موضوع: مناقشه هامه حول حجم الخامات ..

ردود: 7 | زيارات: 626
  1. #1

    Question مناقشه هامه حول حجم الخامات ..

    كنت عاوز أعرف رأيكم يا شباب حوالين دقه وحجم الخامات يعنى معادله وقت الرندر ولا الكوالتى وأفضل الأقتراحات للحصول على أفضل كوالتى فى أقل وقت معنى مثلا تفضل أنو تكون جوده الخامات بنفس جوده المشهد مثلا موضوع مهم للنقاش يا شباب .. اتمنى التفاعل عشان نستفيد .


  2. #2
    طالب / مدرسة الأنيميشن
    صور رمزية أنس أبو بكر
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    المنطقة
    المملكة العربية السعودية
    العمر
    30
    ردود
    4,869
    والله موضوعك جميل لكن لايوجد احد يعرف في ذلك إلا قلة.

    انتظرهم.
    مدونتي

    لاحول ولا قوة إلا بالله

  3. #3
    عضو نشيط
    صور رمزية black-wolf
    تاريخ التسجيل
    May 2008
    المنطقة
    مصر ___الامارات
    العمر
    24
    ردود
    840
    والله موضوعك جميل لكن لايوجد احد يعرف في ذلك إلا قلة.

    انتظرهم.
    ............انا مش باعرف اوي في النقطة دي
    بس كل اللي انا اعرفه ان كل ما زادت حجم الخامة زادت الجودة
    وخامات الالعاب بتكون مساحتها قليلة حوالي 512 كيلو بايت في الحدود دي
    يفضل انك تستخدم خامة متوسطة المساحة وكمان كل ما كان المجسم اقرب للكاميرا فيستحسن ان تزيد الحجم وكل ما بعد تقل .......في المتوسط بتكون من 1024 الى 2048
    ده كل اللي اعرفه
    اتمنى الاخوة يفيدونا برضو
    BORN TO DESIGN

    MAYA THE LIFE..MAYA MY LIFE



  4. #4
    شوف يا علاء ..

    التكستيور TEXTURES انا بقسمها كذا نوع ..


    النوع الأول tiles :-

    و هذا النوع مثل ( السيراميك , الشطرنج , الخ... ) وهذا النوع يتميز بـ : امكانية مطه لو كان بدقه ضعيفه فيظهر بشكل متكرر بدون ان يؤثر على جودة الخامه ..



    النوع الثاني color & gardint textures :-


    هذا النوع هو ما تقصده انت .. فهو يجب ان يكون بحجم مناسب للموديل المراد تركيبه عليه ..

    مثلا .. : لو نمذجت وحش معين .. وكان هذا الوحش له تكستيور معين انت عملته على الفوتوشوب ..

    1- يجب ان تحفظ صورة التكستيور بمقاس كبير .. حتي يتسنى لك الفرد باليوفي بسهوله ويكون الالوان مظبوطه على المودل

    2- لا يجب وضع صوره صغيره وتكبير حجمها بالفوتوشوب (ستجد نتيجه زي الزفت) .


    3- احسن طريقه لعمل تكستيور ان تفرد اليو في وتصمم الخامه بالفوتوشوب .. ستعطيك ناتج رائع جدا ..




    والان : بالنسبه لسؤالك : -


    لو كنت تريد كوالتي كبيره فيجب عليك ان تضع خامه كبيره او مناسبه لحجم الموديل .. وستجد نتائج رائعه مع الفرد


    بالنسبه للوقت : لكل مجتهد نصيب ( لن تجد كواليتي عاليه بدون تعب في الخامه )
    Nader nabil
    My portfolio

  5. #5
    مشكورين عل المعلومات >_<
    .::: حياكم الله في قناتي على اليوتيوب :::.

    ll MY CHANNEL ll

    سأكتفي بالرد رقم 4,000

    ll FACEBOOK ll


    ll ادخل هنا واكمل تصفحك ll

  6. #6
    ضياء
    صور رمزية dyf
    تاريخ التسجيل
    Jun 2008
    المنطقة
    الحجاز
    ردود
    2,573
    بحسب معلوماتي كل بيكسل في التكستشر يجب أن يعادل بيكسل في الرندر النهائي..
    لذلك إذا كان حجم الصورة أصغر مما ستظهر عليه في الرندر حتلاحظ شد في التكستشر..

    والجودة تعتمد على مدى قرب الكاميرا من الجسم.. لو كانت قريبة جداً ستحتاج تكستشر بحجم 4048 أما إذا كان بعيد نسبياً فهذا الحجم سيكون كبيراً بلافائدة حقيقية..

    اتمنى ردي مفيد..
    Culture is your operating system


  7. #7
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة black-wolf معاينة الرد
    ............انا مش باعرف اوي في النقطة دي
    بس كل اللي انا اعرفه ان كل ما زادت حجم الخامة زادت الجودة
    وخامات الالعاب بتكون مساحتها قليلة حوالي 512 كيلو بايت في الحدود دي
    يفضل انك تستخدم خامة متوسطة المساحة وكمان كل ما كان المجسم اقرب للكاميرا فيستحسن ان تزيد الحجم وكل ما بعد تقل .......في المتوسط بتكون من 1024 الى 2048
    ده كل اللي اعرفه
    اتمنى الاخوة يفيدونا برضو
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة نادر ندوره معاينة الرد
    شوف يا علاء ..

    التكستيور textures انا بقسمها كذا نوع ..


    النوع الأول tiles :-

    و هذا النوع مثل ( السيراميك , الشطرنج , الخ... ) وهذا النوع يتميز بـ : امكانية مطه لو كان بدقه ضعيفه فيظهر بشكل متكرر بدون ان يؤثر على جودة الخامه ..



    النوع الثاني color & gardint textures :-


    هذا النوع هو ما تقصده انت .. فهو يجب ان يكون بحجم مناسب للموديل المراد تركيبه عليه ..

    مثلا .. : لو نمذجت وحش معين .. وكان هذا الوحش له تكستيور معين انت عملته على الفوتوشوب ..

    1- يجب ان تحفظ صورة التكستيور بمقاس كبير .. حتي يتسنى لك الفرد باليوفي بسهوله ويكون الالوان مظبوطه على المودل

    2- لا يجب وضع صوره صغيره وتكبير حجمها بالفوتوشوب (ستجد نتيجه زي الزفت) .


    3- احسن طريقه لعمل تكستيور ان تفرد اليو في وتصمم الخامه بالفوتوشوب .. ستعطيك ناتج رائع جدا ..




    والان : بالنسبه لسؤالك : -


    لو كنت تريد كوالتي كبيره فيجب عليك ان تضع خامه كبيره او مناسبه لحجم الموديل .. وستجد نتائج رائعه مع الفرد


    بالنسبه للوقت : لكل مجتهد نصيب ( لن تجد كواليتي عاليه بدون تعب في الخامه )
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة dyf معاينة الرد
    بحسب معلوماتي كل بيكسل في التكستشر يجب أن يعادل بيكسل في الرندر النهائي..
    لذلك إذا كان حجم الصورة أصغر مما ستظهر عليه في الرندر حتلاحظ شد في التكستشر..

    والجودة تعتمد على مدى قرب الكاميرا من الجسم.. لو كانت قريبة جداً ستحتاج تكستشر بحجم 4048 أما إذا كان بعيد نسبياً فهذا الحجم سيكون كبيراً بلافائدة حقيقية..

    اتمنى ردي مفيد..

    شباب أنا بشكركم جدااااااااااااا على المعلومات القيمه دى لما بصيت لاراكم لقيته كلها متقاربه جدا بل يمكن كمان تكون نفس وجهه نظرى فى موضوع التكستشر ده ... بس مفيش حد عنده تجربه عمليه على الموضوع ده يعنى أتعرض لمشكله وحلها أنا مش عاوز الموضوع يقف عند النقطه دى ونفسى كمان المحترفين ميبخلوش علينا بشئ انا عن نفسى عاوز اعرف مثلا وجه نظر استاذنا نجيب الفاتح فى الموضوع ده بكونه أحتك بالسى جى توك وأخد جوائز هناك ويعرف معايرهم بالنسبه للموضوع ده وطبعا غير نجيب ناس كتير ولتكن بدايه .

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل