صفحة 1 من 2 12 أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 24

موضوع: Rpf & rla and open exr

ردود: 24 | زيارات: 1493
  1. #1

    Rpf & rla and open exr

    كيف حالكم
    يا رب تكونو بأفضل الاحوال

    موضوع rpf & rla and open exr


    يا ترى فيه فى المايا امتداد بيشيل بيانات الكاميرا زى ال RPF الموجود فى الماكس
    RPF امتداد فيه بيانات كتير واللى متميز بيها بيانات الكاميرا وفيه اسكريبت اعتقد يضاف للبلندر بيعمل نفس الموضوع ده

    بصراحة اللى فهمته من كل الحوارات ان OPEN EXR بيشيل بيانات كتير ماعدا الكاميرا

    عاوزين نغذى الموضوع ده ومش بس كدة عاوزين نتناقش ونحاول نفهم الامتدادات دى ازاى نستفيد بيها استفادة قصوى بمعالجتها فى الافتر ( يعنى كيفية التعامل بيها فى الافتر والخروج بأفضل النتائج)
    عاوزين نشيل نظرة الماكس والمايا ونشوف احنا ممكن نستفيد ايه من كل برنامج او اى برنامج ينفع نشتغل بيه
    واللى ميعرفش يشتغل غير برنامج واحد هتكون له معلومات كافية لاخراج العمل بأفضل صورة فى النقاش ده ايه رايكم
    عارف انه فيه مواضيع بتتكلم عن الفروق دى ولكن عاوزين فروق تنفيذية ودمج وتكامل الافتر افكت معاها ولو فيه برامج تانية للكمبوسيت حد بيعرفها يدخل يشارك علشان المعلومات الزيادة والفروقات بين البرامج تخلينا نوصل لنتائج غير محتكرة لبرنامج معين بالتأكيد فيه افضلية لبرنامج عن برنامج فى جزء معين ويقل عنه فى جزء اخر

    منتظر تفاعلكم
    ________________________________________
    ولو كنت واثقا من رحمته تمام الثقة ,لما يئست من الفرج
    ولو كنت موقنا بحكمته كل اليقين ,لما عتبت عليه في قضائه وقدره
    ولو كنت مطمئنا إلى عدالته بالغ الاطمئنان, لما شككت في نهاية الظالمين

    _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
    اللهم علمنا ما ينفعنا وانفعنا بما علمتنا


    My 3D Visualization Work

    فيس بوك
    Freelancer



  2. #2
    عضو متميز
    صور رمزية y@sser
    تاريخ التسجيل
    May 2003
    المنطقة
    جوانتانامو مصر
    ردود
    10,884
    مرحب اخي احمد
    في الحقيقه اكثر صيغ المايا تقدم الي الان هي openexr
    ويمكن دعم صيغة rpf من خلال فاينال رندر فقط
    لكن لسبب ما اعتقد ان مستخدمين مايا ادمنو منتل راي لذالك اتمني دعم صيغ اكثر في الاصدار القادم
    او ممكن تكون open exr احلال لباقي الصيغ في اصدار قادم لانها قابلة للتظوير كما ان عدد قنواتها عالي
    لا اعلم خطة التطوير لمايا 2010 لكن مستخدمين مايا ضاغطين علي اوتو ديسك لاجراء تعديلات هامه في الاصدار القادم

  3. #3
    اهلا بيك اخى ياسر عودا حميدا ان شاء الله
    ربنا يتم عليك النعم

    بالنسبة لامتداد rpf بيدخل على الافتر وبنقدر نفصل قنواته وبياناته عن طريق 3d channel بس بشرط لازم نعمل id object and id material الاتنين اوبشن موجودين فى قائمة 3d channel فى قائمة الفلاتر فى الافتر افكت تحت عنوان id matte و id selection فيه الرقم اللى اساسا احنا مصنفينه على انه id matt or id object
    فى الماكس سهل عمل تصنيف كأوبجكت او كماتريال اى دى

    ازاى ده بيتعمل فى المايا عن طريق open exr وازاى بنصف ال id
    ________________________________________
    ولو كنت واثقا من رحمته تمام الثقة ,لما يئست من الفرج
    ولو كنت موقنا بحكمته كل اليقين ,لما عتبت عليه في قضائه وقدره
    ولو كنت مطمئنا إلى عدالته بالغ الاطمئنان, لما شككت في نهاية الظالمين

    _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
    اللهم علمنا ما ينفعنا وانفعنا بما علمتنا


    My 3D Visualization Work

    فيس بوك
    Freelancer


  4. #4
    عضو متميز
    صور رمزية y@sser
    تاريخ التسجيل
    May 2003
    المنطقة
    جوانتانامو مصر
    ردود
    10,884
    اكرمك الله اخي احمد
    ما اريد قوله ان العمليه مازالت يدويه في مايا بخصوص الاي دي
    لكن انا متأكد من الشيدر يمكن قيامها بهذه العمليه عن طريق تطوير بسيط ولكن لابد ان يأتي من اوتو ديسك
    لان البافر الي بيكتبه مستخدمين منتل راي عموما بتكون خطواته كتيره
    لكن ممكن باستخدام ماهو موجود حاليا في حدود ان تكون قناه مخصصه من قبل المستخدم تحمل بيانات البافر الذي ستختاره
    في الرابط ما اقصده
    http://area.autodesk.com/blogs/davel...id_and_uv_pass
    انا متأكد ان الوقت لن يطول لتعديل الشيدر لان الامر مش صعب
    لكن اتو ديسك من ساعة ما اشترت مايا وهما نايمين في العسل
    الا انهم مش هايقدرو ينامو اكتر من كده لان مستخدمين مايا قالبين الدنيا عليهم في كل المنتديات العالميه
    خصوصا وان مايا فعلا داخل في اغلب البرودكت المعروفه
    يعني لازم المشاكل تتحل علي الاكثر في اكتوبر القادم

  5. #5
    عندك حق هو فعلا المايا نايم لدرجة انى بقول مفيش تطورات بتحصل على المايا تذكر من مايا 7 ده احساسى التطور اللى حسيته هو ادوات السيليكت والسب دى بالاختصارات الموجودة فى ارقام الكيبورد

    اما بالنسبة للاى دى للاوبجكت والماتريال فى الرابط اللى فوق اعتقد انه غلس مقارنة بالموجود فى ماكس
    وممكن نستعيض عنه بالباسس لير فى المايا عن طريق سيرفيس شيدر ونعمل الوان زى الموجود فى ورشة حازم وبكدة يكون بديل للماتريال اى دى ونفصلها فى الافتر بالكلر كى

    طيب كدة استخدام الاوبن اكس ار فين وازاى اعتقد محتاج فهم

    اشكرك على المتابعة ومش عارف ليه الناس مش بتدخل تشارك معانا الموضوع مهم بوجهة نظرى لان اعتقد المستقبل هيكون بتركيز اكبر على الامتدادات دى فى معالجتها بالكمبوزيت
    ________________________________________
    ولو كنت واثقا من رحمته تمام الثقة ,لما يئست من الفرج
    ولو كنت موقنا بحكمته كل اليقين ,لما عتبت عليه في قضائه وقدره
    ولو كنت مطمئنا إلى عدالته بالغ الاطمئنان, لما شككت في نهاية الظالمين

    _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
    اللهم علمنا ما ينفعنا وانفعنا بما علمتنا


    My 3D Visualization Work

    فيس بوك
    Freelancer


  6. #6
    عضو متميز
    صور رمزية y@sser
    تاريخ التسجيل
    May 2003
    المنطقة
    جوانتانامو مصر
    ردود
    10,884
    اما بالنسبة للاى دى للاوبجكت والماتريال فى الرابط اللى فوق اعتقد انه غلس مقارنة بالموجود فى ماكس
    وممكن نستعيض عنه بالباسس لير فى المايا عن طريق سيرفيس شيدر ونعمل الوان زى الموجود فى ورشة حازم وبكدة يكون بديل للماتريال اى دى ونفصلها فى الافتر بالكلر كى
    لاء علي فكره انت ممكن تستفيد من البافر كتير جدا
    بس حاول تفهم القصه ماشيه ازاي
    ببساطه لما بتشتغل سارف شيدر بتاخدها ليه ؟
    علشان تاخد اللون بدون الظل والنور
    طيب اوكي
    ما انا ممكن اعمل فصل للون عن طريق البافر بطريقة اسرع
    يعني ببساطه البافر بيخليك تكسر الماده لحتت اصغر
    بالنسبه openexr بتصدر مجموعه داتا كبيره جدا ممكن تتضمن حتي طبقات مايا
    اديني فرصه كان فيه فيديو للموضوع ده بس مش فاكر فين
    لو لقيته هارفعهولك
    ارجو المعذره من التقصير لكن والله الظروف لا يعلم بها الا الله
    باذن الله اوعدك بشرح مفصل بعده هاتحب الموضوع جدا وهتلاقيه سهل بس الامور تستقر شويه

  7. #7
    الرد مكرر فى الرد التالى
    ________________________________________
    ولو كنت واثقا من رحمته تمام الثقة ,لما يئست من الفرج
    ولو كنت موقنا بحكمته كل اليقين ,لما عتبت عليه في قضائه وقدره
    ولو كنت مطمئنا إلى عدالته بالغ الاطمئنان, لما شككت في نهاية الظالمين

    _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
    اللهم علمنا ما ينفعنا وانفعنا بما علمتنا


    My 3D Visualization Work

    فيس بوك
    Freelancer


  8. #8
    متحرمش منك يا باشا
    بصراحة انا معرفش موضوع البافر ده بس هو فعلا غريبة جدا عدم وجود حتى بلجنز يسهل امر الفصل اكتر زى امتداد rpf

    بس انا عاوز اعرف حاجة مهمة جدا سواء فى الماكس او المايا او اى برنامج ثرى دى احنا لو عندنا غرفة مفروشة ممكن ازاى نستفيد من موضوع الفصل ده انا اللى اعرفه ان باس الاوكلوجن هو اللى ممكن نستفيد منه فى تشبع الظلال بالكيفية اللى احنا عاوزينها وممكن الاسبيكيولار ومكن كل اتباسات ولكن مش هنوصل لاحساس ال gi النهائى فى برامج الثرى دى لاننا هنعمل ريندر باسس بالديفولت ريندر علشان نستفيد من موضوع الوقت يعنى الغرفة اللى ممكن تترندر فى ساعة وساعتين ممكن نعمل لها باسس وتخلص فى تلت ساعة طيب احساس الجلوبال فى الاضائة هنوصلها ازاى فى المعالجة بالافتر او فى الفوتوشوب
    لو شفت لينك بيشرح الكلام ده يا ريت مشكورا ترفقه هنا فى الموضوع
    ________________________________________
    ولو كنت واثقا من رحمته تمام الثقة ,لما يئست من الفرج
    ولو كنت موقنا بحكمته كل اليقين ,لما عتبت عليه في قضائه وقدره
    ولو كنت مطمئنا إلى عدالته بالغ الاطمئنان, لما شككت في نهاية الظالمين

    _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
    اللهم علمنا ما ينفعنا وانفعنا بما علمتنا


    My 3D Visualization Work

    فيس بوك
    Freelancer


  9. #9
    عضو متميز
    صور رمزية y@sser
    تاريخ التسجيل
    May 2003
    المنطقة
    جوانتانامو مصر
    ردود
    10,884
    الاستفاده كبيره اخي احمد
    علي سبيل المثال لو فاصل ماسك بيعبر عن الحائط وبعد الرندر طلب منك العميل تغير لون الحائط
    كل ماعليك هو عمل اجراء عليه من خلا اي برنامج كمبوزستف وليس اعادة الرندر
    بعض المحترفين قادرين علي نقل المشهد النهاري الي ليلي فقط بفصل العناصر
    او عمل تأثيرات الفيديو ونقل المشهد من مكان الي مكان
    فوائد الفصل لا حصر لها
    عموما المصمم الشاطر دائما يجد حل لاي معضله
    بالمناسبه انا سعيد لدخول ناس كتير في المجال المعماري بمايا

  10. #10
    Banned
    تاريخ التسجيل
    May 2007
    المنطقة
    العراق
    ردود
    1,767
    السلام عليكم
    انا كنت متردد في المشاركة في الموضوع لكن لانه بقى بدون اجابة اشارك معكم الحديث
    اولا اخي احمد ال rpf حصري مع الماكس
    لماذا = لان اصل برنامج الماكس قائم على فصل المواد من خلال تعليم الاوبجكتات بارقام
    او تعليم المتريل لها بارقام وعند رندر الفريم rpf يسئلك البرنامج عن المواد التي تريد اضافتها
    الى الصورة الجنل والديبث وووو الى اخره


    ثانيا الافتر افيكت ليس برنامج كومبوزت كامل لكنه من خلال بعض الفلاتر وقسم منها بلكنز قادر
    على فهم الكثير من اللواحق من بينها rpf فمن خلال فلاتر ال3d Channel يعيد قرائة المواد
    المعلمة في الماكس ويعطيك مرونة واسعة في العمل

    هل يمكن التعامل مع ال rpf في المايا ؟
    الجواب لا يمكن ذلك ...
    اما ما طرحه اخونا الغالي ياسر عن الفاينل رندر وعمله في المايا بصيغة rpf
    فالجواب ان مصير الفاينل رندر يحتوي على صيغة ال rpf كاملة ويمكن ان تعمل في الماكس بصورة
    مثالية لكن داخل المايا (اذا قمت بانزال هذا المقبس ) لا تعمل !!!!!!
    لان المايا لا يستطيع تعليم الاوبجكتات ولا تعليمها من خلال الشيدرز لذلك عندما تقوم برندر الصورة
    rpf لا يسئلك البرنامج عن اي خاصية .... لانها لا يفهمها ...
    ويعتبرها صورة عادية 16 bit وعند فتح الصورة في الافتر ترى انها لا تحمل اي قيم بداخلها
    اعتذر ان الاطالة وان كان الموضوع يحتاج الى اكثر من ذلك

  11. #11
    عضو متميز
    صور رمزية y@sser
    تاريخ التسجيل
    May 2003
    المنطقة
    جوانتانامو مصر
    ردود
    10,884
    يا اخ حسين فيه مشكله في حوارنا في عدة مواضيع سابقه وهي بخصوص النقطه التي تركز عليها دائما
    الماتيريال اي دي
    هل اضافتها في مايا مستحيله ؟
    اقول لك لا
    يمكن اتأخرت نعم (مع وجود حيل لاننا ندرس مجال ولا ندرس برنامج )
    هل تعلم ان احد اعضاء السي جي كتب نود الوفتومترك لايت كله الخاص بماكس للعمل بمايا ؟
    لا يوجد شيء حصري لاي برنامج
    علي سبيل المثال عندما ارادو كتابة بينت ايفكت لماكس كان ممكن جدا لكن وجود ان التكلفه ستكون عاليه لذالك لم يتم كتابته
    اضافة ماتيريال اي دي ليس اعجاز وليس اهم الداتا التي تحكم عالم الكمبوزيت

  12. #12
    Banned
    تاريخ التسجيل
    May 2007
    المنطقة
    العراق
    ردود
    1,767
    يعني نظريا المايا لايتعامل مع ال rpf متفقين ؟
    لكن السؤال هل يستطيع ان يعطي نفس النتيجة التي يعطيها ال rpf
    انا لم اجد جواب عملي وحاولت كثيرا وكثيرا مع فهمي البسيط للمايا ولم افلح في ذلك
    لكن انا متاكد وعلى يقين ان البعض وجد حل لهذه المسئلة لكن كيف .. الله اعلم

  13. #13
    عضو متميز
    صور رمزية y@sser
    تاريخ التسجيل
    May 2003
    المنطقة
    جوانتانامو مصر
    ردود
    10,884
    نعم متفقين
    .................
    انا اعطيتك الحل عدة مرات اخ حسين
    ما تحتاج لاختيار اي ماده وعمل اجراء عليها في برامج فوتوشوب او فيديو هو نفس المجال الذي تشغله الماده لكن بلون مسمط (بدون ظل ونور او لمعان او انعكاس او انكسار )
    وهذا له طرق بعدد شعر الراس
    احدها في الرابط الذي وضعه باستخدام البافر
    او باخراج ماسكات كما اشرت سابقا
    لا يوجد شيء ممكن يقف في اخراج برودكت محترم وباي تقنيه

  14. #14
    Banned
    تاريخ التسجيل
    May 2007
    المنطقة
    العراق
    ردود
    1,767
    بالنسبة لل id
    هي اداة عادية واتصور ان الكثيرين لم يستعملوها وهم يعرفونها جيدا في الماكس
    لكن من يعمل في مجال المؤثرات البصرية لا يستطيع ان يستغني عنها
    تصور انك تصنع بيئة كاملة وفي الافتر تقوم بزج شخصية للبطل مفرغة من الكروما
    بوسط هذه البيئة ... ببساطة هذه ال id قادر على تعليم المواد في الماكس وعند استعمالها
    في الافتر تسثني جزء وتبقي اخر حسب الحاجة ..كل هذا برندر مقطع واحد
    يعني المادة قوية لا ننكر ذلك .

  15. #15
    Banned
    تاريخ التسجيل
    May 2007
    المنطقة
    العراق
    ردود
    1,767
    انا جرب الحل في وقته الذي طرحته
    وجدت نفس اعمل في الباس رندر ... هي طريقة مقاربة في نتيجتها
    لكن في حالة ان تكون البيئة مؤلفة من 10 مواد على الاقل تصور عدد الباس !
    انا ارندر هذا الكم الكبير من الباس لكن المشكلة في برامج الكومبوزت
    سوف تتعقد المسئلة هناك

  16. #16
    عضو متميز
    صور رمزية y@sser
    تاريخ التسجيل
    May 2003
    المنطقة
    جوانتانامو مصر
    ردود
    10,884
    لكن في حالة ان تكون البيئة مؤلفة من 10 مواد على الاقل تصور عدد الباس !
    باس واحد
    ......................

