موضوع: أيهما أحق بالتخصص ماكس أم مايا ام ام ام !

ردود: 12 | زيارات: 721

أيهما أحق بالتخصص ماكس أم مايا ام ام ام !

السلام علكم جميعا مبدأيا يا شباب دى مش مقارنه انا عاوز اعرف بس وجهه نظر الشباب فى كل تخصصات برامج الجرافكس ......

البعض بيقول أنو المايا أحق من الماكس بالتخصص وده اللى متعارف عليه فى بلدانا العربيه انك ممكن تلاقى واحد شغال ماكس بيعمل كل حاجه فى حين واحد جنبو بيعمل حاجه واحده بس على المايا بحجه التخصص معلش انا مش عاوز أعمل مقارنه ولا خناقه أنا بتكلم عن فكره التكنيك مثال للتوضيح ..

يعنى انا مثلا رغم انى لا أدعى اطلاقا علمى بالمايا شايف ان الماكس أحق مثال مثلا الكلوث مثلا لها اكثر من تكنيك بمشاكلها بكل مافيها فى الماكس أما المايا تكنيك واحد يعنى لو فهمته كويس خلاص تبقى قضيدت على المنتقه دى من البرنامج يعنى وها كذا ..... بالمناسبه اعلم بالطبع أنو المفاهيم الأساسيه واحده فى كل البرامج لكن أرجع وقولكم تانى فكره التكنيك ....

مثال اخر مثلا السوفت بودىز فى الماكس لهلا 3 تكنيك في حين المايا لا اعلم 1 برضو انا مبقارنش وكلامى ده يوضح انو المايا افضل فى ناحيه السرعه والعمليه لكن انا بتكلم على فكره التخصص ...

ياريت الناس الى شغاله سينما ومودو وسفت اميج تدخل معانا وتشارك كمان ... لانى معرفش حاجه عن البرامج دى خالص !

بالمناسبه انا اول مره فتحت المايا حاكيت الكلوث بدون اى دروس لسهوله المايا الشنيعه فى حين أتحدى حد يعملها مع الماكس ايا كان برنامج الثرى دى الى بيشتغله اتمنى الموضوع يفيد الكل ..

^^^^^^

وانا عملت مقطع قماشه تقع على طاوله من اول بوم بالكلوز
    Nader nabil
    My portfolio

طيب دى حاجه كويسه يا نادر معناها انو الماكس سهل ولا ايه !

عضو نشيط
    صور رمزية black-wolf
    المنطقة
    مصر ___الامارات
    ردود
    840
    موضوع جميل يا رياض بس اهم حاجة اننا نبعد عن اي مقارنات وخروج عن الموضوع الاصلي
    بالنسبة ليا انا ما اعرفش حاجة تانية عن البرامج التانية غير المايا انا كنت عاوز ما المميز في الماكس الذي يجعله احسن من المايا في المعماري ما هي نقطة القوة
    وفي معلومة سمعتها من اخويا وصديقي العزيز محمد رمضان بيقول ان السوفت ايميج احسن من المايا في الاورجانك مودلنج
    هو شايفه احسن منه في المودلنج بس انا ما جربتوش الصراحة بس هيا معلومة نقلتها
    شكرا على الموضوع يا رياض انا شايفه موضوع شيق وجميل
    BORN TO DESIGN

MAYA THE LIFE..MAYA MY LIFE

الله يكرمك يا رب فعلا ياريت الناس تتفاعل ووالله الموضوع مفهوش سؤ نيه أطلاقا أنا عاوز أعرف الدنيا ماشيه أزاى مع الناس كلها وعلى فكره رياض توأمى بس أنا عايش فى مصر صح يا رياض هههه .

ضياء
    صور رمزية dyf
    المنطقة
    الحجاز
    ردود
    2,573
    ليس هذا هو الموضوع..

انت تسأل عن أحقية البرنامج في سوق العمل.. وهذا سؤال لا يستطيع إجابته إلا من درس التخصص كتخصص وقدم تطلب توظيف لشركات كبيرة ورأى متطلباتهم من نوعية بالبرامج وما إلى ذلك..

لذلك رأينا الشخصي يلعب دور شحيح جداً في الموضوع لأنه في النهاية مرتبط بسوق العمل ومايحتاجه..
    Culture is your operating system

تمام يا ضياء ده الى اقصده فعلا بس مش بالظبط أعلم ان متطلباط سوق العمل هى المعيار رقم واحد لكن انا عاوز وجهه نظركم كمان على انفراد ولا أيه ... يعنى انت مثلا تفضل تشتغل لوحدك ولا مع فريق عمل ولو هتشتغل مع فريق تحب تشتغل فى حته واحده ولا فى كذا اتجاه قد يكونو مالهمش دعوه ببعض أصلا ...

فى حاجه كمان يا ضياء نسيت اقولك عليها انو مسير سوق العمل يتغير ونوصل لدرجات التخصص الى بره المشكله عندنا اننا لسه فى الأول بدليل كمان الشركات الأقرب للتخصص هى الأكثر نجاحا زى اروما مثلا .

Design
    المنطقة
    Raincouver
    ردود
    1,475
    عالميا اكثر الناس يقولون المايا افضل للتخصص من وجهة نظري

مشكوررررررررررررر

اختر ما ترتاح له أنت

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود