موضوع: طريقة تفعيل الـBlackBody في المينتال راي

ردود: 16 | زيارات: 4126
  1. #1

    طريقة تفعيل الـBlackBody في المينتال راي

    السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

    أهلا بكم

    قبل تفعيل الـ BlackBody لابد لنا من أن نعرف ما هو ؟

    البلاك بادي سيمكنا من استخدام mr sky portal كـ area light
    و يمكن استخدامه ايضا لإضافة لون للاضاءة علي حسب قيمة درجة الحرارة .... حد فاهم حاجة


    مثلا لو اردنا عمل مشهد studio light , ما الاضاءة التي ستستخدمها ؟

    الاختيار الاول هو استخدام اضاءة mr sky portal , و لكن عند عمل ريندر للمشهد لن يظهر أي شئ , لأن هذا النوع من الاضاءة مخصصة أصلا للاستخدام في المشاهد الداخلية .

    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة M-Keshta

    بالنسبه لمشكلة السكاى بورتال
    هوا معمول عشان الانتريور وفكرة عمله انه لازم يكون فى مصدر سكاى لايت برا الغرفه اللى هتنورها زى skylight او mr sky مثلا
    ووظيفته انه بينقل الاجواء الخارجيه بنفس الاتموسفير( سواء كان السكاى لايت ده الصبح او بالليل او وقت الغروب) بينقلها جوا الغرفه.
    الاختيار الثاني هو استخدام Photometric lights , لا يوجد مشكلة هنا , ستظهر في الريندر
    و لكن اذا اردت ان تظهر الاضاءة منعكسة علي مجسمات المشهد لن تستطيع لان الـ Photometric light لا يوجد به خاصية visible to renderer

    بالاضافة الي ان توزيع الاضاءة الخارجة من المصدر غير متساوى , ستلاحظ ان الاضاءة اكثر عند المنتصف ( انظر الصورة ) علي عكس اضاءة mr sky portal


    طيب ايه العمل ؟ و لا انت بتعقدها بس ؟
    الحل الوحيد و الله اعلم هو استخدام mr sky portal + blackbody

    الان انت تتساءل من اين احصل علي البلاك بادي هذا ؟

    الطريف في الامر انك تملكه بالفعل و لا تدري بذلك
    الماكس به البلاك بادي مخفي هو و الكثير من الاشياء الاخرى مثل الـ DOF_Bokeh Shader أو Raytype Switcher و ........ .

    في هذا الرابط طريقة اظهار البلاك بادي في الماكس
    http://mrmaterials.com/jeffs-blog/72...light-tip.html

    لا تخف لن ارهقك بها , فقط انسخ هذا الملف ( base.mi) في
    C:\Program Files\Autodesk\3ds Max 2010\mentalray\shaders_standard\include

    http://aliamary.googlepages.com/base.mi

    ( ملاحظة : لازم تعمل BackUP للفولدر include عشان لو حصل حاجة غير متوقعة تقدر ترجع للوضع الرئيسي من غير ما تعيد تسطيب الماكس مرة اخري )

    بعد نسخ الملف في المكان المناسب افتح الماكس
    صمم مشهد بسيط ( مثلا Teapot و plane )
    اضف اضاءة mr sky portal
    اضغط علي F10
    اختار mental ray renderer
    اعمل ريندر
    لن يظهر شئ طبعا ما انا قلتلك قبل كده اصحى شوية معايا

    من داخل اعدادات الاضاءة
    قائمة الـ advanced parameters
    فعل Visible to renderer
    و اختار custom
    اضغط علي None
    اختار mr blackbody
    اسحبه على الـMaterial Editor كـ Instance طبعا
    غير القيم كما بالصورة السابقة
    اعمل ريندر


    ==========================================================

    تمرين بسيط علي البلاك بادي :ـ

    حمل الملف ده
    http://jeffpatton.net/blog-images/Kelvin_start.zip

    و اعمل ريندر


    لماذا المشهد مصبوغ بلون اصفر؟ للاجابة علي هذا السؤال دعنا ننظر في اعدادات الملف أولا .
    مصدرين الاضاءة في المشهد mr sky portal مفعل معهم البلاك بادي شيدر بقيمة 3600 كلفين .
    لو نظرت لمخطط الحرارة (Kelvin Color Temperatures )
    ستجد ان قيمة الكلفين = 3600 تعطي لون اصفر خفيف


