Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

الحيرة ما بين الجرافيك والداتا بيز !!!

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• الحيرة ما بين الجرافيك والداتا بيز !!!

السلام عليكم
    المشكلة التي تقابل كل شاب فينا , هيا مشكلة تقرير المصير , كثيرا ما نوصل في حياتنا الي مرحلة يجب علينا ان نقرر ما نفعله نحن ب انفسنا , بدون مساعدة مثلما تعودنا !!
    هذه احدي مشاكلي التي سوف اقابلها خلال شهور قليلة جدا بعد انهائي للدراسة ان شاء الله
    الحيرة !! :
    مشكلتي الان هيا ال Career , اريد ان يكون لي مستقبل في العمل , وان اتفوق علي نفسي فيها
    لكن المشكلة الاولي والاخيرة هيا الثمن في المقابل !!
    هناك من يقوم بعمل معين ومرتبه 500 جنيه , وهناك اخر مقابل 1000 وغيرهم مقابل 10.000
    ما الفرق ؟ الثقافة والتعليم والقدرة علي التعلم سريعا , وتفتيح الدمااغ اهم حاجة
    الحيرة التي انا فيها ما بين الجرافيك والداتا بيز , اعشق الجرافيك ثنائي وثلاثي الابعاد, واعشق الفن والالوان والابداع والخيال , لا يفارقني الجرافيك , تعرف احساسك عندما تنظر الي شئ وتحسب كام سيجمينت ممكن يكون او كام بوليجون , او اد ايه سموث المنطقة دي , واي صورة تشوفها تقول ان عندك استعدات انك تحاكيها !! احساس رائع ..
    الفكرة التي راودتني ان اجمع همتي وبعد التخرج اخود كام كورس في الثري دي علي خبرتي القديمة , واكون جاهز لسوق العمل , لكن !!! هل العائد امام هذا سيكون جيد !؟ المرتب اوله لو فرضنا انه ليس اقل من 1200 وحتي 1500 !!
    لا اعتقد انه قد يكفي , هذا غير مشاكل سوق العمل وخصوصا في الجرافيكس ,يمصو دم الواحد في الشغل , ومفيش شركات كبيرة محترفة مثل دريم وركس , بيكسار , ديزني , يمكن العمل فيها هنا , ف للأسف اعتقد ان العمل في الجرافيك لن يحصل الخمس نجوم لدي !!!
    الداتا بيز , حقيقة ستكون اول مرة اعتمد فيها علي احد , ف انا اخي الاكبر DBA له فترة طويلة في العمل حوالي اربع سنوات , كفيلة ان تعطيه حصة من الخبرة في هذا السوق , لو فرضت اني دخلت سوق العمل هذا , ببداية دورة جيدة في الاوراكل " اتمني ان تكون من منحة ITI " , ميزتها ان هناك شركات عالمية تقوم بتعيين الطلاب قبل التخرج !! , قد يكون اخي سندا لي , ف مثلا الترينينج في شركات كبيرة , والدوارات التي قد احتاجها , وغير ذلك , ف انا سوف امشي علي خطي واضحة ,والمرتبات مجزية جدا , بداية من 1500 وكل فترة قصيرة زيادة قد اصل بعد سنتين الي 5000 غير المميزات الاخري !
    الحمدلله لا اجد هناك اي نقص فيا يمنعني من اخذ الجرافيك او الداتا بيز سواء , لكن هناك بداخلي صراع ما بين ما احبه وما اريده ...
    الموضوع هنا ليس مادي بشكل بحت !! لكن مثلما نقول في الادارة Suffecient &optimum
    Decisions

اكيد هنا من قابله مثل هذه المواضيع في حياته العملية , حقا انه قرار صعب
    ما رأيكم ؟
    .

MR. Kok Limited Edition

انا زيك بالظبط بس حيران مابين الجرافيك ومجال المحاسبة لانها دراستي عامة
    وفعلا بقالى فترة بفكر فى الموضوع وللاسف مش عارف اوصل لنتيجة
    وفعلا كلامك صح ف موضوع التعيين والمرتبات بس بلاش نفكر من ناحيه المرتبات وكده
    خليها علي الله وكل واحد هاياخد رزقه
    بس برضه انا عاوز اسمع رأي الاعضاء والاخوة
    وربنا يكرمك ان شاء الله يا باشا

المشاركة الأصلية بواسطة keshoo مشاهدة المشاركة
      انا زيك بالظبط بس حيران مابين الجرافيك ومجال المحاسبة لانها دراستي عامة
      وفعلا بقالى فترة بفكر فى الموضوع وللاسف مش عارف اوصل لنتيجة
      وفعلا كلامك صح ف موضوع التعيين والمرتبات بس بلاش نفكر من ناحيه المرتبات وكده
      خليها علي الله وكل واحد هاياخد رزقه
      بس برضه انا عاوز اسمع رأي الاعضاء والاخوة
      وربنا يكرمك ان شاء الله يا باشا
      لو مجالك المحاسبة يبقى خليك في المحاسبة، زيي على فكرة

ولو عايز أظبطك في أي برامج محاسبية تحت أمرك
      (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

الرد على من قال بحل المعازف

http://www.abumishari.com/

ازيك يا ريس
        ليا الشرف انى اكون زيك فى تجارة
        بس انت لا تتخيل حبى لمجال الجرافيك وكرهي شويه لمجال المحاسبة هههههههههه

ازيك يا ريس
          ليا الشرف انى اكون زيك فى تجارة
          بس انت لا تتخيل حبى لمجال الجرافيك وكرهي شويه لمجال المحاسبة هههههههههه
          هع هع هع وده مجال ينحب أساساً، مجال قتم أساساً، بس أهو بقى التنسيق، تعرف أنا مدمن أي شيء يخص الكمبيوتر مش جرافيك بس، برمجة، هاردوير، تصميم مواقع، بحب أعرف عن أي مجال يخص الكمبيوتر حتى مناهج المحاسبة لو كانت على الكمبيوتر، كنت أكلتها أكل، بس انت عارف الدراسة ماشية إزاي في مصر (إسمع كلامي تنجح، هتعمل فيها عبقري هتسقط)، أقولك على حاجة كنت عامل برنامج لحساب الفايدة والفايدة المركبة الأقساط بأنواعها (طبعاً للتسلية فقط) وإديته لدكتور المادة وكان مصيره الدرج المظلم كالعادة وبقاله أربع سنين بيقولي لسه ما شتفوش (على فكرة البرنامج كان بدائي جداً عشان ما تفكرش إن أنا محترف ولا حاجة)

مجال كلية تجارة عموماً فلوسه حلوة لو عرفت تشغل دماغك وتوظف اللي بتاخده (أنا تجارة إنجليزي) الكتب فيها أفكار فظيعة أوي، وحكت بدايات ناس كتير وإزاي بدؤوا ووصلوا لإيه وإزاي، المشكلة التدريس في مصر بيعودك على النمطية إوعى تشغل مخك هوا ده النظام في مصر، طبعاً ما عدا الرياضيات لكن دي تيجي إيه في بحر المواد التانية وبعدين بتاخدها سنتين وسنة إحصاء وبعد كده كل سنة وانت طيب
          (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

أرمى الجرافك خااالص دلوقتى
            خليك فى شغلك و شهادتك ..
            أنت خريج تجارة و شغلك فى الداتابايز قريب من شهادتك

ممنور تصدق اني تجارة انجليزي بردو , حاجة وحشة اوي نكون زي بعض
              بصو يارجالة , انا اخر ما توصلت اليه , عشان مضيعش تعبي ف الجامعة كلو ده , جت ليا اقتراحات خارجية اني اخود داتا بيز , بس من Oracle Financial E-Business Suit الجديدة , وكلها نظام محاسبي , وتخيل ان مش هتمد ايدك علي اي اكواد ولا اي حاجة داخلية ولا مينتينانس حتي للداتا بيز !!
              بس بردو , ازاي الواحد هيبعد عن الجرافيك كدا !!
              kesho : المشكلة الاولي والاخيرة بتكون ف المرتب , لأن ده التقييم بتاعك , لو فكرت انك تشتغل شغلانة ب اجر بسيط ف الاول , صعب انك تعلي بعد كدا بسرعة , مدام اودامك كذا طريق , وفيهم الافضل والي يوصلك للي عايزو لازم تختارو
              بس الحيرة
              ابن يس : ان شاء الله يكون الي جاي خير
              .

MR. Kok Limited Edition

بس يا جدعان فعلا ساعات بفكر ازاي ابعد عن الجرافيك مجال بحبه وممكن اوصل فيه بسرعة
                وطبعا كل واحد بياخد نصيبه

بص يا كريم ادام انت محاسبة برضه
                اكيد سمعت عن الكورسات CMA و CPA و MBA
                دي بتبقه زمالة امريكية
                كل واحدة وليها تفاصيل واعتقد مدة الكورس ده بيبقه سنتين ونص او 3 سنين بس بعد ما تخلصه كده يبقه انت 100 100
                تشتغل بقه فى شركات multinational

ربنا يكرمك ان شاء الله

شوف اخوي يمكن اساعدك بكلمتين اللي هما ...
                  ادرس وتعلم ..... ولاتفكر في الرزق كله على مجهودك وعلى خبرتك وعلى عقلك .... و المجال اللي تحبه هوى اللي بتنجح فيه وهوى اللي بتكسب منه ... موفق
                  2D*3D
                  محمد الطويل
                  KOMBS

بس يا جدعان فعلا ساعات بفكر ازاي ابعد عن الجرافيك مجال بحبه وممكن اوصل فيه بسرعة

اكيد سمعت عن الكورسات cma و cpa و mba
                    دي بتبقه زمالة امريكية
                    كل واحدة وليها تفاصيل واعتقد مدة الكورس ده بيبقه سنتين ونص او 3 سنين بس بعد ما تخلصه كده يبقه انت 100 100

ربنا يكرمك ان شاء الله
                    تصدق .. أنا لو كنت خريج تجارة كنت هموت نفسى و أحصل على الـ cma

اكيد سمعت عن الكورسات cma و cpa و mba
                      دي بتبقه زمالة امريكية

ربنا يكرمك ان شاء الله
                      لا يا عم الحاج cma على النظام الجديد اتحددلها رنج سنة ونص عشان تمتحنها وإلا تعيد من الأول http://www.imanet.org/certification.asp
                      ، النظام الجديد ده اتطبق من أول 2009، وعلى فكرة الشهادات في المجال المالي كتييييييييير، عندك مثلاً cfa، cmt كل واحدة من دول لها سعرها، وسعر سعر يعني، بس لو أخدت واحدة منهم الشركات هي الي هتدور عليك وانت اللي هتملي شروطك كمان بس خدها الأول ، في مجال المحاسبة الأفضل إنك تتعب شوية وتدور على أي مكان تمارس فيه المهنة بأي أجر المهم تاخد خبرة، تنحط في الــ c.v بعدين تفلّق على برّه في أي مكان، المحاسبين مطلوبين بس الخبرة في الموضوع ده، والإتقان، العملية مش شوية قيود وقوائم مالية زي ما انت عارف، وإلا كانت الشركات اعتمدت على البرامج المحاسبية وريّحت دماغها وإنت عارف إن البرامج المحاسبية ممكن أي واحد عنده شوية خبرة في التعامل مع الكمبيوتر، يفهمها، طبعاً إنت وتصورك بس ده تصوري للموضوع، ومن تجارب ناس سمعتها، طبعاً في ناس ما مرّتش بده كلّه

المشاركة الأصلية بواسطة الشريف أحمد مشاهدة المشاركة
                        تصدق .. أنا لو كنت خريج تجارة كنت هموت نفسى و أحصل على الـ cma
                        الــ cma بقى الحصول عليها شرط للتوظيف في مهنة محاسب بالإمارات، في أي مكان تروحه

والله يارجالة انا لو عملت كدا , هقول يخسارة تعليم النت الي الواحد اتعلمه
                          وكمان موضوع ال cma ده مبيدخلش دماغي مش عارف ليه !!!
                          اكيد مبفكرش اخود cpa عشان دي للأغنياء فقط
                          لكن ال cma افتكر اني لو دفعت المبلغ بتاعها ف كورس داتابيز محترم , جامع بين الاكاونتينج برينسبلز والداتا بيز
                          الموضوع هيكون شيق اكتر , وغير كدا من الشغلانات النادرة والمطلوبة جدا , غير اني اكون محاسب عادي ,حتي لو معايا خبرة وشهادات , بس اسمي ف الاول والاخر محاسب , لكن لما اكون مبرمج , او تيكنيكال في الداتا بيز الموضوع هيكون مختلف
                          انا اعرف واحد داتا بيز كان بيشترط الراتب بتاعه علي الشركة قبل مايشتغل , يعرف تمنه في السوق ويتشرط علي الشركات
                          مفتكرش ان فيه واحد محاسب ممكن يكون مصيرو كدا الا بعد عشر سنين
                          لكن معظم الحلول ان الواحد يبعد تماما عن الجرافيك
                          .

MR. Kok Limited Edition

المشاركة الأصلية بواسطة محمد طو... مشاهدة المشاركة
                            المجال اللي تحبه هوى اللي بتنجح فيه وهوى اللي بتكسب منه ... موفق

اعتقد الكلام ده الفيصل والا هنفضل نبص للغرب من تحت لو حطيت كل تركيزك على المرتب هتتعب فى شغلك بعد كده شوف انت بتحب ايه عشان تقدر تبدع فيه والا هتشتغل اى شغلانة حتى لو مرتبها حلو بس هتبقى مفيش حاجة بتميزك وحياتك مملة ونمطية

انا تجارة بردوا على الفكرة ,,,,,,,للاسف يعنى

كريم حاول تتخلص من الحيره دى بدرى قبل ما تتخلص والا هتقتلك لانى دلوقتى عندى الصراع ده ومش لاقيله حل
                              بس من الاخر هقولك اتخصص فى اللى بتحبه اكتر وخد بالك ان مفيش اى وجه تقارب بين الجرافيك والداتا بيز
                              ولما توصل لحل قولى عملت ايه وليه

يعمل...
                              X