ انا عارفهم وحولت اظبط فيهم ... بس لسة ما وصلتش لنتيجة مقنعة
    زي السبيسينج الخاص بالحوض
    وسبيسنج الزراعين
    الحمد لله عدلت عليهم شوية.......... واعتقد النتيجة احسن من الاول بكتير
    يا حي ياقيوم برحمتك استغيث
    اصلح لى شانى كله ولا تكلنى لنفسى طرفه عين


  17. #17
    جيد عصام عملك جيد .
    اعتقد انه يمكن ان تعمل شيئ جميل مع الذراعين لو اضفت بعض من كسر العضام ولا تجعل الذراع مثنية على الدوام يمكنك ان تعمل اوفرلابين ساحر في الذراعين ؤاجع ما عمل وماقيل للزملاء فيما يخص ذالك .لكن اوفرلابين الكف والأصابع جميل جدا لو مزجته مع اورلابين الذراع سيكون جد مميز .
    ايضا اعتقد ان الكركتر عليه ان يميل الى الأمام اكثر لتعطي ايحاء انه سيسقط ثم يمنع نفسه من السقوط شاهد عمل سوداني اعتقد الميل لديه جيد .
    بالنسبة لتقوس الضهر جيد ولكن لو تجعله منطقي اكثر حاول ان تجعل التقوس يكون بين الكونتاكت ويصل الى اعلى درجة عند وضعية النزول كأنه يعمل سكواش .وحاول ان تنقص من ذالك التقوس الى حد كبير في وضعية المرور كي تعمل كونتراست ويضهر تقوس الضهر بشكل اوضح .
    ايضا اعتقد انه لو بالغت اكثر في ارتفاع الكركتر في وضعية الصعود سيكون افضل ولو تبالغ في رفع القدم ايضا في تلك الوضعية اعني القدم المتحركة طبعا .

  18. #18
    طالب / مدرسة الأنيميشن
    صور رمزية essam-78
    تاريخ التسجيل
    Nov 2007
    المنطقة
    مصر
    ردود
    625
    السلام عليكم
    ...............
    شكرا اخي فيصل للمتابعة...........
    قمت بالتعديل بناء عي ملا حظاتك اخي.......... ارجو ان اكون وفقت في فهم ملاحظاتك
    الحركة من الجانب


    الحركة من الامام


    انتظر رأيكم في العمل.........
    يا حي ياقيوم برحمتك استغيث
    اصلح لى شانى كله ولا تكلنى لنفسى طرفه عين


  19. #19
    جيد اخي عصام عملك ممتاز جدا .
    بالنسبة لدوران الحوض في وضعية الكونتاكت من المنضر الجانبي لا يضهر هل قمت بعمله مثل دوران الكتف وفي اتجاه المعاكس له ؟
    القدم اليسرى عند الفريم 22 اجعلها مائلة لأعلى قليلا لتكون مقنعة انها في حالة نزول مثلما فعلت مع القدم الأخرى .
    من الجانب اين توزيع الوزع في المرور شيئ مؤسف هذا هو جوهر الفصل كله كان من المفروض ان لا تنساه .
    لاحض الأقدام تتحرك في شكل مستقيم تماما من الأمام الى الخلف وذالك منافي لطبيعة الحركات البشرية .حاول ان تجعل القدين يقتربان من الجسد في الكونتاكت وتبتعد القدم المرفوعة في المرور عن الجسد .شاهد موضوع بشار وعمل ام محمد .ولو تعمل دوران للقدم الأمامية في وضعية الكونتاكت الى الجانب البعيد عن الجسد راجع عمل ام محمد .
    من الأمام عند المرور هناك خط وضع مميز عليك ان تحققه يبدأ من الرجلين والجذع وكسره الرأس بحيث يميل في الأتجاه المعاكس راجع موضوع بشار .
    شيئ اخير ان كنت عملت الحركة كمشي في مكان واحد ثم حركت المتحكم الرئيسي ثم بالغاء التحرك من اليسار الى اليمين مؤقتا وضع شيئ ما كعلامة انا الرأس وتأكد انه اثناء الحركة الرأس يصعد وينزل فقط ولا يتحرك الى الأمام والى الخلف .عندما تعمل تقوس لضهر نميل الى تحريك الرس ولكن ذالك غير جيد يجب ان يصعد وينزل الى اسفل فقط .راجع فيديوهات ريتشارد لمزيد من التفصيل .
    بالتوفيق اخي مستواك مميز .

  20. #20
    طالب / مدرسة الأنيميشن
    صور رمزية essam-78
    تاريخ التسجيل
    Nov 2007
    المنطقة
    مصر
    ردود
    625
    السلام عليكم
    اخي فيصل.......... تم تعديل بناء علي الملاحظات السابقة

    بالنسبة لدوران الحوض في وضعية الكونتاكت من المنضر الجانبي لا يضهر هل قمت بعمله مثل دوران الكتف وفي اتجاه المعاكس له ؟
    انا عملته بس شكلة ضعيف انا بالغت في الدوران. ودة ملف الفيديو بالكنترولات هيوضح حاجات كتير

    توزيع الوزن
    انا عملت تعديل في وضعين علي الكتف والعمود الفقري زي ما اشار استاذ يوسف ..
    بس بالنسبة لخط الوضع لقيتو معكوس مش زي الصورة الموجودة في موضوع بشار
    شوف الصورة

    من الجانب

    من الامام

    حاسس ان في حاجة غط
    يا حي ياقيوم برحمتك استغيث
    اصلح لى شانى كله ولا تكلنى لنفسى طرفه عين


Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل