Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ضع كل استفساراتك هنا تجد كل ما يسرك

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

مشكله فى Adobe Photoshop CS4 Extended ME

هذه الرساله تظهر عند
    تشغيل Adobe Photoshop CS4 Extended ME

مع العلم انى اعدت تسطيب البرنامج ثلاث مرات

ماهو الحل ؟؟؟

ماهو الحل ؟؟؟
      الفشل من الويندوز vista
      اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد واله وصحبه اجمعين

بسم الله الرحمن الرحيم

اسف اخوتي الأعزاء عن الغياب الأيام السابقة لظروف خاصه

حسنا إخواني الأحباء

بعد أن تكلم الأخ نادر عن أنظمة الألوان والذي أمتعنا به

لنتكلم عن الفلاتر وطبعا نريد رأي نادر وجميع الإخوان ....

بالنسبة لي وكأي مستخدم للفوتوشوب أحببت في البداية الفلاتر وانبهرت بالنتائج التي يمكن الحصول عليها ...

وأصبحت حالة هوس بهذا الفلتر وذاك ... ولا أنكر أن هناك فلاتر مهمة وقوية كمجموعة kpt مثلا ...

لكن بدأت شيئا فشيئا أستغني عن الفلاتر حتى وصلت بحمد الله الآن بأن جميع الأجهزة التي أعمل عليها لا يوجد عليها غير الفلاتر الأصلية ...

وسبب طرحي لهذا الكلام أن الفلاتر لا تسهم في تطور المصمم ...

بل سيعتمد عليها وبالتالي سيجهل الكثير من الأمور الهامة في البرنامج ...

أنتظر آراءكم
        أشكرك استاذ اكرم على كلامك الجميل

واشكرك كمان على طريقة عرضك للموضوع الجديد و الجميل و لو مشينا بالشكل ده في الكلام عن موضوع لعدة ايام و نشوف المناقشات و تجربه كل واحد فينا هايكون حاجه جميله اوي

انا الحقيقه عمري في حياتي ما اعترفت بالفلاتر ، بحس انه كأن حد بيطعني في كرامتي بالفلاتر دي هههههههه

حتى لما كنت لسه بادئ ماكنتش بحبها ، عارف

دايما الواحد لما بيعمل الأفكت بنفسه بيكون غير محدود و غير قاصر على طريقة او شكل محدد ، دا غير اني بحس كأنه في مصمم جاي يقعد على جهازي و بيقولي حاسب لو سمحت انت مالكش لزمه

و الحديث دا كله عن الفلاتر الاضافيه مش الافتراضيه طبعا ، هو الصراحه في فلتر وحيد بستخدمه اضافي
        و هو من باب التسريع مش حبا فيه ، اللي هو فلتر تصفية الوجه ، يعني اسرع و بيطلع نتايج كويسه

و بشكرك تاني اخي اكرم و اتمنى التفاعل اكتر وانو الناس تدخل تقول تجربتها
        كل استفساراتك حول ما يخص الفوتوشوب نرجو التواصل هنا

http://www.maxforums.net/showthread.php?t=149064

sona_farar : منورني اخي حسين و باذن الله الموضوع هايكون مفيد اكتر بتجاوبكم كلكم و تفاعلكم معاه

بالنسبه لأسألتك

بأي نسخه تنصحني تجمع بين الخفة و المرونه والامكانيات
          الحقيقه انا بستمتع بالشغل على CS3 و بصراحه امكانياته محترمه ، الذ في الاستخدام خصوصا في موضوع التعامل مع الطبقات في اللينك و الميرج و الكلام ده

مممم ، طبعا موضوع دخول الثري دي عليه حلو اوي ، ادوات اكتر ، طبعا كمان اداة warp كان محتاجها فعلا الفوتو برضو

وكمان يعني شغال على جهازي كويس مع انه جهاز قديم ( من سنة 2006 ) فلو عايز رأيي اعتقد cs3 هايعجبك ، امكانيات كويسه و سرعه معقوله

لو شفنا cs4 امكانيات رائعه و بطئ على الاجهزه اللي زي حالاتي او ممكن ما يشتغلش اصلا

الاصدارات قبل cs3 سريعه ، بس بالنسبه لأمكانياتها ( اللي يدوق اللحمه يغضب على الفول ههههههه مثل جديد )

شيئ اخير كثير ما افتح الفوتو شوب اجد ان الفونتات اغلبها غير موجودة واضطر عمل ريستارت للجهاز
          الحقيقه ماقابلتنيش الحكايه دي قبل كده و ما اعرفش ايه حلها ، لكن ممكن تكون نسخة البرنامج او الويندوز

حاول تتأكد منهم ، و ياريت ياجماعه لو حد قابلته المشكله و عرف حلها يقولنا كلنا

السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة تحية طيبة لكل العاملين فى هذا المنتدى الشيق
            اما بعد فانى بحاجة ماسة لتعلم واتقان مجموعة من برامج الجرافيك وهى :
            Adobe Photoshop CS4
            Adobe Illustrator CS4
            Adobe InDesign CS4
            فاسال اللة العظيم ان يوفقنى بكم فى اتقان هذة البرامج نظرا لبطئ الشديد فالتعامل معها وارجو الاتبخلو عليا بكل ماهو مفيد لاجتياز اتقان هذة البرامج
            واللة الموفق والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

اشكرك يا نادر جزيل الشكر علي الموضوع المرتب والمنظم وعلي اجابتك المفيده بس لي توقف
              سؤالي الاهم والمهم لم توجبني عليه وارج اي شخص بيعرف يساعدني

( حتي الان انا اعمل علي النسخه السابعه من الفوتوشوب ... وعند تسطيب اي نسخه غير السابعه

لا استطيع فتح الملفات القديمة وهو شيئ مهم لاي شخص طبعا
              يعني بمنتهي البساطه الملفات البي اس دي لا تفتح سوي علي الاصدار اللي خرجت منه

الحقيقه اخي انا طول عمري عندي على الجهاز 3 نسخ 7 و cs و cs3

وعمري ماحصل معايا الموضوع ده لما بعمل تصميم بأي نسخه ، و دايما بستغرب لما بعض الأخوه بيقولولي زيك انه حصلت معاهم المشكله دي

هاحاول اشوف حد من اساتذتي اسأله عن الموضوع ده اعرف ايه المشكله لو عندهم حل

بس انا عندي ليك حل مؤقت كده ، هو انك تحول الملف ال PSD ل TIF

بشك مؤقت طبعا علشان تقدر تشغل الملف مفتوح على الاصدارات الأحدث

اخي mostafa.bs

منورنا طبعا و نتشرف بوجودك معانا

لكن الموضوع هنا بنتكلم فيه عن الاستفسارات الفنيه و الأسأله الناتجه عن التعامل مع البرامج و المشاكل اللي بنقع فيها

لو حابب تتعلم في دروس كتير للأخوه هنا في المنابر ، كمان في سيديهات متخصصه كتير تقدر تتعلم منها كل اللي انت محتاجه

ايه ياشباب رحنا فين

عايزين نشد الهمه كده

حابب نتكلم النهارده على موضوع ال Automotion

ماذا تعرف عنه و امتى بتستخدمه

وأيه اكتر امر فيه بتستخدمه اكتر و كل ده

أنا شخصيا اكتر امرين فيه بستخدمهم هما ال auto merge و ال batch

مستني اسمع ارائكم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
                      انا عضوة جديدة في المنتدي يارب أكون عضوة خفيفة عليكم
                      كان لي سؤال في الفوتوشوب وهو كيفية عمل قلم او ريشة بتتحرك بتكتب كلام انا بشوفها كتوقيعات كتيرة انا حاولت كتير بس معرفتش بس الغريبة بقي اني بشوفها بتكتب حرف حرف ازاي مش عارفة

منوراني اختي basma_2008

بالنسبه لسؤالك

الموضوع ده بيكون عن طريق الأنيميشن سواء باستخدام ال image ready للاصدارات ما قبل cs3 او داخل الفوتو في cs3 و cs4

والفكرة انك بعد كتابتك للكلمه اللي عايزاها تتكتب حرف حرف ن بتفصلي كل حرف في طبقه لوحده

و بعدين بتخلي القلم يتحرك في كل فريم من الفريمات على حرف معين و تظهري طبقة الحرف ده و تخفي اللي مش عايزاه يظهر

وبعد كده بتصدري الصورة gif

بس

دا شرح سريع لو المعلومه ما قدرتش اوصلها كامله قوليلي و انا اشرح اكتر

شكرا لم أعزائي

كأنه في مصمم جاي يقعد على جهازي و بيقولي حاسب لو سمحت انت مالكش لزمه
                          هههههههههههه وصف كاريكاتوري مبهر

أرجومن الإخوة عدم إقحام أي موضوع يتعلق بالكراكات والسيريال والأمور الخارجة عن اختصاص المنتدى ...
                          سبحان الله وبحمده .. سبحان الله العظيم

لاريب أنّ الألم هو سائق انفعالاتي الفظّ ، وأنّ الأمل هو وسيلتي الدائمة لترويضه . لكن .. هل أكون بهذا قد لخّصت لك عملية الإبداع ؟

FACEBOOK

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،،،

إخوتي الكرام،
                            قمت مؤخراً بتثبيت برنامج الفوتوشوب الإصدار cs4 والداعم للغة العربية، اي نسخة الشرق الأوسط

المشكلة تكمن في انه بعد تثبيت البرنامج تكون الكتابه بالعربي متاحه، يعني اوكيه ولكن بعد ثلاث او اربع استخدامات
                            للبرنامج لا استطيع الكتابة باللغة العربية

الحروف تكتب مقلوبة ومفصوله

مع العلم، اني حملت من الإنترنت أكثر من نسخه من أكثر من مكان وكلها نسخ الشرق الآوسط
                            ولكن دون جدوى

أملي أن القى المساعدة لديكم

بوركتم

السلام عليكم استخدم برنامج الفوتوشوب منذ مدة قصيرة 2شهر واتعلم عليه وسمعت بفلتر تنظيف البشرة بحثت عنه عند صديقاتي ولم اجده أرجو انكم تسلفوني اياه

اسف على التأخير اخواني

اخي allamdvd

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،،،

إخوتي الكرام،
                                قمت مؤخراً بتثبيت برنامج الفوتوشوب الإصدار cs4 والداعم للغة العربية، اي نسخة الشرق الأوسط

المشكلة تكمن في انه بعد تثبيت البرنامج تكون الكتابه بالعربي متاحه، يعني اوكيه ولكن بعد ثلاث او اربع استخدامات
                                للبرنامج لا استطيع الكتابة باللغة العربية

الحروف تكتب مقلوبة ومفصوله

مع العلم، اني حملت من الإنترنت أكثر من نسخه من أكثر من مكان وكلها نسخ الشرق الآوسط
                                ولكن دون جدوى

أملي أن القى المساعدة لديكم

بوركتم
                                انا حصلتلي المشكله دي فعلا قبل كده ، اعتقد المشكله في الويندوز عندك ن او وجود فيروس على الجهاز هو اللي مبوظلك الدنيا

حاول تستب ويندوز جديد مع انتي فيروس كويس و شوف كده باذن الله هايتظبط

---------------

اختي منة الربيع

السلام عليكم استخدم برنامج الفوتوشوب منذ مدة قصيرة 2شهر واتعلم عليه وسمعت بفلتر تنظيف البشرة بحثت عنه عند صديقاتي ولم اجده أرجو انكم تسلفوني اياه
                                الحقيقه اختي في الأخوة هنا منزلين اعتقد نسخ للفلتر ده بس نسخه تجريبيه لأن قوانين المنابر تمنع تداول الفلاتر او البرامج الغير مجانيه ، فأرجو حضرتك تبحثي داخل منبر الفوتوشوب و هاتلاقي باذن الله نسخه للتجربة

يعمل...
                                X