Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

تقييم مسلسلات الانيمشن هذه السنه

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

المشاركة الأصلية بواسطة anime.van مشاهدة المشاركة
    هناك أعمال أنيميشن لم تذكر في الموضوع وعرضت في هذا الشهر على قناة سما دبي
    مثل
    مسلسل خوصه بوصه
    ومسلسل دواي في مخباي

وهي أعمال إماراتيه ثلاثية الأبعاد و جميلة جداً تعرض بعد الإفطار

تلاحظون بأن الإمارات أصحبت تدعم شبابها وهناك تقدم ملحوظ وأكثر من شركة دخلت في هذه المنافسة

أتمنى لو أن جميع الدول العربية سارت على نفس هذا المنهج ودعمت شبابها على إنتاج مثل هذه المسلسلات
    عايز اقلك ان الفريمه الي انت واخدها دي كان المشهد بتاعي فالمسلسل دا لاني كنت شغال فالشركه الي نفذت المسلسل دا وسبتها ودا كان واحد من المشاهد الي عملتها فالمسلسل دا

طيب انا هتكلم على كرمبو عشان شغال فيه ياعني مش اكتر

وبرضه هتكلم على تخصصي بس وهو التحريك

المخرج بيطلب منك عدد ثواني كبييييييييير جداااااااااااا في اليوم الحمد لله الواحد جرب يعمل حاجة بمزاج وشاف فرق كبيييير جدا كل ده بسبب ضغط العمل

وكذلك الريج والشخصيات والريندر يا استاذ وليد بيطلب منك عدد كراكترات في اليوم الواحد كبير جدا طبعا لازم الموضوع يتأثر

بس حابب اقول حاجة ان السوق في مصر مش عايز جوده ياعني لو سالت الناس في الشارع مش هتلاقيهم عارفين الكلام ده ويبقى التصويت ليهم
      اومال لو هنتكلم في جرافيكس قول على الدنيا السلام الموضوع جاب اخره من قبل ما يبتدي

اتمنى ان يظهر ناس يعملوا شغل محترم ياخد حقه في كل حاجة من اول القصة للتنفيذ للتسويق عشان الناس تعرف الفرق بين الشغل السوقي والفن

وفي الاخر احنا مش بنعمل جرافيك احنا بنصبع جرافيك

صحيح فيه اتنين كرومبو واحد الاصلي وواحد التقليد ( انا شغال في التقليد )

انا كنت هاتورط قبل كده مع شركه تطلب معدل تحريك دقيقه في اليوم
          السلام عليكم أهل الديار الموحشة .. والمحال المقفرة .. أنتم لنا سلف ونحن لكم تبع .. وإنا إن شاء الله عما قريب بكم لا حقون .. يا أهل القبور .. أما الأزواج فقد نكحت .. وأما الديار فقد سكنت .. وأما الأموال فقد وزعت .. هذا خبر ما عندنا فما خبر ما عندكم ؟ مالي أراكم لا تجيبون ؟ أما لو أنهم تكلموا لقالوا وجدنا أن خير الزاد التقوى
          علي ابن ابي طالب

نسيت اقول حاجة صغيرة

الناس اللي شغالة في كبرومبو مش في التحريك لا في المجالات التانية الريج والمودلينج و الاضاءة والريندر وكده

ناس جامدين جدااااااااااااااا وشغلهم بياخد الرئيسية في المواقع الاجنبية وفي المنابر طبعا
            بس كالعادة ضغط الشغل وزي ما بيقول حسام اللي ميعرفش يقول عدس السوق مختلف تماااااااااما عن الناس الهواه

المشاركة الأصلية بواسطة waleedss مشاهدة المشاركة
              انا كنت هاتورط قبل كده مع شركه تطلب معدل تحريك دقيقه في اليوم
              ههههههههههه

طيب خليها في سرك بقى

المشاركة الأصلية بواسطة shady sobhy مشاهدة المشاركة
                ههههههههههه

طيب خليها في سرك بقى
                دا العاااااااادييييييييييييييي

أخويا هابي موون ما تزعلش مني أنا مقصدش إني أقلل من إمكانيتكم فأعرف أنكم تستطيعون تنفيذ أفضل من ذلك بكثير
                  ولا حرج عليكم ولا حتى على الشركة التي تنتج أعمال بتلك المستوى ولكني أعيب على السوق الذي لا يهتم بالجودة مما يجعل كل شيء خاصة في مصر صاعدا نحو القمة وبما إن حال مصر متشقلب في كل حاجة فستكون قمتها هي القاع بالنسبة للآخرين
                  E=mc2

صراحة عن نفسي في مسلسلات رمضان لم ارى اي مسلسل كرتون
                    اشاهد باب الحراة والنبي يوسف الصديق واما البقية لا يناسبني جوها

المشاركة الأصلية بواسطة funboy مشاهدة المشاركة
                      أخويا هابي موون ما تزعلش مني أنا مقصدش إني أقلل من إمكانيتكم فأعرف أنكم تستطيعون تنفيذ أفضل من ذلك بكثير
                      ولا حرج عليكم ولا حتى على الشركة التي تنتج أعمال بتلك المستوى ولكني أعيب على السوق الذي لا يهتم بالجودة مما يجعل كل شيء خاصة في مصر صاعدا نحو القمة وبما إن حال مصر متشقلب في كل حاجة فستكون قمتها هي القاع بالنسبة للآخرين

بص انا عايز اقلك نصيحه من اخوك . قبل ما تنقد اي عمل مش شرط العمل بتعنا العمل دا معمول فاد ايه وفريق العمل كام واحد وكل واحد بيعمل كام دقيقه مش كام ثنيه فالشهر بره بيعمل من 15 الي 25 ثنيه فالشهر اما فالوطن العربي فبيعملو من 8 الي 10 دقااااااااااااائق فالشهر فمتحولش تقارن اي حاجه باي حاجه ادي الناس دي نفس جهات الانتاج والامكانيات والوقت المناسب والريفرانس المناسب وشوف دول هيعملو ايه

الحجات الي بتاثر في العمل النهائي بالنسبة للجرافيكس كاكل هو ان صاحب العمل عاوز انتاج كثير في الشركة يعني لو ادامة واحد هيعمل مودلينج في اسبوع وواحد هيعملة في يوم هياخد الشغل الي هيخلص في يوم لان الشغل بكون سعرة مش مختلف كثير بالنسبة للوسط العربي تاني حاجة ممكن صاحب الشغل بيستئل براي الجمهور يعني ريندر خفيف او خمات مش مظبوطة اوي مش هتفرق ممكن يقول هو الناس فاهمة حاجة زي ما بيحصل في اي منتج
                        كـــــــــــــــــــــــــــــن عــــــــــــــــــــــبـــــــــــد لــــــــــلــــــــــــــه
                        (طلب العلم ثقيل ولكن يخففة طلب محبة الاختيار)

ايه ده يا شادي , بتشتغل ف كرومبو من غير متقول , طب قول ياراجل خلي الواحد يفرح بيك كدا لما نشوفك علي التليفيزيون
                          .

MR. Kok Limited Edition

الصراحة يا رجالة انا كنت بحتقر كل الى بينزل فى السوق اساسا وكنت ظالم الناس اوى اوى

بس لما نزلت السوق لقيت الموضوع مختلف تماما

يعنى انا نزلت عشان اشتغل فى القبطان عزوز مع حسام (والصراحة ححصلتلى ظروف ومكملتش او تقدروا تقولوا مشتغلتش اصلا)

بس الى بيطلب من الناس فى الشركات كتير اوى اوى بالنسبة لو بتفكر فى جودة يعنى عشان تحركلك فى اليوم بتاع 25 ولا 30 ثانية باكتر من كركتر فى المشهد ومن غير اى ريفرانس لانك مش هتلاقى وقت تهرش هتنسى موضوع الجودة ده خالص

طبعا انا مليون فى المية مع الى بيقول ان الجودة سيئة لا وانا بقول فى حاجات قربت من الزبالة كمان

بس بردوا مع الناس الى فى السوق لانهم لو خدوا وقتهم هيطلعوا احلى من كده بكتير ولو استمروا هيتقدموا بس للاسف السوق والمنتجين ليهم فكر تانى

ازاى هيديك وقتك وهو اساسا بيتفق على تمن المسلسل من قبل ما ينتجه وبيبدأ ياخد منه دفعات كمان

والمشاهد العادى للاسف لا يزال لايهتم تماما الا بالقصة او الممثلين الى بيمثلوا الاصوات

يعنى لو المشاهد تطور شوية كانت القنوات هتطلب مستوى يتناسب معاه وبالتالى كانت هتدفع اكتر ونلاقى المنتجين يهتموا اكتر من كده بالجودة

الموضوع معقد ويجيب ياس للى عايز يعمل حاجة محترمة

اعتقد ان الشركات لو كانت بتنتج وبعد كده تسوق كان الموضوع هيختلف ولو حد قدر يطلع عمل او عمليين جيدين بردوا ده احتمال كبير اوى يغير فكر الناس

يعنى من الاخر الجودة رديئة بس منقدرش نظلم الناس لانها مش بمزاجها لانك حتى لو اشتغلت شغل محترم ولا هتاخد فلوس ولا هتلاقى حد عايز يشتغل معاك

للاسف الشديد االشركات بتعتمد 80% فى اختيارها على السرعة وليس الجودة

ومش قادر افهم ليه المشاهد مش بيتغير رغم ان فى افلام كتييرة اتدبلجت وعجبتهم جدا ولكن مازالوا بيرضوا بالمستوى المحلى ده (حلوة المحلى دى)

يعنى عندنا ليون كينج وشركة المرعبين كمثال تو دى وثرى دى وتقريبا مفيش حد مشافهمش واتصرف عليهم دوبلاج اكتر ما بيتصرف على انتاج مثلثل عندناا (تقريبا يعنى) ورغم كده يبقى الوضع على ما هو عليه

بس برده عايز اقول حاجة فى اهمال كبير اوى من الناس فى بعض المثلثلات وزيادة عن اللزوم كمان

التعديل الأخير تم بواسطة eslamafify; 25 / 08 / 2009, 02:14 AM.

اه نسيت

الف الف شكر يا عصام على الموضوع فعلا كنا محتاجينه
                              يا ريت نناقش الاسباب الى تتناسب مع خبرتنا ومع السوق بدل منحوله خناقة لكل واحد له رايه

عايزين نطلع منه بحاجة مفيدة
                              التعديل الأخير تم بواسطة eslamafify; 28 / 08 / 2009, 04:15 AM.

فى كرتون لسى شايفوا مصرى انهردا اسمو عصام و المصباح

http://www.youtube.com/watch?v=UpDBdZvfy9Y

الجرافيكس اظن احسن من كرومبو و باقى الكرتونات و طفولى
                                http://heilschwingung.at/188e0

يعمل...
                                X