صفحة 1 من 2 12 أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 31

موضوع: سياسيه الاستخدام العادل

ردود: 31 | زيارات: 2187
    عضو متميز
    صور رمزية kemoemo
    ردود
    1,112

سياسيه الاستخدام العادل

جهاز تنظيم الاتصالات يطبق (سياسة الاستخدام العادل) على جميع مشتركي الـ DSL

اتخذ جهاز تنظيم الاتصالات التابع لوزارة الاتصالات مؤخراً قرارا يلزم جميع شركات الإنترنت بتطبيق ما يسمى بـ"سياسة الاستخدام العادل" لجميع مشتركي خدمة DSL في مصر .

وحسب السياسة الجديدة فإن أقصي سعة تحميل للمشتركين في سرعة 512 كيلو بايت البالغ قيمتها 95 جنيهاً سيكون 25 جيجا، بينما المشتركون في سرعة 1 ميجا سيكون أقصي تحميل 40 جيجا، وسرعة 2 ميجا ستكون 60 جيجا تحميل، وسرعة 4 ميجا ستكون 80 جيجا تحميل، وسرعة 8 ميجا ستكون 120 جيجا تحميل، وسرعة 16 ميجا ستكون 180 جيجا، وسرعة 24 ميجا سيكون أقصي تحميل لها 250 جيجا.

ويقول المسئولون في جهاز تنظيم الاتصالات إن القرار الجديد لن يؤثر على المستخدم العادي ، ولكنه يهدف إلى مكافحة ظاهرة الوصلات والمستخدمين الذين يقومون بتنزيل الأفلام وغيرها بشكل غير محدود ، مما يؤثر على مستوى الخدمة عموماً ، واعتبر المسئولون أن الـ25 جيجا المسموح بها كافية تماماً لأي مستخدم طبيعي ، وأنه نظام معمول به في دول عديدة.

ما هو المستوى الاقصى للاستخدام العادل في الشهر؟

لو كان نيلك يا مصر صلصه مكنش كفى الكوسه اللي فيها
    ما أعظم ان تكون غائبا حاضر ... على ان تكون حاضرا غائب ...

عضو متميز
    صور رمزية mmnoor
    المنطقة
    ساكن فين ؟؟ انت مخبر ولا ايه ؟؟؟
    ردود
    6,588
    العادل
    زرغدي يا أم عادل إسم إبنك طلع على الأنطرنط

(وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

الرد على من قال بحل المعازف

http://www.abumishari.com/

عضو نشيط
    صور رمزية 3D_PLAYER
    المنطقة
    تحيا مصـــــــــر
    ردود
    932
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة mmnoor معاينة الرد
    زرغدي يا أم عادل إسم إبنك طلع على الأنطرنط

ههههههههههههههه

لو كان نيلك يا مصر صلصه مكنش كفى الكوسه اللي فيها
    ما احنا بنصدر الكوسه عشان تكفى الصلصه

بس فى سؤال عندى الصور دى مش من القاهره شكلها من المنصوره ؟؟ صح ؟؟
    اصلى انا لى فرع عائله فى المنصوره و الشارع ده مش غريب عليا دا شارع اللى عند النادى

المهم
    الحل بسيط هيحدود النت مش هندفع الاشتراك او هنفصل النت هخلى المحدود ينفعهم
    بسم الله الرحمن الرحيم
    (( يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي ))
    صدق الله العظيم
    اللهم ارحم امى و عافها و اعف عنها و اكرم نزلها و وسع مدخلها

عضو نشيط
    صور رمزية 3D_PLAYER
    المنطقة
    تحيا مصـــــــــر
    ردود
    932
    http://www.facebook.com/search/?q=%D....1431798632..1

ادخلوا على جروب ده و شوفوا الفيديو اللى على موضوع
    حتى هتلر يا ناس معترض

و بعدين فى ال90 دقيقه بيقول عشان الوصلات الغير شرعية الناس اللى معاه وصله شرعيه مال اهلهم هما
    ما ينزل حملات على اصحاب الوصلات
    يراقب كل وصله عليها كام جهاز
    احنا مالنا
    ايه القرف ده
    بسم الله الرحمن الرحيم
    (( يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي ))
    صدق الله العظيم

عضو متميز
    صور رمزية mmnoor
    المنطقة
    ردود
    6,588
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة 3D_PLAYER معاينة الرد
    http://www.facebook.com/search/?q=%D....1431798632..1

ادخلوا على جروب ده و شوفوا الفيديو اللى على موضوع
    حتى هتلر يا ناس معترض

و بعدين فى ال90 دقيقه بيقول عشان الوصلات الغير شرعية الناس اللى معاه وصله شرعيه مال اهلهم هما
    ما ينزل حملات على اصحاب الوصلات
    يراقب كل وصله عليها كام جهاز
    احنا مالنا
    ايه القرف ده

كلام زي الفل يا باشا بس تقول لمين بقى هي دي مصر؟؟

سؤال رفيّع

إنت كنت برّه ؟؟

ولو كان الكلام ده صحيح، إيه اللي جابك في وسط الكوسة دي كلّها، ما كنت تكتفي بالفرجة من برّه وخلاص ؟؟
    (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

عضو نشيط
    صور رمزية 3D_PLAYER
    المنطقة
    تحيا مصـــــــــر
    ردود
    932
    كلام زي الفل يا باشا بس تقول لمين بقى هي دي مصر؟؟

سؤال رفيّع

إنت كنت برّه ؟؟

ولو كان الكلام ده صحيح، إيه اللي جابك في وسط الكوسة دي كلّها، ما كنت تكتفي بالفرجة من برّه وخلاص ؟؟

عشان انا فى اجازه للاسف و فى مرحله انتقال من دوله لدوله اخرى فاخذت فتره راحه و هى فتره اعدادات الزواج
    و بعدين النت ده هو وسيله الاتصال بينى و بين امى و ابويا لما يحددوه كده الدنيا هتبقى زفت لان ال 25 بتاعتهم دى هتضيع فى ثانيه مع ابويا لانه طول اليوم على الانترنت بيتابع الاخبار اون لاين
    +
    انى للاسف مش بعرف اتفرج من بره بعيد عنك الوطنية و التيار الاصلاحى بياكلوا فى دماغى و قلبى مش بقدر اسكت على الغلط ادعى لى ربنا يتوب عليا
    بسم الله الرحمن الرحيم
    صدق الله العظيم

عضو متميز
    صور رمزية kemoemo
    ردود
    1,112
    فعلا اخى المظاهره دى كانت فى المنصوره

وفى حمله على الانترنت لمكافحه هذه الظاهره

بتطلب جميع انهم يقطعو الانترنت من بدايه الشهر القادم

ورينا بقى سياسيه الاستخدام العادل هاتديهم فين

عضو
    صور رمزية ahmad_yehi
    المنطقة
    المنصوره
    ردود
    75
    يااخوانا الموضوع فعلا يخنق......بس مطبق في دول كتير منهم الكويت في زين ووطنية
    ثانيا ال25 جيجا فعلا كتير وتقضي مستخدم واحد ويفيض....البراوز والشات ولو حتى بالكام....كل ده كلام فاضي مايجبش نص جيجا فاليوم....(((وعن تجربة شخصية))))

واللي بيقول ينزلوا حملات....حملات ايه دي اللي تغطي شوارع وحواري مصر...دي هتكلف اضعاف اللي هيكسبوه والمكان اللي هيطلعو منه...تاني يوم هيطلع واحد جديد -غير اللي اتمسك- ويديها وصلات

معاكوا ان الموضوع بيخنق ناس كتير....بس ايه الحل
    مش حرام لو انا بدفع 90 جنيه وسرعتي ميته وغيري بيكسب وخانقني........صح ولا لاء
    زيادة السرعة من المنبع (شركة الاتصالات) مش هتكلم فيها لان معرفش ايه ظروف الشركة بالظبط......وده كان افضل حل وسط
    وديما استحاله ترضي ملايين المستخدمين بمختلف مستوياتهم كلهم مرة واحدة
    انا اللي بالامر المحال اغتوى
    شفت القمر نطيت لفوق في الهوا
    طولته ماطولتوش ايه انا يهمني
    وليه ... ما دام بالنشوه قلبي ارتوى .. عجبي!!

عضو متميز
    صور رمزية mmnoor
    المنطقة
    ردود
    6,588
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة ahmad_yehi معاينة الرد
    يااخوانا الموضوع فعلا يخنق......بس مطبق في دول كتير منهم الكويت في زين ووطنية
    ثانيا ال25 جيجا فعلا كتير وتقضي مستخدم واحد ويفيض....البراوز والشات ولو حتى بالكام....كل ده كلام فاضي مايجبش نص جيجا فاليوم....(((وعن تجربة شخصية))))

واللي بيقول ينزلوا حملات....حملات ايه دي اللي تغطي شوارع وحواري مصر...دي هتكلف اضعاف اللي هيكسبوه والمكان اللي هيطلعو منه...تاني يوم هيطلع واحد جديد -غير اللي اتمسك- ويديها وصلات

معاكوا ان الموضوع بيخنق ناس كتير....بس ايه الحل
    مش حرام لو انا بدفع 90 جنيه وسرعتي ميته وغيري بيكسب وخانقني........صح ولا لاء
    زيادة السرعة من المنبع (شركة الاتصالات) مش هتكلم فيها لان معرفش ايه ظروف الشركة بالظبط......وده كان افضل حل وسط
    وديما استحاله ترضي ملايين المستخدمين بمختلف مستوياتهم كلهم مرة واحدة
    والداونلود ؟؟ ولا نسيته ؟؟ أنا واحد عايز أستفيد من سرعتي، أقصى إستفادة وعايز أجيب حاجات تعليمية وحاجات دينية والحاجات دي برضه مش قليّله، أظن أنا لو عايز أعمل براوز أو شات مش هدفع 95 جنيه يعني

Registered User
    المنطقة
    مصر
    ردود
    7,129
    المشكلة إن فيه ناس غلابة بتدع الإشتراك مع الشبكة بالعافية 25 جنيه

و هما كده هيقطعوا على الشبكات

و أنا عن نفسى ماقدرش أدفع 95 جنيه فى الشهر لوحدى

عضو نشيط
    صور رمزية 3D_PLAYER
    المنطقة
    تحيا مصـــــــــر
    ردود
    932
    طب انا اقدر ادقع انا ايه الذنب اللى عملته عشان يحدد لى النت
    بسم الله الرحمن الرحيم
    صدق الله العظيم

عضو متميز
    صور رمزية mmnoor
    المنطقة
    ردود
    6,588
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة 3D_PLAYER معاينة الرد
    طب انا اقدر ادقع انا ايه الذنب اللى عملته عشان يحدد لى النت
    إنك مصري وقاعد في مصر وعملت فيها وطني

عضو متميز
    صور رمزية youssef_23
    المنطقة
    ارض الله
    ردود
    7,047
    ياجماعة دة نصب علنى

هستفيد اية بخط 24 ميجا هدفعلة سنويا 23 الف جنية وهدون 180 جيجا فى الشهر بس

يا جماعة دة الالعاب اقل لعبة دلوفتى 10 جيجا وانت طالع

والجيل الجاى اكبر بكثير

وبعدين اسعار الاشتركات عالية جدا

فى امريكا خط 15 ميجا مفتوح ب 50 دولار واول شهر مجانا مع فرق مستوى المعيشة عننا لان الدولار هناك زى الجنية هنا

احنا فى بلد مصاصين الدماء
    وبعدين مين قالك انا يعملوا كدة الخط هيتحسن كل خط له سرعتة لايؤثر على الاخر

عضو
    صور رمزية ahmad_yehi
    المنطقة
    المنصوره
    ردود
    75

Exclamation

والداونلود ؟؟ ولا نسيته ؟؟ أنا واحد عايز أستفيد من سرعتي، أقصى إستفادة وعايز أجيب حاجات تعليمية وحاجات دينية والحاجات دي برضه مش قليّله، أظن أنا لو عايز أعمل براوز أو شات مش هدفع 95 جنيه يعني
    طبعا مانسيتش...انا بداونلود وانت بتداونلود...وكلنا بندداونلود وعشان كده الليمت هيضمن اننا كلنا نعمل داونلود
    وبرضه هتعمل داونلود....مش لازم 100 جيجا في الشهر

وممكن تعمل شبكة مع جارك 2 او 3 بس بالكتير....هتمشي...وبعدين النت مش هيفصل بعد ال 25 جيجا انما سرعتة هتقل كتير....يعني برضه البراوز شغال

وعلى فكرة اي خط نت في مصر شيرنج....يعني ميجا او اتنين او اكتر...بس شيرنجdynamic ip...(مش fixed ip) والفكسد اي بي له تسعيرة تانيه (عشان مش شيرنج وله مميزات تانيه) وكل بلد ليها عدد محدود من الاي بيهات الفكسد....حدوته طويله الخلاصة انك لو بتستخدم ال dap او idm في الداونلود هتلاحظ انك كل مازودت تقسيم الملف كل مازادت سرعتك لحد معين وتقف (عشان كده الداب بريميم بفلوس اغلى من العادي لان الكونكشنز بتوصل ل10 للملف)...معناته ان الخط شيرنك وتقسيم الملف كانه بيزود عدد مستخدمي الخط لحد معين وبعد كده اي زياده مش فارقة لان الخط كله مسحوب واللي عليه بيقطعوا على بعض.....ياريت اكون قولت كلام مفهوم

واللي بيقول الجيمز بقت 10 و 15 جيجا....ماتنساش انك اصلا هتحصل عليها ببلاش يعني لعبة fear2 دي 11 جيجا.....بـ35 دولار يعني اكتر من 90 جنيه لو انت دفعت 90 جنيه ونزلت لعبه كمان وبتشيت وعايش حياتك عالنت.....مش انت الكسبان في الاخر..........ولا انت عايز كل حاجه ببلاش!!!

انا مادفعش عنهم ولا بقول انهم صح 100% ولا اننا صح 100% ...القرار صعب وتقيل....بس هو اسهل الطرق

عضو
    صور رمزية ahmad_yehi
    المنطقة
    المنصوره
    ردود
    75

Red face

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة youssef_23 معاينة الرد
    فى امريكا خط 15 ميجا مفتوح ب 50 دولار واول شهر مجانا مع فرق مستوى المعيشة عننا لان الدولار هناك زى الجنية هنا

احنا فى بلد مصاصين الدماء
    وبعدين مين قالك انا يعملوا كدة الخط هيتحسن كل خط له سرعتة لايؤثر على الاخر
    في امريكا و اوروبا السيرفرات اللي مصر كلها بتشحت النت منهم....حاجه كده زي شركات اتصالات الموبايل...اتكلفت في الانشاء واي تكلفة تانيه مجرد صيانه دورية والمكسب على ودنه
    يعني فيها سرعات خيال علمي من 14 ميجا و20 وانت طالع
    يعني الداونلود اسرع من الكوبي وباست على اجهزتنا التعبانه.....تتخيل مع ده يبقى النت ابو 512 ممكن يكون غالى!!!....النت هناك اوبشن في الشقق...زي خط التليفون
    بلاش مقارنه معاهم عشان ماتظلمناش

عضو متميز
    صور رمزية kemoemo
    ردود
    1,112
    انا بالذات عن نفسى عامل مقسم الاشتراك بينى وبين اتنين تانين

وبدفع 175 جنيه مقدرش ادفعها لى وحدى فامقسم علينا الاشتراك

و40 جبجا دى ش هاتفيدنى بيحاجه لانى بنزل اسطوانات تعليميه وبرامج

ده غير الحاجات التانيه

انا متهيالى كده ها افصل النت

هما اما يلاقو ناس كتير قطعت الخدمه هايرجو عن قرارهم

وقال ايه اذا خلصو 40 جيجا تنزل السرعه لى 128

يعنى 1 ميجا ابقى 128 اعمل بيها ايه دى حتى ماتفتحش موقع

عضو نشيط
    صور رمزية 3D_PLAYER
    المنطقة
    تحيا مصـــــــــر
    ردود
    932
    بص يا احمد انا عارف ان الشركه عندها حق عشان عايزه الفلوس اللى ناس دى بتستخدم بيها مش عشان سواد عيونا يعنى

لكن فى مقوله حلوه قوى فى السوق بتقول الزبون على حق يعنى انا الزبون و انا اللى بدفع و عندى استعداد ادفع مش تيجى الشركه و تمشينى على مزاجها و مزاج اللى جابوها "الحكومه يعنى "
    كل الهجس اللى عملوه ده عشان الوصلات الغير شرعيه و انا مالى انا ,, انا بدفع لهم فلوس و وصلتى شرعيه مش ذنبى انى اشيل ذنب غيرى

+
    انت بتقول مش هيقدروا يعملوا حملات لا يقدروا لان اللى هيعمل حملات هى شرطه الانترنت مش الشركه و شرطه الانترنت بتستعين بقوات الشرطه الاخرى مش الشركه هى اللى هتنزل و اظن اننا عندنا رجاله شرطه زى الفل لو جاب اى عيل بتاع سيبر و طلع له الكرنيه بس هيقوله على كل اللى بيوصلوا مش فى الحى لا فى البلد كلها
    و بعد اغلب اللى بيوصل بتوع السيبرات 80 % من الوصلات الغير شرعيه من سيبرات الباقى وصلات بين الاهالى يعنى كل عماره عامله لنفسها او كل جار مع جاره يعنى سهل انه يقضى على 80% من مشكله
    لكن ليه يتعب نفسه لازم يقرفنا و يطلع عين اللى جابونا

+
    و يوسف عنده حق ان الوصله غاليه
    انت عارف الطبيب المستجد بيقبض كام مرتب ملايم يعنى لو دفع 95 جنيه وصله نت مش هيدفع ايجار شقته لو متجوز و لو عازب مش هيكمل معاه الباقى مواصلات المستشفى و مطلوب منه انه يعرف كل شئ عن مجاله و الطريق الوحيد النت
    و مساعد الباحث فى اى جامعه تعرف انهم بيكملوا على مرتبهم عشان يكملوا فلوس المواصلات و المفروض ان عليه قراءه ابحاث و مراجع مش موجوده فى مصر الطريق لك ده ايه ؟؟ هيروح للساحره الشريره تفتح له البلوره السحريه و هو يشوف فيها اللى هو عايزه

و لو هما عايزين حل محترم كان يجعلوا النت مخفض لغير القادرين المحتاجين للانترنت يعنى يكون عقد الشركات دى مع الحكومه ان يكون فى 20 % مثلا من المستخدمين مخفض لهم
    بسم الله الرحمن الرحيم
    صدق الله العظيم

عضو نشيط
    صور رمزية 3D_PLAYER
    المنطقة
    تحيا مصـــــــــر
    ردود
    932
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة kemoemo معاينة الرد

يعنى 1 ميجا ابقى 128 اعمل بيها ايه دى حتى ماتفتحش موقع
    و لا تفتح علبه سلمون حتى يا كيمو

النت هو الطريق الوحيد عشان الناس تتعلم شئ محترم و له فائده
    يعنى مفيش مكتبات عامه فيها كتب علمية محترمة و مفيش اماكن حكوميه بتعطى كورسات كويسه لان اللى بيعطوها مش بيفهموا حاجه كمان مفيش نت
    طب الناس اللى فى اخر الطبقه المتوسطه يعملوا ايه اخر مين حتى الطبقه المتوسطه كلها اصبحت شبه الطبقه الفقيره
    طلاب الجامعات اللى من الطبقه دى تعمل ايه عشان يتعلموا فى الاجاز و يجبوا ابحاث فى ايام الدراسه
    بسم الله الرحمن الرحيم
    صدق الله العظيم

أبو عبد الله
    صور رمزية CG Artist
    المنطقة
    Gaza, Palestine
    ردود
    1,612
    ده اسمه استعباط رسمي , ايه ده ايه الاربعين جيجا فى الشهر !! دول يلا يلا تعمل فيهم ابديت لنظام التشغيل والبرامج يالى منزلها على الجهاز , والمصيبة الكبرى انو الاربعين جيجا دول من ضمنهم التصفح والابلود والداونلود , ده يكتبو عليها سياسة الاستعباط الرسمي , مش الاستخدام العادل , انتا مال امك احمل ولا اتصفح ولا اتشارك مع جارى , انتا اساسا معطينى نسبة تحميل 1 جيجا ما تطلع سرعة التحميل فيها عن 128 كيلو بالثانية وده لو اشتغلت تحميل ليل وانهار مش راح ياثر على المشتركين فى الخدمة لانو سرعة الواحد جيجا بتقسم علينا سرعة تصفح وتحميل ورفع , يعنى مقسمة وجاهزة , اما تقلى حياثر علي غيرى ده كلام عبيط حياثر اذا كانت الشركة نفسها مقسمة 1جيجا على عدد اكبر من التقسيمة بتعتهاا , يعنى كل العملية نصب فى نصب , الدول بتطلع على الرقى بالشعوب بتعتها , واغلب الدول العربية بتطلع على فلوس الشعوب بتعتها , انتا عاوز تحل مشكلة الشبكات والوصلات الخارجية والغير قانونية اعطينى نت بسعر رخيص بسعر الكل يكون قادر عليه , من البديهى تنتهى ظاهرة الشبكات والوصلات الخارجية , ما دام السعر فى متناول الغنى والفقير ... يكفى قهر
    صبرا جميل والله المستعان

عضو نشيط
    صور رمزية 3D_PLAYER
    المنطقة
    تحيا مصـــــــــر
    ردود
    932
    طب انا عايز اسئل اللى مشتركين فى شبكات مع الجيران لو جارك بيعمل داونلود انت بتعرف تعمل حاجه
    مش بعيد تكون بتتصل عليه عشان تقوله خف شويه عشان اشتغل انا و ممكن تكونوا عاملين جدول لك واحد يعمل داونلود امته من اليوم
    بسم الله الرحمن الرحيم
    صدق الله العظيم

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل