Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

بلد السلبيات " مـصــــــــر "

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

عندنا وعندكم خير

الغلاء طال الجميع .. ولكن بنسب متفاوته

السؤال الآن

ما السبب في زيادة الاسعار في مصر ؟ من المتسبب ؟

أعتقد المشكله هي الفساد الاداري في جميع الادارات والحكومات العربيه

الله المستعان .. العرب يعيشون في بيئه غير صالحه للعيش !!

المشاركة الأصلية بواسطة 3D_PLAYER مشاهدة المشاركة
      بص يا سيدى اتصاحب على اى حد من اللى فى الفرن و اتفق معاه انك تسيب له 3 ارغفه من العيش و هو هيجبلك عيش عشره على عشره
      لانه ببساطه هيبيع ال 3 ارغفه لواحد تانى
      هههههههه قديمه

كان لينا معرفه ومش بنسيب 3ارغفه ولا غيرو....وكان بيجى لنا العيش مفرود..

بس انت عارف العيش اللى بنجيبه بيكون مصيره كالعاده الفراخ....

ماشينا على مثل ادى العيش للفراخ تاخد بيضه مجانا....

رغيف العيش ب5قروش....والفرخه هديك بيضه ب 80 قرش...التجاره حلوه..

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
        بسم الله الرحمن الرحيم
        (( يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي ))
        صدق الله العظيم
        اللهم ارحم امى و عافها و اعف عنها و اكرم نزلها و وسع مدخلها

سندوتش الفول عند ابو ربيع او محمد احمد اوجاد او ابو عوض اي محل مشهور سعره 75 قرش وعلبة الكشري حوالي 3 جنيه او اقل قليل او اكثر حسب الحجم والكبدة 2 جنيه او 2.5 اقولكم هابقي اجبلكم لسته بالاسعارههههه
          الموقع المعتمد للسينما فوردي في الشرق الاوسط
          http://arab4d.net

درس عمل مودلينج لبرج القاهرة ببرنامج سينما فور دي

ههههههههههههههه
            ما تفكير سلبي هو مرجع عنا للورا
            مفروض واحد يكون متفائل
            و دي أول خطة لتحسين وضع بلد و هو تخلي عن أفكار سلبية
            لأني أنا شفت شخص عموده فقري تحطم و تكسر و بتفكير أجابي تحركت خلايا و أصلحت عمود فقري تلقائيا و لا يوجد تفسير علمي لهذه الحالة .
            قصدي هو قصد رسول عليه صلاة و سلام :- "تفاؤلوا بخير تجدوه "
            كل واحد فينا يحاول يصلح بلد على قد ما يقدر
            وبلاش كلام مفيش فايدة و ان حكومة مسيطرة علينا
            و صراحة لوم كله ليس على حكومة أحنا مشركين فيه و أحنا لوصلنى لمستوى رفع سنتدويش فول من 25 قرش الى جنيه
            There’s a myth that time is money. In fact, time is more precious than money. It’s a nonrenewable resource. Once you’ve spent it, and if you’ve spent it badly, it’s gone forever.
            Neil Fiore

و صراحة لوم كله ليس على حكومة أحنا مشركين فيه و أحنا لوصلنى لمستوى رفع سنتدويش فول من 25 قرش الى جنيه
              بص انا رائ يتلخص فى جمله واحده هذا ما جناه ابى و ما جنيت على احد
              اهلنا بسكتاهم و مشيهم جامب الحيط جابوا لنا العالم دول و كل واحد منهم يقول ما انا كنت ماشى جامب الحيط عشان عيالى و هما عيال كده كويسين انت يعنى نفعتهم سكت على الحرامى و المختلس و المستغل و المحتكر و اعطيت رشاوى و سهلت امور ناس عشان تسهل امورك ايه اللى جنيته جنيت ذل لعيالك - غلاء لا يصدق - حراميه حطين اديهم فى جيوب كل اللى فى البلد
              الموضوع اننا سبنا الناس دى اتوحشت
              بس هو مش موضوع سلبى و ايجابى الموضوع ان الحل فى ايد الناس اللى مش عايزه الحل فى ايد ناس مش عايزه تشوف انها هى الوحيد المخطئ فى الصوره
              الشعب مش عايز يعترف بخطأه فى تعامله مع الحراميه و الحكام يبقوا يستهلوا المشكله مش حكومه المشكله مين اللى ساب للحكومه الحبل على الغارب و محدش بيسالهم و لا بيحاسبهم و لا بيقولهم لاء يبقى خلاص االلى مش عايز يقول لاء فى وشهم بطريقه او باخرى يسكت و يريحنا و يقبل الوضع

و على فكره انا من منفيذين التفكير الايجابى و يمكن تفكيرى الايجابى نحو بلدى بداء مع استاذ عمرو خالد و صناع الحياه تحديدا لما كنا بننزل نساعد القرى و الناس اللى لحظته فعلا ان الناس كلها بتحب الحيط لدرجه انه اللى مش يلاقى مكان جامب الحيط بقى بيمشى على الحيط
              بسم الله الرحمن الرحيم
              (( يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي ))
              صدق الله العظيم
              اللهم ارحم امى و عافها و اعف عنها و اكرم نزلها و وسع مدخلها

شوف ياباشا مشكلة مصر تتلخص فى كلمتين

الحكومة ورجال الاعمال وجهان لعملة واحدة

يعنى حاميها حرميها الى بيتحكم فى سعر المنتج هو نفسة الى بيعمل المنتج يعنى من الاخر البلد ماسكها عصابه عايزين يتسغلوا مناصبهم فى مصالحهم الشخصية
                !!!جميع الدروس المعمارية المجانية والغير المجانية والمشاريع المعمارية الكاملة !!!!

المشاركة الأصلية بواسطة supermedo مشاهدة المشاركة
                  ههههههههههههههه
                  ما تفكير سلبي هو مرجع عنا للورا
                  مفروض واحد يكون متفائل
                  و دي أول خطة لتحسين وضع بلد و هو تخلي عن أفكار سلبية
                  لأني أنا شفت شخص عموده فقري تحطم و تكسر و بتفكير أجابي تحركت خلايا و أصلحت عمود فقري تلقائيا و لا يوجد تفسير علمي لهذه الحالة .
                  قصدي هو قصد رسول عليه صلاة و سلام :- "تفاؤلوا بخير تجدوه "
                  كل واحد فينا يحاول يصلح بلد على قد ما يقدر
                  وبلاش كلام مفيش فايدة و ان حكومة مسيطرة علينا
                  معاك فى إن الواحد لازم يكون متفائل ....
                  بس حاسس إننا يئساء من مصر .. و سوبر ميدو من المريخ

إحنا إللى غليناه ... مش كلنا و الله

فينا ناس طيبين كتير مابيردوش يرفعوا السعر على الناس ... لكن لما كل إللى حوله بقى غالى .. يعمل أيه ؟؟؟

الحكومة لازم تدخل بالقوة فى السلع الأساسية .. الشاى و السكر و الزيت و القمح و كل سلعة إستراتيجية لازم يكون هناك بديل حكومى عن الخاص عشان الخاص ينزل بسعره ..

المشكلة الحقيقية لما يكون الغلاء عالمى .. لكن أحنا فى أزمة ... عندنا أغلى من العالمى

لازم تدخل حكومى ...
                  يا إما إضراب شعبى عن شراء كل ما هو زائد مثل اللحوم .. وده مش هيحصل فى شعب آكلتى

ص انا رائ يتلخص فى جمله واحده هذا ما جناه ابى و ما جنيت على احد
                    اهلنا بسكتاهم و مشيهم جامب الحيط جابوا لنا العالم دول و كل واحد منهم يقول ما انا كنت ماشى جامب الحيط عشان عيالى و هما عيال كده كويسين انت يعنى نفعتهم سكت على الحرامى و المختلس و المستغل و المحتكر و اعطيت رشاوى و سهلت امور ناس عشان تسهل امورك ايه اللى جنيته جنيت ذل لعيالك - غلاء لا يصدق - حراميه حطين اديهم فى جيوب كل اللى فى البلد
                    الموضوع اننا سبنا الناس دى اتوحشت
                    بس هو مش موضوع سلبى و ايجابى الموضوع ان الحل فى ايد الناس اللى مش عايزه الحل فى ايد ناس مش عايزه تشوف انها هى الوحيد المخطئ فى الصوره
                    الشعب مش عايز يعترف بخطأه فى تعامله مع الحراميه و الحكام يبقوا يستهلوا المشكله مش حكومه المشكله مين اللى ساب للحكومه الحبل على الغارب و محدش بيسالهم و لا بيحاسبهم و لا بيقولهم لاء يبقى خلاص االلى مش عايز يقول لاء فى وشهم بطريقه او باخرى يسكت و يريحنا و يقبل الوضع

و على فكره انا من منفيذين التفكير الايجابى و يمكن تفكيرى الايجابى نحو بلدى بداء مع استاذ عمرو خالد و صناع الحياه تحديدا لما كنا بننزل نساعد القرى و الناس اللى لحظته فعلا ان الناس كلها بتحب الحيط لدرجه انه اللى مش يلاقى مكان جامب الحيط بقى بيمشى على الحيط
                    بظبط لأسف لما حكومة لقيته خطر منعته من ظهور في قنوات مصرية حكومية
                    أما كلام بتوع أهالنا معاك حق
                    فمثلا فروما عندما مات ولد على أيدي شرطة
                    كل بلد أضربت عن طعام و شرائه ليوم واحد لتحقيق في قضية ولد و أحالة شرطي لتحقيق
                    أو في امريكا لما قناص شرطة أقتل رصاصة قاتلة لطفل مراهق ((كا عامل فيها Gangsta ))
                    دنيا قامت و مسكتش حتى ترفد قناص
                    أحنا عندنا ناس بتموت بألوفات بسبب عنف شرطة و تعذيبهم في سجون
                    دا طبعا أمثلة بسيطة .
                    باقي كلامك يكمل كلامي
                    مشكلة أنا بيصعب عليا ناس حركة كفاية
                    بيتسجنوا و يضربوا و يموتوا و لاحد عامل حاجة من شعب
                    كان شعب ميت أحاسيس
                    و نكتة يطلع لينا أخ((مفيش داعي لذكر أسم أحسن نروح ورا شمس )) يقول شعب مرفه
                    حيث أشتري شعب مصري 23 ألف سيارة هذه سنة
                    مهم كلام حكومة و كلام منظمة ينوسكو عندما أعلنت أن 47% من مصريين تحت خط فقر ؟؟

كلام حكومة طبعا ^____^
                    There’s a myth that time is money. In fact, time is more precious than money. It’s a nonrenewable resource. Once you’ve spent it, and if you’ve spent it badly, it’s gone forever.
                    Neil Fiore

يا إما إضراب شعبى عن شراء كل ما هو زائد مثل اللحوم .. وده مش هيحصل فى شعب آكلتى
                      ياباشا أنا مش فاكر هي كانت أي دولة و لكن أنا قرئتها في مصري يوم
                      عندما قاطعت دولة من دول غرب ""الشاي"" بسبب أرتفاع ثمنه لمدة أسبوع و تسبب بخسائر فادحة للشركات مما خالى حكومة تتدخل و تنزل أسعار أعتقد كانت دولة أوروبية بس مش فاكر بظبط
                      Neil Fiore

المشاركة الأصلية بواسطة supermedo مشاهدة المشاركة
                        بظبط لأسف لما حكومة لقيته خطر منعته من ظهور في قنوات مصرية حكومية
                        أما كلام بتوع أهالنا معاك حق
                        فمثلا فروما عندما مات ولد على أيدي شرطة
                        كل بلد أضربت عن طعام و شرائه ليوم واحد لتحقيق في قضية ولد و أحالة شرطي لتحقيق
                        أو في امريكا لما قناص شرطة أقتل رصاصة قاتلة لطفل مراهق ((كا عامل فيها gangsta ))
                        دنيا قامت و مسكتش حتى ترفد قناص
                        أحنا عندنا ناس بتموت بألوفات بسبب عنف شرطة و تعذيبهم في سجون
                        دا طبعا أمثلة بسيطة .
                        باقي كلامك يكمل كلامي
                        مشكلة أنا بيصعب عليا ناس حركة كفاية
                        بيتسجنوا و يضربوا و يموتوا و لاحد عامل حاجة من شعب
                        كان شعب ميت أحاسيس
                        و نكتة يطلع لينا أخ((مفيش داعي لذكر أسم أحسن نروح ورا شمس )) يقول شعب مرفه
                        حيث أشتري شعب مصري 23 ألف سيارة هذه سنة
                        مهم كلام حكومة و كلام منظمة ينوسكو عندما أعلنت أن 47% من مصريين تحت خط فقر ؟؟

