صفحة 1 من 6 12345 ... أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 106

موضوع: تقييم مسلسلات الانيمشن هذه السنه

ردود: 106 | زيارات: 11819
    عضو قدير
    صور رمزية esamdrsh
    المنطقة
    أبو ظبي
    ردود
    8,607

تقييم مسلسلات الانيمشن هذه السنه

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    كل عام وانتم بخير جميعا

شاهدت اليوم على اليوتيوب مسلسلات الثري دي العربيه
    حسب رايي في المقدمه كان مسلسل القبطان عزوز ..التحريك به جيد والتمثيل جميل وكوميدي جدا
    خوصه بوصه وابو قتاده وبو نبيل تقريبا مثل العام الماضي ..لم الحظ تطور لا بالشخصيات ولا بالرندر ..رغم ان خوصه افضل من الاخر بقليل من حيث الجوده
    يبقى كورومبو ..مستواه ضعيف ، الكثير من المشاكل في السكين والحركه والاضاءه ..رغم ذلك قصص ممتعه
    لا ادري هل هناك شيئ اخر ،مثلا بسنت ودياسطي او شيئ اخر
    لنسمع ارائكم

كيمووو
    صور رمزية kareem50
    المنطقة
    لايوجد انتماء
    ردود
    3,161
    لو بإمكانك وضع اللينكات الخاصة بتلك الافلام , انا حتي الان لم اسمع بها !
    .

MR. Kok Limited Edition

JIN FRIX
    صور رمزية XEROX
    المنطقة
    البُعد السادس والعشرون
    ردود
    2,053
    المشكلة العرب ما عندهم امكانيات وتشجيع واهتمام ..... مثل الانجليز

هم بيبحثوا عن المبدعين وينموا مهاراته ........ ولكن احنا للأسف الشديد ..... بنحبط من يوجد فيه المهارة

وأيضا هم بيوفروا للي بيشتغل كل الإمكانيات ...... واحنا للأسف ما عندنا إمكانيات زيهم ...

ولكن والله لو وجد عندنا ما يوجد عندهم ...... لتفوقنا عليهم بكثير ....

وفيه بض المصانع في أوروبا ..... يكونوا أكثر العاملين فيها عرب .......لأنهم ما لقوا مكان في بلادهم ... يعطيهم الحرية التامة ... ليشتغلوا

مثلا .... في الدول العربية ...

عندما تذهب الى الوظيفة .... بقولك .. احنا نريد واحد .. بيشتغل انميشن ومودلينق وفوتوشوب وفلاش وووو .... (( علشان يوفر الراتب حق اليد العاملة ..)).

ولكن الغرب هم بياخذا واحد بيتقن مجال واحد ...

تحياتي لك أخي عصام ....... وأتمنى إني ما أكون خرجت عن الموضوع ......
    تخيّل لو أن الكون ماهو إلا خلية في جسم مخلوق ضخم !!
    ــــــــــــــــــــــــــــــــ
    FOLLOW ME ON
    TWITTER @PHOENXE

أستاذ عصام
    القبطان عزوز لا يمكن بأي حال من الأحوال أن نسميه شغل أنيميشن صوت ونكت وضحك ممكن جرب كده تتفرج مع كتم الصوت وهتفهم قصدي
    إنما أنيميشن ......مستحيل ومعرفش إزاي وضع بالرئيسية أساسا ...لم أكن مصدق ما يحدث مع إحترامي للمشرفين والإدارة

ده شغل بابيت على أي ثري دي مع تركيب صور وجوه يعني من الآخر يكاد يكون شغل أفتر إفيكت بحت و 2d كمان
    ممكن يقوم بيه أثنين أو ثلاتة بالكتير وشوفت نفس الفكرة معمولة في الكويت من 5 سنين

لكن لو هنقارن بكرومبور فكراسة رسم أختى الصغيرة ذات السبع سنوات تستحق النشر على ال cg talk مقارنة بكرومبو

للأسف....................لم أجد عمل يستحق المشاهدة

ولكن إكتملت ثلاثية إنهيار الأنيميشن بمصر قبل بداية تلك الثلاثية التي بدأها كرومبو ثم سرحان ونفيسة وإختتمها عزوز في حالة تصنيف عزوز كأنيميشن ثري دي

عضو متميز
    ردود
    1,317
    كرومبو للاسف كوني افهم قليلا في الثري دي احسن بغثيان لما اشوفه
    تظبيط الاسكين الخامات لن يؤثر على الميزانيه وكذلك الرندر الجيد لن يكلفهم الكثير بالنسبه لميزانية مسلسل
    السلام عليكم أهل الديار الموحشة .. والمحال المقفرة .. أنتم لنا سلف ونحن لكم تبع .. وإنا إن شاء الله عما قريب بكم لا حقون .. يا أهل القبور .. أما الأزواج فقد نكحت .. وأما الديار فقد سكنت .. وأما الأموال فقد وزعت .. هذا خبر ما عندنا فما خبر ما عندكم ؟ مالي أراكم لا تجيبون ؟ أما لو أنهم تكلموا لقالوا وجدنا أن خير الزاد التقوى
    علي ابن ابي طالب

3D Artist
    صور رمزية S.Elashmawy
    المنطقة
    مصر
    ردود
    853
    للاسف كل المشاريع غير جيده ليه مابيزودوش الكواليتى للاعمال دى ويحاولوا يحسنوا الريندر والاخراج عمتا بالتدريج حتى ويبقى احنا بنعمل حاجه وحاجه تشيل عن حاجه ......بس اكيد اكيد دى البدايه وان شاء الله هانكون ميه ميه.

"اللهم انى اعوذ بك من الهم والحزن واعوذ بك من العجز والكسل واعوذ بك من الجبن والبخل واعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال"

--------------------------

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة esamdrsh معاينة الرد
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    كل عام وانتم بخير جميعا

شاهدت اليوم على اليوتيوب مسلسلات الثري دي العربيه
    حسب رايي في المقدمه كان مسلسل القبطان عزوز ..التحريك به جيد والتمثيل جميل وكوميدي جدا
    خوصه بوصه وابو قتاده وبو نبيل تقريبا مثل العام الماضي ..لم الحظ تطور لا بالشخصيات ولا بالرندر ..رغم ان خوصه افضل من الاخر بقليل من حيث الجوده
    يبقى كورومبو ..مستواه ضعيف ، الكثير من المشاكل في السكين والحركه والاضاءه ..رغم ذلك قصص ممتعه
    لا ادري هل هناك شيئ اخر ،مثلا بسنت ودياسطي او شيئ اخر
    لنسمع ارائكم
    شكرا جزيلا يا عصام علي التقيم وانا كنت واحد من الي اشتغلو فالموضوع دا وبجد احنا تعبنا فالبروجيكت دا جدا جدا .وانا مبسوط من تقيمك دا بغض النظر علي الي مش فهمين والي بيفتي كتير والي رسم كراسه اختو احسن من كورمبو . فانا مبسوط من البروجيك والي بينقد ومحطش رجلو فالسوق محطلوش اهتمام
    وشكرا ليك مره اخري

شكرا على الموضوع يا عصام

بالنسبه لتقييمي فأرى القبطان عزوز قد اكتسح المرتبه الاولى في افلام الانيميشن العربيه لهذا العام من حيث االافكار والتنفيذ

ومن ثم يليه كرومبو من حيث الافكار لكن ارى ان التنفيذ به بعض الاخطاء وضعف الرندر والاضائه اثر بنسبه 20% على الجوده ..

ثم في المرتبه الاخيره بسنت ودياسطي من حيث الفكره والتنفيذ ..

اما خوصه وبوصه لم اسمع عنه ؟؟ .. سأحاول مشاهدتة على اليوتيوب وأوافيك برأيي ان شاء المولى عز وجل

ورمضان كريم يا عصام
    Nader nabil
    My portfolio

عضو متميز
    صور رمزية anime.van
    المنطقة
    بلد الإسلام أوطاني
    ردود
    2,756
    هناك أعمال أنيميشن لم تذكر في الموضوع وعرضت في هذا الشهر على قناة سما دبي
    مثل
    مسلسل خوصه بوصه
    ومسلسل دواي في مخباي

وهي أعمال إماراتيه ثلاثية الأبعاد و جميلة جداً تعرض بعد الإفطار

تلاحظون بأن الإمارات أصحبت تدعم شبابها وهناك تقدم ملحوظ وأكثر من شركة دخلت في هذه المنافسة

أتمنى لو أن جميع الدول العربية سارت على نفس هذا المنهج ودعمت شبابها على إنتاج مثل هذه المسلسلات
    تعلم تصميم شخصية لوفي على برنامج المايا
    http://www.maxforums.net/showthread.php?t=196995

إكساء شخصية لوفي
    http://www.maxforums.net/showthread.php?t=202148

مشرف منبر اطراف الحديث
    صور رمزية ALSWEEDY
    المنطقة
    بين أجاء وسلمى
    ردود
    7,075
    في مسلسل اسمه القرية الشعبية على قناة دبي ... البيئة ثريدي والشخصيات تو دي ... وهو مصمم من قبل الاخوان
    يزن ملكوش وعمر ملكوش على برنامج المودو ... المسلسل جيد من ناحية الخامات والريندر

مشرف منبر Video Editing
    صور رمزية Tom Art
    المنطقة
    مصر
    ردود
    984
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة hapymoon معاينة الرد
    الي بينقد ومحطش رجلو فالسوق محطلوش اهتمام

أعمال الإمارات متميزة فنيا ومنها الفريج وهو واحد من أفضل الأعمال العربية على الإطلاق
    تحس فيه لمسة فنية كرتونية والجو بتاعه حلو ومفهوش عك

وما تزعلش مني يا هابي موون إحنا في الموضوع ده بنقول رأينا في أعمال رمضان وكونك واحد من اللي شاركه في عزوز
    ده شيء يشرف طبعا - لكن المفروض إنك ما ترد على الللي ما يعجبوش الشغل
    كما ان المفروض ما تردش على التصويت اللي إنت عملته ليأخذ الرئيسية بترد على كل واحد خاصة لو معجبوش
    ده كان تصويت يعني سيب الناس تتكلم براحتها من غير ما تتدخل
    وهنا كمان سيب الناس تكلم براحتها وبلاش ترد عليا
    أو على حد تاني

ومبروك على العمل وأنا لم بقول معجبنيش أقصد كجرافيك لكن ككوميديا وضحك وحاجة تعجب الناس وتتعرض في التلفزيون
    حلو طبعا وده هو اللي عايزه السووووووووووووووووووق فعلا
    خاصة في مصر

عضو متميز
    صور رمزية anime.van
    المنطقة
    بلد الإسلام أوطاني
    ردود
    2,756
    أظن بأنني سمعت عن مسلسل إسمه عايلة بوراشد
    وقالو بأنهم سيعرضونها في رمضان ولكن لم أشاهدها ولا أدري على أي قناة والوقت التي يعرض فيه

تعلم تصميم شخصية لوفي على برنامج المايا
    http://www.maxforums.net/showthread.php?t=196995

إكساء شخصية لوفي
    http://www.maxforums.net/showthread.php?t=202148

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة funboy معاينة الرد
    أعمال الإمارات متميزة فنيا ومنها الفريج وهو واحد من أفضل الأعمال العربية على الإطلاق
    تحس فيه لمسة فنية كرتونية والجو بتاعه حلو ومفهوش عك

وما تزعلش مني يا هابي موون إحنا في الموضوع ده بنقول رأينا في أعمال رمضان وكونك واحد من اللي شاركه في عزوز
    ده شيء يشرف طبعا - لكن المفروض إنك ما ترد على الللي ما يعجبوش الشغل
    كما ان المفروض ما تردش على التصويت اللي إنت عملته ليأخذ الرئيسية بترد على كل واحد خاصة لو معجبوش
    ده كان تصويت يعني سيب الناس تتكلم براحتها من غير ما تتدخل
    وهنا كمان سيب الناس تكلم براحتها وبلاش ترد عليا
    أو على حد تاني

ومبروك على العمل وأنا لم بقول معجبنيش أقصد كجرافيك لكن ككوميديا وضحك وحاجة تعجب الناس وتتعرض في التلفزيون
    حلو طبعا وده هو اللي عايزه السووووووووووووووووووق فعلا
    خاصة في مصر

انا رديت عليك قبل كده وانا سايب ترد وفي ناس ردت ومعجبهاش في الاسفتاء الي عملتو وانا مزعلتش بالعكس قلتلهم ايه الي معجبكمش علشان نتجنبه بعد كده . مع احترامي ليك . انت اشتغلت فالسوق عارف ايه الي بيحصل فيه علشان تقول الكلمتين دول . وانا مبتكلمش علي مسلسلنا فقط انا بتكلم علي اي مسلسل اتعرض . اعتقد لو ليق سبقه اعمال فالسوق او نزلت السوق زي ما قلتلك اعتقد 1000000 فالميه انك هتغير رايك.
    اما بالنسبه للفريج فاللاسف هوه المؤلف والمخرج فقط عربي اما من عملو فيه جميييييييييييييييييييعا فهم من الهنود وهو معمول فشركه فالهند

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة alsweedy معاينة الرد
    في مسلسل اسمه القرية الشعبية على قناة دبي ... البيئة ثريدي والشخصيات تو دي ... وهو مصمم من قبل الاخوان
    يزن ملكوش وعمر ملكوش على برنامج المودو ... المسلسل جيد من ناحية الخامات والريندر
    في مسلسل برضو اسمو شعبيه الكرتون كلو كت اوت دا جامد جدا تقريبابيتعرض علي دبي

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة anime.van معاينة الرد
    هناك أعمال أنيميشن لم تذكر في الموضوع وعرضت في هذا الشهر على قناة سما دبي
    مثل
    مسلسل خوصه بوصه
    ومسلسل دواي في مخباي

وهي أعمال إماراتيه ثلاثية الأبعاد و جميلة جداً تعرض بعد الإفطار

تلاحظون بأن الإمارات أصحبت تدعم شبابها وهناك تقدم ملحوظ وأكثر من شركة دخلت في هذه المنافسة

أتمنى لو أن جميع الدول العربية سارت على نفس هذا المنهج ودعمت شبابها على إنتاج مثل هذه المسلسلات
    عايز اقلك ان الفريمه الي انت واخدها دي كان المشهد بتاعي فالمسلسل دا لاني كنت شغال فالشركه الي نفذت المسلسل دا وسبتها ودا كان واحد من المشاهد الي عملتها فالمسلسل دا

طالب / مدرسة الأنيميشن
    المنطقة
    مصر
    ردود
    7,061
    طيب انا هتكلم على كرمبو عشان شغال فيه ياعني مش اكتر

وبرضه هتكلم على تخصصي بس وهو التحريك

المخرج بيطلب منك عدد ثواني كبييييييييير جداااااااااااا في اليوم الحمد لله الواحد جرب يعمل حاجة بمزاج وشاف فرق كبيييير جدا كل ده بسبب ضغط العمل

وكذلك الريج والشخصيات والريندر يا استاذ وليد بيطلب منك عدد كراكترات في اليوم الواحد كبير جدا طبعا لازم الموضوع يتأثر

بس حابب اقول حاجة ان السوق في مصر مش عايز جوده ياعني لو سالت الناس في الشارع مش هتلاقيهم عارفين الكلام ده ويبقى التصويت ليهم
    اومال لو هنتكلم في جرافيكس قول على الدنيا السلام الموضوع جاب اخره من قبل ما يبتدي

اتمنى ان يظهر ناس يعملوا شغل محترم ياخد حقه في كل حاجة من اول القصة للتنفيذ للتسويق عشان الناس تعرف الفرق بين الشغل السوقي والفن

وفي الاخر احنا مش بنعمل جرافيك احنا بنصبع جرافيك

طالب / مدرسة الأنيميشن
    المنطقة
    مصر
    ردود
    7,061
    صحيح فيه اتنين كرومبو واحد الاصلي وواحد التقليد ( انا شغال في التقليد )

عضو متميز
    ردود
    1,317
    انا كنت هاتورط قبل كده مع شركه تطلب معدل تحريك دقيقه في اليوم
    السلام عليكم أهل الديار الموحشة .. والمحال المقفرة .. أنتم لنا سلف ونحن لكم تبع .. وإنا إن شاء الله عما قريب بكم لا حقون .. يا أهل القبور .. أما الأزواج فقد نكحت .. وأما الديار فقد سكنت .. وأما الأموال فقد وزعت .. هذا خبر ما عندنا فما خبر ما عندكم ؟ مالي أراكم لا تجيبون ؟ أما لو أنهم تكلموا لقالوا وجدنا أن خير الزاد التقوى
    علي ابن ابي طالب

طالب / مدرسة الأنيميشن
    المنطقة
    مصر
    ردود
    7,061
    نسيت اقول حاجة صغيرة

الناس اللي شغالة في كبرومبو مش في التحريك لا في المجالات التانية الريج والمودلينج و الاضاءة والريندر وكده

ناس جامدين جدااااااااااااااا وشغلهم بياخد الرئيسية في المواقع الاجنبية وفي المنابر طبعا
    بس كالعادة ضغط الشغل وزي ما بيقول حسام اللي ميعرفش يقول عدس السوق مختلف تماااااااااما عن الناس الهواه

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل