موضوع: مشكله فى حركة الكاميرا ارجو المساعده

ردود: 8 | زيارات: 608
    عضو فعال
    صور رمزية vendeeta
    المنطقة
    مصر
    ردود
    225

مشكله فى حركة الكاميرا ارجو المساعده

السلام عليكم
    يا جماعه انا عندى مشكله فى حركه الكاميرا لما باجى احركها بالبان او الاربت بتتحرك مسافات كبيره جدا يعنى مش فادر اتحكم فى الماسافات بتاعت حركه الكاميرا عشان بتتحرك بسرعه مسافات كبيره جدا ارجو المساعده و جزاكم الله خيرا

عضو نشيط
    ردود
    310
    إذا كنت تقصد أنها تتحرك بسرعة فبأمكانك أن تجعلها تتحرك ربع أو نصف الحركة أي أبطىء وذالك بظغظ على زر الذي تسطيع من خلاله زيادة المسافة وتصيرها تجد خيار للسرعة ...المعذرة إن لم أخدمك بشكل أوضح لأن الماكس ليس مثبت على جهازي وذالك لبعض المشاكل بالجهاز.

عضو فعال
    صور رمزية vendeeta
    المنطقة
    مصر
    ردود
    225
    اشكرك اخى الكريم على الاهتمام و لكن اعذرنى لو مقدرتش افهم المقصود ولو ممكن التوضيح اكثر

عضو نشيط
    ردود
    310
    أخي الكريم أنت تعرف فريم الحركة صح اللي محدد لك 100 فريم الطبيعي وأنت بأمكانك انت زيده صح إلى 200 أو 300 أكثر أقل أدخل على هذا النافذ اتوقع أنك ستجد خيار تبطىء السرعة

عضو فعال
    صور رمزية vendeeta
    المنطقة
    مصر
    ردود
    225
    اشكرك اخى الكريم على الاهتمام و لكن المشكله ليس فى التحريك اثناء عمل الانيميشن و لكن اثناء ظبط الكاميرا على كدر معين اقوم بتحريك الكاميرا او رفعها هكذا اثناء تلك العمليه يتم تحريك الكاميرا بسرعه عاليه جدا و مسافه كبيره جدا لا تمكتى من ظبط الكادر الذى اريده

عضو نشيط
    ردود
    310
    تفضل أخي الكريم هذا الرابط للأستاذ مصطفى عزازي سوف يفيدك بأذن الله

http://www.maxforums.net/showthread.php?t=116717

عضو فعال
    صور رمزية vendeeta
    المنطقة
    مصر
    ردود
    225
    اخى الكريم عيون الفن اشكرك على الاهتمام بمشكلتى و جزاك الله خيرا و لكن اخى مشكلتى ليست فى الانيميشن اطلاقا و لكن فى تظبيط الكارد عن طريق navigation tools بتاعت الكاميرا يعنى بعد وضع الكاميرا ببقى عاوز احركها فى اى اتجاه عشان اظبط الكادر و لكن المشكله هنا ان الى بيحصل ان الكامرا تتحرك مسافه كبيره اوى مش المسافه الى انا عاوزها يعنى مش قادر اتحكم فى حركتها ارجو ان تكون وضحت المشكله و لك جزيل الشكر

عضو نشيط
    ردود
    310
    اهااا ..خبرتي القليلة في الماكس لاتسعفني لكي أخدمك ولو كنت خبيراً لأجبتك عزيزي أتمنى من الأخوة الكرام المساعدة.

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل