Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

عن علاء الأسوانى نتحدث

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

^
    أخي ممنور
    كلها فتاوي موضوعة بتاريخ قديم و ايضا شيوخها ليسوا بأزهريين و لم تتحدث عن كتاب و ايضا لم تتحدث أن نقاب بدعة ألا فتوى أولى و في نفس وقت أكد أنها ليست فرض أي من عبادة.
    نقاب حرية شخصية أكيد و لكن لا يفرض على مراءة
    أو يتم معاملة مرأة غير منقبة بأحتقار كأنها عارية أو ماشابه
    دكتور علاء أسواني أستدل بقول أمام غزالي في مقالاته
    و هو لم يفتي في دين و هو واضح في مقاله
    و دليل لم كتب مقال بعض ناس ردوا عليه بسب و قسف و لم يرفع أحدهم نقطة تدعوا الى نقاش

مرة تاني نقاب حرية شخصية و لكن لا يفرض على بنت

أزهر قام بهذه حركة محاولا منع دخول فكر وهابي في مصر

فهناك عديد من قنوات وهابية و تأتي بشيوخ مصريين بفكر وهابي دعك اصلا أن غالبية عظمى من مشاهدين مصريين

مصر بتمنع تلات حاجات فكر وهابي و فكر شيعي و فكر ديمقراطي

لأنه كل بيسبب خطر للحوكمة و لأزهر
    There’s a myth that time is money. In fact, time is more precious than money. It’s a nonrenewable resource. Once you’ve spent it, and if you’ve spent it badly, it’s gone forever.
    Neil Fiore

عندي مصادر بس ورقية، لكن لو عايز ممكن أجيبلك أحاديث صحيحة، وآراء الأئمة الأربعة في النّقاب وأنا إن شاء الله متأكد منها بس الموضوع مش معمول عشان نتناقش في النّقاب وبعدين في حاجة
      مرة تاني نقاب حرية شخصية و لكن لا يفرض على بنت
      وإنت فكرك يعني اللي بيهاجموا النّقاب بيهاجموا إنه بيتفرض أو لأ ؟؟
      هما بيهاجموه لشخصه وبعدين هما الأزهريين أو علماء السعودية أو ... أو ... ما بيغلطوش ؟؟

ما بيبيعوش ذممهم ؟؟ - إلا من رحم ربي طبعاً -
      (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

الرد على من قال بحل المعازف

http://www.abumishari.com/

ممممممم
        عزيزي ممنور أنت لو قرأت مقالة نقاب أو مقالة لكانت بعدها كان بيتكلم و بشدة ضد فكر وهابي
        هو نقاب جه في نص لأنه هو وهابيين هجموا على أزهر بسب و قسف
        دكتور علاء أكبر داعم للدميقراطية و فكر وهابي يدعو الى موالاة حاكم حتى لو كان فاسدا و هو ذكرها أكتر من نقطة
        هو كمان ضد فكر شيعي

نقاب ملهوش دعوة هو كتبه مرة في مقاله و خليني أقتبس لك من مقالة نقاب بعض نقط
        حذفت أقتباسات مراعاة للشعب سعودي في منتدى
        There’s a myth that time is money. In fact, time is more precious than money. It’s a nonrenewable resource. Once you’ve spent it, and if you’ve spent it badly, it’s gone forever.
        Neil Fiore

المشاركة الأصلية بواسطة SuperMedo مشاهدة المشاركة
          ممممممم
          عزيزي ممنور أنت لو قرأت مقالة نقاب أو مقالة لكانت بعدها كان بيتكلم و بشدة ضد فكر وهابي
          هو نقاب جه في نص لأنه هو وهابيين هجموا على أزهر بسب و قسف
          دكتور علاء أكبر داعم للدميقراطية و فكر وهابي يدعو الى موالاة حاكم حتى لو كان فاسدا و هو ذكرها أكتر من نقطة
          هو كمان ضد فكر شيعي

نقاب ملهوش دعوة هو كتبه مرة في مقاله و خليني أقتبس لك من مقالة نقاب بعض نقط
          حذفت أقتباسات مراعاة للشعب سعودي في منتدى
          أولاً: إيه موضوع الوهابيين ده ؟؟ وما تجيبليش اقتباسات من كتبه لإني عارف كلامه، لا يدل على إنه فاهم أي شيء في الدين وبعدين تسمية الوهابيين دليل كافي إنه لا يفقه شيء في الدين

ثانياً: الديموقراطية هي إن رأي الأغلبية يمشي صح ؟؟ طيب لو الأغلبية صوتت بإن الخمر حلال نحلِّل الخمر ؟؟

ثالثاً: أيام الحجاج كان في صحابة والحجاج كان فاسد ليه ما خرجوش عليه ؟؟ ولا الصحابة اللي كانوا موجودين أيامها كانوا خايفين من الحجاج ؟؟

وبعدين لولا الله الذي منّ على الإسلام بالرّجال الصالحين أمثال محمد بن عبد الوهّاب رحمه الله لانتشرت البدعة في الأمة وصارت من المسلّمات ولقامت الأضرحة عند الكعبة

رابعاً: بالنّسبة لموضوع الشيعة ده يكون ضدّه ولا معاه المفروض الحاجات دي يسيبها لعلماء الدين، ليه ؟؟ لإن في حاجة في الشّرع إسمها العذر بالجهل، قبل إطلاق الحكم بالتّفسيق أو التّبديع أو الكفر، فممكن كلمة تطلع منه أو من أي واحد غير متخصص، تنفّر الناس من الحق، وفي نفس الوقت ياخد عليها سيّئات

Comprende??

حاجة أخيرة : بالله عليك ما تحسسنيش إني واخد العملية بالدّراع وما قرأتش للرّاجل، لا أنا قرأته ومن زمان كمان
          (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

ههههه انا عايز اسئل سؤال بس مين البتاع اللى انتوا بتكلموا عنه هذا ؟ انا لم اقرا له من قبل هذا اولا
            ثانيا انا مش مع النقاب الا للسيده شديده الجمال هى اللى يجب عليها النقاب و الله اعلم انا مش بقراء فى موضوع النقاب كتير عشان لا اصاب بالهسهس
            ثالثا هو الراجل ده على حسب ما اعرف هو ليس رجل دين و لا خريج ازهر و لا اى حاجه
            رابعا انا سمعت انه حائز على جائزة برونو كرايسكى التي فاز بها المناضل الافريقى "نيلسون مانديلا"وتلاه الناشط الفلسطيني الراحل "فيصل الحسيني" طب هو ناضل فى ايه ؟؟؟؟؟

فى حاجه اخرى انا شوفت صورته بعيد عن اى شئ , الله جميل يحب الجمال و اذا انعم الله على عبده بالحكمه تظهر نعمه الله على وجهه و صورته لا تدل على وجود تلك الحكمه
            بسم الله الرحمن الرحيم
            (( يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي ))
            صدق الله العظيم
            اللهم ارحم امى و عافها و اعف عنها و اكرم نزلها و وسع مدخلها

أولاً: إيه موضوع الوهابيين ده ؟؟ وما تجيبليش اقتباسات من كتبه لإني عارف كلامه، لا يدل على إنه فاهم أي شيء في الدين وبعدين تسمية الوهابيين دليل كافي إنه لا يفقه شيء في الدين
              طب لما تكون دولة بالكامل مسمية بأسم قبيلة واحدة ؟ و أخذت هذه أماكن عن طريق سيطرة على قبائل أخرى فهذا ليس بتوحيد ؟ طبعا فهوابية شئ سياسي لا علاقة له بدين و لكن هم دخلوا دين ليتحكموا بشعب متدين
              ثانياً: الديموقراطية هي إن رأي الأغلبية يمشي صح ؟؟ طيب لو الأغلبية صوتت بإن الخمر حلال نحلِّل الخمر ؟؟
              ديمقراطية في سياسة مش في الدين و بعدين لو واحد عايز يشرب خمر مش هتفرق معاه لو عالم كله أجمع حرمة خمر
              ثالثاً: أيام الحجاج كان في صحابة والحجاج كان فاسد ليه ما خرجوش عليه ؟؟ ولا الصحابة اللي كانوا موجودين أيامها كانوا خايفين من الحجاج ؟؟
              حجاج كان دتكتاتوري درجة أولى و كان سفاح مش عارف أقول أكتر من كده ايه
              وبعدين لولا الله الذي منّ على الإسلام بالرّجال الصالحين أمثال محمد بن عبد الوهّاب رحمه الله لانتشرت البدعة في الأمة وصارت من المسلّمات ولقامت الأضرحة عند الكعبة
              بسيطة جدا عبد الوهاب باع العرب أكتر من مرة لأنجليز و كان طمعه سيطرة درجة أولى و لكن أنا مش هدخل اكتر من كده
              لأني آخر مرة قرأت حاجة في تاريخ كانت من 4 سنين
              رابعاً: بالنّسبة لموضوع الشيعة ده يكون ضدّه ولا معاه المفروض الحاجات دي يسيبها لعلماء الدين، ليه ؟؟ لإن في حاجة في الشّرع إسمها العذر بالجهل، قبل إطلاق الحكم بالتّفسيق أو التّبديع أو الكفر، فممكن كلمة تطلع منه أو من أي واحد غير متخصص، تنفّر الناس من الحق، وفي نفس الوقت ياخد عليها سيّئات
              مممم ماشي معاك حق بس ليه بعض أعضاء منتدى لم يلتزموا بذلك ؟؟ أنا فاكر كويس قوي كان في أكتر من موضوع تكفير و سب و قسف للشيعة من قبل أعضاء منتدى و هم ليسوا بشيوخ هم كمان
              حاجة أخيرة : بالله عليك ما تحسسنيش إني واخد العملية بالدّراع وما قرأتش للرّاجل، لا أنا قرأته ومن زمان كمان
              ؟؟؟؟؟؟
              أنا محسستش حاجة ؟؟
              عموما دا رايك فيه أنا مش شايف في مشكلة خالص
              أنا حاولت أوضح رأي عن كاتب بشكل عام و لكان قصدي دفاع عنه ولا أني أحسسك بحاجة ^___^
              عموما مش مقالين لكتبهم يخلوا ناس تكره
              هو كتب مقالات كتيرة جدا جامدة بعيدة عن دين
              مفروض أن ناس متحكمش على كاتب من مقال واحد
              Neil Fiore

طب لما تكون دولة بالكامل مسمية بأسم قبيلة واحدة ؟ و أخذت هذه أماكن عن طريق سيطرة على قبائل أخرى فهذا ليس بتوحيد ؟ طبعا فهوابية شئ سياسي لا علاقة له بدين و لكن هم دخلوا دين ليتحكموا بشعب متدين
                طيب يبقى ما فيش حاجة إسمها الوهابيين والكاتب اللي إنت بتقول عليه إخترعها من دماغه صح ؟؟

ديمقراطية في سياسة مش في الدين و بعدين لو واحد عايز يشرب خمر مش هتفرق معاه لو عالم كله أجمع حرمة خمر
                كويس إن إحنا متفقين لحد دلوقت

حجاج كان دتكتاتوري درجة أولى و كان سفاح مش عارف أقول أكتر من كده ايه
                وأنا قلت الحجاج كان كويس ؟؟ أنا بتكلّم عن موقف الصحابة منّه

بسيطة جدا عبد الوهاب باع العرب أكتر من مرة لأنجليز و كان طمعه سيطرة درجة أولى و لكن أنا مش هدخل اكتر من كده
                لأني آخر مرة قرأت حاجة في تاريخ كانت من 4 سنين
                أختلف معاك هنا، لسبب واحد، الكلام تاريخياً غير دقيق، لإن السعودية هي الدولة الوحيدة اللي ما وصلها إحتلال لإنها ببساطة ما كان فيها أي شيء، دا أولاً، ثانياً، الإمام محمد بن عبد الوهاب لو كان راجل سياسة زي ما بينقال عنّه (لاحظ هنا إن أنا مخرّجك برّه الموضوع خالص، لإن مش إنت اللي بتقول عنّه كده طبعاً، إنت مجرد ناقل كلام)

مممم ماشي معاك حق بس ليه بعض أعضاء منتدى لم يلتزموا بذلك ؟؟ أنا فاكر كويس قوي كان في أكتر من موضوع تكفير و سب و قسف للشيعة من قبل أعضاء منتدى و هم ليسوا بشيوخ هم كمان
                لو قلنا سب، فإنت عارف طبعاً إن قوانين المنتدى لا تسمح بأي سب، لو قلنا تكفير، الناس جابت مواضيع تخص بعض النّاس وأقوال العلماء فيهم ما طلعش قال رأيه الشخصي، أما دي
                قسف للشيعة
                أعتقد تقصد قذف، أما القذف فهذه مستبعده نهائياً لأن القذف الطعن في العرض، وحتى لو في أعضاء بهذا المستوى في مشرفين، لو المشرفين سمحوا بذلك، هناك صاحب الموقع، لو صاحب الموقع سمح بذلك روّاد الموقع لن يسمحوا بذلك
                اللي عايز أوصّله إن الكلام في الدّين يكون بــ قال الله وقال الرّسول وبعدين الإجماع والقياس وآخر حاجة أقوال العلماء المعتبرين القدامى والمحدثين، أما إن أنا مش عاجبني حاجة أقوم أدعبس في أي حتّة عشان أطلعها مش من الدّين ده كلام غير مقبول طبعاً
                ؟؟؟؟؟؟
                أنا محسستش حاجة ؟؟
                عموما دا رايك فيه أنا مش شايف في مشكلة خالص
                أنا حاولت أوضح رأي عن كاتب بشكل عام و لكان قصدي دفاع عنه ولا أني أحسسك بحاجة ^___^
                عموما مش مقالين لكتبهم يخلوا ناس تكره
                هو كتب مقالات كتيرة جدا جامدة بعيدة عن دين
                مفروض أن ناس متحكمش على كاتب من مقال واحد
                ربنا يهدي الجميع

سلامنتو

عايز أققولك حاجة قبل ما تمشى

أنا كتبت رد طويل هنا

http://www.haridy.com/ib/showthread....68#post1963668

مش عارف أنت قرأت الرد و لا لأ

بس ممكن تقراه
                  و أنا قرأت للأسوانى كثيرا و أستنتجت إنه مدعى التدين و ليس متدين أو متدين على فهم خاطئ على خلفية كره للإخوان و السلفيين و من شابههم فأتخذ مجرى جديد و هو مجرى من يسمون بالتنويريين كالقمنى و قبلهم نجيب محفوظ و طه حسين و فرج فودة .. المهم هو ديموقراطى غربى للنخاع و يستخدم الدين تطويعا لإقناع الناس بأفكاره الديموقراطية ..
                  و لكن هذا المنهج و الأسلوب لن يستجيب له لإن هذا المنهج الديموقراطى الغربى يختلف معه المنهج الإسلامى فى صميمه .

و نفسى أفهم لماذا هو دائما فى رواياته يهاجم السلفيين على وجه الخصوص ؟
                  أليس هو يدعوا للحرية و يقول إنه يجب إحترام الآخرين ؟؟

يدافع عن البهائيين و يقول يجب أن نحترم الجميع رغم أن الفكر البهائى فكر سئ لا يمكن الدفاع عنه أو تركه فى البلاد..
                  هو يقول أن السلفيين يأخذون فكرهم من الخارج لكن السلفيين لا يدعون لإخلاء البلد من السلاح و الجيش .. فإنتشارهم مهما كان لا يؤثر على الآمن القومى .. البهائيين يدعون لجيش عالمى واحد فقط تبع الأمم المتحدة و البهائية تم الإعلان عنها فى العام الذى ولدت فيها إسرائيل و تم وضع مقرها الرئيسى فى إسرائيل و إسرائيل تدفع لها تبرعات خاصة و هم يعتررفون بذلك ..
                  البهائية تحرم حمل السلاااااااااااااااااااااااااااح .. سأل أحدهم لو تم إحتلال سيناء هل ستحارب فكانت الإجابة بلا ..
                  البهائية تحرم الإشتغال بالسياسة أو تولى مناصب حساسة فى البلد .. يعنى لو كل الشعب بقى بهائى .. هيبقى شعب من غير رئيس و لا جيش و وزرء و يبقى آكلة سهلة لمن صنعوا البهائية و دعموها و أعلنوها بقوة الأمم المتحدة و هم بنو صهيون .

و يطلع عمو الأسوانى يدافع عنهم بحجة الحرية و الديموقراطية ... و يهاجم السلفيين و الإخوان ؟؟؟
                  فين الحق ؟؟ فين العدل ؟؟ فين المبدأ ؟؟

المشاركة الأصلية بواسطة إبن يس مشاهدة المشاركة
                    ألووووووووووووووووووووووو
                    مستشفى الجلاء للولادة اي خدمه يافندم

المشاركة الأصلية بواسطة riyad_3d مشاهدة المشاركة
                      مستشفى الجلاء للولادة اي خدمه يافندم
                      هههههههههههههههههههههههههههههههههه

ولادة ^_^

يعمل...
                      X