Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ارجو المساعدة

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• ارجو المساعدة

السلام عليكم
    اولا انا من الكويت وتخرجت من الثانوية بنسبة 77% وقدمت على بعثات خارجية
    في اكثر من دولة قبلوني في مصر بتخصص خدمة اجتماعية
    لكن المشكلة اني لا اعرف شيا عن هاذا التخصص هل يستحق اني
    اتغرب 4 سنوات ولا لا
    وفي اي جامعة اقدر ادرس هاذا التخصص وما هي احسن منطقة تنصحوني فيها وهل يوجد فيها كويتيين ام لايوجد
    وكم اسعار الاجار عندكم واسعار التكاسي وكم يكفيني مصرف بالشهر
    ارجو المساعدة
    ((سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم))
    uid=0(root) gid=0(root) groups=0(root

يا شباب ولا رد

اظن انه لا تستحق التغرب اخى
      لكن مجموعك ممكن يدخل ايه فى الكويت ؟؟؟؟ عشان مجموعك فى هنا فى مصر مش هيدخلك حاجه كويسه لو كانت حقوق مثلا كان ممكن تستحق الغربه لكن خدمه اجتماعيه لا اظن
      بسم الله الرحمن الرحيم
      (( يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي ))
      صدق الله العظيم
      اللهم ارحم امى و عافها و اعف عنها و اكرم نزلها و وسع مدخلها

و هذا لو عايز تعرف عن تخصص الخدمه الاجتماعيه
        http://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%AE%...B9%D9%8A%D8%A9

بس هو انت جالك مصر جامعه ايه القاهره؟؟؟؟ عشان اعرف اقولك مصاريفها غاليه و لا لاء
        هو لو جالك فى القاهره و اسكندريه المصاريف الكتير لو جالك فى اماكن الدلتا زى المنصوره و طنطا ارخص و ارخص منهم الصعيد

فى جامعه القاهره و عين شمس هتلاقى كل العرب - اظن فى المنصوره ناس مصرين من اللى عاشوا فى الكويت و الخليج
        لكن ممكن اضمن ليك انك تسال السفاره المصريه فى الكويت او تسال السفاره الكويتيه فى مصر
        بسم الله الرحمن الرحيم
        (( يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي ))
        صدق الله العظيم

لأ
          خدمة أجتماعية آخرك هتكون أستاذ مدرسة في أبتدائي و الله أعلم
          بلاش تضيع نفسك في تخصص ملاهوش لزمة
          There’s a myth that time is money. In fact, time is more precious than money. It’s a nonrenewable resource. Once you’ve spent it, and if you’ve spent it badly, it’s gone forever.
          Neil Fiore

على ما اعتقد هم بيعطوني اسماء الجامعات المعترف فيها بمصر وانا اشوف
            انا قدمت بالكويت على تربية اساسية مدرس فنية وانا بين خيارين اما اني ادرس في جامعة القاهرة خدمة اجتماعية او اني
            ادخل كلية التربية الاساسية لكن والله ماني عارف ايهم الافضل واعتقد اني لو درست في مصر بيكون الاعانة
            الشهرية الي تقدمها لي الدولة ما بين 6 الى 8 الف جنيه مصري فهل تكفي لو درست في جامعة القاهرة

تربيه تعليم اساسى يعنى لو تربيه تكون احسن من خدمه اجتماعيه
              - و 6 - 8 الف اظن تكفى
              بسم الله الرحمن الرحيم
              صدق الله العظيم

المشاركة الأصلية بواسطة 3D_PLAYER مشاهدة المشاركة
                تربيه تعليم اساسى يعنى لو تربيه تكون احسن من خدمه اجتماعيه
                - و 6 - 8 الف اظن تكفى
                مشكو اخوي 3D_PLAYER يعني التربية احسن من الخدمة الاجتماعية
                طيب شنو رايك في تخصص ادارة اعمال في استراليا احسن من الخدمة الاجتماعية و التربية ولا لا
                اخوي هاذا رابط فيه كل التخصصات ارجو ان تساعدني في اختيار افضل تخصص منهم يمكن في احتمال ينفع
                اغير التخصص
                http://www.mohe.edu.kw/moheweb/plan/allplan.aspx
                ملاحظة انا نسبتي 77 ادبي

مممم اداره اعمال احسن بكتيييير طبعا خصوصا فى الكويت اسمع ان شغل محاسبه و اداره اعمال شغال اكتر فى برضه اداره تجاره دوليه المملكة المتحدة دى كويسه لكن لو هتلاقى شغل يعنى تكون مضبط شغل من الاول
                  و خدمه اجتماعيه اخرك هتبقى اخصائى اجتماعى فى مدرسه او فى محكمه الاسره - تربيه اساسى اخرك مدرس ابتدائى

انا شايف
                  اعلام امريكا كويس جداااا و فى نيوزيلندا خصوصا لو عندك حب للمجال ده

اداره موارد بشريه ما لها مستقبل فى العرب

فنون (دراسات الأفلام) ايرلندا - تصميم جرافيك وملتيميديا نيوزيلندا لو انت كويس جرافيك اظن نتفع لك اكتررر خصوصا ان لها عمل خصوصا لو انت اصبحت محترف ممكن تكمل بالخارج شغل

فى سياحة وادارة فندقيه نيوزيلندا كويسه و لها شغل لكن هتتبهدل فى اول الشغل لانك هتبداء سلم الشغل من الاول
                  إدارة الفنادق فرنسا هتكون زى سياحه لكن هيكون تخصص فى الاداره بس السلم هيقل جزء

قانون فرنسا دى احسن مكان ممكن تدرس فيه قانون على مستوى العالم
                  بسم الله الرحمن الرحيم
                  صدق الله العظيم

واو ادارة اعمال تخصص رائع
                    صراحة ممكن يكون لك مستقبل كبير بهادا الشيئ
                    ^ ^
                    Limkokwing University of Creative Technology
                    Bachelor in Creative Multimedia

على فكرة . 77% لن تنفعك في مصر هنا في السعودية أعرف أحد الأصدقاء خرج من الثانوية بـ97% ولم يدخل الطب دخل هندسة معمارية ..
                      الأسعار غالية في مصر ربما تحتاج من 5 إلى 8 آلاف هناك ..
                      الأفضل لو تكمل في الكويت ..
                      لا إله إلا الله محمد رسول الله

DreamPaint Flickr
                      MY DeviantArt
                      TUNISIA ---->████████████████ : 100% done

EGYPT ------>████████████████ : 100% done

LIBYA ------->██████████░░░░░░ : in progress

ALGERIA ---->████░░░░░░░░░░░░ : in progress

YEMEN ------>██████░░░░░░░░░░ : in progress

PALESTINE ->░░░░░░░░░░░░░░░░ : The Next Project

انا برجح

جرافك ليك لو ليك استعداد جيد ليها و لو انت مش محترف ممكن تتعلم فى فتره الاجازه و تصبح احسن
                        و اعلام لو ليك حب ليه

لو اهلك عايزين حاجه عمليه اكتر و مش هيرضوا بدول يكون اداره اعمال او تجاره دوليه هما الاحسن و الاضمن

فى الاخر استشير اهلك و شوف انت حابب ايه و صلى صلاه استخاره و توكل على الله

و على فكره المصاريف بالعالم الغربى مش غاليه اوى و لا حاجه بالعكس الاكل هناك رخيص و جيد و السكن فى سكن الطلاب لو مفيش لك فى سكن الطلاب العرب على ما اظن موجود فى دول كتير و فى سكن ممكن تسكن فيه لوحدك لكن لو هتسافر فى الغرب اسكن مع طلاب عرب محترمين و يعرفوا ربنا لان فى ناس بتهيص لما بتسافر بالخارج و اظن انك ممكن تروح للسفاره تجيب لك سكن مع طلاب عرب او كويتين محترمين
                        بسم الله الرحمن الرحيم
                        صدق الله العظيم

المشاركة الأصلية بواسطة dreampaint مشاهدة المشاركة
                          على فكرة . 77% لن تنفعك في مصر هنا في السعودية أعرف أحد الأصدقاء خرج من الثانوية بـ97% ولم يدخل الطب دخل هندسة معمارية ..
                          الأسعار غالية في مصر ربما تحتاج من 5 إلى 8 آلاف هناك ..
                          الأفضل لو تكمل في الكويت ..
                          اكيد ما عملش معادله ههههههه
                          هو احسن له انه يطلع الغرب هناك تعليم محترم و بجد مش زى هنا
                          على فكره صاحبك اللى فى عماره هيطلع معاه ثانويه عامه لانه لن يستفيد من التعليم الجامعى هنا بشئ
                          انا لما سافرت بدات اتعلم من اول و جديد و اخدت كورسات مكثفه لمده سنه و نص عشان اشتغل فى انجلترا
                          بسم الله الرحمن الرحيم
                          صدق الله العظيم

والله مشكووووور تعبتكم معاي وانا بحاول معاهم اذا ينفع اغير التخصص انشاء الله بغير
                            مع اني ما اعتقد ان ينفع اغير التخصص لان النتايج طلعت في الموقع وحطوها بالجريدة بس بحاول
                            اما بالنسبة للتخصصات الي نصحتني فيها اكثر واحد انا حاب ادرسه هو ادارة اعمال في استراليا
                            واذا نفع اغير التخصص بحطها انشاء الله

المشاركة الأصلية بواسطة lee_rok مشاهدة المشاركة
                              والله مشكووووور تعبتكم معاي وانا بحاول معاهم اذا ينفع اغير التخصص انشاء الله بغير
                              مع اني ما اعتقد ان ينفع اغير التخصص لان النتايج طلعت في الموقع وحطوها بالجريدة بس بحاول
                              اما بالنسبة للتخصصات الي نصحتني فيها اكثر واحد انا حاب ادرسه هو ادارة اعمال في استراليا
                              واذا نفع اغير التخصص بحطها انشاء الله
                              ان شاء الله و هى لها مستقبل جيد
                              بسم الله الرحمن الرحيم
                              صدق الله العظيم

يعمل...
                              X