موضوع: سوال

ردود: 5 | زيارات: 714
    عضو متميز
    صور رمزية bad guy
    ردود
    1,172

سوال

بعد السلام

اريد ان استفسر عن طريقة تكرار الشخصية اى وجدها اكثر من شخص لشخص واحد بحركات مختلفة هل تفهمون ماقصد مثل فى فيلم ماتريكس

عضو متميز
    صور رمزية bad guy
    ردود
    1,172
    ازتى عمل كدة

عضو فعال
    صور رمزية photo_mix
    المنطقة
    فلسطين
    ردود
    234
    بص يا صاحبي وركز معايا ازاي تقدر تعمل كدة اولا احنا عاوزين ايه للعمل ده

برنامج افترافكت وده اهم حاجه
    عاوزين خلفية خضرا واللي بيستخدموها في الكروما

انتا بتصور الشخصية اللي انتا عاوزها على خلفيه خضرا وبالوضعيه اللي انتا عاوزها وبعدين بتركبوا مطرح ما نتا عاوز
    وبتوزعو على المشهد او لو تحب تكرر نفس الشخصية وده بيتعمل بطريقه تكرار اللير نفسة

طبعا في مشاهد شفناها كانت الكاميرا ثابته فيها ودي سهله خالص ومش عاوزة لا خلفيه خضرا ولا حاجه وطريقتها كدة

انتا تجيب الكاميرا وتثبتها في مكان معين انتا عاوزه ومتحركهاش خالص وتبتدي تعمل نقاط على الارض ودي علشان تعرف حتقف فين وتصور كقفتك على حسب طول المشهد يعني لو الفلم اللي انتا عاوز تعملو طولو ساعه لازم تصور كل شخصية ساعه كامله ومتنساش ممنوع الكاميرا تتحرك

وبعدين تقطع كل شوت انتا اخدتو وتركبهم فوق بعض وتخلي اخر لير فيهم عادي والباقي تعمل خاصيه اللير بتاعتو "screen" وجربها وورينا الفلم بتاعك حيطلع احلى من الماتريكس اكيد علشان اللي حيعملو واحد جدع زيك

واي استفسار انا جاهز

اخي فوتو كلامه جميل ....
    ولا تنسى هناك فلتر لحذف الكروما الخضرة .. او تستطيع عمل ماسك للشخص المضاف على الفديو وتعمل (كي ماتنك) للماسك ليتحرك مع الشخص .
    واذا كنت تفهم الانكليزية هاك درسا جميلا في هذا الموضوع
    http://www.videocopilot.net/tutorials/time_freeze/

عضو متميز
    صور رمزية bad guy
    ردود
    1,172
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة photo_mix معاينة الرد
    بص يا صاحبي وركز معايا ازاي تقدر تعمل كدة اولا احنا عاوزين ايه للعمل ده

برنامج افترافكت وده اهم حاجه
    عاوزين خلفية خضرا واللي بيستخدموها في الكروما

انتا بتصور الشخصية اللي انتا عاوزها على خلفيه خضرا وبالوضعيه اللي انتا عاوزها وبعدين بتركبوا مطرح ما نتا عاوز
    وبتوزعو على المشهد او لو تحب تكرر نفس الشخصية وده بيتعمل بطريقه تكرار اللير نفسة

طبعا في مشاهد شفناها كانت الكاميرا ثابته فيها ودي سهله خالص ومش عاوزة لا خلفيه خضرا ولا حاجه وطريقتها كدة

انتا تجيب الكاميرا وتثبتها في مكان معين انتا عاوزه ومتحركهاش خالص وتبتدي تعمل نقاط على الارض ودي علشان تعرف حتقف فين وتصور كقفتك على حسب طول المشهد يعني لو الفلم اللي انتا عاوز تعملو طولو ساعه لازم تصور كل شخصية ساعه كامله ومتنساش ممنوع الكاميرا تتحرك

وبعدين تقطع كل شوت انتا اخدتو وتركبهم فوق بعض وتخلي اخر لير فيهم عادي والباقي تعمل خاصيه اللير بتاعتو "screen" وجربها وورينا الفلم بتاعك حيطلع احلى من الماتريكس اكيد علشان اللي حيعملو واحد جدع زيك

واي استفسار انا جاهز
    الله يخليك
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة ابا عمير معاينة الرد
    اخي فوتو كلامه جميل ....
    ولا تنسى هناك فلتر لحذف الكروما الخضرة .. او تستطيع عمل ماسك للشخص المضاف على الفديو وتعمل (كي ماتنك) للماسك ليتحرك مع الشخص .
    واذا كنت تفهم الانكليزية هاك درسا جميلا في هذا الموضوع
    http://www.videocopilot.net/tutorials/time_freeze/
    الحمد لله بهم انجليزى وشكرا على الدرس

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل