صفحة 1 من 2 12 أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 21

موضوع: أول محاولة نمذجة وجه بالماكس

ردود: 21 | زيارات: 5338
  1. #1

    أول محاولة نمذجة وجه بالماكس

    بدون بلوبرانت
    هذه محاولة أولى أرغب في انتقادها وابراز عيوبها مع الشكر الجزيل
    البداية كانت مكعبا



    العماريفن


  2. #2
    عضو متميز
    صور رمزية The MAS
    تاريخ التسجيل
    Apr 2009
    المنطقة
    Amman, Jordan, Jordan
    العمر
    24
    ردود
    2,132
    كمحاولة أولى جميلة جداً ....ولكن العيون وضعها للداخل كثيراً

    <<Nobody>> سابقاً

  3. #3
    إلى الأمام يا اخى

  4. #4
    عضو متميز
    صور رمزية obesh
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    المنطقة
    المنصوره _ مصر
    ردود
    1,011

    Question

    ما شاء الله

    الي الامام يا اخي

    بالتوفيق

  5. #5

    المرحلة 2

    مرحبا
    أشكركم على مشاركتكم وتشجيعكم
    وهذه هي نتيجة التغيير في الملامح
    أتمنى أن تستحسنوها

    @+

  6. #6
    عضو متميز
    صور رمزية محمد طو...
    تاريخ التسجيل
    Jan 2009
    المنطقة
    ليبيا بلاد الاحرار
    ردود
    1,126
    جميل ... الى الامام
    2D*3D
    محمد الطويل
    KOMBS

  7. #7
    عضو نشيط
    تاريخ التسجيل
    May 2009
    العمر
    30
    ردود
    310
    خيلخوب (هذه بالفارسي يعني جميل )
    ][ تعلمنا من التاريخ أن لانتعلم من التاريخ ][

    (( إننا لم نعرف شيء عن الحياة حتى الآن فكيف سنعرف عن الموت))

  8. #8
    عضو متميز
    صور رمزية محترف ماكس
    تاريخ التسجيل
    Oct 2008
    المنطقة
    فلسطين - غزة
    العمر
    27
    ردود
    1,085
    جميل جدا

    اخي حاول تطلع على دروس السبدفجن والتنعيم

    لتحسين التصميم اكثر
    نجار جيد بيده مطرقة سيئة أفضل بكثير من نجار سيء معه أفضل مطرقة في العالم
    [-(جميع الحقوق ملطوشة)-]

  9. #9
    اخواني
    محمد طو، عيون الفن، محترف ماكس
    أشكركم جزيل الشكر
    نعم لا بد أن أطلع على التنعيم
    هذه المرحلة الحالية


  10. #10
    ما شاء الله فى تطور مستمر

  11. #11

  12. #12
    coming character modeler
    صور رمزية omareloo
    تاريخ التسجيل
    Jan 2008
    المنطقة
    مصر
    ردود
    2,315
    اطلع علي هذا الدرس رائع جدا

    http://cg-india.com/tutorials/3dsmax..._modeling.html
    Studying modeling

    modeling is a life

    (Y) away
    شعارنا

    ابعد عن التعقيد

    وخليك مع ال 4d

    اقصد

    ال

    Cinema 4d






  13. #13
    عضو متميز
    صور رمزية The MAS
    تاريخ التسجيل
    Apr 2009
    المنطقة
    Amman, Jordan, Jordan
    العمر
    24
    ردود
    2,132
    ما شاء الله في تطور ملحوظ

    <<Nobody>> سابقاً

  14. #14
    موفق لكل خير

  15. #15
    عضو نشيط
    صور رمزية اللــــورد
    تاريخ التسجيل
    Sep 2005
    المنطقة
    مصر
    العمر
    38
    ردود
    367
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

    الأخوه الكرام مع احترامى الشديد لكم الا انى غير راضى عن تلك الردود السابقه لى .


    فالأخ يطلب منا المساعدة وابداء الرأى فى عملة الذى هو قيد التنفيذ ويريد النصيحة والنقد الأيجابى لكى يستفيد ويطمأن قلبة بأنه يسير على الطريق الصحيح .


    ولكن للأسف ( كالعادة ) بعض التعليقات والاراء ليست ايجابية وليست فى محلها ( غالبآ ما ارى اعمال ليست قوية وتلقى استحسان من اغلب الناس , واعمال اخرى ارى انها عبقرية او جيدة وهناك من ينتقدها بشكل لازع ) .


    ارجو الا يغضب منى احد فأنا لا اتمنى الا الخير للجميع .


    بالنسبه للأخ صاحب الموضوع :


    هذا هو ردى على طلبك للنصيحة والمعلومة الصحيحة لوجه لله تعالى :



    1 - فى محاولاتك الأولى يجب ان تستخدم بلوبرينت ( حتى اذا كان كما هو واضح من الصور انك قادر تحافظ على النسب التشريحية للوجة ) دا هيسعدك كتير اوى وانت بتشتغل ( ممكن بعد فترة تشتغل من غيره لو عاوز ) .



    2 - أ , ب أو الفآ - باء او اول حاجة لازم تعرفها وانت بتمدل اى شىء ان البولى Poly بيحتوى على اربع زوايا , او اربع نقاط , او اربع فرتكس Vertex ( مربع يعنى ) لأن البولى الواحد يحتوى على اتنين فيس Face والفيس يحتوى على ثلاث زوايا ( مثلث يعنى ) .



    3 - ممكن اوى فى بعض الحالات متكونش محتاج اربع زوايا فى البولى الواحد خليهم تلاته فقط بلاش يكونو خمسة ( ابدآ ) .



    4 - لما تكون عاوز تمودل كراكتر علشان يطلع تمام ومفهوش اخطاء خصوصآ فى مرحلة التحريك لازم تكون فاهم التوبولوجى او التشريح بتاع الكراكتر كويس .



    5 - علشان تكون موديلر كويس لازم تهتم بالوير بتاعك اوى ( معظم الناس فى الوطن العربى مش بتهتم بالموضوع ده برغم من انه اهم حاجة بتبين مدى براعة الموديلر فى شغلة ) .



    6 - لازم تشوف فديوهات تعليمية كتير وتتفرج على شغل ناس تانية كتير وتتعلم من شغلهم ( الدرس اللى محطوط فى الردود فى الأعلى جامد جدآ ممكن تتعلم منه التكنيك لاكن مش لازم تاخد نفس طريقة شغله لو مش عجباك ) .



    فى النهاية اكرر اسفى وارجو الا يغضب منى احد .

    وكل عام وانتم بخير .

    والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    أخر تعديل بواسطة اللــــورد في 21 / 09 / 2009 الساعة 08:53 AM

    3D Generalist

    &
    3D Character Modeler
    &
    3D Animator

    .....................


    خير الناس انفعهم للناس






  16. #16

    أول محاولة نمذجة وجه بالماكس

    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة اللــــورد معاينة الرد
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

    الأخوه الكرام مع احترامى الشديد لكم الا انى غير راضى عن تلك الردود السابقه لى .


    فالأخ يطلب منا المساعدة وابداء الرأى فى عملة الذى هو قيد التنفيذ ويريد النصيحة والنقد الأيجابى لكى يستفيد ويطمأن قلبة بأنه يسير على الطريق الصحيح .


    ولكن للأسف ( كالعادة ) بعض التعليقات والاراء ليست ايجابية وليست فى محلها ( غالبآ ما ارى اعمال ليست قوية وتلقى استحسان من اغلب الناس , واعمال اخرى ارى انها عبقرية او جيدة وهناك من ينتقدها بشكل لازع ) .


    ارجو الا يغضب منى احد فأنا لا اتمنى الا الخير للجميع .


    بالنسبه للأخ صاحب الموضوع :


    هذا هو ردى على طلبك للنصيحة والمعلومة الصحيحة لوجه لله تعالى :



    1 - فى محاولاتك الأولى يجب ان تستخدم بلوبرينت ( حتى اذا كان كما هو واضح من الصور انك قادر تحافظ على النسب التشريحية للوجة ) دا هيسعدك كتير اوى وانت بتشتغل ( ممكن بعد فترة تشتغل من غيره لو عاوز ) .



    2 - أ , ب أو الفآ - باء او اول حاجة لازم تعرفها وانت بتمدل اى شىء ان البولى poly بيحتوى على اربع زوايا , او اربع نقاط , او اربع فرتكس vertex ( مربع يعنى ) لأن البولى الواحد يحتوى على اتنين فيس face والفيس يحتوى على ثلاث زوايا ( مثلث يعنى ) .



    3 - ممكن اوى فى بعض الحالات متكونش محتاج اربع زوايا فى البولى الواحد خليهم تلاته فقط بلاش يكونو خمسة ( ابدآ ) .



    4 - لما تكون عاوز تمودل كراكتر علشان يطلع تمام ومفهوش اخطاء خصوصآ فى مرحلة التحريك لازم تكون فاهم التوبولوجى او التشريح بتاع الكراكتر كويس .



    5 - علشان تكون موديلر كويس لازم تهتم بالوير بتاعك اوى ( معظم الناس فى الوطن العربى مش بتهتم بالموضوع ده برغم من انه اهم حاجة بتبين مدى براعة الموديلر فى شغلة ) .



    6 - لازم تشوف فديوهات تعليمية كتير وتتفرج على شغل ناس تانية كتير وتتعلم من شغلهم ( الدرس اللى محطوط فى الردود فى الأعلى جامد جدآ ممكن تتعلم منه التكنيك لاكن مش لازم تاخد نفس طريقة شغله لو مش عجباك ) .



    فى النهاية اكرر اسفى وارجو الا يغضب منى احد .

    وكل عام وانتم بخير .

    والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

    اضمن صوتي لصوت اللورد واهتم اخي بموضوع التوبولوجي وموضوع الاوجة الخماسية لاني ملاحظ انها كتير وخصوصا ناحية الفم وبالتوفيق

  17. #17
    عضو متميز
    صور رمزية The MAS
    تاريخ التسجيل
    Apr 2009
    المنطقة
    Amman, Jordan, Jordan
    العمر
    24
    ردود
    2,132
    كلامك أخي اللورد صحيح 100% و أنا للأسف جديد على البرنامج ككل و لم أحاول حتى أو أقرأ دروس عن نمذجه الوجوه ولكن ساعدت بما علمت ...........و على فكرة ....أنا بدي أسأل كم سؤال بالنسبة للموديلنق :
    أول شي ليش أبعد عن البوليجون الخماسية ؟؟؟
    ثاني شي إيش راح تفرق سواء الواير مرتب أو لأ ؟؟؟؟
    إيش تنصحني أعمل عشان أحترف الموديلنق بشكل عام .....مش شرط الشخصيات أو الوجوه ؟؟؟؟؟؟

    <<Nobody>> سابقاً

  18. #18

    لهذا يطرح موضوع

    اخواني اشكركم على اخراج هذا الموضوع من النسيان
    وحقيقة يمكن ان تكون الفائدة في تبادل الاراء والمعارف بخصوص عمل كهذا يبقى سندا للفائدة بالنسبة للجميع ولا أعتقد ان هناك دافعا اخر يجعلك تطرح عملك في المنابر.
    نعم
    بالنسبة للنمذجة فيها صعوبة في باب البولي
    وقد نصحني بعض الأصدقاء سابقا في منتدى غربي الى هذا الموضوع عندما كنت بصدد نمذجة وجه اخر هنا
    بالفرنسية
    modelisation organique: les pôles, les loops
    http://forum.zbrush.fr/index.php/topic,3499.0.html
    بالانجليزية
    http://blenderartists.org/forum/showthread.php?t=93651
    اتمنى ان يكون في المنابر من يضع درسا كهذا او ترجمة يستفيد منها كل الأعضاء

    وعيدكم مبارك سعيد

  19. #19
    عضو نشيط
    صور رمزية اللــــورد
    تاريخ التسجيل
    Sep 2005
    المنطقة
    مصر
    العمر
    38
    ردود
    367
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة العماريفن معاينة الرد
    اخواني اشكركم على اخراج هذا الموضوع من النسيان
    وحقيقة يمكن ان تكون الفائدة في تبادل الاراء والمعارف بخصوص عمل كهذا يبقى سندا للفائدة بالنسبة للجميع ولا أعتقد ان هناك دافعا اخر يجعلك تطرح عملك في المنابر.
    نعم
    بالنسبة للنمذجة فيها صعوبة في باب البولي
    وقد نصحني بعض الأصدقاء سابقا في منتدى غربي الى هذا الموضوع عندما كنت بصدد نمذجة وجه اخر هنا
    بالفرنسية
    modelisation organique: les pôles, les loops
    http://forum.zbrush.fr/index.php/topic,3499.0.html
    بالانجليزية
    http://blenderartists.org/forum/showthread.php?t=93651
    اتمنى ان يكون في المنابر من يضع درسا كهذا او ترجمة يستفيد منها كل الأعضاء

    وعيدكم مبارك سعيد



    ده الموقع الذى يحتوى على الموضوع الأصلى :

    http://www.subdivisionmodeling.com/forums/


    وهو يحتوى على معلومات قوية جدآ ارجو ان يستفيد منه الأعضاء .

    3D Generalist

    &
    3D Character Modeler
    &
    3D Animator

    .....................


    خير الناس انفعهم للناس






  20. #20

    عودة لاتمام العمل.

    السلام عليكم
    اخواني قررت أن أعود لاتمام هذا العمل
    وسأعرض التطورات في القريب أتمنى منكم النقد البناء وشكرا.

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل