Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

::[عصام البدري]:: الفصل 2 التمرين 6

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• ::[عصام البدري]:: الفصل 2 التمرين 6

بسم الله
    اخيرا وبعد معاناه....... تم اجتياز التمرين الخامس
    .....

...
    مفتاح المرور
    يعني التطبيق الخامس
    هنــــــــــــــــــــــــا
    التعديل الأخير تم بواسطة essam-78; 28 / 04 / 2009, 10:28 PM.
    يا حي ياقيوم برحمتك استغيث
    اصلح لى شانى كله ولا تكلنى لنفسى طرفه عين

نصيحة اخي عصام لا تجعل احاديث الكركات والمواد المقرصنة علنية ستلتصق باسمك وتحفض في ارشيف جوجل ولن تتمكن من ازالتها ، انت لا تدري اين سيكون مستقبلك ربما في دريم ووركس وسيكون من السيئ ان يجدو هته المعلومات عنك ستكون في حالة حرج .ولا تعتقد انهم لا يطلعون على ما يكتب هنا .قبل فترة راسلة مدرسة انميشن منتور ادارة الموقع هنا يشتكون منك ومن طالب اخر هنا في المدرسة وقالو انكما تضعون روابط لكركتراتهم ولمحوا الى ضرورة اتخاذ اجراء معكم .طبعا هته الأشياء ستواجهكم كعراقل ربما في عملكم في احدى الشركات الكبرى ربمى .
    دروس فيديو عربية في الكركتر ريجنج
    دروس فيديو عربية في ال toon car rigging

طيب ياريت نعرف لو في حرج للإدارة من إستخدام الطلبة للشخصيات المذكورة وهل يمكن تلافي هذه المشكلة يعني اكيد عندنا محترفين يقدروا يمدونا بشخصيات مثلها ولو بمقابل طالما أن الموضوع فيه ضرر لأحد

المشاركة الأصلية بواسطة مجنون rigging مشاهدة المشاركة
        نصيحة اخي عصام لا تجعل احاديث الكركات والمواد المقرصنة علنية ستلتصق باسمك وتحفض في ارشيف جوجل ولن تتمكن من ازالتها ، انت لا تدري اين سيكون مستقبلك ربما في دريم ووركس وسيكون من السيئ ان يجدو هته المعلومات عنك ستكون في حالة حرج .ولا تعتقد انهم لا يطلعون على ما يكتب هنا .قبل فترة راسلة مدرسة انميشن منتور ادارة الموقع هنا يشتكون منك ومن طالب اخر هنا في المدرسة وقالو انكما تضعون روابط لكركتراتهم ولمحوا الى ضرورة اتخاذ اجراء معكم .طبعا هته الأشياء ستواجهكم كعراقل ربما في عملكم في احدى الشركات الكبرى ربمى .

بجد!!!!!!!!!!!!

انا فوجئت بالكلام ده

وتقريبا الطالب التانى ده انا مش كده؟

طيب ممكن نستخدم الكركترات المجانية الى على الانترنت فى منها جيد ؟

يشتكون منك ومن طالب اخر هنا في المدرسة
          اخي فيصل هل انت متأكد ان الطالب المذكور انا.......
          لاني لم اخوض من قبل في اي موضوع يخص شخصيات هذة المدرسة.....وعمري ما وضعت رابط يخص هذة الكركترات
          .................
          واساسا انا شغال علي ماكس ..حتي التمرين الاول بهذا الفصل....
          ........
          عموما انا هاخد بنصحتك ....واعتذر للقائمين علي المنتدي لو كان فية حاجة صدرت مني عن طريق الخطأ..
          وسوف اقوم بتعديل اي مشاركة تتعارض مع قوانين المنتدي
          ...................
          اكيد عندنا محترفين يقدروا يمدونا بشخصيات مثلها
          ام محمد...... الحل النهائي لهذا الموضوع في ايد الاستاذ / فيصل
          ممكن يأخذ هدنة من النقد والمتابعة لطلبة المدرسة لمدة اسبوع اواكتر ... يعمل فيها ريج كركتر خاص بمدرستنا ...يستخدم هذا الموسم...... وللمواسم القادمة لهذة المدرسة
          فلن نظل نعتمد عليهم.وعلي الشخصيات الخاصة بهم الي الابد
          ...................
          وتقريبا الطالب التانى ده انا مش كده؟
          ايه يا اسلام ..........
          انت بتعترف كدة بسهوله .....من غير قلم ولا اي حاجة هههههههههههه

