Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

انا زهقت وقررت ( خاص بتركيب خامة الوجة عن طريق maya +Zbrush+photoshop )

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• انا زهقت وقررت ( خاص بتركيب خامة الوجة عن طريق maya +Zbrush+photoshop )

السلام عليكم يا شباب واساتذة المايا

انا وهقت من كتر محاولاتي الفاشلة في تركيب خامة الوجة على الرأس ولكن ي قررت بعنون الله اني لازم اتعلمها

ولقد اخبرني استاذنا ناميساب عن طريقة سهلة وهي استخدام البوزر وفعلا بيوفرلي وقت كتير وسهل كمان ولكن بصراحة انا حاسس ان تصميم الخامة عن طريق استخدام الزي بروش والفوتوشوب هيكون اكثر واقعية ممكن يكون العيب في احساسي مش عارف المهم انا قررت اني اتعلم خامة الوجة عن طريق الزي بروش والمايا والفوتوشوب وفتحت الموضوع دة مخصوص علشان هاضع فية كل الاسئلة الخاصة بالادوات اللي هاستخدمها وارجو متابعتي

البداية لقد قمت بتوزيع اليوفي مثل ما علمنا استاذنا الفاضل ناميساب كطما في الصورة

وايجة بقى دور الخامااااااااااااااااااااااااااات

اخ هيبدأ وجع الرأس

الخطوة الاولى انا عاوز اعرف ازاي اقدر احفظ اليوفي علشان افتحة في الفوتوشوب ؟
    2 وعاوز اعرف كمان ازاي اقدر احفظ الملف علشان افدر افتحة في الزي بروش مع طبعا الحفاظ على توزيعة اليوفي علشان اقدر استخدمها في الفوتوشوب والزي بروش ؟

منتظركم ضروري
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
    وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

و عليكم السلام أخي...
    أنا أعاني من نفس المشكلة و لم أستطع حلها إلى الآن...بالرغم من اني أجيد استخدام النمذجة في الزي بروش بل و أتقنها...
    حيث أن الموديل بعد الانتهاء منه يحوي عدداً هائلاً ن المضلعات...
    و لم أتمكن من إدخال خامته إلى الفوتوشوب...أرجو المساعدة من الأعضاء...
    و إذا وجد لدى أحدهم دليل نستدل به أنا و اخي دونجوان أكون من الشاكرين...
    دمتم سالمين...

كود:
      لخطوة الاولى انا عاوز اعرف ازاي اقدر احفظ اليوفي علشان افتحة في الفوتوشوب ؟
      2 وعاوز اعرف كمان ازاي اقدر احفظ الملف علشان افدر افتحة في الزي بروش مع طبعا الحفاظ على توزيعة اليوفي علشان اقدر استخدمها في الفوتوشوب والزي بروش ؟
      بخصوص الخطوة الاولى : select the object:
      UV texture editor>Polygons>UV snapshot
      مع النظر لاعدادات
      و بخصوص فتح الماف في ال ZB :
      File>Export
      export as an OBJ file
      في ال ZB :
      tool>import: your OBJ file
      " لا إله الا انت سبحانك إني كنت من الظالمين "

ألمسألة ليست بهذه البساطة لكي تشرح بفقرة او فقرتين ..

انصحك اخي دنجوان بمشاهدة دروس في المايا و الزيبرش و التكامل بينهم .. ستفهم كل شئ ..

المسألة بحاجة إلى إعداد اليوفي اولا في المايا و من ثم نقل الموديل على الزيبرش و النحت و عمل التكستشر و استخراج الموديل بعد النحت و اتسخراج النورمال والديسبلاسمنت و استحراج خامة الوجه إلى الفوتوشوب لإكمالها .. و من ثم و استيرادهم إلى المايا و عمل approximation ..

يعني هو موضوع طويل ..

انصحك بدرس نومون >> displacement in zbrush and maya . مش فاكر اسمه بالضبط .
        و كمان في درس لنومون اسمه zproject .. و هي تقنية مفيدة في التكستشر..

السلام عليكم >> لحفظ اليوفي وفتح فيالفوتوشوب>> قم بتحديد جميع النقاط وقم بازاحتها للمربع الأبيض بعدها اظغط علي آداة polygon من نافدة اليوفي راح تلاقي uvsnapshp راح تجدها في الأسفل بعد الضغط عليها اختر حجم الصورة والمكان الدي ترغب بحفظ في الصورة وأكيد نوع الصورة >> بالتوفيق
          اللهم صلي علي سيدنا محمد وعلي آله وصحبه أجمعين
          *ان اريد الا الاصلاح ما استطعت وما توفيقي الا بالله عليه توكلت واليه انيب *
          سبحان الله وبحمد الله أكبر
          يوسف الهدلي

المشاركة الأصلية بواسطة mqabshoqa مشاهدة المشاركة
            و عليكم السلام أخي...
            أنا أعاني من نفس المشكلة و لم أستطع حلها إلى الآن...بالرغم من اني أجيد استخدام النمذجة في الزي بروش بل و أتقنها...
            حيث أن الموديل بعد الانتهاء منه يحوي عدداً هائلاً ن المضلعات...
            و لم أتمكن من إدخال خامته إلى الفوتوشوب...أرجو المساعدة من الأعضاء...
            و إذا وجد لدى أحدهم دليل نستدل به أنا و اخي دونجوان أكون من الشاكرين...
            دمتم سالمين...

ربنا يوفقنا يا اخي وانلاقي الحل

المشاركة الأصلية بواسطة noxco مشاهدة المشاركة
            كود:
            لخطوة الاولى انا عاوز اعرف ازاي اقدر احفظ اليوفي علشان افتحة في الفوتوشوب ؟
            بخصوص الخطوة الاولى : select the object:
            UV texture editor>Polygons>UV snapshot
            مع النظر لاعدادات
            و بخصوص فتح الماف في ال ZB :
            File>Export
            export as an OBJ file
            في ال ZB :
            tool>import: your OBJ file
            مشكور اخي noxco على المساعدة وفعلا طريقتك نجحة الخاصة باليوفي ولكن حدث معايا مشكلة غريبة ولكن هاشوف حلها دلوقتي ان شاء الله

المشاركة الأصلية بواسطة omar 3d مشاهدة المشاركة
            ألمسألة ليست بهذه البساطة لكي تشرح بفقرة او فقرتين ..

انصحك اخي دنجوان بمشاهدة دروس في المايا و الزيبرش و التكامل بينهم .. ستفهم كل شئ ..

المسألة بحاجة إلى إعداد اليوفي اولا في المايا و من ثم نقل الموديل على الزيبرش و النحت و عمل التكستشر و استخراج الموديل بعد النحت و اتسخراج النورمال والديسبلاسمنت و استحراج خامة الوجه إلى الفوتوشوب لإكمالها .. و من ثم و استيرادهم إلى المايا و عمل approximation ..

يعني هو موضوع طويل ..

انصحك بدرس نومون >> displacement in zbrush and maya . مش فاكر اسمه بالضبط .
            و كمان في درس لنومون اسمه zproject .. و هي تقنية مفيدة في التكستشر..
            اخي العزيز omar 3d انا عارف ان المسألة ليست بهذة البساطة والا مكنتش وضعت الموضوع هنا وعلى فكرة الاسطوان اللي انا باتبعها لجنومون لوكن للاسف مختصرين كتير جدا يعني مثلا مختصرين ازاي اقدر احفظ اليوفي علشان افتحة في الفوتوشوب وايضا ازاي اقدر افتح العمل في الزي بروش مع الحفاظ على اليوفي وازاي اقدر اطلع اليوفي من الزي بروش مثل اللي كنت عاملة علشان اظبط الخامة على الفوتوشوب مع العلم بان الاسطوانة اللي عندي كاملة
            وعلى فكرة بعض الاعضاء في مرة كنت بسأل عن اليوفي قالي ان الموضوع مش سهل ولازم تدرس اسطوانة مش فاكر اسمها اية بالظبط ( ولكن الحمد لله اخونا والد فيصل واخونا نامسياب تكفلوا بالموضوع وفهموني حاجات كتيرة جدا مكنتش اعرفها في اليوفي والموضوع اصبح سهل وليس صعب وطبعا في اعضاء كتيرة ساعدتني تانيين )
            طيب امال احنا بقى بنتعلم لية علشان كل اما اسأل واحد يقولي ادرس اسطوانة طيب ما انا كنت من الاول ريحت دماغي ودورت على اي اسطوانة تخص الخامات ونزلتها وعلى فكرة انا كل اما واحد يقولي كدة انا باحبط اكتر علشان باحس ان مفيش حد يعرف حاجة عن الموضوع والموضوع هيكون اصعب من الاول ولكن لما بيكون العمل وسط ناس محترفين فبصراحة انا بحس اني تعلم وافهم اكتر من الاسطوانة ميت مرة وان شاء الله هانلاقي الحل مع اخوتنا هنا في القسم

المشاركة الأصلية بواسطة Master.S مشاهدة المشاركة
            السلام عليكم >> لحفظ اليوفي وفتح فيالفوتوشوب>> قم بتحديد جميع النقاط وقم بازاحتها للمربع الأبيض بعدها اظغط علي آداة polygon من نافدة اليوفي راح تلاقي uvsnapshp راح تجدها في الأسفل بعد الضغط عليها اختر حجم الصورة والمكان الدي ترغب بحفظ في الصورة وأكيد نوع الصورة >> بالتوفيق

مشكور يا اخي على المرور وعلى المساعدة

وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

الله يوفقك أخي محمد .. هذا العمل ممكن أن تعمل به بكل سهوله ومرونه ما تتوقع روعتها في البلندر ..
              اللهم آتنا في الدنيا حسنه وفي الآخره حسنه وقنا عذاب النار

اية دة اخي منصور مرة واحدة منور الموضوع لا لا مش مصدق ههههههههه

المشكلة اخي منصور اني مبعرفش اشتغل على البندر قوي كل شغلي على المايا

ومتنساش مستنيينك

ومن جهة المشكلة اللي وقفت معايا تم حلها بفضل درس استاذنا ناميساب اللي يخص وضع صورة على اليوفي بجد
                درس رائع واتعلمت منه حجات في الفوتوشوب بالنسبة لاني اول مرة استخدمة

وإن كانت مثل زبد البحر

مدونتي

اخي دونجوان ... هل تعرف طريقة اليوفي بطريقة تغيير مكان اليوفي ...

مثلا : -1 0
                  M A Y A ....... PacimaNTubE
                  HD YouTube MAYA TraininG

استاذنا N@mic@P انا مش عارف انت تقصد اية بالظبط بس لو الموضوع صعب اكيد لا معرفهااااااش هههههه علشان انا يعتبر لسة جديد في اليوفي وكل المعلومات اللي عندي بفضلك انت واخونا والد فيصل

وإن كانت مثل زبد البحر

مدونتي

ممكن حد يدلني ازاي اقدر اضع صورة الخامات على الوجة كما في الصورة القادمة

على فكرة الصورة لوحدها والموديل لوحدة لو انت ملاحظين موجود علامة التدوي على الصورة يعني انت ممكن تلف واتحرك الصورة زي ما انت عاوز يعني لسة متطبقتش على الرأس ارجو ان اجد الحل

وإن كانت مثل زبد البحر

مدونتي

جاري تحضير درس عن تعقيد اليوفي ...

ليس ضروري ان تتبعه ... و لكن اردت ان اعطيك فكره بسيطه ...

يمكن تفيد ...

بس عموما ... طريقه جنان

بعد قليل ...
                        HD YouTube MAYA TraininG

المشاركة الأصلية بواسطة n@mic@p مشاهدة المشاركة
                          جاري تحضير درس عن تعقيد اليوفي ...

ليس ضروري ان تتبعه ... و لكن اردت ان اعطيك فكره بسيطه ...

يمكن تفيد ...

بس عموما ... طريقه جنان

بعد قليل ...
                          يعطيك العافيه اخي باسمان دائما رائع وجميل بتواجدك وحضورك ومساعدتك وفقك الله اخي الكريم وبالنسبه لجميع دروسك الاخيره قمت برفعها وضغطها في مجلد واحد وسأضعها في المكتبة لان اخي دنجوان طلب رفع تلك الدورس وقد قمت بعمل اللازم وفقكم الله جميعا

بجد انا مش عارف اشكرك ازاي استاذنا العزيز N@mic@P على العموم منتظرك وربنا ايوفقك وايوفقنا جميعا

ربنا يوفقك اخي ناصر لان بجد موضوعك هيكون مرجع للاعضاء الجدد

وإن كانت مثل زبد البحر

مدونتي

الله يجزيكم خير ...
                              HD YouTube MAYA TraininG

يعمل...
                              X