Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

معرفات يستحقر صاحبها نفسه ...

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

من باب الوناسة

يعني لازم أسجل بمعرف رسمي ؟ .,انا داخل منتدى عشان أستمتع مهوب عشان أعطي أسم عادي :d

عموماً المعرف لا يشكل شيء بقدر ما يشكله ما ينتج عن العضو نفسه :d
    فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا

اللهم أغفرللمسلمين و المسلمات ,الأحياء و الأموات

ظاهرة غريبة جدا....

دخلت منتدى لقيت واحد مسمي نفسه

عظم في حنجرة

حاجة غريبة
      إجعل خطاياك بين عينيك إلى أن تموت
      أما حسناتك فلا ‏تذكرها فقد أحصاها من لا ينساها

ياسلاااام الموضوع عالوجع
        بس انا مثلا مسجل باسم أزعر
        ببساطة لانو ماقدرت اسجل باسمي راكان وحاوت احط رقم بس كمان
        مانفع بعدها قلت يالله ازعر ازعر .. لكني بكل رد اضع باخر ردي اسمي راكان .
        بس قاعد افكر اخليه برطم نملة ولا حصان اعرج يمكن كان افضل ههههههه
        سامحوني طولت بس يمكن احنا عملنا من الحبة قبة ..
        تحياتي
        راكان
        R A K A Net

مشكلتنا ننظر للشكل الخارجي و ننسى الجوهر ..

لا يهم ان كان اسمه فلان او علان ... المهم ماذا انتج و بماذا افاد البشريه ...

الحمد لله ان الرسول عليه الصلاة و السلام و على آل بيته الكرام قد نهى عن مثل هذه الاسماء ..

فقد جاء النهي بعد ظاهره قد رئاها رسولنا الكريم عليه الصلاة و السلام ...

و لكن .. و لكن ... بعد 1400 سنه ... هل نحن تقيدنا بهذا النهي ...

لازال إلى الآن اسماء بشهادات الميلاد و اسماء رسميه ... لو تقرأها لبكيت ضحكا ...

و شر البلية ما يضحك ...

فلا تهتم الى الاسماء في عالم السايبر الخيالي ...

والله اعلم

سبحانك ربي اني كنت من الظالمين ...
          حكمة هندية
          من أراد النجاح في هذا العالم
          عليه أن يتغلب على أسس الفقر الستة
          النوم ، التراخي ، الخوف ، الغضب ، الكسل ، المماطلة

WWW.3AIN.TV

لازال إلى الآن اسماء بشهادات الميلاد و اسماء رسميه ... لو تقرأها لبكيت ضحكا ...
            صحيح .. اعرف شخص مسجل في شهاذة الميلاد بأسم علاء ولكن الناس كلهم ينادونه سامي ؟؟

ما اقوله حقيقه

أغلب الناس الذين يفعلون ذلك يفعلونه على سبيل الطرافة وليأخذ الناس عنه فكرة بأنه شخص ظريف ويثبت وجوده بهذه الطريقة
              ولكن هذا الإسلوب في الأساس غلط
              تعلم تصميم شخصية لوفي على برنامج المايا
              http://www.maxforums.net/showthread.php?t=196995

إكساء شخصية لوفي
              http://www.maxforums.net/showthread.php?t=202148

المشاركة الأصلية بواسطة neo 3d مشاهدة المشاركة
                كلام 100% و أنا معك... بدك و الله بوسة من الجبين...
                شكرا اخى
                المشاركة الأصلية بواسطة zaher.o مشاهدة المشاركة
                كلام صحيح وجميل يا أخي 3d_player يبدو أنك مثقف وتقرأ كتب
                ما رأيك بالدكتور ابراهيم الفقي أنا أحبه و قرأت بعض كتبه هي رائعة جداً ومنتشرة كثيراً
                شكر اخى بس انا مش مثقف لدرجه كبيره بس بحب اقراء ف علم الاجتماع و علم النفس و الفلسفه انا كنت قولت قبل كده ف موضوع ليا ان انا مجال علمى بحت لكن انا شايف ان المهارات الاجتماعيه هى اللى تقدر تظهر المهارات العلميه و العقليه
                و دكتور ابراهيم الفقى راجل عبقرى فعلا ف اختياره للكلامات انا حضرت له اكتر من محاضره خارج مصر و شوفته على التلفيزيون اكتر من برنامج هو عبقرى ف الكلمات عنده اختيار دقيق للكلمه زى ما هو ما بيقول ممكن من كلمه تتغير حياتك كلها (بعض الكلمات نور وبعضها قبور )

المشاركة الأصلية بواسطة مس قص ولصق مشاهدة المشاركة
                المشكلة في ناس تتفشخر بغباءها او عبطها .. دي اهون عندي من اللي تسمي نفسها اسامي فيها مدح كبيـــر للنفس وفي الحقيقة ولا شي ..
                وكأنه يقول او تقول (يا ارض انهدي ماعليكي قدي)
                انا هقول لحضرتك على حاجه مدح الانسان لنفسه كاطلاق اسم على نفسه او صفه يوصف بيها نفسه او اى شئ من هذا القبيل دا شئ جيد بالنسبه له ده على فكره مش بيكون مدح او انه بيقول يا ارض ادهدى ما عليكى قدى و لا حاجه هو بيكون عايز يشجع نفسه ف ناس كتير مش بتسمع كلمات تشجيع و لا بتسمع كلمه حلوه لا ف البيت ولا من الاصدقاء و لا ف مكان الدراسه فهو قرر انه يرفع هو من روحه المعنويه بانه يلقب نفسه باسم به مدح عارفه تصورى شعور هذا الانسان لما بكون لسه حد ف البيت مثلا بيقوله انت عمرك ما هتفلح و يدخل يقعد على الجهاز و يدخل على منتدى باسم به مدح لنفسه بيكون كانه بيقول للناس اللى بتحبطه لا انا مش كده بس معندوش الشجاعه انه يقول كده ف وجههم او انه يدخل يجد شخص على المنتدى بيكلمه بالاسم ده هيفرح هو تلقائى مع انه عارف ان الشخص ده مش قصدوا مدح بس هو جعل لنفسه لقب كل من يكلمه كأنه يمدحه

مدح الانسان لنفسه ظاهره صحيحه الى حدا ما لكن زم الانسان لنفسه دى مصيبه لانه هيفضل طول حياته كده
                ف الحالتين الاتنين عندهم خلل ف التربيه و محيطهم الاجتماعى
                لكن واحد حاول يرفع من نفسه بنفسه (مش صح 100% برضه )و واحد احبط نفسه زياده
                بسم الله الرحمن الرحيم
                (( يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي ))
                صدق الله العظيم
                اللهم ارحم امى و عافها و اعف عنها و اكرم نزلها و وسع مدخلها

و على فكره الانسان اللى بيزم نفسه مش بيكون استظراف او شئ
                  لاحظوا اسمائكم على المنتدى هتلاقى كل واحد كاتب اسم بيدل على شئ ف نفسه او شئ هو شايفه ف نفسه او شئ نفسه يوصله له
                  الموضوع مش استظراف الموضوع ان ف شئ اثر ف الشخص ده جعله يفكر سلبيا ف نفسه فظل فكره متوقف عند ذلك لاحظوا اسمائكم و شوفوا كل واحد كتب اسمه ليه كده ف اللى كتب اسمه الحقيقى او اللى كتب اسم ابنه الصغير او اللى كتب اسمه على اسم شئ بيحب عمله او شئ يحب تعلمه او شئ يحب ان يرى الناس تناديه بيه او شئ تعود على ان ينادا بذلك الاسم و هكذا
                  بسم الله الرحمن الرحيم
                  (( يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي ))
                  صدق الله العظيم
                  اللهم ارحم امى و عافها و اعف عنها و اكرم نزلها و وسع مدخلها

يعمل...
                  X