صفحة 1 من 4 1234 أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 66

موضوع: Hazem Sabry's Workshop(2) Lighting & rendering

ردود: 66 | زيارات: 6709
  1. #1
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376

    Lightbulb Hazem Sabry's Workshop(2) Lighting & rendering

    شباب ... كيفكو بردو

    تكملتا لما بداناه في ورشه ال compositing .. هندخل الرندر في الموضوع بما فيه من
    مشاكل وتكنيكات ...

    بس احب اقول خطوط شغلنا .....
    الورشه ده مختلفه تمـــــــــــــــــــــام عن ورشة ال compositing بمعني .... هنا مش في ناس
    هتشرح وناس تطبق ...؟؟ لا ..
    هنا كلنا هنزاكر مع بعض ونجرب لحد مانوصل لاعلي حتت في المنتال راي .... فهل الناس عندها طموح
    تبقي اكتر من مستخدم للمنتال راي ..؟؟ لو انت حاسس انك عاوز كده .. تبقي انت جيت المكان الصح لاننا
    كلنا هنساعد بعض .... واتمني شباب الماكس يبقو معانا عشان نقدر نعمل مرجع منتال راي عربي قوي جدا
    اقوي من اي حته تانيا ... لاي برنامج 3d ...

    وزاي ماقلت قبل كده عوزين نعمل فكر جديد ...فكر انتقال الخبرات .. عشان نقدر في يوم احفاد احفادنا
    يقدرو في يوم من الايام يسبقو الناس بره ...!! مش يحصلوهم ..؟؟!! لا يسبقوهم ...
    احنا هنحاول نقرب ان شاء الله ... لو قدرنا نقرب الفجوه ده يبقي انجاز .... احفادنا يوصلولهم احفادهم
    يسبقو ان شاء الله ... بس نجري صح ... مش نجري بره التراك

    الهدف ...
    البحث ... البحث ... البحث ...!!
    مش هدفنا ان نكون مكتفيين بخبرة الناس اللي موجوده ...!! لان محدش يعرف كل حاجه عن المنتال راي ..!!
    فالهدف .... ماتيجو نتعلم كل حاجه عن المنتال راي ..!!!

    هنحط مواضيع نناقشها كلنا ... الكل هايبحث فيها ونتناقش فيها كلنا ونجرب معا بعض لحد مانفهم 100 100
    ونخش في اللي بعده ... 100 100 هنا 100 100 هناك ...يبقي اجمالي الموضوع ..؟؟ فهمت المنتال راي
    100 100 ...!!! الموضوع مش مستحيل ..؟؟
    الاجانب مش احسن مننا ... الفرق انهم مش بيكلو فول .. معليش كلنا نتفق ونقلل الفول اليومين دول
    عشان نحصلهم وبعدين نأكلهم همه فول ونكمل احنا

    المواضيع هناقشها ... من البدايه تماما .... ارجو الناس تفكرها كله يبقي منصب علي اتباع الموضوع
    وانا مقدر المشاعر الجميله بتاعت الناس ... بس ياجماعه عوزين الموضوع يبقي بروفيشنال بمعني
    بلاش الشكر في الموضوع او الاستحسن .. عوزين الموضوع بس كله شغل وردود كلها افاده عشان احنا
    بنزود عدد الصفحات ... والناس اللي بتقرا مش بتستافيد من الكلام ده
    عشان كده في رسائل خاصه بره الموضوع قول كل اللي نفسك فيه .... بس بلاش في الورشه
    ارجو الناس تفهمني صح ومحدش ياخد الكلام بمحمل سيء انا غرضي الصالح العام

    انا بجهز اول جزئيه هناقشها .... فابقو معنا ...
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page


  2. #2
    عضو نشيط
    صور رمزية ridhwan
    تاريخ التسجيل
    May 2008
    المنطقة
    On skiny chair
    ردود
    616
    هذي الورشة اللي انتظرتها معاك للنهاية استاذ حازم..
    الله يقدرنا على رد الجميل واصل واصل واصل
    سبحان الله وبحمده,سبحان الله العظيم.



  3. #3
    معاك يا باشا
    اعتقد ممكن كل واحد يترجم المعلومات حسب نوع الريندر اللي بستخدمه
    احنا جماعة الفيراي ...مشينا معاك بالورشة الاولى
    وحابين نكمل بالفيراي...والا في شيء خاص بالمنتال راي فقط بالموضوع؟؟؟

  4. #4
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية omar 3d
    تاريخ التسجيل
    Aug 2008
    المنطقة
    فلسطين
    ردود
    2,160
    جزاك الله خيرا استاذ حازم ..

    في الانتظار ..

  5. #5
    عضو متميز
    صور رمزية y@sser
    تاريخ التسجيل
    May 2003
    المنطقة
    جوانتانامو مصر
    ردود
    10,884
    فكره جميلة يا حازم
    ابداء علي بركة الله
    بلاد الكوارث
    حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
    لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
    وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
    وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد

    مدونتي

  6. #6
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة sindbad10 معاينة الرد
    معاك يا باشا
    اعتقد ممكن كل واحد يترجم المعلومات حسب نوع الريندر اللي بستخدمه
    احنا جماعة الفيراي ...مشينا معاك بالورشة الاولى
    وحابين نكمل بالفيراي...والا في شيء خاص بالمنتال راي فقط بالموضوع؟؟؟
    والله ياصحبي انا مش عارف بس حاسس ان الموضوع ممكن يبقي جامد جدا لو قدرنا نعمل العلاقه مابين
    والمنتال راي (مش كا مبارزه ) عشان لو دخلنا الحته ده مش خارجين ان عارف والناس هتخش وهتبقي
    عاركه

    (علي المستوي الشخصي) عايزيني في الشغل اشتغل Vray للمايا ... اسباب ليها علاقه بالرندر فارم فانا
    هابقي حابب الموضوع ده جدا ....

    بس علي مستوي الورشه ... افضل نبدا هنا منتال راي لان ال Vray for maya لسه تجريبي وفي
    limitations كتيره جدااااااا وغبيه جدا منها مقاس الصوره مايزيدش عن 640 ˟ 480 .. وده غباء
    جدا بس ده تجريبي ..!!!
    عشان كده مش هايكون مفيد ... بس برده ممكن نفكر ازاي ممكن نستفيد منه ...

    بس اعتقد (راي شخصي) لو انكم اتعلمتو منتال راي هيكون + بالنسبالكم ... ومادام هيفيدكم ومش هاياخركم
    يبقي اتعلموه ...! وجهة نظر شخصيه ..!!
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

  7. #7
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376
    Anti Aliasing


    الموضوع ده كنت بالفعل اتكلمت فيه قبل كده وعشان كده جبت الشرح بتاعه هنا علشان
    ده اللي كنت وصلتله ...
    فاعوزين نناقش الموضوع ده مع بعض .... فانا هطرح اللي انا وصلتله ...والكل يجربه ونحاول مع بعض
    اتمني شباب الماكس لو حد منهم يتبرع بعمل بحث في ال anti aliasing في المنتال راي في الماكس
    هل نفس الكلام ولا في اختلاف ..؟؟ يبقي كده نبقي شغالين صح جدا مع بعض


    الصوره مكونه من pixels نقاط يعني وال pixels ده بتشيل RGB ...
    بص كويس علي اطراف المربع .. هتلاقيه مستقيم جدا مافيش شرشره تماما .. وده بسبب ان المربع
    خطوطه ماشيه مستقيمه مع ال pixels ..!!





    لكن انت لو عامل خط مايل ... وعملت zoom هتلاقي شرشرة ..





    لكن لم احنا محتاجين الخط يبقي sharp يبقي لازم اقوله حط pixels كتير جدا عشان مايعملش
    شرشره





    في ال 3D
    عندنا في ال 3D عملية اسمها anti aliasing ومن خلالها بنحدد قد ايه احنا محتاجين pixels
    عشان نضيفها ونعالج الشرشرة دي ..

    واحنا عندنا طريقتين لل( AA ( anti aliasing
    (1) Fixed samples
    (2) Adaptive samples

    (1) Fixed Samples
    وده انت بتقول للمنتال راي ارفع كمية ال pixels في الصوره كلها سواء محتاجه ولا لأ ..؟؟ سواء
    كان في curve محتاج او حتي مساحة لون ساده ...!! وده معنا وقت رندر فظيع ..!!

