Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ما هو انسب نظام تشغيل للجرافيك

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• ما هو انسب نظام تشغيل للجرافيك

بسم الله الرحمن الرحيم
    كل عام وانتم بخير
    سؤال هام لكل المصممين
    ما هو انسب نظام تشغيل للجرافيك ويندوز ام ماك
    فى ناس هتقول ان الماك لاجهزة ابل بس انا الحمد لله نزلته على البى سى
    المهم
    بالنسبه للويندوز
    ويندوز xp-vista-7 ايهما افضل للبرامج التاليه
    Autodesk 3ds Max 2009
    Adobe After Effects CS4
    Adobe Premiere Pro
    Adobe Photoshop
    ولو هنختار ويندوز يبقى 32 bit
    ولا 64 bit
    علما بان ال32 لا يقر الا 3.50 من الرامات كحد اقصى يعنى 4 جيجا لا يقرأهم كلهم
    وانت مشغل الافتر افكت هتلاقيه الافتر قارى 2 جيجا فقط من 4 جيجا هذا بالنسبه لويندوز xp
    اما ويندوز 7 يقرا الرامات كلها 4 جيجا هل انزل ويندوز 7 او ويندوز xp ?????????
    مع وجود عيوب فى ويندوز 7 زى انه فى تعريفات مش بتتعرف وبرامج مش بتشتغل

لا علم عندي لكن أنا شغال على الماكس 2009 32 بت في وندوز xp

وشغال مزبوط عندي برام 1جيجا وجهاز متيس على الأخر

وباقي البرامج لا علم عندي
    نجار جيد بيده مطرقة سيئة أفضل بكثير من نجار سيء معه أفضل مطرقة في العالم
    [-(جميع الحقوق ملطوشة)-]

والله معلومة جديدة أنا عندي الرام 4 وأحس أنه مب سريع صح وأستخدم وندوز فسيتا يعني على حسب معلوماتك التي ذكرتها فإنه لايقرأ الرمات(4) بشكل كامل ونظام التشغيل لدي 32 بت ][مهو الحل؟؟ل!!][
      ][ تعلمنا من التاريخ أن لانتعلم من التاريخ ][

(( إننا لم نعرف شيء عن الحياة حتى الآن فكيف سنعرف عن الموت))

استخدم اى نسخة وندوز 64 بت تكون مناسبة وفعالة
        !!!جميع الدروس المعمارية المجانية والغير المجانية والمشاريع المعمارية الكاملة !!!!

مفيش غير ويندوز 7 هو اللى يقرا ال4 جيجا بس لازم نستنا شويه لحد ما تبقى نسخه كويسه ومدعومه لكل التعريفات والبرامج اللى شغاله معاه النسخه ويندوز 7 يقولنا عامله ايه كويسه ولا وحشه

اى نسخه 64 اقل من ويندوز 7 لا تقرا ال4 جيجا كاملين اللى عندو غير كده يقولنا

Windows 7 is on its way to manufacturers, and will be available on October 22.
            أصبر شوية على ويندوز 7 وحمل النسخه النهائية ...
            وانا بشتغل دلوقتي على vista x64 وشغال تمام أوي من غير مشاكل في أي برنامج ........

شكرا على المعلومه
              اول دروسى للماكس
              http://www.maxforums.net/showthread.php?t=155858

يا جماعة انا جهازى بروسيسور كور 2 كوت 3 كاش 8 جيجا ورامات 8 جيجا وكارت شاشة 2 جيجا وويندوز فيستا 64 بت وماكس 2009 وفيراى 1.5 بس ما شاء الله جميل ولكن على ما اسمع ان الماكنتوش خرافة فى الجرافيك ولكن لم يسبق لى التجربة

انا باستخدم ميندوز 7 التيميت ونزل منه كذا نسخه حلوة على النت.....دور على النت وهتلاقى لينكات لييه وهوه سريع جدا طبعا وفارق جامد اوى عن اى ويندوز عادى ونزل ال64 بيت بتاعه .....بس لازم التيميت علشان ده الوحيد الى ممكن تلاقى كراك لييه
                  سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

اجهزة apple لم تنتشر بسبب ارتفاع اسعارها بس انت جهازك ما شاء الله مش محتاج حاجه يمكن يكون فى مستوى apple

الماكس لايعمل على اجهزة الماكس
                      لكن عليك باي نسخة تكون 64 بت
                      واستعمل اكبر قدر ممكن لك من الرام لو استطعت تركب 16 جيغا بايت فسيكون ذلك افضل بكثير.
                      "إن قامت الساعة وفي يد أحدكم غرسة فليغرسها"

موقعي الشخصي
                      www.3dmax.tv

اذا تعلمت كل الاوامر في برنامجك المفضل فكأنك تعلمت الإمساك بالقلم وبقي عليك أن تتعلم كيف ترسم ..
                      Maarouf

السلام عليك اخ hossam_3d مشكلتك زي مشكلتي قبل فتره كنت متحير مثلك
                        لاكن بحمد الله وجدت الافضل
                        اولا الفرق بين الوندوز 32 و 64 ان 32 نظام نقل المعلومات قديم و 64 ضعف سرعته يعني 64 على الماكس و الفوتشوب رح تفرق السرعه في العمل و الرندر يعني اذا المعالج الي عندك بيدعم 64 نزل 64
                        لانو راح يفرق في السرعه الجهاز وراح يقراء الرمات لو كانو 16 جيجا اما 32 اكثر اشي بيقراء 3.5جيبايت كحد اقصى لو حتا امركب 8 جيجا ما راح يقراء اكثر من 3.5
                        ثانيا :ويندوز فيستا جميل لاكن مشكلتو ثقيل على الجهاز حتا لو كان موصفات جهازك قويه راح يضل ثقيل
                        في نسخه من الويندز 7 النسخه النهائيه مسروقا من الشركه و معاها لكراك اسمها (7600) هيك رقمها اجدد نسخا انا نزلتها من النت 64 بت نسخه فلا اكثر من الرائعه بعدين بتختلف كتير عن النسخ الي قبلها و فيها 95% من التعريفات غير انها خفيفا و سريعا جدا و تعمل جيدا مع الماكس و الافترافكت و الفوتشوب (اسرع من الفيستا ) حسب تجربتي

أذا كان معالجك اجدد من dual core فانصحك بنسخة windows 7 7600 64 bit
                        و السلام عليكم

نعم الآن نظام 64 هو الاقوى لأم الرامات هى كل شىء

يعمل...
                          X