Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

اسف جدا انا ايضا :( ..

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• اسف جدا انا ايضا :( ..

السلام عليكم جميعا ..
    الحمد لله البارحة رجعت من السفر ..
    لكن اتخذت قرارا .. لا اعلم مدى صحته .. اريد رأيكم و مشورتكم ..
    ستبدأ المدرسة يوم 7 شهر 6 .. يعني باقى حوالي اسبوعين .. وانا في الصف الثالث الثانوي .. يعني دي اخر سنة لي .. و بعديها الجامعة ان شاء ..
    قررت في هذه السنة ان اتوقف تماما عن الانميشن و عن الثري دي و عن المايا .. قررت ان اركز كل جهودي في الدراسة حتى اتخرج بنتيجة مرضية .. و بعد سنة تالتة دي هيكون عندي ما يقارب سنة اجازة .. ممكن اواصل فيها الانميشن ..
    لا اعلم كيف سأواصل .. لان المدرسة هذه فرصة لا تعوض .. ولا اريد تفويتها .. ربما لن توجد دفعة تانية ..
    على كل حال .. هذا قرار .. لكن لم ارتكز عليه بعد .. اترك الانميشن حتى انتهي من الثانوي ..
    ما رأيكم ؟

فقط دقيقتين هنا .. ثم واصل حياتك

هذا السودان

بالمره بقى فى نفس الموضوع انا كمان ممكن اعمل زيوا عشان احنا عندنا فى مصر سنتين ثانويه عامه مش سنه واحده
    و انا السنه الجايه هبقى فى 2 ثانوى
    انا هاخد الاجازه 10 /6 و مش عارف الدراسه هتبدا امتى ممكن فى 9 فى الفتره ديه هبقى معاكوا فى المدرسه
    و احاول اخلص كل الى عليا ان شاء الله
    و لو فضل تمارين قيليله و انا فىالدراسه احتمال احاول اعملها مع العلم انى هحاول اعمل تمارين فى ثانيه ثانوى و 3
    او حتى فيلم قصير عشان منساش الانيميشن و ممكن استغل الفتره ديه فى تعلم الرسم عشان مش هيبقى فيه اكتر من الكتب المرسوم عليها فى الدراسه

رجعلكوا 10/6
    http://heilschwingung.at/188e0

السلام عليكم إسلام، رأيى أن تستمر بالمشاركة معنا فى المدرسة، فهذا من شأنه أيضاً أن يضيف لك نوع من التغيير والتجديد لجو المذاكرة، خصوصاً أننى أظن أن المذاكرة وحدها لفترات طويلة قد تصيبك بالملل، فلعل الأنيميشن يكون حافزاً لك للتفوق إن شاء الله.

المشاركة الأصلية بواسطة y.mohamed مشاهدة المشاركة

بالمره بقى فى نفس الموضوع انا كمان ممكن اعمل زيوا عشان احنا عندنا فى مصر سنتين ثانويه عامه مش سنه واحده
        و انا السنه الجايه هبقى فى 2 ثانوى
        انا هاخد الاجازه 10 /6 و مش عارف الدراسه هتبدا امتى ممكن فى 9 فى الفتره ديه هبقى معاكوا فى المدرسه
        و احاول اخلص كل الى عليا ان شاء الله
        و لو فضل تمارين قيليله و انا فىالدراسه احتمال احاول اعملها مع العلم انى هحاول اعمل تمارين فى ثانيه ثانوى و 3
        او حتى فيلم قصير عشان منساش الانيميشن و ممكن استغل الفتره ديه فى تعلم الرسم عشان مش هيبقى فيه اكتر من الكتب المرسوم عليها فى الدراسه

رجعلكوا 10/6
        رأيى إنك متنقطعش عن الأنيميشن تماماً (زى ما قلت لإسلام)، وربنا يوفقكوا فى دراستكوا وترجع لنا بالسلامة يا ياسر، ومنتظرينك .

