Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

لماذا لا نقاطع السينما ؟

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

كلهم همهم علي الفلوس يعملو أي حاجه للفلوس والناس عايزه تتفرج وتهيص

والمشكله إنه مش مشاهد سيئة فقط بل مسيئة مثل عادل إمام هذا الذي يسخر من اللحية ويقول عليهم إرهاب
    543212345
    خالد ماهر
    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    My Animations

انا عمرى مادخلت سينما لأنى لم أجد فيلم يستحق أن ادفع فلوس فيه

فى رأيى اكتر عاملين فى فساد الناس الآن الأعلام ( الأفلام والأغانى ) + المواقع الاباحيه . واذا لاحظت ستجد أن الفساد بدأ ينتشر بين الشباب بدرجه كبيره منذ انتشار النت ومخرجين الجنس . ولكى يتغير هذا الواقع أما ان يصدر قرار بعمل رقابه أخلاقيه على الأعلام .أما ان تغير المنتجين والمخرجين(لأنهم هم الأساس ليس الممثلين ولا الكتاب) أو يدخل مجال صناعه السينما منتجين معهم رأس مال جيد ومتدينين و مخرجين أكفاء عندهم أخلاق يصنعوا افلام تجزب الجمهور بجودتها وتكون فى نفس الوقت ذات قيمه وبعيده عن هذا الجنس. اما انك تدعو الناس للمقاطعه فهاذا صعب ان يغير من ألأفلام وسيأخذ وقت كبير تكون فيه الناس فسدت لدرجه انك ستجد من يقل لك ان هذه الأفلام عاديه وليس فيها شئ وهذا فن ولو مش عجبك غير القناه كما قال صفوت الشريف....الواحد هيتجنن من الى بيسمعه ويشوفه
      _______

لماذا لا تكون السينما منبرا للدعوة والارشاد والنصح الخلاقي ... ماالمانع ؟

نعم اخى انا معك فى كلامك وبالفعل انا اقاطعهم من فترة طويلة جدا ومش السينيما وبس كمان الاغانى والمسلسلات
          والفرق فى نفسى واضح فإن جسدت نفسى قبل وبعد فالقرق سيكون واضح جدا

اعتقد من جرب فعلا البعد عن هذه الشياطين سيجد فى نفسه افضل بكثير من الذى يتوهم انه الافضل الان

هقول شئ على سبيل الدعابة ولكن بردو وراها هدف
          لو قالو مرة عن فيلم انه بيصيب الانسان بأشعة فوق حمراء قد تصيبه بشلل نصفى وحصلت حمله تخويف من الفيلم اللى هيتعرض ده زى ما الخرافات اللى بتيجى بخصوص موضوع ارقام الموبايل
          ده طبعا على سبيل صدق المقولة وان الفيلم ده فعلا فيه كل الشخصيات اللى الناس بتحب تشوفهم

الناس هتتفرج عليهم
          بالتأكيد لاء
          علشان فيه ضرر معنوى الناس عارفاه هو الشلل النصفى
          طيب لو مفيش ضرر معنوى ملموس اللى هو الشلل النصفى ولكن فيه ضرر من نوع اخر ضرر بيه بيتحد مصير انسان فى جنة او فى نار ايوة جنة ونار الموضوع مش هزار ومش لعب لاننا هنتحاسب على مثقال الذرة ولاننا هنحشر مع من نحب ولاننا بنروح وندفع وندخل ضمن المبذرين لاننا بنصرف فلوسنا فى اتجاهات تأخر يعنى بنساعد ناس بتدمرنا فكريا زى كدة ما بنساعد اليهود عن طريق شراء منتجاتهم
          ممكن وقتها الناس تعمل ايه هل فعلا مش هيتفرجو ولا هيتفرجو
          الاجابة سهلة جدا طبعا هيتفرجو لانهم مش شايفين براميل السيئات اللى شايلينها واللى على طول بيعبوها ولكن هيشوفو الشلل النصفى اللى مش بيحبوه واللى بالتأكيد هيتجنبوه
          على كل حال دايما اللى بيتشاف ارحم بكتير من اللى مش بيتشاف لان اللى بنشوفه بنقدر نحدد ملامحة ونقدر نحدد مواطن الصح والخطأ والضعف والقوة فيه لكن اللى مش بيتشاف عكس كده
          سؤال تانى نقدر كل واحد فينا يحدد عنده كام حسنة وكام سيئة علشان نحدد بردو داخلين الجنة ولا النار ونعرف احنا بنعبد ولا لاء سؤال مهم تبقى الاجابة عليه فى نفس كل واحد فينا
          انا بعلنها ليكم انا معرفش وفعلا خايف جدا ربنا يستر

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
          اللهم علمنا ما ينفعنا وانفعنا بما علمتنا

My 3D Visualization Work

فيس بوك
          Freelancer

الحمد لله, ظننت أن نقاطع السينما فوردي

...

قال الرسول صلى الله عليه وسلم

أفضل الصدقة أن يتعلم المرء المسلم علماً, ثم يعلمه أخاه المسلم

أللهم لك الحمد والشكر

شكرا على مروركم شباب ^_^
              ساهموا فى نشر الموضوع و نحن فى موسم الصيف

مواضيع دايما جميله يا شريف والله...

بمناسبه تامر ومعجبات تامر...

فى بنت قالتى قبل كده ...انها بتحب فى تامر شعر صدره !!

و اقولك على حاجه ساعات كتيره جداااااااااااااااااااااا بيكون القصه جيده جداااااااااااا و الموضوع جميل جدااااا و هادف لكن المشكله مش مشكله لا منتج و لا مولف مشكله مخرررررررررج واحد زى خالد يوسف ايناس الديغيدى دول بياخدوا قصص ليها قيمه يحولوها لحاجات تانيه بدل ما يكون الفيلم يبناقش القضيه فى اطار معين تلاقى الاخ المخرج قلل كل حاجه ليها قيمه و زود كل حاجه فيها .... و لا بلاش
                  يعنى لو بصيت على مسرحيه زى على الرصيف كانت انتاج السبكى فيلم زى اللعب مع الكبار تمثيل عادل امام الارهابى -الارهاب و الكباب كل دى كانت افلام و مسرحيات كويسه و هى لنفس المنتجين و الممثلين اللى موجودين حاليا و لنفس الكتاب القدام او تلاميذهم الجداد لكن الاختلاف فى المخرجين معدش فيه مخرجين زى زمان مخرج مثقف عارف ايه اللى يركز عليه عشان الناس تتعلم و ايه اللى مجرد هامش للموضوع
                  انا فى افلام كتير قراء القصه الاصليه ليها و مش بشوف الفيلم الا لما اعرف تاريخ المخرج الاولو اقراء رائ النقاد بعد كده ابقى اقرر اشوفه و لا لاء
                  بسم الله الرحمن الرحيم
                  (( يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي ))
                  صدق الله العظيم
                  اللهم ارحم امى و عافها و اعف عنها و اكرم نزلها و وسع مدخلها

المشاركة الأصلية بواسطة نور العمر مشاهدة المشاركة
                    مواضيع دايما جميله يا شريف والله...

بمناسبه تامر ومعجبات تامر...

عاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

بسم الله الرحمن الرحيم
                    (( يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي ))
                    صدق الله العظيم
                    اللهم ارحم امى و عافها و اعف عنها و اكرم نزلها و وسع مدخلها

ناااااااااااااااااااعاااااااااااااام

الله يفكن من الفنانين والفنانات

والسينما ما وراهم الى الفساد

adobe Indesigan cs4
                        adobe Photoshop cs4
                        adobe Illustrator cs4
                        Corel Draw x3

المشاركة الأصلية بواسطة 3d_player مشاهدة المشاركة
                          و اقولك على حاجه ساعات كتيره جداااااااااااااااااااااا بيكون القصه جيده جداااااااااااا و الموضوع جميل جدااااا و هادف لكن المشكله مش مشكله لا منتج و لا مولف مشكله مخرررررررررج واحد زى خالد يوسف ايناس الديغيدى دول بياخدوا قصص ليها قيمه يحولوها لحاجات تانيه بدل ما يكون الفيلم يبناقش القضيه فى اطار معين تلاقى الاخ المخرج قلل كل حاجه ليها قيمه و زود كل حاجه فيها .... و لا بلاش
                          يعنى لو بصيت على مسرحيه زى على الرصيف كانت انتاج السبكى فيلم زى اللعب مع الكبار تمثيل عادل امام الارهابى -الارهاب و الكباب كل دى كانت افلام و مسرحيات كويسه و هى لنفس المنتجين و الممثلين اللى موجودين حاليا و لنفس الكتاب القدام او تلاميذهم الجداد لكن الاختلاف فى المخرجين معدش فيه مخرجين زى زمان مخرج مثقف عارف ايه اللى يركز عليه عشان الناس تتعلم و ايه اللى مجرد هامش للموضوع
                          انا فى افلام كتير قراء القصه الاصليه ليها و مش بشوف الفيلم الا لما اعرف تاريخ المخرج الاولو اقراء رائ النقاد بعد كده ابقى اقرر اشوفه و لا لاء
                          بالظبط كده

ممكن يكون الهدف نبيل لكن الهدف الحقيقى هو المــــــــــال

أنا حاسس إن الموضوع ده جاب نتيجة
                          فيه ناس كنت بكلمها من فترة إنهم ما يروحوش السينما و يكسبوا الناس ديه فلوس ..
                          بعد حوالى شهر و من يومين بس هو إللى كان بيقولى إنه شاف فيلم دكان شحاته على النت بدل ما يدفع فلوس ههههههه
                          و قالى ده فلم كله غلطات و مش واقعى و ...آلخ

يا ريت تنشروا الموضوع يا جماعة فى كل مكان على النت و تقول للناس إللى تعرفها

الناس بس مش عارفه و لما تعرف بتقلل

أفلام بيكسار جميلة على السينما ...
                            في النظام الديمقراطي (والذي هو مخالف للإسلام قلبا وقالبا), يسمح للشواذ أن يتزوجوا رسميا
                            وكل حاكم يحكم بهذا النظام, وإن ادعى أنه إسلامي, فهو يؤمن بهذه الحرية..

موقعي الشخصي

بحياتي م ادخل السينما رغم اني دعوت من قبل اصدقائي لاكثر من مره ومن دون سبب كنت ارفض فليس لسبب ديني انما لم ارغبها
                              وبعدين النت ما مخلي شي وما جابه حتى الواحد لو اشتهى اكله بفتح جوجل وبلاقيها ما في اي اشكال
                              حتى الافلام الحديثه اللي نازلة بالسيما على التورنت صارت تنزل قبل ما تنزل السينما يعني لشو دفع الفلوس

لكن ايران نموذج للسينما ولو اننا على عداوة مع ايران لكن لا يمنع ان ناخذ من الغريب المفيد

يعني ممكن نستفيد من السينما على سبيل المثال اعجبني فكرة عرض فلم وثائقي للاطفال بالصيفيه عنا والاولاد استفادو على ما سمعت
                              وهناك الكثير من الافلام اللي ممكن عرضها اللي الناس تستفيد من قصص ومسلسلات تتماشى مع نهجنا الاسلامي

لكن اللي صار عنا انو السياسه على الوجهين سواء المعارضه لنهج او التابعه للدوله والاغرائات صارت تتحكم بالسينما مع المكسب المادي

يعني كمان بجانب السينما بستغرب من اللي بسجل بقنوات الا ار تي واوربت ويدفع اشتراك بالهبل

لكن انا بشوف مع التدهور الاقتصادي شغلات كثير ستعاد حساباتها بموجب الافضليات لانو كمان اكثر من سينما قفلت بمنطقتنا لعدم الحضور الكافي رغم انهم خفضو سعر التذاكر وبهذا الصدد عن الافضليات بالجزيرة سبق ان نشرت خبر على ان عدد المدخنين قل بالولايات المتحده وسوق الدخان شهد هبوط كغير العاده

طبعا أنا مش هزيد عن كلام 3D player
                                و صراحة هو صحيح في أفلام هابطة و لكن في أفلام هادفة و جميلة و في أفلام ولا هادفة و لا وحشة في نفس وقت أنما تسلية

و أنا رجت سينما اتفرجت على فلم UP
                                و أنصح كل يتفرج عليه الفلم كان ظريف جدا و حلو
                                There’s a myth that time is money. In fact, time is more precious than money. It’s a nonrenewable resource. Once you’ve spent it, and if you’ve spent it badly, it’s gone forever.
                                Neil Fiore

يعمل...
                                X