Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

و اخيرا وجدت ضالتي في الكاميرات

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• و اخيرا وجدت ضالتي في الكاميرات

السلام عليكم
    بعد التفحيص والتمحيص علي جووجل ,وجدت احد المواقع , وعليها احد العباقرة في التصوير
    واحد جاب ليا تفاصيل الكاميرات من اول كاميرات الفيلم و الديجيتال العادية والكوبات والاس ال ار كوبات و الاس ال ار لايك , وحتي الاحترافية تماما الاس ال ار
    وكل المميزات فيهم وكل العيوب , بصراحة مقدرش افتكر من كل الكلام , وشرح ليا كل حاجة في الكاميرات من الشتر سبيد والفوكس والسينسور واللينس
    راجل عبقري بصراحة. لكن اول سؤال سئلو ليا , انت عايز تجيب SLR ليه
    طبعا مكنتش عارف انا عايز اجبها ليه,بس يمكن عشان هيا احترافية
    قالي ومتجبش SLR Like ليه , قولتله معرفش , يمكن ال SLR افضل
    مميزات الSLR كانت ف السينسور بتاعها ,وقدرتك علي تغيير اللينس
    طب ال SLR Like ؟ هيا زيها زي ال SLR لكن الفرق ان هنا متقدرش تغير اللينس , لكن ممكن تظبط الاعدادات كان عندك لينس وايد انجيل , او مايكرو , او بورتريه , دي ميزة مستحيلة فعلا
    بدل متشتري لينس ب 600 دولار , كاميرا ب قيمة 350 دولار توفر ليك كدا
    والكاميرات الي كانت مقترحها عليا Canon SX10 عشرة ميجا بيكسل
    وقالي ليا لو عايز تصور بئة , الكانون SX1 فيها تصوير HD 1080 !!!!!!!!!
    بصراحة قال ليا مواصفات الكاميرا وحدة وحدة , وانها افضل كاميرا بالنسبة للمبتدئ لحد متعرف تتعامل مع الكاميرا ونتايجها جميلة جدا

طب تخيل الافضل من كدا , ان ال SX1 السينسور الي فيها نفس الموجود ف الSLR !
    يعني كانك بتستعمل كاميرا احترافية , ومن غير متحتاج تشتري ليها عدسات كمان
    بس اغلي دي , حوالي 500$

انا كنت خلاص ناوي علي نيكون D40 او كانون D400 , لكن الحمدلله غيرت رأيي ف اخر لحظة
    وانتظروني لما اجيب الكاميرا ان شاء الله

ان شاء الله هحاول اعمل موضوع مفصل اكتر , بس لما اكون معايا المعلومات عن الكاميرات بشكل دقيق
    .

MR. Kok Limited Edition

يعني نقول مبروك ولا لسه شوية ؟؟
    (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

الرد على من قال بحل المعازف

http://www.abumishari.com/

شهرين ونص كدا ان شاء الله وهتلاقيني بكسر المنبر بتاع التصوير :d
      .

MR. Kok Limited Edition

يعني انت كنت تريد كاميرا slr ولم تكن تعرف ماهو الشتر سبيد والفوكس واللنس؟؟

غريب!!
        Culture is your operating system

المشاركة الأصلية بواسطة kareem50 مشاهدة المشاركة
          شهرين ونص كدا ان شاء الله وهتلاقيني بكسر المنبر بتاع التصوير :d
          ألف ألف مبروك ... بعد شهرين ونص
          (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

الرد على من قال بحل المعازف

http://www.abumishari.com/

المشاركة الأصلية بواسطة dyf مشاهدة المشاركة

غريب!!
            إلى الان لم افهم هذه الأشياء ..ممكن تتفضل بالشرح .
            كن كالطير يحب العلو

المشاركة الأصلية بواسطة dyf مشاهدة المشاركة

غريب!!
              الفكرة لم تكن في اني اكون عارف الشتر سبيد او الفوكس بشكل عام , ان كنت اعرفهم لكن بخبرة ضئيلة
              ولم اكن اريد ان اجازف ب ان اشتري كاميرا لا يوجد بها اي خصائص , ف اردت ان اختصر الطريق ان ابدأ بكاميرا لا احتاج تغييرها الا بعد وقت طويل ..
              وغير كدا مكنش ف ردي في اي كلام تقول اني معرفش الشتر سبيد او الفوكس او اللينس
              مين الي غريب !!
              .

MR. Kok Limited Edition

ان شاء الله تستفيد بيها خير استفاده

موضوعك جه فى الوقت المناسب .. انا حاليا عايز اشترى كاميرا ومش عارف احدد

بالنسبه للكاميرا الكانون اللى فى الموضوع .. الفيديو بتاعها عامل ايه ؟؟

انا عايز اجيب حاجه تصوير وفيديو جوده عاليه وسعرها لا يتعدى الـ 3000 جنيه

فى انتظارك ياباشا
                A BiG FaN OF

MAXFORUMS
                Theory_Of_Design@yahoo.com

م / محســن عمــاد
                mohsen_3d

والله يا محسن انا بردو خبرتي في موضوع الفيديو والكاميرات قليلة
                  لكن علي الي عرفتو ان حتي الموديل الاولاني SX10 الفيديو فيه رائع , وكان احسن من كاميرا متخصصة للفيديو ممكن اجبلك اسمها بليل لأني مش فاكر
                  والموديل التاني SX1 التصوير فيه HD1080 , يعني نقاء مفيش بعد كدا
                  1920x1080 pixels at 30 frames
                  وتمنها بردو ف الرينج الي انت عايزو , لكن متكنش من هنا , عشان هنا هتلاقي تمنها معدي ال 3500
                  الراجل الي كلمني ده كان شاري SX10 بكارتين ميموري وشنطة وبطاريتين ب 1975 جنيه , وبعها ب 2600 جنيه
                  لأنو كان شاريها من امريكا ارخص , وهنا موجودة اغلي , فحتي لما بعها مستعملة كسب فيها اكتر
                  هحاول اجبلك معلومات اكتر بليل كدا
                  .

MR. Kok Limited Edition

كيموو باشا .. انا شاكر ليك جدا ياريص

وانا فعلا مش ناوى اجيبها من هنا .. من المانيا ان شاء الله

وفى انتظارك بليل ^_
                    A BiG FaN OF

MAXFORUMS
                    Theory_Of_Design@yahoo.com

م / محســن عمــاد
                    mohsen_3d

ياعم كاميرات ايه ... انت هتحتاجها في ايه ما الموبايلات ماليه الدنيا بكاميرتين ومن غير كاميرتين هههههههههه

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

الف مبروك ياعم وان شاء الله تجيب الكاميرا

في نهاية اليوم هذه Point and shoot camera لاتقارنها بال Nikon D40 مع ان ال D40 "العارية" اضعف منها لكن في اخر المطاف D40 هي SLR.
                        كونك مبتدئ بالتصوير, يا اشتري كاميرا Point and shoot رخيصة نسبيا يا اما اشتري SLR عارية لكن مجهزة مبدئيا بمايكفي لتكتشف اذا انت مستعد لدفع باقي النقود لشراء القطع الاضافية.
                        معظم ال SLR ليست غالية نسبيا لوحدها عند شرائها, لكن تصبح غالية و جدا عندما تبدأ الاحتراف و تبدأ في شراء القطع الاضافية, و اكيد شراء كاميرا ليست SLR او فيلم حتى ليست الطريقة الصحيحة لتصبح مصورا محترفا.
                        انا لا اريد ان انصحك شيئا ما تقول في المستقبل ياليتني اشتريت الكانون, لكن لو انا محلك ساشتري D40 او حتى كانون SLR عوضا عن شراء هذه الكاميرا any day.
                        ~sion
                        هل انت عاطفي وتستهبل ولديك مشاكل نفسية و و تعتقد دائماَ انك على حق ومستعد لاستخدام منصبك كمشرف للكيل من الاعضاء كما تريد دون احترام او موضوعية؟ نحن في طاقم الاشراف في المنابر (منبر الرأي و الكيل الآخر بمكيالين) نرحب بك معنا.

المشاركة الأصلية بواسطة kareem50 مشاهدة المشاركة
                          وشرح ليا كل حاجة في الكاميرات من الشتر سبيد والفوكس والسينسور واللينس
                          .............
                          Culture is your operating system

مبروك مقدما يا ريس... وعبقالى...

فى الخطه انى اشترى كاميرا...^_^

The advantages of an optical viewfinder are that it alleviates eye-strain sometimes caused by electronic view finders (EVF), and that it constantly shows (except during the time for the sensor to be exposed) the exact image that will be exposed because its light is routed directly from the lens itself. Compared to ordinary digital cameras with their LCDs and/or electronic viewfinders the advantage is that there is no time lag in the image; it is always correct as it is being "updated" at the speed of light. This is important for action and/or sports photography, or any other situation where the subject or the camera is moving too quickly. Furthermore, the "resolution" of the viewed image is much better than that provided by an LCD or an electronic viewfinder, which can be important if manual focusing is desired for precise focusing, as would be the case in macro photography and "micro-photography" (with a microscope).
                              extant digital SLR models generally offer the following advantages over fixed-lens cameras of the same generation:
                              • Choice of interchangeable[29] (and often higher-quality) lenses.
                              • Image sensors of much larger size and often higher quality, offering lower noise,[30] which is useful in low light, and greater dynamic range.[31]
                              • Optical viewfinders which tend to be more comfortable and efficient, especially for action photography and in low-light conditions.
                              • DSLRs often offer faster and more responsive performance, with less shutter lag, faster autofocus systems, and faster frame rates.[32]
                              • The larger focal length for the same field of view allows creative use of depth of field effects.[33]
                              • Ability to attach additional accessories[34] including hot shoe-mounted flash units, battery grips for additional power and hand positions, external light meters, and remote controls

هل انت عاطفي وتستهبل ولديك مشاكل نفسية و و تعتقد دائماَ انك على حق ومستعد لاستخدام منصبك كمشرف للكيل من الاعضاء كما تريد دون احترام او موضوعية؟ نحن في طاقم الاشراف في المنابر (منبر الرأي و الكيل الآخر بمكيالين) نرحب بك معنا.

يعمل...
                              X