اهتم بمذاكرتك فما جعل الله لرجل في جوفه قلبين اثنين
          الذي ينشغل بالتصميم والانيميشين فاعرف انه عقله بيكون مشغول فيه طوال الوقت وحتى وهو بيذاكر
          فلا تشتت تفكيرك وما قد وصلت إليه سيعينك على متابعة الدروس بعد ذلك بمفردك
          موفق في دراستك

الظاهر إنكم إتحسدتم
            الله المستعان
            في إعتقادي إن المذاكرة مهما كانت جامدة فأكيد هاتضيع من وقتك في أي حاجة تانية ولو ساعة أو إتنين يوميا فليه ماتكنش الحاجة التانية دي هي الأنيميشن مش عارفه أقول لكم إيه لكن انتم بضيعوا من إيديكم فرصة كبيرة جدا
            خاصة إن إحتمال وجود دفعة تانية للمدرسة أصبح حوله شكوك في ظل هذا الكسل من الطلاب اللذين لم يحسنوا إستغلال مثل هذه الفرصة
            أعتقد لو قارنا بين عدد خريجي أنيميشن منتور وبين حال مدرستنا لأصبنا بإحباط وهذا لم يحدث إلا لأننا تهاونا بهذه الفرصة التي لن تعوض
            فالفرصة لا تأتي إلا مرة واحدة وعليك أن تحسن إستغلالها وإلا فأنت لا تستحقها كما لو أن هناك رسوم تدفع لأخذ هذه الدراسة لم يكن هذا حالنا كنا هنمسك فيها بإيدينا واسنانا ياريت ماتزعلوش من كلامي لكن أنا عايزة مصلحتكم إنتم الإتنين بالتحديد كنت متوقعة ليكم نتيجة مختلفة تماما
            ربنا يوفقكم

مش عارف اقولكم ايه بس لو انتم الاتنين عايزبن تقنعونى انكم مش هتضيعوا وقت كتير اثناء الدراسة فى حاجات تافهة ىيبقى بتضحكوا على نفسكم

ولو الدراسة خليتكم متاخرين احسن كتير من الانقطاع وخاصة لان فرصة دفعة تانية بقت صعبة للاسباب الى قالت عليها ام محمد وفعلا كنا متوقعين ليكم حاجة تانية خالص

القضية مش قضية تضييع وقت للأسباب التالية:
                1- ان الانيميشين لا يمكن عمله والذهن تعبان بعد المذاكرة ذلك لانه يحتاج إلى مراجعة ومذاكرة وتطبيق "وشغل دماغ" الامر الذي سينكعس سلبا على المذاكرة
                2- الانسان يحتاج إلى وقت فراغ يكون قريبا من اللهو "مثلا يتمشى في الخارج، ينام قليلا، يتحدث مع اصحابه"
                3- أجزم وأؤكد ان الساعتي الفراغ التي تتكلمون عنها سيقضونها في الفراغ ولو انشغلوا بالانيميشين سيكون الوقت الضائع هو هو وما تم اقتطاعه للانيميشين من الوقت اللازم للمذاكرة

دعوا العواطف جانبا والراجل يحتاج للجلوس مع نفسه والمذاكرة إذ الاختبارات على الأبواب

فى مثل جميل اوى بيقول...
                  ( عقلك فى راسك تعرف خلاصك )
                  يعنى ...
                  كل واحد عارف امكانياته كويس جدا اكتر من اى حد تانى
                  استعن بالله وتوكل عليه وصلى ركعتين استخاره
                  وشوف نفسك هتقدر توفق بين الامرين ولا هضيع الاثنين ولا دا ابداا من داا
                  وقرر .. ! ولو استعنت بالله مثل ما قلتلك فقرارك سيكون الصواب
                  ومن وجهة نظرى الشخصيه ..
                  الانيميتور فعلا مجال مطلوب بشده عربيا وعالميا
                  وهذه فرصه مقدمه على طبق من فضه والذكى من يغتنمها .
                  تحياتى
                  اخوكم أبوالعزم

أتمنى ماتسيبوا المدرسة وبالذات انتو الثنائي ماشاءالله تبارك الله عليكم من أنشط الطلاب في نظري وكنت أرى لكم مستقبل باهر في الأنميشين ..
                    لاتفكروا تسيبوا المدرسة عشان دراستكم وبالذات انتو في المرحلة الثانوية دراستكم مي معقدة ولا انتو مرتبطين بأعمال وشغل ...
                    وفي النهاية القرار راجعلكم انتو وكل واحد عارف ظروفه ويعرف انو يقدر يكمل ولا لا..

الله يوفقكم لما فيه الخير ويحقق مبتغاكم..
                    إذا لم تجد عدلاً في محكمة الدنيا .. فارفع ملفك لمحكمة الآخرة ..فإن الشهود ملائكة .. والدعوى محفوظة .. والقاضي أحكم الحاكمين
                    مسلمة ويكفيني فخراً

يارب أوليتني نعما أبوح بشكرها ...... وكفيتني كل الأمور بأسرها
                      فلأشكرنك ماحييت وإن أمت ...... فلتشكرنك أعظمي في قبرها
                      ماشاء الله إيه الأبيات الجامدة دي يارغدو ممكن أعرف مين صاحبهم (وعذرا لإسلام )

الناصح مؤتمن ,,

بكل صدق ,, هذا الخبر لم أتوقعه أبدا منكما الإثنين ,, للأسف

لكن مع هذا أقول ,,
                        أن الدراسة أهم بكثير من الأمور الأخرى فهي ما تبني مستقبلك بعد توفيق الله تعالى ..
                        وعليه فأرى أن تجعل كل اهتمامك في الدراسة فقط ..
                        ولا مانع من العمل في الأنيميشن في وقت الفراغ ..حتى لو كان في الأسبوع يوم واحد .. وكذلك حتى لو تأخرتم في التطبيق .. فالأهم عدم الإنقطاع

بالتوفيق

لا تعليق مش قادر اقول حاجة !!
                          تصدقون حتى اني عشان لا انسى الانميشن من كثرة تعلق به اخذت كورس انميشن السنة الجاية
                          وحتى الان بما ان ليس لدي جهاز ساحاول تمضية وقتية بعمل اعمال تودي والحمد لله تم عرض عملين لي في معرض اسمه coquitlam centre gallery وهذا يعتبر اهم مناسبة للفنانين طوال السنة
                          الحمد لله ولا تخافو الانميشن ما رح ننساه وخاصة بعد متابعتكم لنا في الصعاب وفي الرحاب لن ننسى مجهودكم لنا

المشاركة الأصلية بواسطة أم محمد مشاهدة المشاركة
                            يارب أوليتني نعما أبوح بشكرها ...... وكفيتني كل الأمور بأسرها
                            فلأشكرنك ماحييت وإن أمت ...... فلتشكرنك أعظمي في قبرها
                            ماشاء الله إيه الأبيات الجامدة دي يارغدو ممكن أعرف مين صاحبهم (وعذرا لإسلام )
                            هدي الأبيات حفظتها من ماما ..
                            إذا لم تجد عدلاً في محكمة الدنيا .. فارفع ملفك لمحكمة الآخرة ..فإن الشهود ملائكة .. والدعوى محفوظة .. والقاضي أحكم الحاكمين
                            مسلمة ويكفيني فخراً

يقول صلى الله عليه وسلم
                              "أحسن الأعمال أدومها وإن قلت "
                              وكلنا طبعا يعلم أن الدراسة أهم طبعا والتركيز عليها واجب
                              إذا لم تستطيعا تنظيم وقتكما إسلام وياسر فالأسبقية طبعا وتأكيدا هي للدراسة
                              على الأقل إنتهيا من تطبيقات الفصل الثاني ..
                              لكن لو كان هذا القرار منكما تهربا من تعلم الأنيميشن لصعوبتها فليس لكما الحق طبعا في إتخاذ هذا القرار
                              وأكرر الدراسة أولا وأخيرا
                              وبالتوفيق لكما : )
                              سبحان الله.. والحمد لله.. ولا اله الا الله.. والله اكبر.
                              ........
                              يمكنك الإبداع ... شريطة أن لا تركب الباص كل يوم

يعمل...
                              X