Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

شوية اسئلة عن الفيراي مدوختني ,,, الرجاء مساعدتي

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• شوية اسئلة عن الفيراي مدوختني ,,, الرجاء مساعدتي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كيفكم جميعا .. اتمنى تكونو بخير وصحة وسعادة

انا يااخواني عندي مشكلة وهي تتعلق بالاخراج الداخلي بالفيراي
    نزلت كل الدروس الي قابلتني بطريقي وطبقتها لعملي الي حابة اخرجه بالفيري

لكن واجهتني مشاكل
    واهمها وجود تشويش بالصورة بعد الريندر والصورة لاتبدو صافية وطبيعية كما اشاهد في كثير من الاعمال
    شفت موضوع معنا هون بالمنتدى فيه مشاركة فيها حل لهالمشكلة .. لكن ماعرفت اطبق المكتوب فيها لاني ماعرفت وين الاقي هالاعدادات

وهاي هي المشاركة الي بحكي عنها

اقتباس:
    الموضوع الأصلي كتب بواسطة mohbakh
    حسنا يا اخي فيما يخض التشويش في الفيراي فهناك عدة اسباب و من بينها
    1-الضل في الضوء يجب ان تقوم بتنعيم الضل و دلك بان ترفع قيمت ال subdivision shadow الي 16 او اكثر
    فادا كنت في العمل الخلرجي فعليك ان تستعمل ال الاناة من النوع sun و ترفع الي 12
    و ادا كنت في العمل الدخلي فعليك ان تستعمل الانارت من النوع aria و ترفع الي 16 و قد تصل الي 28 كي يصبح الضل اكثرنعومة
    2- في ال post-production الخص ب parametre vray
    -في ال antialising استعمل ال dmc
    و في ال enverenment استعمل hdri او صورة تكون دات ريزلوشن عالي
    -امي في ال dmc sempler فسوف تجد القيمت نويز ب 0.01 قم بتصغيره حتي 0.005 و ارفع ال gi subd الي 2 او 2.4
    -اما في gi فاستعمل ا erradiance map و الاهم في حاتك انت و هو العامل الرئيس في التشويش و هو الhenispher ادا وضعتها 80 او 100 فسوف تقدي علي التشويش نهائيا وايضا سوف تجد بجانبها القيمت 20 ارفعها الي 40
    و اسنعمل ال ligth cache 1000
    و اعتقد انه هده الاسباب الرئيسية لاتشويش و بالاتوفيق ان شاء الله

........
    وكمان الاضائة الي بالداخل الي هي من نوع آريا قبل مااحولها لاضائة فيري بتكون خصائصها مظبوطة تمام والشادو ضابطه على الاريا لكن بمجرد مااحولها للفيري الاقي الشادو صار هارد !!.. والله شي عجيب
    وكمان المشكلة بعد مااخلص رندر لو ماكانت هالاضائة الداخلية مستخبية بلاقي ظهرلي مربع اسود مكان ماحطيت الاضائة بالظبط ... كيف اتجنب هالمشكلة ؟

.... بعرف ثقلت عليكم
    بس باقي سؤال اخير

شوفايدة الكاميرا الي بنحطها في المشهد هل هي فقط للحصول على العمل بزاوية معينة نرجع لها كلما نريد؟؟
    ام هناك فوائد اخرى

وهل وقت الريندر لازم افعل التثبيت تبع الكاميرا ؟ ولا مو ضروري

يعني بمعنى آخر هل لو فعلت التثبيت بحصل على نتائج مختلفة لو كنت تركتها من غير تثبيت من ناحية الاخراج ولا ماله علاقه؟

هاي هي كل الاسئلة واتمنى تساعدوني
    وشكرا جزيلااااااااااااا من قبي
    وماننحرم منكم
    نورالهدى مصممة ديكور داخلي بدأت موهبتي بهذا المجال منذ عام 2009 وعملت عن طريق النت مع عدة مكاتب ديكور وزبائن افراد لعدة سنوات في الرياض-السعودية وكنت دائما على اطلاع واسع واعمالي تنال اعجاب الجميع ايضا عملت كمصممة مع مكتب بيت رافال للديكور واعمالي مازلت تتصدر صفحتهم .ومنذ ان انتقلت للعيش في كندا انضممت لكلية هامبر لدراسة الديكور الداخلي وانا ادرس حاليا واعمل بنفس الوقت .الحمد لله ذوقي الراقي وخبرتي ودراستي واطلاعي هي سر نجاحي.
    صفحتي

https://www.facebook.com/nour.hudah.9

والله لو أعرف أدنى أمر من أوامر الفيراي كان ساعدتك أختي الكريمة لحن ..

لكن أنا مررررره ميييح بالفيراي والله

فعذرا
    محاكاة الدمية الأسطورية " juohmaru "
    ==
    درس في فن التعامل مع أداة الـPen Tool
    ===
    ســــــــــــــــــــــــــ Java ـــــــــــــــــــــــــــلاح
    ====
    محاكاة سيارة Sport Concept بالفوتو
    =====
    ورشتي الأولى ____ (( Gate Of Imagination ))

وووووووووولايهمك اخي دارك سايد بعرفك ماكسويلي 8_8

عالعموم نورت الموضوع اخي

تحياتي لك
      نورالهدى مصممة ديكور داخلي بدأت موهبتي بهذا المجال منذ عام 2009 وعملت عن طريق النت مع عدة مكاتب ديكور وزبائن افراد لعدة سنوات في الرياض-السعودية وكنت دائما على اطلاع واسع واعمالي تنال اعجاب الجميع ايضا عملت كمصممة مع مكتب بيت رافال للديكور واعمالي مازلت تتصدر صفحتهم .ومنذ ان انتقلت للعيش في كندا انضممت لكلية هامبر لدراسة الديكور الداخلي وانا ادرس حاليا واعمل بنفس الوقت .الحمد لله ذوقي الراقي وخبرتي ودراستي واطلاعي هي سر نجاحي.
      صفحتي

وينكم ياجماعة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هل الاسئلة تجهلو اجابتها؟ ام انه عدم الرغبة بمساعدة الاخرين؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اتمنى الاقي تجاوب رجاءا
        صفحتي

والله انا و الحبيب ماجد نفس بعض انا ولا عمري شفت كلمة فيراي في السينيما اللي عندي هههههه ......................

ارجو من الاخوة الكرام يساعدوكي اختي .... "^___^

بالتوفيق للجميع

طيب اخي 00×00
            ادعيلي بس حد بيعرف الفيري يرد علي لانو والله اجاني احباط من كتر ماعدلت على عملي ومو راضي يظبط

شكرا عالمرور
            صفحتي

حبيبة قلبى انتى دخلتى على الفيراى .. كويس الاقى حد معانا انا ونادر علشان محدش بيتكلم فيه غيرنا هنا فى القسم ههههههه

كدا نبقى تلاتة نعمل عصابة ونسميها عصابة الفيراى المتحدة ههههههههههههه

بصى حبيبتى بالنسبة للكلام اللى مكتوب بالازرق دا كوووووووووووووووله بيتكلم عن خصائص الظل وخصائص الاضاءات فى الفيراى..

بصى علشان تفهمى الكلام دا وجاجبة اسألتك عنه ... لازم وضرورى وحتما تنزلى دورة استاذنا ابو صالح المثبتة فى القسم عن الفيراى وانتى هتفهمى مكان تنعيم الظلال بيكون فين بالظبط ... بعد ما تنزلى الدورة وتذاكريها لو لسة معرفتيش ازاى تنعمى الظلال وتتحكمى فيها وفى الاضاءات قوليلنا واحنا هنساعدك باذن الله

بس صدقينى جربى تذاكرى الدورة دى وهى هتجاوبك على اسئلتك بخصوص الظلال

-----------------

وكمان الاضائة الي بالداخل الي هي من نوع آريا قبل مااحولها لاضائة فيري بتكون خصائصها مظبوطة تمام والشادو ضابطه على الاريا لكن بمجرد مااحولها للفيري الاقي الشادو صار هارد !!.. والله شي عجيب
              مممممممم والله مش متأكدة اوى علشان مجربتش الموضوع دا .. لكن اعتقد نفس الكلام اللى كتبته سابقا

وهو عن طريق التحكم فى نعومة وانتشار الظل تقدرى تتحكمى فى كون الظل ناعم او حاد او منتشر ...و هكذا ...نفس الفكرة السابقة يعنى لازم تذاكرى الدورةوانتى هتعرفى باذن الله ^^
              -----------------------------------

وكمان المشكلة بعد مااخلص رندر لو ماكانت هالاضائة الداخلية مستخبية بلاقي ظهرلي مربع اسود مكان ماحطيت الاضائة بالظبط ... كيف اتجنب هالمشكلة ؟

اه دا علشان فى امر لازم تفعليه علشان ميحصلش كدا .. ومصدر الاضاءة ميظهرش فىالرندر بشكل اسود مشوه للتصميم

الامر دا هتلاقيه فين .... هقولك

بصى انتى اضغطى على تاج الفيراى اللى بجانب الاضاءة ...

هيفتحلك خصائص الاداة تحت فى قسم الخصائص

ادخلى على التبويب Area Light

هتلاقى امر اسمه invisible .... فعلى الامر دا حطى قدامه علامة صح ^___________^

بس والسواد اللى بيظهر فى الرندر مكان الاضاءة مش هيظهرتانى باذن الله ^^

-----------------------------

يعني بمعنى آخر هل لو فعلت التثبيت بحصل على نتائج مختلفة لو كنت تركتها من غير تثبيت من ناحية الاخراج ولا ماله علاقه؟

تثبيت الكاميرا ملوش اى علاقة بجودة الاخراج من عدمه

المسألة كلها ان تثبيت لكاميرا بتوفر عليكى انك كل ما تتحركى داخل التصميم علشان تعدلى على موديل مثلا انك ترجعى تانى تتحركى علشان تظبطى زاوية المشهد علشان تاخدى عليها الرندر

وبعدين لو اكتشفتى خطأ فى موديل معين هتروحيله وتتحركى بالمشهد وتقربى منه وتعدليه .. وبعدين ترجعى تظبطى زاوية المشهد علشان تاخدى رندر

وهكذا كل ما تتحركى داخل المشهد لازم ترجعى تظبطى الزاوية من جديد

الكاميرا بقى بتوفر عليكى التعب دا ... اتحركى زى ما انتى عايزة ... وبعدين بضغطة زر واحدة على مثبت الكاميرا هيرجعك للزاوية اللى انتى هتاخدى منها الرندر

شوفى الدرس دا بسيط اوى وممكن يوضحلك فكرة اهمية تثبيت الكاميرا ... هو مش على الفيراى.. لكن فكرة التثبيت واحدة سواء على فيراى السينما او الافتراضى الفكرة واحدة ^^
              http://www.4shared.com/file/10165088...___online.html
              موفقة حبيبتى ^_^
              هنا يتم طلبات (ترجمة) الدروس الاجنبية ... نرجو التعاون والتثبيت ..^_^
              دروس نمذجة للمبتدأين فى محاكاة حمام ^^
              محاكاة تصميم خيالى بالفوتوشوب
              بوستر الفلم الجديد (حرب الشطرنج) :: فوتوشوب:: ^_
              محمول ثلاثى الأبعاد :: فوتوشوب::
              ::هام وعاجل لكل صانع درس+ درس رائع فى ضوء الشمس بالفيراى+ حلم شكلة الرندر الاسود

اه نسيت اقولك

بخصوص التشويش اللى بيكون فى التصميم وانه بيقلل من واقعيته

دا ممكن يكون لسببين

اولا : ضعف اعدادات الرندر .. المفروض لو عايزة افضل نتيجة للتصميم تخلى الرندر هاى كوليتى

ودى هتعرفيها من دورة استاذنا ابو صالح برده .. ^_^

ثانيا : ان مش كل التصاميم اللى انتى بتشوفيها بالفيراى بتكون طالعة طازة من لافيراى للعرض مباشرة

وانما فى ناس بتدخلها على الفوتوشوب وتعدل على الوانها واضاءتها وكمان ممكن تديها نسبه من فلتر التوضيح

او اى تأثيرات تانية حسب رغبة المصمم.. وطبعا الصورة بعد ما بيتعدل عليها بالفوتوشوب بتفرق كتير فى الالوان وفى الوضوح وبالتالى فى جمال التصميم وبالتالى فى الواقعية

بس كدا ... ^^

ارجو للجميع وايانا التوفيق ^_^
                ::هام وعاجل لكل صانع درس+ درس رائع فى ضوء الشمس بالفيراى+ حلم شكلة الرندر الاسود

الحل الشاافي والكاااافي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الاخت الفاضله بداية افضل اني اعطي ليكي بعض الخلفيات البسيطه او بذكر في اخراج الصور الثابته وليست في مجاال animation
                  ضبط اعدادات الفيراي كما هوا موضح بالصوره في المرفقات
                  تزويد للقيمة الرابع الي 70 لزيادة عدد الرايز اللي طالعه من السامبل تزيد
                  وبالتاني بتدينا اضائه اعلي في تفاصيل المشهد خااااصة والخامس الخاص بتسيح النتائج ما بين كل سامبل والتانيه بنزود القيمه 40

الي جانب الاختيار السادس فيه الفيراي بيضيف سيستم اضافي او حسابات اضافيه للفيراي للآماكن اللي فيها زوايا فقط

ونخلي بالنا من الاختيار السادس لآنه بيتقل الريندر فلا نضيفه الاعند الحاجه عند وجود تفاضيل زياده في المشهد زي الكرانيش
                  فانتي ظهرت ليكي المشكله لعدم تفعيل الخيار السادس في المقام الاول
                  ثم عدد المشاكل اللي الاخوه بيتكلموا عنها وجابوا تمام ولكن الاساس في المشكله عندك وهي ظهور مناطق سوده في كثرة التفاصيل وقد تكلمت عنها
                  اما موضوع الكاميرا ::
                  الكاميرا بتسهل ليكي التصميم في اغلب الاحيان بمعني علي حسب اراتدك في اخذ الصوره من اي مكان في المشهد بنستخدمها وتسلمي لو تستخدمي ال physical camera للفيراي ليها نتايج هايله في المشهد ليها مميزات غير عاااااااديه
                  واتمني استفدوا من الشرح

واي استفسار من الاخوه اناجاهز
                  email : max.lights2001@gmail.com

اختي لحن ... اعدادات الاضائه الاريا قبل الفيراي ليس لها علاقة بالفيراي ... بمجرد وضع تاج الفيراي تصيح بأعدادات اخرى .... لكي تخففي الظل العبي في خيار شادو سوبدفيشنز حتى ينعم .... بالنسبه للتشويش فهو من اعدادات الرندر وايضا اعدادات الاضائه كما قال الاخ الكريم في اقتباسك.....

وتسلمي لو تستخدمي ال physical camera للفيراي ليها نتايج هايله في المشهد ليها مميزات غير عاااااااديه
                      لو ممكن شرح عملى للجزئية دى فيديو

ولو تعرف تلاعبات اخرى للعب بكاميرا الفيراى يا ريت تشرحهالنا فى الدرس برده
                      ويا ريت تدخل موضوعى الموجود فى القسم بخصوص اسئلة عن اشياء .. هتلاقى فيها اسئلة عن كاميرا الفيراى يا ريت لو تعرف الاجابة وعندك درس تحطهولنا

وجزيت خيرا ^_^

الكلام ده على الماكمس يا سها

ان شاء الله

ان شاء الله يتاح لي الوقت وارفع ملف فيديو لشرح ال physical camera
                          وشرح مختلف الاعدادات لها بمختلف المشاهد
                          وكيفية تعامل مختلف الاضاءات معها بمعني ان استخدامات الاضاءات مع
                          camera standard
                          مختلف عن استخدامها من ال camera physical
                          بمعني عن استخدام اي نوع من انواع الاضاءات الافتراضيه باضائه عاليه مع ال physical فلا يؤثر معا لآن معها exposure تلقائي
                          بالاضافه الي المزيد من اعدادات الكاميراوتعاملها مع ال animation وواقعيتها اضافتها بيئه اقرب الي الطبيعه

الكلام ده على الماكمس يا سها
                            ااااااااااااااااااااه
                            طيب ريحتنى ... احسن انا لما بشوف حاجة جديدة معرفهاش بتجنن علشان اعرفها

كدا هديت اعصابى

بس برده عايزة اعرف كل حاجة عن الاعيب كاميرا الفيراى ....... ههههه مفيش فايدة ^_^

ان شاء الله يتاح لي الوقت وارفع ملف فيديو لشرح ال physical camera
                              وشرح مختلف الاعدادات لها بمختلف المشاهد
                              وكيفية تعامل مختلف الاضاءات معها بمعني ان استخدامات الاضاءات مع
                              camera standard
                              مختلف عن استخدامها من ال camera physical
                              بمعني عن استخدام اي نوع من انواع الاضاءات الافتراضيه باضائه عاليه مع ال physical فلا يؤثر معا لآن معها exposure تلقائي
                              بالاضافه الي المزيد من اعدادات الكاميراوتعاملها مع ال animation وواقعيتها اضافتها بيئه اقرب الي الطبيعه
                              ايوة بس على السينما لو سمحت مش الماكس

ارجووووووووووووووك ارجووووووووووووووك

يعمل...
                              X