    (2) Adaptive sampling
    وده معناه انك بتقول للمنتال راي انا عاوزك ترفع عدد ال pixels في الحتت بسسسسس اللي محتاجه
    واللي مش محتاج قلل جدا عدد الpixels

    الصوره ده بتوضح قلة ال samples علي اطراف الموديل عمل شرشره ..



    وعن طريق ال adaptive samples انت بتحدد قيم ال min وال max يعني اقل واكبر قيم تستخدم لل samples
    ال min = اقل قيمه توضع لو مافيش حتت محتاجه pixels كتيره مثلا مساحة لون ساده..
    ال max = اكبر قيمه توضع في حالة وجود خطوط مايله او curves ...



    *الخطوط السوده هي ال pixels

    في حاجه اسمها ... over sampling و under sampling ..
    over sampling معناها انك بتقسم ال pixel الوحده بالطول وبالعرض بمعني...
    0= انقسام مره واحده .. طول وعرض يبقي اتقسمت ال pixel الي 4 pixels
    1=انقسام مرتين .. طول وعرض يبقي اتقسمت ال pixel الي 9 pixels
    2= .......
    وهكذا زاي ماهو مبين في الصوره

    under sampling معناها ... انك تجمع 4 pixel فما فوق في sample واحده.. بمعني
    -1 = جمع 4 pixels في sample واحده
    -2 = جمع 8 pixels في sample واحده
    زهكذا ....

    ولذلك ... يجب وضع قيمتين واحد min والتانيه max في حالة المساحه اللي مش محتاجه samples
    يستخدم ال min و في حالة الخطوط المايله وال curves يستخدم ال max

    ولذلك ... في طريقه مهمه جدا ... مش كتير بيستخدمها وهي ... Samples Diagnose..
    وده بيوريك ال samples متوزعه ازاي في الصوره ..؟؟


    وعشان تشغلها ... روح لل render setings >> diagnostic > check samples

    وزاي ما هو باين في الصوره .. 2,0- ال sample (النقط البيضه) قليله جدا وبعيده لانها under samples
    فبتجمع كل كذه pixel في samples واحد
    وكل ما ال samples عليت كل مازود النقط اكتر ... كل ما زود نعومة اطراف الموديل ...
    جربها عشان تشوف الفرق ..


    اخر حاجه في الموضوع ده ... واهم حاجه ... ال Contrast
    وده معناه ...كل ما ال contrast قل كل مابتخلي المنتال راي يزق ال samples اكتر علي
    الاطراف .... والمناطق ... اللي محتاجه ......
    وكان في حد قلي قبل كده ان افضل حاجه انك تدي samples ماعقوله مش كتير بس تعلي ال
    contrast اوي عشان ده باقل samples ضغطهم علي الاطراف اوي ... فا هيديك نعومه جدا
    بس قللت ال samples
    ممكن نجرب الموضوع ده و نناقشه مع بعض ... بتجارب الناس ....

    ده كل اللي وصلتله ....
    نناقش بقي ...
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

  8. #8
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية omar 3d
    تاريخ التسجيل
    Aug 2008
    المنطقة
    فلسطين
    ردود
    2,160
    ممكن توضح اخي حازم آلية النقاش اللي عايزها ؟؟ حتى ينتظم الموضوع ولا يكون طرح المواضيع عشوائي ..

    لو تحط outline للمواضيع اللي بدك تطرحها .. وكل واحد يجيب اللي بيعرفه من معلومات حول الموضوع المطروح ..

  9. #9
    والله ياصحبي انا مش عارف بس حاسس ان الموضوع ممكن يبقي جامد جدا لو قدرنا نعمل العلاقه مابين
    والمنتال راي (مش كا مبارزه ) عشان لو دخلنا الحته ده مش خارجين ان عارف والناس هتخش وهتبقي
    عاركه

    (علي المستوي الشخصي) عايزيني في الشغل اشتغل vray للمايا ... اسباب ليها علاقه بالرندر فارم فانا
    هابقي حابب الموضوع ده جدا ....

    بس علي مستوي الورشه ... افضل نبدا هنا منتال راي لان ال vray for maya لسه تجريبي وفي
    limitations كتيره جدااااااا وغبيه جدا منها مقاس الصوره مايزيدش عن 640 ˟ 480 .. وده غباء
    جدا بس ده تجريبي ..!!!
    عشان كده مش هايكون مفيد ... بس برده ممكن نفكر ازاي ممكن نستفيد منه ...

    بس اعتقد (راي شخصي) لو انكم اتعلمتو منتال راي هيكون + بالنسبالكم ... ومادام هيفيدكم ومش هاياخركم
    يبقي اتعلموه ...! وجهة نظر شخصيه ..!!
    انا اسف اخ حازم ما ذكرت اني اقصد الفيراي الخاص بالثري دي ماكس
    انا وبعض الاخوة بورشة الماكس متابعين معاك بالفيراي

  10. #10
    عضو متميز
    صور رمزية esso70
    تاريخ التسجيل
    Feb 2005
    ردود
    1,377
    السلام عليكم
    ان شاء الله تعالى اكون معاكم هنا على طوول
    في واحد قالى كلام انا مصدقتوش مش عارف ليه
    احنا عارفيين ان الماتريال ليها sampling
    والشادو ليه سامبلر وهكذا
    هوا قالي ان الأنتى الياسينج فى المنتال يعتبر سامبلر عام فوق الكل
    بمعني انى ممكن بدل ما اعلى السامبلينج بتاع الماتريال اروح اعلى السامبلر بتاع الأنتى الياسينج بتاع الصورة فدا يعلي السامبلر بتاع الماتريال over all
    فلو كلامي صح يبقى هنا نفصل ما بين
    photo
    anti aliasing = pixel samples
    material
    glossy samples for reflection
    glossy samples for refraction
    وهكذا بينه وبين اى ساملبر لشيء أخر

    الكلام دا نظريا فقط متهيألي
    لكن عمليا المفروض اننا بنلعب ما بيين الإتنين حسب قرب الأوبجيكت وبعده عن الكاميرا علشان نطلع الجوده اللى احنا عايزيينها

    ياريت حد يقولي كلامي صح ولا خطأ



    والله المستعان

  11. #11
    طالب / مدرسة الأنيميشن
    صور رمزية Master.S
    تاريخ التسجيل
    May 2008
    ردود
    1,599
    السلام عليكم >> في adaptive samples خليت نسبة Max أربعة 4
    كانت النتيجة كما دكرت في الشرح



    لكن زمن الرندر فضيع
    اللهم صلي علي سيدنا محمد وعلي آله وصحبه أجمعين
    *ان اريد الا الاصلاح ما استطعت وما توفيقي الا بالله عليه توكلت واليه انيب *
    سبحان الله وبحمد الله أكبر
    يوسف الهدلي

  12. #12
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية omar 3d
    تاريخ التسجيل
    Aug 2008
    المنطقة
    فلسطين
    ردود
    2,160
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة esso70 معاينة الرد
    السلام عليكم
    ان شاء الله تعالى اكون معاكم هنا على طوول
    في واحد قالى كلام انا مصدقتوش مش عارف ليه
    احنا عارفيين ان الماتريال ليها sampling
    والشادو ليه سامبلر وهكذا
    هوا قالي ان الأنتى الياسينج فى المنتال يعتبر سامبلر عام فوق الكل
    بمعني انى ممكن بدل ما اعلى السامبلينج بتاع الماتريال اروح اعلى السامبلر بتاع الأنتى الياسينج بتاع الصورة فدا يعلي السامبلر بتاع الماتريال over all
    فلو كلامي صح يبقى هنا نفصل ما بين
    photo
    anti aliasing = pixel samples
    material
    glossy samples for reflection
    glossy samples for refraction
    وهكذا بينه وبين اى ساملبر لشيء أخر

    الكلام دا نظريا فقط متهيألي
    لكن عمليا المفروض اننا بنلعب ما بيين الإتنين حسب قرب الأوبجيكت وبعده عن الكاميرا علشان نطلع الجوده اللى احنا عايزيينها

    ياريت حد يقولي كلامي صح ولا خطأ



    والله المستعان
    اعتقد الكلام هذا غير صحيح ...

    مثلا لو عندك area shadows و ما فش عندك سامبلز كفاية للظل .. قد ما عليت ال anti aliasing .. مش راح تعوض عن سامبلز الظل .. و راح تبقى جودته ضعيفة ..

    والعكس غير صحيح .. يعني لو كانت الاعدادت عالية للظلال و البلور ريفلكشن .. و الانتي الياس منخفض .. فالجودة حتبقى منخفضة للجميع ..

  13. #13
    طالب / مدرسة الأنيميشن
    صور رمزية أنس أبو بكر
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    المنطقة
    المملكة العربية السعودية
    العمر
    30
    ردود
    4,869
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة master.s معاينة الرد
    السلام عليكم >> في adaptive samples خليت نسبة max أربعة 4
    كانت النتيجة كما دكرت في الشرح



    لكن زمن الرندر فضيع
    نعم فظيع وسيزيد فظاعة إذا زدت دقة الظلال .

    الزمن سيكون تقريبا ضرب إثنين.
    مدونتي

    لاحول ولا قوة إلا بالله

  14. #14
    عضو متميز
    صور رمزية esso70
    تاريخ التسجيل
    Feb 2005
    ردود
    1,377
    عمر احنا مختلفناش بدليل ان انا قولت
    "في واحد قالى كلام انا مصدقتوش مش عارف ليه"
    في أول كلامى قشطه

    واللى كنت أقصده من
    "لكن عمليا المفروض اننا بنلعب ما بيين الإتنين حسب قرب الأوبجيكت وبعده عن الكاميرا علشان نطلع الجوده اللى احنا عايزيينها "
    أقصد فى حدود معينه يعني بعد اما يبقي الصورةليها ظهور مقبول

    والله المستعان

  15. #15
    عضو نشيط
    صور رمزية bedotop
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    Egypt
    ردود
    534
    حازووووووووووووووووووووووووف ....

    مش مصدق عنيا ..... المنتال راى فتحت يار جاله

    متاااااااااااااابع متااااااااااااااابع متااااااااااااااااااااابع معاك طبعا

    بجد يا حازم عملت ثوره فى القسم ...
    معالك وعلى بركه الله ...........

  16. #16
    شكرا أخونا حازم على المعلومات

  17. #17
    عضو نشيط
    صور رمزية effat007
    تاريخ التسجيل
    Jul 2008
    المنطقة
    تحت راية لا إله إلا الله
    ردود
    428
    معاك ياباشا ولا للفول وتطبيقى فى الليل
    لا تجعل الله اهون الناظرين إليك

  18. #18
    عضو نشيط
    صور رمزية bedotop
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    Egypt
    ردود
    534
    طيب ببنا إن Fixed Samples بتاخذ وقت كبييييير فى الريندر

    وال Adaptive samples أفضل منها لانها بتتعامل اذكى مع المشاهد

    ليه Fixed Samples موجوده .... أكيد ليها استخدامات !!!!

    فما هى الحالات الى ممكن نستخدمم فيها Fixed Samples ?

    وفى سؤال تانى الcontrast ده فيه منه alpha وفيه منه color

    إيه الفرق مابين الإثنين؟

  19. #19
    عضو قدير
    صور رمزية MOHSEN
    تاريخ التسجيل
    Jul 2006
    المنطقة
    ..::EGYPT ::..
    ردود
    3,238
    ياعينى علينا احنا بتوع الماكس .. لو فيه واحد زى حازم معانا

    ربنا يكرمك ياريس

    A BiG FaN OF

    MAXFORUMS
    Theory_Of_Design@yahoo.com



    م / محســن عمــاد
    mohsen_3d

  20. #20
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376
    السامبلز بتاعت الshadow وال blured reflection حاجه ... وبتاعت ال anti aliasing
    حاجه تانيا ..!!
    الضل ... عشان لو عامل light angle عشان تخلي الضل كل مابعد عن الموديل يفريش ...
    ده ليه samples بتاعت ال blur بتعته ... ملهاش دعوه بال pixles اللي في الصوره ..!!
    ده لتنعيم درجات اللون مش اكتر ...
    ونفس الكلام ... في ال reflection blur .... لتنعيم ال blur

    لكن ال AA ... عشان تضيف pixels تزيد من دقة الحواف (والفروق بين درجات الالوان في ال textures)
    ده بردو وظيفة ال AA ....

    عشان كده ... في حاجه جمده جدا ....
    في sampling لكل موديل لوحده ده موجوده في ال Shape بتاع اي موديل ...
    ممكن تدي المشهد كله مثلا samples 1, 1 وتعلي ال samples لموديل واحد بس فيه تفاصيل كتيره
    وصغيره ....
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

كلمات دلالية لهذا الموضوع

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل