Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

الحوار و فن الاقناع

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• الحوار و فن الاقناع

الحوار
    انواع الحوار :- الحوار له انواع كثيره مثل
    الحوار الإقصائي: أتحاور معك، وأنا موقن أنك خطأ.. ولكني أحاول إفهامك .. ولست مستعداً لأن تُفهِمني شيئاً لأنني أفهم كل شيء !! و ذلك المنتشر
    حوار الاستكبار " أعلى – أدنى ": وهو حوار قائم على تسلط طرف على طرف، (آمر ومستجيب). ومنه قول فرعون: ما أريكم إلا ما أرى وما أهديكم إلا سبيل الرشاد.
    حوار الذل " أدنى أعلى ": ويقوم فيه الطرف الأدنى بتملق الأعلى بصورة تفقد كلا الطرفين كرامتهما الإنسانية.
    حوار البرج العاجي " حين يتحاور المثقفون بعيداً عن واقع الحياة ": الحوار الأكاديمي في البلاد العربية، رسائل الماجستير والدكتوراه، والأبحاث.

للحوار الإيجابي عدة صفات منها أنه:
    موضوعي: يهتم بالموضوع وليس الشخص المحاور.
    واقعي: يبحث في الوقائع قبل أن يقفز إلى تأويلها.
    متفائل: يتلمس الأفضل.
    صادق: لا يخادع ولا يكذب .
    متكافئ الطرفين: يحترم فيه كل طرف الطرف الآخر ولا يستعلي عليه.
    المحبه:يفتح باب المحبة، ويقلل من مساحة الخلاف.
    ليكن منطلقك في كل حوار: البحث عن الحق لأتباعه و معرفه كل الاراء .
    مرجعية: لابد لكل حوار من مرجعية، وإلا تحول إلى جدال مذموم.
    المساحه المشتركة: ابدأ في كل حوار بالمساحة المشتركة بينك وبين الآخر، ولا تقفز إلى المختلف فيه أولاً.
    اعتمد مبدأ النسبية، وشعاره قول الإمام الشافعي: "قولي صواب يحتمل الخطأ وقول غيري خطأ يحتمل الصواب".

و للمحاور صفات و هى تنقسم الى صفات المحاور المتكلم الناجح و صفات المحاور المستمع المنصت
    صفات المحاور الناجح :
    1. لا تستطرد : لا تشعب موضوع المناقشة، فإنه مضيعه للوقت ومباعدة بين القلوب.
    2. كن حنونا : لأن كسب القلوب أهم من كسب الموقف.
    3. جامل ولكن بصدق : جامل الناس تحز رق الجميع رب قيد من جميل وصنيع
    4. ربط آخر الحديث بأوله.
    صفات المستمع ( المنصت ):

1. جهز نفسك لعملية الانصات ولا تشغل نفسك بما يبدد انتباهك لكلام الطرف الآخر.
    2. لا تقاطع المحاور وأعطه فرصه كافيه للتعبير .
    3. حاول أن تفهم كل ما يقوله محدثك ، واستفسر عن كل ما تفهمه ولكن في الأوقات المناسبه.
    4. لا تجعل مشاعرك تؤثر في آرائك.
    5. اصغ بهدف الفهم والاستيعاب ، وليس بهدف المناقضة والرد.
    6. لا تصدر أحكاما مبكره بينك وبين نفسك.
    7. كن منشرح الصدر عند الاستماع
    وتذكر قول الشاعر:
    تراه يصغي للحديث بسمعه وبقلبه ، ولعله أدرى به !!

الاقناع
    و الاقناع هو فن مثله مثل الحوار فهو فن الاتصال الفعال
    و لكن قبل تعلمك فن الاقناع يجب ان تجيب عن تلك الاسئله لكى تحدد هل انت تريد اكتساب تلك المهاره ام لا

هل سبق وانهزمت في مناقشتك وشعرت أن الحق معك لكنك لا تعرف كيف توصل وجهة نظرك؟
    هل سبق وتحولت مناقشتك إلى معركة وجدانية حامية ربما تطورت إلى معركة بالألفاظ؟
    هل شعرت يوما أن الطرف الأخر في النقاش معك خرج صامتاً لأنه فقط يريدك أن تسكت وليس لأنه مقتنع بكلامك او فعلت انت هذا و خرجت لانك تريد من الاخر الصمت؟

و فن الاقناع هو 6 نقاط

1- دعه يتكلم و يعرض قضيته:
    لا تقاطع محدثك ودعه يعرض قضيته كاملة حتى لا يشعر بأنك لم تفهمه.. لأنك إذا قاطعته أثناء كلامه فإنك تحفزه نفسياً على عدم الاستماع إليك
    ذلك لأن الشخص الذي يبقى لديه كلام في صدره سيركز تفكيره في كيفية التحدث ولن يركز على كلامك ، ولن ينصت لك جيدا ولم يفهم ما تقوله ، في الوقت الذي تريده أن يسمع ويفهم حتى يقتنع .
    كما أن سؤاله عن أشياء ذكرها أو طلبك منه إعادة بعض ما قاله له أهمية كبيرة لأنه يشعر الطرف الآخر بأنك تستمع إليه وتهتم بكلامه ووجهة نظره وهذا يقلل الحافز العدائي لديه ويجعله يشعر بأنك منصفاً وعادلاً.

2- توقف قليلا قبل ان تجيب:
    عندما يوجه لك سؤالا تطلع إليه ، وتوقف لبرهة قبل الرد لأن ذلك يوضح أنك تفكر وتهتم بما قاله ولست متسرعاً في الرد أو محباً للجدل أو متحفزاً للهجوم.

3- لا تصر على الفوز بنسبة مائه ف المائه:
    لا تحاول أن تبرهن على صحة موقفك بالكامل وأن الطرف الآخر مخطئ تماماً في كل ما يقول.. إذا أردت الإقناع فأقر ببعض النقاط التي يوردها حتى ولو كانت بسيطة وبين له أنك تتفق معه فيه لأنه سيصبح أكثر ميلاً للإقرار بوجهة نظرك وحاول دائماً ان تكرر هذه العبارة: انا اتفهم وجهة نظرك، أو: انا اقدر ماتقول وأشاركك في الشعور، أو متفق معك .

4- اعرض قضيتك بطريقه رقيقه و معتدله و مهذبه: أحياناً عند المعارضة قد تحاول عرض وجهة نظرك أو نقد وجهة نظر محدثك بشيء من التهويل والانفعال، وهذا خطأ فادحاً، فالشواهد العلمية أثبتت أن الحقائق التي تعرض بهدوء أشد أثراً في إقناع الآخرين مما يفعله التهديد والانفعال في الكلام.. وقد تستطيع بالكلام المنفعل والصراخ والاندفاع ان تنتصر في نقاشك وتحوز على استحسان الحاضرين ولكنك لن تستطيع إقناع الطرف الآخر بوجهة نظرك بهذه الطريقة وسيخرج صامتا لكنه غير مقتنع أبداً بك كشخص محاور جيد ، ولن يعمل برأيك ، وستفقد تأثيرك الشخصي عليه .

5- تحدث من خلال طرف اخر:إذا أردت استحضار دليل على وجهة نظرك فلا تذكر رأيك الخاص ولكن حاول ذكر رأي أشخاص آخرين، لأن الطرف الاخر سيتضايق وسيشكك في مصداقية كلامك لو كان كله عن رأيك وتجاربك الشخصية.. على العكس مما لو ذكرت له آراء وتجارب بعض الأشخاص المشهورين وغيرهم وبعض ما ورد في الكتب والإحصائيات لأنها أدلة اقوى بكثير.

6- اسمح له بالحفاظ على ماء وجهه:
    إن الأشخاص الماهرين والذين لديهم موهبة النقاش هم الذين يعرفون كيف يجعلون الطرف الآخر يقر بوجهة نظرهم دون أن يشعر بالحرج أو الإهانة، ويتركون له مخرجا لطيفا من موقفه، إذا أردت أن يعترف الطرف الآخر لك بوجهة نظرك فاترك له مجالاً ليهرب من خلاله من موقفه كأن تعطيه سببا مثلا لعدم تطبيق وجهة نظره أو معلومة جديدة لم يكن يعرف بها أو أي سبب يرمي عليه المسؤولية لعدم صحة وجهة نظره مع توضيحك له بأن مبدأه الأساسي صحيح.. ولو أي جزء منه.. ولكن لهذا السبب.. الذي وضحته.. وليس بسبب وجهة نظره نفسها.. فإنها غير مناسبة.

أما الهجوم التام على وجهة نظره أو السخرية منها فسيدفعه لا إرادياً للتمسك بها أكثر ورفض كلامك دون استماع له لأن تنازله في هذه الحالة سيظهر وكأنه خوف وضعف وهو ما لا يريد إظهاره مهما كلّف الامر.

فى النهايه احب ان اوضح اننى جديد ف منتداكم و لكن رأيت و احسست ان ف بعض الاحيان يتحول نقاشكم الى مجادله و شجار فاعطيت لنفسى الحق ( و هو حق من يعلم شئ فيلعلمه للاخرين ) بان اعرض عليكم تلك الكلمات و هى الكلمات التى تعلمتها ف محاضرات التنميه البشريه مع ان مجالى عملى و دراستى علمى بحت الا اننى ارء ان اكتساب المهارات الاجتماعيه هو ما يظهر المهارات العلميه و العمليه
    اتمنى ان يكون اعطاء نفسى ذلك الحق حق من حقوقى ف هذا المنتدى الكريم و ليس حق اعطتها لنفسى بدون وجه حق
    و تقبلوا منى فائق الاحترام و التقدير
    بسم الله الرحمن الرحيم
    (( يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي ))
    صدق الله العظيم
    اللهم ارحم امى و عافها و اعف عنها و اكرم نزلها و وسع مدخلها

موضوع راااائع ,,
    وبالفعل مشكلة النقاش والحوار إنغلاق طرف حول مبدأه لايتنازل للصواب ولا يتحاور ولا يترك الناس في حالهم ,,

المشاركة الأصلية بواسطة غامض مشاهدة المشاركة
      موضوع راااائع ,,
      وبالفعل مشكلة النقاش والحوار إنغلاق طرف حول مبدأه لايتنازل للصواب ولا يتحاور ولا يترك الناس في حالهم ,,
      يا رب الناس تستفيد بس منه
      انا مش بدعى انى بعمل كده طول الوقت بس بحاول على قد ما اقدر اعمل بالكلام ده لان مرت عليا 6 اشهور كنت عصبي و نتيجه عصبيتى انى خسرت 2 من اصدقائى بسبب الجدال لانى تناقشت ف وقت غير ملائم و لذلك توجهت لمعرفه كيفيه التحكم بالذات و استخدام مهاراتى ف الاوقات المناسبه حتى لاخسر احد و لا شئ و ذلك عن طريق القراءة و حضور محاضرات عن التنميه البشريه ف 4 دول
      بسم الله الرحمن الرحيم
      (( يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي ))
      صدق الله العظيم

موضوع جميل ومفيد ..

شكراا اا اا
        A BiG FaN OF

MAXFORUMS
        Theory_Of_Design@yahoo.com

م / محســن عمــاد
        mohsen_3d

كل املى ان يستفيد الجميع
          بسم الله الرحمن الرحيم
          صدق الله العظيم

جزاك الله خيرا أخي 3d_player على هذه المعلومات

شيء جميل أخي
              أجمل ما في الدنيا ان تجد من يدعي لك لانه استفاد منك
              لاستفساراتكم وآرائكم basel-director@hotmail.com

موضوع جميل جدا جزاك الله خيرا
                إذا الإيمان ضاع فلا أمان ... ولا دنيا لمن لم يحي دينا

والله اخي انت رائع

وياليت كاقتراح

نفتح موضوع تطبيقي لعملية الاقناع::::

::::::::::::مثال ::::::::::طالب في المرحلة المتوسطة::::اريد اقنعه::بان صديقه الفلاني غير مناسب هو داخليا عارف لكن يساير رغباته ي شخصية صاحبه ممتعه مضحكة::خفيفة دم:(لكن هذه الشخصية تعتبر رفيق سوء::)

كيف نقنعه بتركه

اخيرا اشكرك على الموضوع الراااااااااااااااائع
                  :::أجمل مافي هندسة الحياة ...ان تبني جسر من التفاؤل على بحر من اليأس:

::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::

من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي

المشاركة الأصلية بواسطة أبومايا مشاهدة المشاركة
                    والله اخي انت رائع

وياليت كاقتراح

::::::::::::مثال ::::::::::طالب في المرحلة المتوسطة::::اريد اقنعه::بان صديقه الفلاني غير مناسب هو داخليا عارف لكن يساير رغباته ي شخصية صاحبه ممتعه مضحكة::خفيفة دم:(لكن هذه الشخصية تعتبر رفيق سوء::)

كيف نقنعه بتركه

هقولك على طريقه للموضوع ده بس مش الان لانى الان بظبط السى فى بتاعى عشان السفر وراح اقولك على الطريقه اول ما اخلص
                    بسم الله الرحمن الرحيم
                    صدق الله العظيم

