Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

محاكمة مثيرة لقيم المصريين

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• محاكمة مثيرة لقيم المصريين

اقرأ هذا المقال ان كنت مصريا او غير مصريا

http://www.aljazeera.net/NR/exeres/C993E4EC-A78E-4B02-AA57-8C6846235328.htm

انا مصرى على فكره يجدعان
    بس لو راجل كتب مقال بشكل موضوعى وقائم على دراسه وتحليل اجتماعى ده مش غلط بلعكس ده يخلينا نعيد النظر فى سلوكنا الاجتماعى خصوصا ان الراجل اصاب فى وصفه

ومعظم الظواهر اللى اتكلم عنها موجوده مش بس فى مصر بل هى منتشره فى كثير من بلاد العالم العربى بسبب التردى الدينى الاجتماعى
    اقرأ المقال ان كنت مصريا او غير مصرى ليستفيد الجميع وكل واحد فينا يطبق الكلام ده على بلده ويكون لنا القدره على فهم سلوك مجتمعاتنا ومصادر التغيير السلبى والايجابى
    كلنا بنعتز بعروبيتنا ومصرنا الغاليه
    التعديل الأخير تم بواسطة اسماعيل19; 24 / 08 / 2009, 11:56 AM.

انا اعتز بمصريتي مهما كانت الظروف
    Minyawy Motion Graphic Designer
    Facebook

مصطفي الوليد
      دبي
      لماذا كل ما افتح مقال عن مصر اجد دائما الانتقاد الا يوجد من ينتقد غير مصر يا مسلمين كلكم عيوب انظروا الى عيوبكم و اصلحوها ولا تنظروا في عيوب الاخرين وليبدا كل مسلم بنفسة وكفاكم اثارة الفتن اعانكم الله علي انفسكم (خاص الى الجزيرة حسبي الله ونعم الوكيل) اعلم بانها لن تنشر
      تعليق عجبني أوي
      (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

الرد على من قال بحل المعازف

http://www.abumishari.com/

الرابط على الجزيرة و معروف عن الجزيرة كرهها الدفين لمصر حسب التسييس

و كده فهمى هويدى بيتكلم غلط

فهمى هويدى راجل مصرى عريق ازاى يكره مصر
          حتى ولو اخذ بمبدأ رفع الواقع هذا لا يدل ابدا على كره الرجل لبلده
          وبعدين المقال ده اتنشر فى عده اماكن مش على الجزيره بس

الحقيقه مقال مفيد جدا
          ويساعدنا على فهم سلوك مجتمعتنا

المشاركة الأصلية بواسطة اسماعيل19 مشاهدة المشاركة
            فهمى هويدى راجل مصرى عريق ازاى يكره مصر
            حتى ولو اخذ بمبدأ رفع الواقع هذا لا يدل ابدا على كره الرجل لبلده
            وبعدين المقال ده اتنشر فى عده اماكن مش على الجزيره بس

الحقيقه مقال مفيد جدا
            ويساعدنا على فهم سلوك مجتمعتنا
            هو بالغ بشدة فى سوء المجتمع و هذا غير الموجود
            ليس كل المجتمع فجار و ليس كله ملائكة
            لكن غالبية الشعب بخير و ليس كما صورها هو

السلام عليكم
              قال رسول الله صلى الله عليه وسلم لاتزال امتى بخير الى يوم القيامه فما زالت الدنيا بخير مهما كان هذا الكلام صحيح
              انا مصرى واعتز بذلك وهذه التغيرات التى حدثت ليس فقط فى مصر وانما العالم كله والتغيير سنه من سنن الحياه
              واذا اردت ان تعرف ان الدنيا ما زالت بخير انا كل يوم تقريبا اسافر الى القاهره مسافه حوالى 80 كيلو طول الطريق ارى اناس يمسكون المصاحف ويقراؤن القراءن بطول الطريق
              واذا حدث اى حادث بالطريق تجد المجدعه والشهامه المصريه
              فتفأل اخى مازالت الدنيا بخير

هو انا لم اقراء المقال كامل لانى تعبان الان و مش مستحمل انى اقراء كثير لكن اللى فهمته من الشويه اللى قراتهم انه مبالغ جدا
                مصر ليست بهذا السوء يمكن لدينا استكانه و تكاسل عن العمل ضد الظلم لكن مازال بنا الخير خصوصا هذا الجيل لانه اكثر جيل ظلم فى مصر الى الان و لانه يرى العالم كله من وسائل اعلام و انترنت استطاع انه يكون خلفيه جيده و يتحدث مع ناس فى كل مكان فى مصر و يعرف ان مش هو بس اللى مظلوم و مش هو بس اللى عايز يغير من البلد و من نفسه
                بسم الله الرحمن الرحيم
                (( يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي ))
                صدق الله العظيم
                اللهم ارحم امى و عافها و اعف عنها و اكرم نزلها و وسع مدخلها

الحقيقة ان الرجل اصاب فى كل ما قاله
                  بلدنا مصر العزيزة فى قمة التدهور فى كل شىء
                  !!!جميع الدروس المعمارية المجانية والغير المجانية والمشاريع المعمارية الكاملة !!!!

طيب ما كل الوطن العربى فى تدهور مستمر من المغرب الى الخليج وكذالك العالم الاسلامى من المغرب حتى مالزيا !!
                    ولا اعتقد ان مصر فيها فساد وفجور اكثر مما هو موجود فى بلاد عربية كثر ومنها المغرب والجزائر وتونس والامارات والبحرين والكويت وفلسطين و لبنان وسوريا وغيرها الكثير الكثير !! عندما نواجه عيوبنا يجب ان نواجها كلهاا يعنى الشغلة مش خيار وفقوس .. وكل واحد على راسو بطحة يحسس عليهااا , والاولى على الجزيرة تنشر مقال تتحدث فيه عن فجور المجتمع فى بلادها يعنى .
                    وسلاماتى
                    صبرا جميل والله المستعان

ظلمتوا الجزيره لان مقالات فهمى هويدى تنشر فى عديد من الاماكن ليس فقط حكرا للجزبره وفى عديد من الجرائد وبعدين المقالات مش بيعملها خصيصا للجزيره ولكن هى مقالات لوسائل الصحافه جميعا
                      وبعدين محدش قال ان الحياه اسود فى اسود ان معاكو كلكو ان الحياه فيها خير وخير المسلمين مينتهيش الى يوم القيامه
                      وفهمى هويدى له مقالات متنوعه عن مصر مش مجرد نقد او رصد سلبيات
                      ولكن اوقات الامه الاسلاميه بيعتريها نكبات ومن حق الكتاب والمفكرين رصدها واستنتاج اسبابها مادامت فى اطار النقد البناء

اسماعيل باشا انا لو راح احكى كلامى راح يجرح ناس كثير من دول كثيرة لانهم راح يخدو كلامى على انو تعميم لجميع السكان !
                        فبلخصلك كلامى الضوء مسلط على مصر من زماان هو يا اخى فش غير مصر ما تسلط الضوء على دول ثانية ما الانحلال الاخلاقى دابب الشعوب يا اخى وبديش احكى كل واحد ادرى بالى عندو . يا اخى سلط الضوء على الانحلال الاخلاقى فى البلدان العربية .. مصر عرفناها عن غيب عرفنا كويسهم وعاطلهم ضايل نعرف حالنا شوية ..
                        صبرا جميل والله المستعان

المشاركة الأصلية بواسطة اسماعيل19 مشاهدة المشاركة
                          ظلمتوا الجزيره لان مقالات فهمى هويدى تنشر فى عديد من الاماكن ليس فقط حكرا للجزبره وفى عديد من الجرائد وبعدين المقالات مش بيعملها خصيصا للجزيره ولكن هى مقالات لوسائل الصحافه جميعا
                          وبعدين محدش قال ان الحياه اسود فى اسود ان معاكو كلكو ان الحياه فيها خير وخير المسلمين مينتهيش الى يوم القيامه
                          وفهمى هويدى له مقالات متنوعه عن مصر مش مجرد نقد او رصد سلبيات
                          ولكن اوقات الامه الاسلاميه بيعتريها نكبات ومن حق الكتاب والمفكرين رصدها واستنتاج اسبابها مادامت فى اطار النقد البناء
                          لكن الجزيرة تحب و تنتقى من يسئ إلى مصر بالأخص

الجزيرة قد لا تعرض لهويدى بعض المقالات التى لا تتفق مع سياسيتها

أنظر كم مقال لصالح مصر فى الجزيرة

http://www.aljazeera.net/Portal/Sear...85%D8%B5%D8%B1

كله تقليل و سب و إهانة

قطر و ما آدراك ما قطر .. ثلاثة أرباعها قاعدة أمريكية
                          لماذا لم نسمع تعليقات لاذعة على الجزيرة من أن القنابل التى كانت تدك رؤوس الفلسطينيين فى غزة منقولة من قطر .؟؟؟؟؟

لماذا لم تتكلم عن الجنود الأمريكان الذين كانوا يتنازهون فى نوادى قطر أيام الغزو الأمريكى للعراق ؟؟

لماذا علقوا على أبو الغيط و هو يتثائب و لم يعلقوا على وزير خارجية قطر الذى لم يتذكر كلمة " الآمن القومى " أو لا يعلمها تقريبا .. ؟؟

علقوا على صفقة الغاز ... و لم يعلقوا على مبنى تجارى إسرائيلى داخل قطر و أنا أؤكد لك أنه لو هناك مبنى إسرائيلى تجارى فى مصر لتكالب عليه المتظاهرون لتدميره يوم أحداث غزة و قبلها أصلا ...

Struggle : عين العقل يا باشا

إبن يس : يا عم انت مالوش لازمة الكلام ده قلنا اللي على راسه بطحه يحسس عليها وخلاص بقى مش كل واحد هيقعد يفتّح للتاني
                            (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

الرد على من قال بحل المعازف

http://www.abumishari.com/

انا دائما اقيم على الوضع الحالي

ومن جهتي كل العالم العربي فارط ما يسوي شي لا تقول لي مصري ولا سعودي ولا اردني ولا عراقي ولا سوري ولا فلسطيني كله فارط

يعمل...
                              X