ام محمد...... الحل النهائي لهذا الموضوع في ايد الاستاذ / فيصل
            والله ياريت على رأي المثل حمارتك العارجة تغنيك عن سؤال اللئيم
            وأنا ممكن أشارك في المودلينج لو تم السير قدما في الموضوع

لالا لا تقلقو لا احراج ولا شيئ ليس من حقهم ان يطالبونا بمنع الناس من وضع فيديوهات فيها كركتراتهم وهم يعلمون ذالك كل ما طالبو به هو حذف الروابط .
              بالنسبة لأقتراح ام محمد والله اقتراح جيد جدا وقد خططنا له منذ فترة ولكن تناسيناه .حقيقتا لم احب ان نعمل بكركترات نحس ان سرقناها ونحن نستطيع ان نعمل افضل منها .لو واحد يستطيع عمل موديل لكركتر مماثل لبيشوب مدروس ودقيق ومدرس تشرحيا والأهم جيد من الناحية الجمالية مثل بيشوب اعدكم بريج في نفس مستوى بيشوب ومع واجهة مستخدم ui بها كل ما يحلم به المحرك ولكن طبعا حينها ساستقيل من المدرسة لمدة طويلة علىالأرجح : )
              بالنسبة للكركترات الخاصة بانميشن منتور لا حرج ولا شيئ ذالك شيئ لا يعني الموقع وليس مسؤلا عنه .

الحمد لله إن الموضوع مافيهوش قلق لكن لوهانبدأ في التصميم ياريت يكون ورشة عمل ونشترك فيها المودلير طبعا وناخد أفضل النتائج بس عايزين مسابقة لأفضل تصميم شخصية والأعضاء المختصين يقدموا أعمالهم وبعدها تبدأ ورشة المودلينج
                بالتوفيق

بالنسبة للكركترات الخاصة بانميشن منتور لا حرج ولا شيئ ذالك شيئ لا يعني الموقع وليس مسؤلا عنه
                  تمام......
                  بس مش عايزين ننسي موضوع ... كاركتر خاص بمدرسة المنابر

فى البداية أتمنى لك التوفيق فى تمرينك أخى عصام.
                    وأود أن أسأل أخى فيصل من هو العضو الثانى؟
                    فحسب قول عصام أنه لم يرفق أى روابط خاصة بكراكتراتهم، إذاً فهل يُلقون التهم جُزافاً؟

ايه يا اسلام ..........
                      انت بتعترف كدة بسهوله .....من غير قلم ولا اي حاجة هههههههههههه
                      ههههه خدها من قاصرها احسن هو انا لسه هستنى القلم

فى البداية أتمنى لك التوفيق فى تمرينك أخى عصام.
                        وأود أن أسأل أخى فيصل من هو العضو الثانى؟
                        فحسب قول عصام أنه لم يرفق أى روابط خاصة بكراكتراتهم، إذاً فهل يُلقون التهم جُزافاً؟
                        شكرا اسلام .........
                        انا مرضيتش اكون لحوح .. واكرر سؤالي علي الاستاذ فيصل........عموما المسامح كريم..ههههههههه
                        ههههه خدها من قاصرها احسن هو انا لسه هستنى القلم
                        راجل........... يا ابو عفيفي

..................
                        التطبيق

دي بعض الصور اللي استخدمتها كمراجع للوضعيات.........بس الاساس كتاب ريتشارد وليامز طبعا
                        والفيديو اللي حطه استاذ فيصل في موضوع تطبيقات الفصل الثاني
                        دي صورة من كتاب Eadweard Muybridge - The Human Figure in Motion

ودي من كتاب Animation:
                        The Mechanics
                        of Motion

ودي طبعا عارفين مصدرها

للاسف انا عملت الحركة مشي في المكان.... عملت محاولات كتير علي موضوع الوك سيكل..وشفت الفيديو بتاع استاذنا ياسر يس ... وللاسف بيكون فيها مشاكل كتير .... شكلي كدة هعمل اوضاع 48 فريم كلهم يدوي
                        عموما دي الحركة 24 فريم فقط منظور جانبي
                        انا عملت الاوضاع الرئيسية فقط ...
                        يعني لسة ..فية حاجات كتير عايزة تظبيط
                        الاوفرلابنج .... الاقواس....الفلوثرو.....تكسير العظام.........الخ ملف الحركة

[mov]http://www.maxforums.net/uploaded/56563/1241117139.mov[/mov]

فية اي مشاكل في الاوضاع

جيد اخي عصام ذالك هو الطرق الصحيح لقوة العمل والتعلم العميق جيد ان تبحث دائما عن المراجع والكتب .وفعلا قد نبهتني لكتاب Eadweard Muybridge - The Human Figure in Motion لم اره من قبل فيه الكثير من المراجع المفيدة شكرا لك .
                          بالنسبة لمسألة كركترات انميشن منتور اذكر انك كتبت اسماء الكركترات بالأنجليزية في احد مواضيع الأخت مروة ولا اعلم ربما اعتقدو انك توزعها عبر الخاص او تطلبها لذالك تكلمو عنك فهم يبحثون دوريا في النت عن تلك الأشياء بالأنجليزية .
                          عملك بداية جيدة جدا يمكن ان تكون متميزة مع المزيد من التعديل .
                          انتبه الى تقوس الضهر لاحض انه يحمل شكل الحرف s لا اعتقد انه فكرة جيدة لم ارى مشية بتلك الشكل في الجذف حاول ان تجعله تقوس بشكل ( ويكون مبالغ فيه عند وضعية النزول وشبه مستقيم عند وضعية الصعود كأنه سكواش وستراتش للجذع .
                          حاول ان تبالغ في الأوفرلابين والفلوثرو اكثر بناء على دراسة من يقود من من الكتف وحتى اطراف الأصابع .

وحاول عمل سايكل للحركة على الأقل لمرة واحدة كي نستطيع دراسة السبايسين لترنحات الذراعين .

المشاركة الأصلية بواسطة مجنون rigging مشاهدة المشاركة
                            جي ماستر عملك جميل جدا خاصتا الجزئ السفلي من الجسد اعتقد لو لم يكن فيه الكثير من التباين في شكل الرجل بين الكونتاكت وما قبلها لكان سلسا جدا .
                            الجزئ العلوي حاول ان تعمل بعض التغير في تقوس الجذع في وضعية النزول يكون تقوس اكثر ويقل كثيرا في وضعية الصعود لأعطاء ديناميكية لحركة الضهر كأنه سكواش وستراتش .
                            ايضا حاول ان تبالغ اكثر في الأوفرلابين في الذراعين ولكن قلل من درجة ترنحهما فهما يرتفعان اكثر من اللازم خاصتا الترنحة الخلفية لا يجب ان ترتفع كثيرا وفكر في الأوفرلابين جيدا والفلوثرو من يقود من اولا الكثف ثم العضد الذي يقود الساعد اي انه يسبقه صعودا ونزولا علينا ان نرى ذالك وكذالك الفلوثرو على نفس المبدأ يبنى وتكون الكمف اخر ما يلحق دائما .
                            حركة ترنح الذراع لا تبدو لي بالسبايسين المطلوب لا اعلم حاول ان تعمل جوست للعضد وراقب هل السبايسين مثل بندول الساعة ام لا اي يتسارع في المنتصف ويتباططئ عند النهايتين .
                            هته صورة من موضوع عصام .

بالنسبة لدوران الحوض لا اعلم ان كنت وضعته فهو لا يضهر بشكل واضح .

ههههههههههههههههه اخ فيصل انا اخدت دقيقتين او اكثر مقتنع انك رديت عند ماستر بالخطئ

واضح ان الانميشن بوظ دماغى خاااااااالص ههههههههههههههه

السلام عليكم
                              للاسف مشكلة عمل الوك سيكل...ما زالت قائمة...وانا بحاول وان شاء الله اعرف المشكلة فين..
                              بس ان ضغط علي نفسي شوية... وعملت ملف الحركة من الاول .. وخليت الحركة في اتجاة محور z بطريقة يدوية وكان ضبط السبيسينج في غاية الصعوبة......
                              ....
                              عموما دا ملف الحركة
                              [mov]http://www.maxforums.net/uploaded/56563/1241376860.mov[/mov]

فية كام خطأ انا عارفهم وحولت اظبط فيهم ... بس لسة ما وصلتش لنتيجة مقنعة
                              زي السبيسينج الخاص بالحوض
                              وسبيسنج الزراعين
                              ............... الخ
                              بالنسبة لمنظور الامامي
                              في اخطاء كتير في الزراعين ...هي مش باينة من المنظور الجانبي ....
                              جايز مش عارف اتحكم في التدوير بطريقة صحيحة
                              .........بالتوفيق للجميع.............

يعمل...
                              X