    اظر الصورة



    قيمة الكلفين للبلاك بادي حساسة جدا لقيمة الـ White Point في mr Photographic exposure control

    في مشهدنا قيمة الـ Whit Point = 6500

    لو هاتفعل الexposure اختار قيمة EV صفر الي 2 ( قيمة صغيرة عشان يبان _ جرب بنفسك و شوف )

    لو قيمة الـ temperture < white point
    الاضاءة هاتكون حمراء


    لو قيمة الـ temperture > white point
    الاضاءة هاتكون زرقاء



    لو قيمة الـ temperture = white point
    الاضاءة هاتكون بيضاء طبعا مش اسمها الـ white point


  2. #2
    عضو متميز
    صور رمزية NEO 3D
    تاريخ التسجيل
    Jul 2003
    المنطقة
    سوريا
    العمر
    30
    ردود
    2,291
    واو معلومات مفيدة و قيمة جداً أخي و ألف شكر لك على مشاركتها معنا...






    إذا لم أعد أدخل على المنتدى فهذا يعني أن النت انقطع عن منطقتي...



  3. #3
    عضو متميز
    صور رمزية فراس البرق
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    في ارض الله
    العمر
    26
    ردود
    1,700
    مشكوووور اخي على الموضوع المفيد جدا جدا جزاك الله الف خير..
    >> بسم الله الرحمن الرحيم <<.......استمع للقرآن الكريم أفضل التلاوات.......

    إتق الله و اصبر

    أكره الاقنعة
    عندما تكون في وجوه الناس

    Baseera

    دورة إحتراف Unity3D

  4. #4
    عضو نشيط
    صور رمزية mgmislam
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    المنطقة
    مصر
    العمر
    33
    ردود
    562
    موضوع قيم للغاية جزاك الله خيرًا


    فحي على جنات عدن فإنها .... منازلنا الأولى وفيها المخيم
    ولكننا سبي العدو فهل ترى .... نعود إلى أوطاننا ونسلم



    My Animation DemoReel

  5. #5
    عضو نشيط
    صور رمزية Salamax
    تاريخ التسجيل
    May 2005
    المنطقة
    ليبيا
    ردود
    918

    السلام عليكم

    science

    هكذا انت دائما مواضيعك قيمة ومفيدة .
    بارك الله فيك .

    اى معلومات اخرى على المنتال راى نريد المزيد
















    .
    الخداع البصرى ( عندما تنخدع العين تتخطى المعرفة المنطقية للعقل )

    http://maxforums.net/showthread.php?...C7%DF%ED%E4%CC

  6. #6
    عضو متميز
    صور رمزية boo too
    تاريخ التسجيل
    Dec 2005
    المنطقة
    ShabwA
    ردود
    3,503
    بارك الله فيك
    اللهم اغفر لي ولوالـدي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحيـاء منهم والأموات ..
    اللهم آمين .. اللهم آمين .. اللهم آمين
    ..

  7. #7
    عضو متميز
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المنطقة
    Makah
    ردود
    2,088
    تسلم يديك يابطل

    دايما مواضيعك مميزة ياعلي

    الله يحفظك ويبارك في عمرك

  8. #8
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة neo 3d معاينة الرد
    واو معلومات مفيدة و قيمة جداً أخي و ألف شكر لك على مشاركتها معنا...
    شكرا لك أخي neo 3d دا واجب علينا , ربنا يوفقك في كتابك ان شاء الله


    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة فراس البرق معاينة الرد
    مشكوووور اخي على الموضوع المفيد جدا جدا جزاك الله الف خير..
    أهلا بك فراس البرق , واتمنى ان يكون الموضوع افادك مثل ما افادنى

    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة mgmislam معاينة الرد
    موضوع قيم للغاية جزاك الله خيرًا
    بارك الله فيك أخي .


    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة salamax معاينة الرد
    science

    هكذا انت دائما مواضيعك قيمة ومفيدة .
    بارك الله فيك .

    اى معلومات اخرى على المنتال راى نريد المزيد


    .
    نعم يوجد المزيد ولكن يبدو ان مستخدمى المينتال راي نادرين جدا هنا
    بارك الله فيك .

    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة boo too معاينة الرد
    بارك الله فيك
    جزاك الله خيرا

    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة badr-82 معاينة الرد
    تسلم يديك يابطل

    دايما مواضيعك مميزة ياعلي

    الله يحفظك ويبارك في عمرك
    أهلا حبيبي بدر
    الحمد لله ان الموضوع عجبك
    بارك الله فيك .

  9. #9
    عضو نشيط
    صور رمزية اللــــورد
    تاريخ التسجيل
    Sep 2005
    المنطقة
    مصر
    العمر
    38
    ردود
    367
    جزاك الله خيرآ

    3D Generalist

    &
    3D Character Modeler
    &
    3D Animator

    .....................


    خير الناس انفعهم للناس






  10. #10
    موضوع قيم
    بارك الله فيك اخي

    بالمناسب هذا شيدر و ليس LIGHT

    استعملته في ورشتي الاخيرة ..بالاضا فة ل cie_d



    تحياتي

  11. #11
    عضو نشيط
    صور رمزية bablu17
    تاريخ التسجيل
    Dec 2007
    المنطقة
    Egypt-Mansoura
    العمر
    29
    ردود
    445
    معلومات رائعه جدا ....

  12. #12

    أشكرك أخي

    السلام عليكم بارك الله فيك أخي على هذه المعلومات، لقد ركبت الملف وحدثت بعض المشاكل لكن اشتغل لذلك حذفته وغيرت في الملفين الأصليين ونجحت بدون أي مشاكل وسأشرح ذلك في الصور
    بسم الله الرحمن الرحيم

    ( وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا )

    مسقط الرأس غالي ( هنا مدينتي - درنه - )

  13. #13
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة اللــــورد معاينة الرد
    جزاك الله خيرآ
    شكرا يا لورد
    بارك الله فيك
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة IsmaiL R معاينة الرد
    موضوع قيم
    بارك الله فيك اخي

    بالمناسب هذا شيدر و ليس LIGHT

    استعملته في ورشتي الاخيرة ..بالاضا فة ل cie_d




    تحياتي
    انا قولت light shader
    في الملف base.mi فعلت ايضا cie_d
    و لكن الـ cie_d يختلف عن البلاك بادي انه more saturated
    في الغالب الكل بيستعمل البلاك بادي عنه

    بحثت عن الورشة لم اجدها ياريت الرابط
    شكرا لك

    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة bablu17 معاينة الرد
    معلومات رائعه جدا ....
    شكرا لك اخي بارك الله فيك

    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة الدرناوي معاينة الرد
    السلام عليكم بارك الله فيك أخي على هذه المعلومات، لقد ركبت الملف وحدثت بعض المشاكل لكن اشتغل لذلك حذفته وغيرت في الملفين الأصليين ونجحت بدون أي مشاكل وسأشرح ذلك في الصور
    الحمد لله انه نفع معاك علي اي حال
    لا تغير شئ في base_max.mi
    فقط base.mi
    ملحوظة : لو قمت باظهار كل ما هو مخفى في base.mi الماكس هايضرب

    بارك الله فيك

  14. #14

  15. #15
    عضو جديد
    صور رمزية GFX.Work
    تاريخ التسجيل
    Dec 2008
    المنطقة
    القاهرة
    ردود
    38
    بجد معلومات جميلة جدا في المينتال راي
    وياربت لو عندك اي معلومات خفية في المينتال راي تشاركنا بيها
    في انتظار كل جديد منك
    بالتوفيق
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

  16. #16
    شكرا اسماعيل اول مرة اخد بالي من الورشة الجامدة دي

    شكرا GFX.Work

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل