Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

سياسيه الاستخدام العادل

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• سياسيه الاستخدام العادل

جهاز تنظيم الاتصالات يطبق (سياسة الاستخدام العادل) على جميع مشتركي الـ DSL

اتخذ جهاز تنظيم الاتصالات التابع لوزارة الاتصالات مؤخراً قرارا يلزم جميع شركات الإنترنت بتطبيق ما يسمى بـ"سياسة الاستخدام العادل" لجميع مشتركي خدمة DSL في مصر .

وحسب السياسة الجديدة فإن أقصي سعة تحميل للمشتركين في سرعة 512 كيلو بايت البالغ قيمتها 95 جنيهاً سيكون 25 جيجا، بينما المشتركون في سرعة 1 ميجا سيكون أقصي تحميل 40 جيجا، وسرعة 2 ميجا ستكون 60 جيجا تحميل، وسرعة 4 ميجا ستكون 80 جيجا تحميل، وسرعة 8 ميجا ستكون 120 جيجا تحميل، وسرعة 16 ميجا ستكون 180 جيجا، وسرعة 24 ميجا سيكون أقصي تحميل لها 250 جيجا.

ويقول المسئولون في جهاز تنظيم الاتصالات إن القرار الجديد لن يؤثر على المستخدم العادي ، ولكنه يهدف إلى مكافحة ظاهرة الوصلات والمستخدمين الذين يقومون بتنزيل الأفلام وغيرها بشكل غير محدود ، مما يؤثر على مستوى الخدمة عموماً ، واعتبر المسئولون أن الـ25 جيجا المسموح بها كافية تماماً لأي مستخدم طبيعي ، وأنه نظام معمول به في دول عديدة.

ما هو المستوى الاقصى للاستخدام العادل في الشهر؟

لو كان نيلك يا مصر صلصه مكنش كفى الكوسه اللي فيها
    ما أعظم ان تكون غائبا حاضر ... على ان تكون حاضرا غائب ...

العادل
    زرغدي يا أم عادل إسم إبنك طلع على الأنطرنط

(وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

الرد على من قال بحل المعازف

http://www.abumishari.com/

المشاركة الأصلية بواسطة mmnoor مشاهدة المشاركة
      زرغدي يا أم عادل إسم إبنك طلع على الأنطرنط

ههههههههههههههه

لو كان نيلك يا مصر صلصه مكنش كفى الكوسه اللي فيها
      ما احنا بنصدر الكوسه عشان تكفى الصلصه

بس فى سؤال عندى الصور دى مش من القاهره شكلها من المنصوره ؟؟ صح ؟؟
      اصلى انا لى فرع عائله فى المنصوره و الشارع ده مش غريب عليا دا شارع اللى عند النادى

المهم
      الحل بسيط هيحدود النت مش هندفع الاشتراك او هنفصل النت هخلى المحدود ينفعهم
      بسم الله الرحمن الرحيم
      (( يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي ))
      صدق الله العظيم
      اللهم ارحم امى و عافها و اعف عنها و اكرم نزلها و وسع مدخلها

http://www.facebook.com/search/?q=%D....1431798632..1

ادخلوا على جروب ده و شوفوا الفيديو اللى على موضوع
        حتى هتلر يا ناس معترض

و بعدين فى ال90 دقيقه بيقول عشان الوصلات الغير شرعية الناس اللى معاه وصله شرعيه مال اهلهم هما
        ما ينزل حملات على اصحاب الوصلات
        يراقب كل وصله عليها كام جهاز
        احنا مالنا
        ايه القرف ده
        بسم الله الرحمن الرحيم
        (( يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي ))
        صدق الله العظيم

المشاركة الأصلية بواسطة 3D_PLAYER مشاهدة المشاركة
          http://www.facebook.com/search/?q=%D....1431798632..1

ادخلوا على جروب ده و شوفوا الفيديو اللى على موضوع
          حتى هتلر يا ناس معترض

و بعدين فى ال90 دقيقه بيقول عشان الوصلات الغير شرعية الناس اللى معاه وصله شرعيه مال اهلهم هما
          ما ينزل حملات على اصحاب الوصلات
          يراقب كل وصله عليها كام جهاز
          احنا مالنا
          ايه القرف ده

كلام زي الفل يا باشا بس تقول لمين بقى هي دي مصر؟؟

سؤال رفيّع

إنت كنت برّه ؟؟

ولو كان الكلام ده صحيح، إيه اللي جابك في وسط الكوسة دي كلّها، ما كنت تكتفي بالفرجة من برّه وخلاص ؟؟
          (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

كلام زي الفل يا باشا بس تقول لمين بقى هي دي مصر؟؟

سؤال رفيّع

إنت كنت برّه ؟؟

ولو كان الكلام ده صحيح، إيه اللي جابك في وسط الكوسة دي كلّها، ما كنت تكتفي بالفرجة من برّه وخلاص ؟؟

عشان انا فى اجازه للاسف و فى مرحله انتقال من دوله لدوله اخرى فاخذت فتره راحه و هى فتره اعدادات الزواج
            و بعدين النت ده هو وسيله الاتصال بينى و بين امى و ابويا لما يحددوه كده الدنيا هتبقى زفت لان ال 25 بتاعتهم دى هتضيع فى ثانيه مع ابويا لانه طول اليوم على الانترنت بيتابع الاخبار اون لاين
            +
            انى للاسف مش بعرف اتفرج من بره بعيد عنك الوطنية و التيار الاصلاحى بياكلوا فى دماغى و قلبى مش بقدر اسكت على الغلط ادعى لى ربنا يتوب عليا
            بسم الله الرحمن الرحيم
            صدق الله العظيم

فعلا اخى المظاهره دى كانت فى المنصوره

وفى حمله على الانترنت لمكافحه هذه الظاهره

بتطلب جميع انهم يقطعو الانترنت من بدايه الشهر القادم

ورينا بقى سياسيه الاستخدام العادل هاتديهم فين
              ما أعظم ان تكون غائبا حاضر ... على ان تكون حاضرا غائب ...

يااخوانا الموضوع فعلا يخنق......بس مطبق في دول كتير منهم الكويت في زين ووطنية
                ثانيا ال25 جيجا فعلا كتير وتقضي مستخدم واحد ويفيض....البراوز والشات ولو حتى بالكام....كل ده كلام فاضي مايجبش نص جيجا فاليوم....(((وعن تجربة شخصية))))

واللي بيقول ينزلوا حملات....حملات ايه دي اللي تغطي شوارع وحواري مصر...دي هتكلف اضعاف اللي هيكسبوه والمكان اللي هيطلعو منه...تاني يوم هيطلع واحد جديد -غير اللي اتمسك- ويديها وصلات

معاكوا ان الموضوع بيخنق ناس كتير....بس ايه الحل
                مش حرام لو انا بدفع 90 جنيه وسرعتي ميته وغيري بيكسب وخانقني........صح ولا لاء
                زيادة السرعة من المنبع (شركة الاتصالات) مش هتكلم فيها لان معرفش ايه ظروف الشركة بالظبط......وده كان افضل حل وسط
                وديما استحاله ترضي ملايين المستخدمين بمختلف مستوياتهم كلهم مرة واحدة
                انا اللي بالامر المحال اغتوى
                شفت القمر نطيت لفوق في الهوا
                طولته ماطولتوش ايه انا يهمني
                وليه ... ما دام بالنشوه قلبي ارتوى .. عجبي!!

المشاركة الأصلية بواسطة ahmad_yehi مشاهدة المشاركة
                  يااخوانا الموضوع فعلا يخنق......بس مطبق في دول كتير منهم الكويت في زين ووطنية
                  ثانيا ال25 جيجا فعلا كتير وتقضي مستخدم واحد ويفيض....البراوز والشات ولو حتى بالكام....كل ده كلام فاضي مايجبش نص جيجا فاليوم....(((وعن تجربة شخصية))))

واللي بيقول ينزلوا حملات....حملات ايه دي اللي تغطي شوارع وحواري مصر...دي هتكلف اضعاف اللي هيكسبوه والمكان اللي هيطلعو منه...تاني يوم هيطلع واحد جديد -غير اللي اتمسك- ويديها وصلات

معاكوا ان الموضوع بيخنق ناس كتير....بس ايه الحل
                  مش حرام لو انا بدفع 90 جنيه وسرعتي ميته وغيري بيكسب وخانقني........صح ولا لاء
                  زيادة السرعة من المنبع (شركة الاتصالات) مش هتكلم فيها لان معرفش ايه ظروف الشركة بالظبط......وده كان افضل حل وسط
                  وديما استحاله ترضي ملايين المستخدمين بمختلف مستوياتهم كلهم مرة واحدة
                  والداونلود ؟؟ ولا نسيته ؟؟ أنا واحد عايز أستفيد من سرعتي، أقصى إستفادة وعايز أجيب حاجات تعليمية وحاجات دينية والحاجات دي برضه مش قليّله، أظن أنا لو عايز أعمل براوز أو شات مش هدفع 95 جنيه يعني

المشكلة إن فيه ناس غلابة بتدع الإشتراك مع الشبكة بالعافية 25 جنيه

و هما كده هيقطعوا على الشبكات

و أنا عن نفسى ماقدرش أدفع 95 جنيه فى الشهر لوحدى

طب انا اقدر ادقع انا ايه الذنب اللى عملته عشان يحدد لى النت
                      بسم الله الرحمن الرحيم
                      صدق الله العظيم

المشاركة الأصلية بواسطة 3D_PLAYER مشاهدة المشاركة
                        طب انا اقدر ادقع انا ايه الذنب اللى عملته عشان يحدد لى النت
                        إنك مصري وقاعد في مصر وعملت فيها وطني

ياجماعة دة نصب علنى

هستفيد اية بخط 24 ميجا هدفعلة سنويا 23 الف جنية وهدون 180 جيجا فى الشهر بس

يا جماعة دة الالعاب اقل لعبة دلوفتى 10 جيجا وانت طالع

والجيل الجاى اكبر بكثير

وبعدين اسعار الاشتركات عالية جدا

فى امريكا خط 15 ميجا مفتوح ب 50 دولار واول شهر مجانا مع فرق مستوى المعيشة عننا لان الدولار هناك زى الجنية هنا

احنا فى بلد مصاصين الدماء
                          وبعدين مين قالك انا يعملوا كدة الخط هيتحسن كل خط له سرعتة لايؤثر على الاخر
                          !!!جميع الدروس المعمارية المجانية والغير المجانية والمشاريع المعمارية الكاملة !!!!

والداونلود ؟؟ ولا نسيته ؟؟ أنا واحد عايز أستفيد من سرعتي، أقصى إستفادة وعايز أجيب حاجات تعليمية وحاجات دينية والحاجات دي برضه مش قليّله، أظن أنا لو عايز أعمل براوز أو شات مش هدفع 95 جنيه يعني
                            طبعا مانسيتش...انا بداونلود وانت بتداونلود...وكلنا بندداونلود وعشان كده الليمت هيضمن اننا كلنا نعمل داونلود
                            وبرضه هتعمل داونلود....مش لازم 100 جيجا في الشهر

وممكن تعمل شبكة مع جارك 2 او 3 بس بالكتير....هتمشي...وبعدين النت مش هيفصل بعد ال 25 جيجا انما سرعتة هتقل كتير....يعني برضه البراوز شغال

وعلى فكرة اي خط نت في مصر شيرنج....يعني ميجا او اتنين او اكتر...بس شيرنجdynamic ip...(مش fixed ip) والفكسد اي بي له تسعيرة تانيه (عشان مش شيرنج وله مميزات تانيه) وكل بلد ليها عدد محدود من الاي بيهات الفكسد....حدوته طويله الخلاصة انك لو بتستخدم ال dap او idm في الداونلود هتلاحظ انك كل مازودت تقسيم الملف كل مازادت سرعتك لحد معين وتقف (عشان كده الداب بريميم بفلوس اغلى من العادي لان الكونكشنز بتوصل ل10 للملف)...معناته ان الخط شيرنك وتقسيم الملف كانه بيزود عدد مستخدمي الخط لحد معين وبعد كده اي زياده مش فارقة لان الخط كله مسحوب واللي عليه بيقطعوا على بعض.....ياريت اكون قولت كلام مفهوم

واللي بيقول الجيمز بقت 10 و 15 جيجا....ماتنساش انك اصلا هتحصل عليها ببلاش يعني لعبة fear2 دي 11 جيجا.....بـ35 دولار يعني اكتر من 90 جنيه لو انت دفعت 90 جنيه ونزلت لعبه كمان وبتشيت وعايش حياتك عالنت.....مش انت الكسبان في الاخر..........ولا انت عايز كل حاجه ببلاش!!!

انا مادفعش عنهم ولا بقول انهم صح 100% ولا اننا صح 100% ...القرار صعب وتقيل....بس هو اسهل الطرق

المشاركة الأصلية بواسطة youssef_23 مشاهدة المشاركة
                              فى امريكا خط 15 ميجا مفتوح ب 50 دولار واول شهر مجانا مع فرق مستوى المعيشة عننا لان الدولار هناك زى الجنية هنا

احنا فى بلد مصاصين الدماء
                              وبعدين مين قالك انا يعملوا كدة الخط هيتحسن كل خط له سرعتة لايؤثر على الاخر
                              في امريكا و اوروبا السيرفرات اللي مصر كلها بتشحت النت منهم....حاجه كده زي شركات اتصالات الموبايل...اتكلفت في الانشاء واي تكلفة تانيه مجرد صيانه دورية والمكسب على ودنه
                              يعني فيها سرعات خيال علمي من 14 ميجا و20 وانت طالع
                              يعني الداونلود اسرع من الكوبي وباست على اجهزتنا التعبانه.....تتخيل مع ده يبقى النت ابو 512 ممكن يكون غالى!!!....النت هناك اوبشن في الشقق...زي خط التليفون
                              بلاش مقارنه معاهم عشان ماتظلمناش

يعمل...
                              X