Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ضع كل استفساراتك هنا تجد كل ما يسرك

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

أخي الكريم houdhxp

هذا له علاقة بما يسمى الألوان الآمنة على الويب

فعند ظهور علامة التعجب بجانب اللون يعني هذا أن اللون غير آمن على الويب <<< يعني سوف يتغير .... ولو ضغطت على المثلث الصغير الذي به علامة التعجب سوف يعطيك الفوتوشوب أقرب لون آمن ... وللحصول على الألوان الآمنة على الويب ... ضع إشارة صح في المربع بجانب عبارة only web colors
    سبحان الله وبحمده .. سبحان الله العظيم

لاريب أنّ الألم هو سائق انفعالاتي الفظّ ، وأنّ الأمل هو وسيلتي الدائمة لترويضه . لكن .. هل أكون بهذا قد لخّصت لك عملية الإبداع ؟

FACEBOOK

المشاركة الأصلية بواسطة nader_19 مشاهدة المشاركة
      وانا ياشباب حاطط في المرفقات صورة في كتاب Color Management for Photographers

بتوضح الفرق بين RGB وال CMYK ومستوى الألوان اللي بتشوفها العين البشرية علشان نقدر نشوف

مستوى كل مود للألوان و نقدر نعرف الفرق و يبقى عندنا الملكه ازاي اننا نقدر نقربهم لبعض

وعلى فكره في ألوان تانيه في الطباعه خارج ال cmyk ، و دي بتطبع على اساس بنتونات لونيه Pantons ودي بتوفرلنا الوان اكتر كتييييييييير من ال cmyk

واشهرهم طبعا الذهبي و الفضي
      مشكور كثير اخي العزيز على الجواب وفي اسئلة كثيرة جاية حتفجر الموضوع .
      المشاركة الأصلية بواسطة aktoom مشاهدة المشاركة
      جميل جدا هذا الكلام

طبعا أنا كنت أظن أن هذا ما يفعلونه

لكن حبيت أعرف هل يوجد أمر معين يقوم بذلك ... لأن العملية لا تتعلق بصورة واحدة بل بكتاب مكون من 32 صفحة ...

وبالتأكيد كل صفحة يجب أن تعالج على حدة كون الألوان تختلف من واحدة لأخرى وإلا كان الأمر سهلا بتنفيذه على واحدة وعمل آكشن لذلك ومن ثم تنفيذه على البقية ...

سأرى إن كان بإمكاني عمل درس فيديو يوضح ذلك ... إن شاء الله
      والله نتمنى استاد اكرم تتوصل لنتيجة جميلة وتحط لينا درس يساعدنا على اعطاء نفس النتيجة من حيث الاوان في rgb او cmyk.
      مشكور كثير استادي.
      Thank You Allah

Developper Designer & SEO Consultants

موقع المرأة العربية
      منتدى المرأة العربية

موضوع رائع ومهم !!
        ومبروك التثبيت !!
        رح انقل اسنفسار الاخ mae_eg
        نظام الوان الطباعة هي cmyk
        اريد ان ازيل اللون الأسود k من التصميم فب برنامج الاليستراتور دون التأثير على التصميم
        اى تحويل cmyk الى cmy و توزيع اللون الأسود على الثلاث قنوات

هل يوجد طريقة اوتوماتيكية لعمل ذلك !! في الفوتوشوب ؟؟
        اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد واله وصحبه اجمعين

انا الصراحة جاوبتو كالتالي :
          السلام عليكم
          اقيتلك هي الطريقة ما بعرف يمكن هي الحل
          تفضل هون ان شالله انو الجميع يستفيد

بالنسبة الي انا لقيت التالي
          تختار قناة اللون black وتعملها fill باللون الابيض وتاكد تماما انك مارح تلاقي اي لون فيه اسود
          وهيك بضلك تعاير الصورة وتلعب فيها متل ما بدك لتلاقي انو صارت الوانها كويسة للطباعة
          اما توزيع اللون الاسود بنسبة ترى لسا ما لقيت !!
          اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد واله وصحبه اجمعين

هنا أوضحت المشكلة

لاريب أنّ الألم هو سائق انفعالاتي الفظّ ، وأنّ الأمل هو وسيلتي الدائمة لترويضه . لكن .. هل أكون بهذا قد لخّصت لك عملية الإبداع ؟

FACEBOOK

أخي Muniro

هذه صورة بقنواتها

وهنا ملأنا طبقة الـ K بالأبيض

الآن كيف سأعيد الألوان إلى طبيعتها ؟؟؟

وجدت أنه مستحيل إظهار الأسود مرة أخرى ... أو ربما أنا لم أفهمك .

FACEBOOK

نعم استاد اكرم نفس الشيء كان يحدث معي على الفوتوشوب كنت اعمل مثلا فلاير وبها الالوان نفسها كما في rgb وفي المطبعة انصدم و هم كما حدث معك يصلحون الاخطاء بدون ما يوروني تعاملو مع المشكلة ازاي.
                ننتظايضاحات من الاعضاء ان شاء الله.
                Thank You Allah

موقع المرأة العربية
                منتدى المرأة العربية

هذا له علاقة بما يسمى الألوان الآمنة على الويب
                  جزاك الله خيرا أخي aktoom

فيه ملحوظة ممكن تفيد في موضوع الطبع :
                  أحنا تقريبا كل شهر بنطبع لوحه 50*70 أو 100*70 في الكلية < لغاية الشهر اللي فات كل الصور اللي طبعتها RGB وكلها ألوانها أطبعت نظيفة زي ما بشوفها على الجهاز , لحد الشهر اللي فات
                  طلعت الألوان بايظه أو بمعنى أخر غامقة وتقريبا مافيهاش ألوان , أما حبيت أعرف المشكله رحت لصاحب المكتب اللي كنت بطبع عنده قبل كداوقالي أن فرق ورق الطباعه هو اللي بيغير الألوان , فإذا كانت الوان بتتغير حسب الورق كمان يبقى كدا فيه كذا معيار للطباعه الواحد المفروض ياخد باله منه ..........

المشاركة الأصلية بواسطة houdhxp مشاهدة المشاركة
                    جزاك الله خيرا أخي aktoom

أحنا تقريبا كل شهر بنطبع لوحه 50*70 أو 100*70 في الكلية < لغاية الشهر اللي فات كل الصور اللي طبعتها rgb وكلها ألوانها أطبعت نظيفة زي ما بشوفها على الجهاز , لحد الشهر اللي فات
                    طلعت الألوان بايظه أو بمعنى أخر غامقة وتقريبا مافيهاش ألوان , أما حبيت أعرف المشكله رحت لصاحب المكتب اللي كنت بطبع عنده قبل كداوقالي أن فرق ورق الطباعه هو اللي بيغير الألوان , فإذا كانت الوان بتتغير حسب الورق كمان يبقى كدا فيه كذا معيار للطباعه الواحد المفروض ياخد باله منه ..........
                    ربما اللراجل بتاع مكتب الطباعة بيستخف بينا اخي لا اضن والله اعلم ان الورق يمكن يتغير اللون فيه.
                    المسالة بدات تتعقد انا سابحدث جيدا على النت وحط اجابة تنظم كل افكارنا ان شاء الله.
                    Thank You Allah

موقع المرأة العربية
                    منتدى المرأة العربية

وبالتأكيد كل صفحة يجب أن تعالج على حدة كون الألوان تختلف من واحدة لأخرى وإلا كان الأمر سهلا بتنفيذه على واحدة وعمل آكشن لذلك ومن ثم تنفيذه على البقية ...
                      اخي أكرم كنت فعلا هاقولك كده ، بس صدقني مفيش أسلم من انك تصمم cmyk ، اعرف تماما انه ال rgb مش هايفيدك في حاجه ، مش عارف انت بتفصل عندك و لا بره ، لكن انا اتعلمت حاجه من خلال شغلي في الفصل

أنك ماتخليش حد يفتح الفايل بتاعك و يشتغل عليه بعدك أبدا ، و الصيغة اللي بيطلع بيها الأفلام هي prn

ودي بتطلع cmyk ، فأول حاجه ما اطلعش الفايل إلا مفصول و كمان بصيغة prn علشان انا اللي اتحمل اي مشكلة أو مسؤولية الشغل كاملة

----------------------------------

أخي houdhxp

خليني أجاوبك من منظور اخر ، الرد السابق ليا فيه الصورة اللي بنقارن بيها بين ال rgb و cmyk و
                      human vision

فأقدر اقولك من منظور طباعي انه الألوان اللي بيظهر جمبها علامة التعجب دي ، هي ألوان مش هاتظهر في الطباعه ، و اللون اللي تحت ده هو اللون البديل ليها حسب تحليلات لونية خاصة بشركة أدوب

يعني بيوضحلك ازاي تختار اللون
                      كل استفساراتك حول ما يخص الفوتوشوب نرجو التواصل هنا

http://www.maxforums.net/showthread.php?t=149064

أخي Muniro

هاجاوب عليك بتقديمه لذيذه كده

الصورة اللي في المرفقات دي فيها 3 تضريبات ألوان للأسود

أول واحده لون اسود لكن مافيهاش اسود خالص و هي تضريبها 100 سيان 100 ماجينتا 100 اصفر

و تاني واحد اسود عادي 100 اسود و صفر الألوان الباقية

التضريبه التالته بقى سر من أسرار الصنعه الصراحه بس ماتغلاش عليكم ، جرب تحط الأسود 25 سيان و ماجينتا ، 50 اصفر ، 100 أسود ، ماتتخيلوش قوة اللون الأسود هاتكون عاملة ازاي في الطباعه

بس هل الرد دا كله ليه علاقة بسؤالك ، اه طبعا

في طريقتين من الفوتو للرد على سؤالك

طريقة الصياعه المصريه هههههههه

و الطريقة الأوتوماتيك العاديه

الطريقة الأولى ( من تأليفي ) و دا عملته في شغل اخير لشركة السويدي للبلاستيك ( بفضحهم )

وهي انه خلصتصميمك و الصور و كل حاجه و مالكش دعوة باللون ، و في الاخر خااااااالص بعد ما تعمل merge لكل الطبقات ، اعمل select لقناة الأسود و احذف السيلكشن

و في طبقة جديدة ، املأ السيلكشن بالتضريبه دي 100 سيان 100 ماجينتا 100 اصفر

وبكده تكون بدلت كل المساحات اللي مملوئة بالأسود بالتضريبه بتاعتك

ومبروك عليك تصميم 3 لون كأنه 4 لون بالضبط

الطريقة التانيه من خلال ضغطك على ctrl + shift + k قائمة ال COLOR SETTINGS

وفي option اللي هو CMYK غيرها الى custom CMYK

هاتفتحلك قائمة جديده غير الاختيار Black Generation من medium الى none

وبكده بقى الفوتوشوب 3 لون و اتغير اوتوماتيك كل المساحات اللونية اللي بالأسود إلى التضريبه بتاعتنا

بس خلللللللللييييييييي باااااااااااااااااللللللللللللكككككك

بعد ماتخلص تصميمك ما تنساش ترجع الفوتو 4 لون تاني بدل ما يبهدلك و يكرههك في عيشتك ، هههههههه

أحنا تقريبا كل شهر بنطبع لوحه 50*70 أو 100*70 في الكلية < لغاية الشهر اللي فات كل الصور اللي طبعتها RGB وكلها ألوانها أطبعت نظيفة زي ما بشوفها على الجهاز , لحد الشهر اللي فات
                          اخي موضوع ورق الطباعة ده اعتقد انه حجه واهية ، هو فعلا بيغير نظرتك للون مش بيغير اللون نفسه

و لكن دا مثلا في حاجلة تغير لون الورق من الابيض للأصفر و الكلام الجامد ده ، و كمان في الأوفست اكتر

لكن في حالتك على الماكينة الديجيتال ، فأعتقد انو احبارها ليزر ، أو انك محترمه ، أولا بتكون تقيلة و لامعه يعني الألوان نفسها قوية مش بتتأثر شكلها بسهوله بنوعية الورق

فكل المشكله اكيد من التصميم و الألوان بتاعته لما اتطبعت على cmyk اتغيرت الوانها جامد

وياجماعه تحذير مهم جدا

التعامل مع البرنتر و الماكينة الديجيتال ، غير تماما التعامل مع الطباعة الأوفست

ماينفعععععععععععععععش انك تطلع افلام و عندك صور rgb دا مهم انك تعرفه، ممكن حاجات عجيبه تطلع في الفيلم ، الصور مقصوصه ، ممكن ماتطلعش اصلا ، حاجات اغرب من الخيال

وتاني حاجه ، نتعب احنا و نظبط تصميمنا و نبعته CMYK للمطبعه ، و مانخليش حد يعدل علينا يا جماعه ، م احدش يفتح تصميمك بعدك أبدا

واعرف انه طالما فتح تصميمك بعدك ، اعرف انه روحك في ايده

لاحظ التضريبه اللونية يا اكرم لل cmyk داخل الفوتو و انك هاتعرف الفرق

لكن من خلال المشاهده بالعين المجرده صعب فعلا انك تعرف الفرق

عارف ، أنا ليا استاذ فصل قالي دايما

اوعى تشوف الفروق على الفوتو ، الفوتو بيداري العيوب ، بص على الكورل ( أكتر برنامج بنتعامل عليه مع الفوتو )

الكورل ( فضيحة )

ما شاء الله عليك يا نادر

معلومات جميلة ...

بالنسبة لعملنا هنا ... فنحن في قطاع شبه حكومي ... ولا يهمنا كثيرا إن أعطينا المطبعة تصاميم مفتوحة أو مغلقة ...

FACEBOOK

يعمل...
                                X