  17. #17
    Banned
    تاريخ التسجيل
    May 2007
    المنطقة
    العراق
    ردود
    1,767
    باس واحد ؟؟؟
    تقصد باس واحد وعدة صور ؟
    ممكن توضيح

  18. #18
    عضو متميز
    صور رمزية y@sser
    تاريخ التسجيل
    May 2003
    المنطقة
    جوانتانامو مصر
    ردود
    10,884
    مانتحتاج لعمل اجراء علي مساحه معينة هو تحديد هذه المساحه او اعطاء برنامج التعديل بيان عن مكان البيكسل المراد تغير صفاته
    ببساطه اكثر
    لعمل اجراء علي اجزاء هذه الصوره

    نحتاج خريطه بهذا الشكل

    انا عارف اني اعتذرت كتير عن التقصر في الشرح هذه الايام لكن الظروف حاليا لا تسمح الا ببعض المشاركات القليله
    لو تعطيني فرصه ساشرح هذا الكلام كما وعدت الاخ احمد علي افتر ايفكت وفيوجن وفوتو شوب
    ايضا ساشرح اسهل طريقة للخروج بماسكات من مايا لعمل كمبوزت
    اعتذر عن التقصير حاليا

  19. #19
    Banned
    تاريخ التسجيل
    May 2007
    المنطقة
    العراق
    ردود
    1,767
    اللي افتهمتا انك تعمل ماسكات للجسم
    ثم ببرنامج الافتر تقوم باستثناء هذه المواد من خلال الماسك
    وتعدل عليها بعد ذلك .

  20. #20
    نقاش شيق أتمنى من الجميع المشاركة بإثراءه كونه لا يختص ببرنامج واحد..

    معرفتي بالماكس والمايا أقل من ضحلة .. لذا سأشارككم بما أعرفه عن البلندر..

    بالنسبة لل material id فلا أعتقد أن استخراج pass لها بصورة يدوية أمر صعب على الإطلاق، بإمكانك على أقل تقدير أن تشمل ستة خامات في الباس الواحد إذا استخدمت ألوان ال rgb الرئيسية وثلاثة ألوان أخرى من مشتقاتها، أظن أيضاً أنه بالإمكان جعل العملية أوتوماتيكية باستخدام سكريبت بسيط، قد تكون العملية أصعب قليلاً مع ال object id لكن لحسن الحظ هي متوفرة في البلندر..

    موضوع محاكاة ال gi وتعديل الإضاءة يصبح سهلاً جداً مع عملية فصل ال passes، كما ذكر الأخ ياسر بإمكانك تحويل إضاءة نهارية إلى ليلية والعكس، وإذا قمت بتصيير normal pass ستتمكن حتى من تعديل إضاءة أي جزء محدد من المشهد بحرية مطلقة (وبصورة فورية - realtime) بحيث يكون بإمكانك تعديل اتجاه وقوة ولون الإضاءة كما تشاء، الرابط التالي مثلاً للكومبوسيتر في بلندر يوضح بعض هذه الإمكانات:

    http://www.daniel3d.com/pepeland/mis...rmal_nodes.htm

    أما عن صيغة openexr فعلى حد علمي هي تستخدم لكونها ذات high dynamic range، بمعنى انها تستطيع حفظ بيانات للألوان تفوق بكثير المدى الممكن في الصيغ العادية ( 0،0،0 إلى 1،1،1)، وبهذا يمكنك التعديل على الصورة بتغيير مستوى التباين أو اللمعان أو عمل gamma correction لتحصل على عدة حالات إضاءة دون فقدان ألوان أجزاء من الصورة، مثلاً إذا زدت ال brightness لصورة jpg فإن المناطق المعتمة في الصورة ستصبح رمادية (دليل على أنها لا تحفظ ألوان المناطق السوداء المعتمة، المناطق البيضاء الناصعة أيضا تفقد فيها بيانات الللون)، بالمقابل صورة ال openexr إذا زدت فيها ال brightness تعود المناطق المعتمة إلى لونها الأصلي، وإذا قللت ال brightness تعود المناطق البيضاء إلى لونها الأصلي، وبهذا يمكنك محاكاة حالات إضاءة مختلفة كل الاختلاف.

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل