Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

Image Plane

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• Image Plane

عندما اقوم باستيراد رسمة في أحد المساقط عن طريق
    Image Plane
    و تظهر لي الرسمة لأعمل عليها المجسم ...
    تواجهني مشكله عندما اقترب من الرسم بالزووم ( بأستخدام عجلة الماوس ) ، فكاما اقتربت كلما تحركت الصورة من مكانها او تغير حجمها الطبيعي المعدة عليه

اتمى اان اكون واضح و يفهم احد المشكله تلك
    اريد مساعدتكم !

garab este7'dam el uvw map
    3D Prof

المشاركة الأصلية بواسطة mahmoud915 مشاهدة المشاركة
      ترجمه : جرب استخدام اليوفي ماب
      M A Y A ....... PacimaNTubE
      HD YouTube MAYA TraininG

فيه وضعين اخي بالنسبة ل Image Plane اما الوضع Fixed او الوضع Attached to Camera

الوضع اللي انت بتقول عليه ده هو Fixed وده الوضع الطبيعي اخي بالنسبة لاستخدام الصورة كمرجع للنمذجة ولا ادري اين المشكلة لان في هذا الوضع الصورة بتتأثر بحركة الكاميرا وده هو المطلوب لان المجسم اللي انت بتنمذجه بيتأثر هو كمان بحركة الكاميرا وبالتالي فكل فرتكس بتضعها علي الصورة بتفضل في مكانها علي الصورة مهما حركت الكاميرا... اما الوضع الاخر Attached To Camera فده لو عايز الصورة تبقي خلفية ثابتة في الفيوبورت ومتتأثرش بحركة الكاميرا ودي استخدامها بيكون مثلا لو عايز تدمج مجسم مع صورة في الخلفية....

Autodesk
        MAYA

المشاركة الأصلية بواسطة mahmoud915 مشاهدة المشاركة
          شكرا للمشاركة

المشاركة الأصلية بواسطة n@mic@p مشاهدة المشاركة
          ترجمه : جرب استخدام اليوفي ماب
          شكرا للترجمة

المشاركة الأصلية بواسطة nvidia مشاهدة المشاركة
          فيه وضعين اخي بالنسبة ل image plane اما الوضع fixed او الوضع attached to camera

الوضع اللي انت بتقول عليه ده هو fixed وده الوضع الطبيعي اخي بالنسبة لاستخدام الصورة كمرجع للنمذجة ولا ادري اين المشكلة لان في هذا الوضع الصورة بتتأثر بحركة الكاميرا وده هو المطلوب لان المجسم اللي انت بتنمذجه بيتأثر هو كمان بحركة الكاميرا وبالتالي فكل فرتكس بتضعها علي الصورة بتفضل في مكانها علي الصورة مهما حركت الكاميرا... اما الوضع الاخر attached to camera فده لو عايز الصورة تبقي خلفية ثابتة في الفيوبورت ومتتأثرش بحركة الكاميرا ودي استخدامها بيكون مثلا لو عايز تدمج مجسم مع صورة في الخلفية....
          انا اعرف ذلك اريد الصوره ان تتحرك معي و هي تقوم بذلك بالفعل و عندما اقترب او ابعد عن الصورة تستجيب مع لكن عندما أقترب الى حد معين تتحرك الصورة من مكانها .... هل علمت ماذا اعني
          اتمنى ذلك لاني اريد اجابة سريعا ... فهذا الشيء يجعلني مستاء من العمل

المشاركة الأصلية بواسطة mae_eg مشاهدة المشاركة
            عندما أقترب الى حد معين تتحرك الصورة من مكانها .... هل علمت ماذا اعني اتمنى ذلك لاني اريد اجابة سريعا ... فهذا الشيء يجعلني مستاء من العمل
            في الوضع fixed الصورة بتكون ثابتة... مبتتحركش مع الكاميرا وممكن تلاحظ ذلك في البريسبكتف... ممكن ترفق صور او فيديو للمشكلة عندك عشان نعرف الوضع عندك شكله عامل ازاي....

Autodesk
            MAYA

http://www.4shared.com/file/10294428...abd5/zoom.html
              هذا رابط لفيديو يوضح المشكلة

تم مشاهدة المشكله

هل انت رابط الصوره مع الكاميرا ؟
                M A Y A ....... PacimaNTubE
                HD YouTube MAYA TraininG

طيب انت غيرت اي شئ في اعدادات الكاميرا او الصورة بعد استيرادها غير الابعاد والحجم ؟

ممكن تجرب تعمل كاميرا orthographic جديدة وشوف الوضع....

لو متغيرش ممكن تستورد الصورة علي الكاميرا الجديدة وتنقل الابعاد من الصورة القديمة وتمسح القديمة وشوف كده...

Autodesk
                  MAYA

يعمل...
                  X