والله اخي انت رائع

وياليت كاقتراح

كيف نقنعه بتركه

انا كان عندى نفس المشكله
                      لى صديق طفوله كان مؤدب و محترم كله ده لحد ما اصبحنا فى اخر سنه فى المرحله الاعداديه و بدايه سنه فى الثانويه صاحب ناس بايظه و بقه بيمشى مع بنات و يعاكس اللى رايح و اللى جاى و هكذا و حاولت انى اجعله يبعد عن الناس دى و منفعش لانى كنت دايما اقوله انت ماشى مع شله صايعه يقولى انت اللى مقفل الدنيا
                      ذهب لابى لكى احكى له و سمعتنا امى و قالت انى اقطع علاقتى بيه لكن ابى قال لى ان فى حلين
                      اما ان اقطع علاقتى بيه و كده اكون حميت نفسى او انى اقنعه انه يسيب العيال دى
                      الحل اللى انا عملته انى روحت قولت لوالد صديقى عما يحدث من ابنه و طلب منى والد صديقى انى اساعده من جه و هو هيتصرف مع ابنه من جه اخرى

و اللى هقول لك ده كان خطه والد صديقى
                      لكن الاول لازم تعرف الاتى :-
                      ان المشكله دى صعب يحلها واحد كبير
                      لان الاولاد دائما يروا اننا بنجبرهم لمجرد القهر و الغلاسه مش شايفين اننا بنحافظ عليهم
                      الخطه بقه :-
                      لو عايز تحل المشكله دى و تقنعه انت محتاج مساعد
                      و المساعد ده يكون له شروط او صفات معينه و هى :-
                      لازم يكون فى نفس سن الولد + يكون مودب و كويس و يعرف ربنا + يكون مرح و خفيف الدم زى التانى

ها تبداء انت تقنع الولد انه يصاحب المساعد اللى انت جبته و قربهم من بعض على قد ما تقدر و متقولش للولد انه يسيب صاحبه التانى دلوقتى عشان لا يعند
                      حاول تقنعه انه اقرب فى التفكير و المستوى من الصديق الجديد و دائما قول مميزات الصديق الجديد امامه و متجبش سيرت الصديق الاخر السئ نهائيا حتى لا تذكره بيه

دور المساعد بقه:-
                      انه يقرب للولد و ياخده معاه فى كل مكان يروحه يقترح عليه اى حاجه يعملوها المهم انه يجعله دائما مشغول و بعيد عن الصديق السئ و لازم لا يذكر الصديق السئ بالسوء امام الولد حتى لا يحدث العكس من باب العناد
                      لازم المساعد يشوف الولد اكتر حاجه بيحبها ايه و يطلب منه انه يشركه فيها ( مثلا لعب كوره - كمبيوتر - جاميز - بلياردو - خروج )
                      + انه يعمل اى حاجه بيحبها الولد فى الشخص الثانى مادام الحاجه دى كويسه
                      اخر حاجه لازم المساعد يعملها فى اسرع وقت انه يعرف الولد على اصدقاء اخرين جيدين

مع مرور الوقت هتلاقى الولد قرب اكتر للصديق الجيد الجديد و الشله الجديده و ترك السئ و ممكن لو المساعد و شلته شخصيات قويه يحسن من السئ ايضا

مع صديقى كنت انا المساعد و الشله بتاعتى فى ثانوى مع مرور الوقت صديقى نسى اصدقاء السوء و اصبح معنا دائما الى الان و هو الان اصبح طبيب اسنان مثل والده و تزوج اخت واحد من الشله بتاعتنا و رزق بطفل منذ 8 ايام و والده حكى له فى سبوع المولد عن ماحدث لاصلاحه و قاعد يضحك و طلع يجرى وراء كل الشله عشان يضربهم عشان محدش قاله اننا كنا متفقين مع والده و بعدها والده قاله انا بحكى لك عشان تعرف ان الاب مش بيكون عايز غير مصلحه ابنه
                      بسم الله الرحمن الرحيم
                      صدق الله العظيم

الله عليكككككككككككككككك

طريقة رائعة وتجربة اروع

ياليت تفتح موضوع لتجاربك اخي

الطريقة رائعة لكن طويلة قليلااااااااااااااا

طيب سؤال::كيف استطيع اجعل هذا المراهق يكون منفتح معي ويصارحني باخطاءه:::

بمعنى اخر ماهي الصفات اللي موجودة عند الصديق ولو استطعت اني اتصف بها وبالتالي ولدي او طالبي سيصارحني وهو مرتاح وسعيد
                        :::أجمل مافي هندسة الحياة ...ان تبني جسر من التفاؤل على بحر من اليأس:

::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::

من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي

الله عليكككككككككككككككك

طريقة رائعة وتجربة اروع

ياليت تفتح موضوع لتجاربك اخي

الطريقة رائعة لكن طويلة قليلااااااااااااااا

طيب سؤال::كيف استطيع اجعل هذا المراهق يكون منفتح معي ويصارحني باخطاءه:::

بمعنى اخر ماهي الصفات اللي موجودة عند الصديق ولو استطعت اني اتصف بها وبالتالي ولدي او طالبي سيصارحني وهو مرتاح وسعيد
                          تجاربى ايه بس دا انا لسه صغير على كلمه تجارب يا ابومايا دا انا يا دوب داخل فى 28

المهم نيجى لسؤالك
                          دا شئ صعب يا ابو مايا و مش بيحصل بسرعه دا بيكون تعود من سنين على ذلك
                          هقولك رائ و ده متكون من صداقتى مع امى منذ الطفوله
                          1- حاول متنقدوش بقسوه
                          2- حاول يكون رائيك قريب لرائيه يعنى لما يقول رائيه فى حاجه متقولوش ان كل كلامك غلط و لا تقول انت مش فاهم حاجه الكلام ده بيبعد العيال
                          3- خالى بالك ان المراهق ده زكى جدا لانه اول حاجه هيعملها لما يحس انك بتقرب منه هى انه هيعملك اختبار هيقولك على اى حاجه هو عملها خطاء لو عاقبته عقاب شديد هبعد عنك ( الصراحه انا عملت كده قولت لامى انى رميت لها الخاتم فى الشارع و هو كان فى جيبى بس هى ضحكت و معملتش لي حاجه و قالت عوضها على الله بس بعد ما عرفت اللى انا عملته خاصمتنى نص يوم و كل ما اكلمها تقولى امشى يا واد من قدامى )
                          4- اتكلم معاه كتير جدااااااا كل ما تجده قاعد لوحده اقعد معاه و اتكلم معاه فى اى حاجه احكى له المواقف اللى حصلت لك طول اليوم و شويه بشويه هو هيتفاعل معاك احكى له عن اللى مضايقك و هو بالتالى هيتفاعل معاك
                          5- حاول تنزل لمستواه العاطفى و العقلى لا تجعله يحس ان انت العاقل الوحيد اللى فى المكان
                          6- لما يكون فى موضوع مثلا فى التلفيزيون او فى الجرايد اسئله عن رائيه ايه و اقعد اتكلم معاه
                          7- احكى له عن مواقف حصلت لك فى طفولتك انت خصوصا لو فى تشابه بين المواقف دى و مواقف هو فيها
                          8- متكونش عامل زى المنصحين يعنى لا تقول النصيحه مباشره و لا تقولها بصيغه النصيحه لان النصحين مكرهوين فى السن ده عند الاولاد ممكن لو عايز تقوله نصيحه قولها له فى صوره لطيفه فى موقف او قصه
                          9- لما تكون عايزه لا يفعل شئ لا يعجبك لا تامره لان دا بيضايقه
                          10- فى كل كلامك معاه خاليك فاكر والدك او والدتك او مدرسك او اى شخصيه فى حياتك كان بيضايق اي حاجه فى كلامه و لا تفعلها مع هذا المراهق
                          11- هزر معاه متكونش مقفل دايما
                          12- كن انت كمان صريح معاه و دى اهم حاجه فى الموضوع
                          13- ممكن تقوله ممكن نبقى اصحاب (دى كلمه قالها ابويا لاخواتى الصبيان و اظن ان الموضوع نفع معاهم لانهم بيحكوا له على كل حاجه بس منفعش معايا لانه عمل اكتر حاجه بكرها هو انه فى نقده دايما يقول انت مش فاهم حاجه و انا مش بكره فى حياتى قد الكلمه دى )

اظن ان ده اللى كنت بحس ان امى بتعمله معايا عشان كده بقينا اصحاب و بحكى لها على كل حاجه

اه لسه فى حاجه كنت هنساها لو الطريقه بتاعت والد صاحبى نفعت معاك اوعى تحكى له عن اى حاجه عشان اصحابوا ميضربوش زى ما احنا اضربنا dd
                          التعديل الأخير تم بواسطة 3D_PLAYER; 09 / 07 / 2009, 12:38 AM.
                          بسم الله الرحمن الرحيم
                          صدق الله العظيم

يعمل...
                          X