كلام حكومة طبعا ^____^
                        بخصوص كفاية ... بلا كفاية بلا أيمن نور بلا بتنجان
                        الناس ديه مش قد مسئولية البلد
                        أحنا عايزين صلاح الفئة الحاكمة لتخريج فئة قاردة على حمل المسئولية ...
                        هتجيب واحد مايعرفش يدير شركة و تمسكه دولة ؟؟
                        أو واحد عمره ماحارب و لا شال سلاح و لا يفهم فى الحرب و لا طبيعة السياسات بين الحكام و تمسكه دولة ..؟؟
                        ده يبقى عجيبن و كوسه
                        الرئاسة للجيش
                        مجلش الشعب للشعب
                        تسميها ملكية دستورية .. دكتاتورية دستورية ..سميها زى ما تسميها ..
                        فى عدوا قاعد متربص على أول زقه يمين بجوار سينا ..
                        يعنى هتجيب أيمن نور يدخلهم ؟؟؟ و لا جورج بتاع حركة كفاية يخربها ؟؟؟ و يركزوا على مواضيه تافهة زى المواطنة والمساواة و حق المرأة فى الرقص و حرية الرأى و الشتيمة ؟؟؟

الجيش يمسك البلد و يرتبها و يظبها لمناخ إنتخابات نيابية نظيفة يطلع منها مجلس شعب يرتب أوضاع البلد الإقتصادية و ما شابه تحت لواء الحكومة " الجيش "

القوة فوق العدل " لإن ببساطة القوة هى إللى بتحمى العدل فى الزمن الحلو الجامد ده "

ياباشا أنا مش فاكر هي كانت أي دولة و لكن أنا قرئتها في مصري يوم
                        عندما قاطعت دولة من دول غرب ""الشاي"" بسبب أرتفاع ثمنه لمدة أسبوع و تسبب بخسائر فادحة للشركات مما خالى حكومة تتدخل و تنزل أسعار أعتقد كانت دولة أوروبية بس مش فاكر بظبط
                        ده لما اللحمة غليت قلت أكيد الجزار هيكون فاضى.... للآسف لاقيته مزدحم جدا
                        إنـــــــــســــــــى ده أنتا هنا فى مصر

بخصوص كفاية ... بلا كفاية بلا أيمن نور بلا بتنجان
                          الناس ديه مش قد مسئولية البلد
                          أحنا عايزين صلاح الفئة الحاكمة لتخريج فئة قاردة على حمل المسئولية ...
                          هتجيب واحد مايعرفش يدير شركة و تمسكه دولة ؟؟
                          أو واحد عمره ماحارب و لا شال سلاح و لا يفهم فى الحرب و لا طبيعة السياسات بين الحكام و تمسكه دولة ..؟؟
                          ده يبقى عجيبن و كوسه
                          الرئاسة للجيش
                          مجلش الشعب للشعب
                          تسميها ملكية دستورية .. دكتاتورية دستورية ..سميها زى ما تسميها ..
                          فى عدوا قاعد متربص على أول زقه يمين بجوار سينا ..
                          يعنى هتجيب أيمن نور يدخلهم ؟؟؟ و لا جورج بتاع حركة كفاية يخربها ؟؟؟ و يركزوا على مواضيه تافهة زى المواطنة والمساواة و حق المرأة فى الرقص و حرية الرأى و الشتيمة ؟؟؟

الجيش يمسك البلد و يرتبها و يظبها لمناخ إنتخابات نيابية نظيفة يطلع منها مجلس شعب يرتب أوضاع البلد الإقتصادية و ما شابه تحت لواء الحكومة " الجيش "

القوة فوق العدل " لإن ببساطة القوة هى إللى بتحمى العدل فى الزمن الحلو الجامد ده "
                          ههههههههه
                          أنت جمهوري
                          خخخخخخ أنا بتاع حزب ديمقراطي
                          ده لما اللحمة غليت قلت أكيد الجزار هيكون فاضى.... للآسف لاقيته مزدحم جدا
                          إنـــــــــســــــــى ده أنتا هنا فى مصر
                          دا أنا مستغربه فعلا
                          و كلامك صح
                          Neil Fiore

هههههههههههههه

هو الاخ مصرى

اخى SuperMedo
                              لماذا تختزل الالف واللام فى كل ردودك بصراحة بتعب وانا اقراء ردك

كنت حفتح موضوع

بخصوص ان الانسان بمصر لا قيمه له اما الفلوس الماده هي القيمه الاهم والامصله كثيره

كل العالم وكل البشر بحبو المال ما فيها شي لكن لكل شيء حد

مثلا صديق لي كان بالشرم وووقع هناك وتصواب اصابه بالغه
                                نقلو لصحراء مستشفى تقول عنه زريبه ماشي هذا اللي ربنا مقدر عليه

لكن المشكله انه كل ما بدهم يلفولو شاش ولا يعطوه ابره فعليهم ان يحاسبوه طبعا هذا الشيء ممنوع باسرائيل واليهود مش مثال لكن للاسف عم بنقارن

ماشي الحال
                                صديق اخر راح هو وعيلتو ومع باص كامل من القريه وحوليها لوين للشرم
                                الباصات عم بتسابقو وبالاخر قلب الباص

بعد ثلاث ساعات فكر الاسعاف يوصل وهذا مش سياره كام واحد فيها بل باص
                                ويا ريتها اسعاف قول حمار ومركبينله عجال

وراح ضحيه هذا الحادث عشر اشخاص ولا مش بس هذا الشي المستشفيات ما عملو شي وطالبو بمبالغ خياليه

لشو احكي عن اصحابي واصدقائي

عن نفسي كنت بمصر وما عدت اعيدها حرمت لاخر يوم الدين
                                المفروض الزائر ان يعجب بالبلد اللي عم بزورها وان ياخذ عنها انطباع جيد على شان تضلها بذاكرته لانه مش كل يوم الواحد بسافر
                                ووالله مصر احبها لكن للاسف شوفو اللي صار معي

لو عاوز اكل فلازم ادفع بخشيش مع العلم دافعله حق الاكل
                                لو حشرب كازوزا علي ان ادفع بخشيش
                                لو رحت لمحل اشتري فرفع السعر وكاني جاي من المريخ

طيب ماشي بندفع بخشيش مو اشكال مع انها عادة مقرفه بتطيك انو الشعب شحاد وانا بقولها لانها مضره للشعب المصري

بدنا ناكل ما نقدر الا بكام مطعم بنعدو على اصابع اليد
                                المطعم اللبناني والعربي وكمان مطعم ناسي اسمه حتى المطعم العربي معفن

وما بحكي عن الاكل وبس بل عن النضافه

طيب انا رحت لتركيا
                                كل يوم بستدعي رب العالمين انو يخليني ازور تركيا كمان مره قبل ما اموت

شو صار معي
                                اول يوم الخادم رفع معي الشناتي على الغرفه وصرت اسدس واخمس شو بدي ادفعله ما معي لا صرافه ولا مال تركي كلو مئات دولارات
                                واخونا وصلني وفتح الغرفه وما استنى ثانيه وحده للبخشيش مثل هذا بعطي من قلبي بخشيش

مشينا اول يوم رحنا على السفينه وزنسيت الف دولار بالشقه وصرت اسدس واخمس وقلت راحو ولحسن الحض انو معي غيرهم
                                وصلت للشقه ولا الفلوسس على الكومودينا ومغطى عليهم بمنشفه

النضافه ما الها مثيل ولا يمكن ان تقارنها بمصر ابد
                                الحياه اجمل بتركيا والمعامله والشراء ما كانو يغشوني
                                ولما كانو يعرفو اني فلسطيني كانو يعطوني الغرض واللي ادفعه بالنسبه لهم بركه
                                وبالسوق كانو بس يعرفو اني فلسطيني والله انهم كانو يمسكوني ويعزموني على القهوة وشرب البارد
                                حسيت انهم يحبونا
                                والامن مستتب هناك

طيب يا اخوه يا مصرين ليه نوصل لحد الفرق هذا
                                واللي يقول مصر فقيره اقول له كذاب بعينك مصر غنيه

يعمل...
                                X