Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

الـ 2D or 3D اللى يكسب

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• الـ 2D or 3D اللى يكسب

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

كل سنة وانتم طيبين
    ورمضان كريم

انا لاحظت فى الموقع دا انه كله او اغلبه ناس شغاله 3d
    ال ثرى دى دا شغله جميل وحلو

بس انا عاوز اعرف ايه راي الاعضاء 3d او 2d

انا من راى ال 2d احسن من ال 3d مليوووووووووون مره
    مع احترامى للناس اللى شغاله 3d

وهابينلكم اسبابى ليه انا بفضل شغل ال 2d من ال 3d
    بعد مانشوف رأى الاعضاء
    www.tutdesign.net
    Web Services & Graphic Design

.............
    A BiG FaN OF

MAXFORUMS
    Theory_Of_Design@yahoo.com

م / محســن عمــاد
    mohsen_3d

المشاركة الأصلية بواسطة mohsen مشاهدة المشاركة
      .............
      رأي في الجون أحييك عليه بس أختلف معاك في النقطة الأخيرة شوية

ألا ترى معي أن الرز باللبن أحسن من الشّعرية باللبن، وهل صحيح ما يقال عن علاقة خفيّة بين المهلّبية والبرتقال ؟؟

كل هذا وأكثر بعد الفاصل

طبعاً ما فيش فاصل ولا يحزنون
      (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

الرد على من قال بحل المعازف

http://www.abumishari.com/

طيب ما قولتلناش يا بروف على السبب اللي خلاك تقول كده ؟؟

انا شخصيا شغال تو دي وثري دي لكن كل منهم له مجاله ووظائفه وسوقه ومتطلباته ..

نحن أصحاب 2d خائفون على مهنتنا و مستقبلنا بسبب تفوق 3d ...
          للعلم 3d يمكن أن يظهر بطريقة تعتقد أنها 2d !
          3d مع التطور و السرعة سيقتل 2d !

لكن هناك مسألة وهي أن 2d هو بداية العمل ل 3d
          فنحتاج بحوث بالرسم مثلا بقلم الرصاص على ورق
          عدة مرات (سكيتشات، croquis ...)
          بعد إيجاد الشخصيات و story board و عناصر العمل و الأفكار
          يتم إدخال الرسوم في برامج 3d والعمل عليها
          ...

وملاحظى أخرى
          في بعض الميادين لا مجال للمقارنة أصلا
          فلا يمكن لصاحب 3d أو يصمم أعمال طباعية 2d مثل النشر المكتبي و تغيير الصور retouche photos
          -------------------------
          3d + 2d
          - في بعض المرات أعداء و 3d هو الغالب (المنتصر)
          - في بعض المرات و في بعض الميادين يكملان بعضهما
          - في بعض الميادين مختلفان و لا يمكن للأول أن يكمل الثاني أو العكس! ولا يمكن أن يتنافسا...

------------
          في الغرب هناك أنواع 2d و أنواع 3d
          و عالم 2d هو بحر!
          و في الغرب كل الميادي تكمل بعضها دون وجود لمنافسة حقيقية
          و للعلم بعض ميادين 2d تنافس ميادين أخرى في 2d
          ...

قصة طويلة و المقارنة في إجحاف
          الحمد لله

تم طرح هذا التساؤل عالميا وليس محليا منذ ثلاثة سنوات بعد إستغناء ديزني عن طاقم محركين التو دي وذلك لإعتمادهم على تقنيات شركة بيكسار وحينها تم الإعتقاد أن التو دي قد انتهى

لن أعقب بأكثر من أن فيلم الأميرة والضفدع والذي سينزل أواخر العام الحالي من ديزني منفذ بطريقة التو دي وذلك لأنه وببساطه ، التو دي فن مستقل بذاته وليس مرحلة فنية نتطور عنها للثري دي أو لغيره من أشكال التحريك وبالتالي لا مجال أصلا للمقارنة لأن كل منهما له ما يميزه

صورة من الفيلم

تحياتي
            فن الرسوم المتحركة
            YouTube
            Vimeo
            Flickr

انا من خلال دراستى فى الكليه بدرس 3 حاجات
              بدرس ال 2D و 3D و افكار اعلانيه جديده وسيبك انت من شغل الفديو علشان الفديو ليه ناسه والناس الهاويه دى ماتجيش حاجه مع الناس المحترفه
              انا من اللى بشوفه بحس ان ال 2D احسن من ال 3D بمليون مره
              لان ال 2D مجالاته كتير مجالاته كتير و فى المستقبل برده
              اولاا عندك تالت حاجات فى ال 2D
              الطباعه - النشر - تصميم المواقع
              والمستقبل كله هايبقى على النت والصحف الالكترونيه كامان 10 سنين قدام ان شاء الله تقريباا ماعنداش هانسمع عن جرايد او مجلات اللى فى موزامبيق والحتت دى
              يبقى كل استخدامنى الكترونى وانا عن نفسى فاتح مواقع الاخباريه على النت وماعدتش ببص فى جرايد
              واللى يهمنى العملااء اللى هاتبقى واجهتهم فين بكراا يعنى لازم تفكر انت هتنمى نفسك الزاى

ثانياا انا حابب Creative Director
              اصل ماعدش 5 سنين فى الكليه ويبقى فرحتى اطلع مصمم جرافيك اخد اوامر لازم اطلع افكار جديده مش السوق المصرى والعربى اللى اتملى بتقليد الاعلانات الاجنبيه واحنا خلاص وقفت بينا الحاله اننا ما نعرفش نطلع فكره جديده

اما بقى اجى على 3D انا عاوز واحد يقولى عميل من العملى قاله انا عاوز فلم او اعلان مدته 30 ثانيه لشركتى
              قليل اللى بيشتغل فى ال3D
              وانا من وجهة نظرى كعرب وفى دول عربيه ماتخره 50 سنه عن الدول الاجنبيه
              احنا ال 3D مش بنستخدمه غير فى اعمال الديكور والهندسه ودا اللى انا ققدر ان ال 3D ناجح فيه بجانب برامج تصميم تانيه كتير

يعنى اللى انا عاوز اوصلهولك
              ان مصمم ال 3d يعينى بيطلع عين اهله علشان يعمل حاجه فى الوقت اللى انا بطلع افكار جديده وعملتلى كام بروشور على كام اعلان خارجى وقبضت فلوسهم وهوا لسا بينحت فى الصخر

بكلامى دا مش معناه انى بحتقر مصممين ال 3D لا انا والله اللى شايفه لمصممين ال 3D يشوفوا شغل برا فى امريكا والاماكن دى وبالذات فى هليوود دا احسن وتشوف حاجه انت حاببها فى 3D وتشتغلها مش تنحتلى فى الصخر وتوقلى اان بعرف اعمل كله
              والله بتاع كله دا ينفع نفسه

وصيحة ققولها اللى مفكرين نفسهم مصممين جرافيك بروفيشنال اللى خربوا الذوق العربى يبطلوا احسن كفايه عليهم كداا يافرحتى لما تعملى بيفل واستروك وتحطلى كام مية لون فى تصميم وتقولى عليه تصميم وتشوفه تقول عليه مقلب زباله والله الواحد بيشوف ناس
              www.tutdesign.net

واضح أن فى ناس بدل ما ترد على سؤالك دخلت تستخف دمها وتهزر ... من الأخر أنا أعشق الثرى دى جدا وأرى أنه التطور الطبيعى للفن ...

لكن ليس معنى هذا أنقراض التو دى ولا أستطيع تخيل سلسله أفلام علاء الدين دون التو دى ورغم صعوبت تنفيذ أستعراضات الجنى الأكثر من مبهره أتمنى لو تفذ الفكره عربيا بالثرى دى ولكن على مستوى راقى ستكون جيده جدااااااااااااا وأفضل من ما صنعته ديذنى ...

المشاركة الأصلية بواسطة i_designer مشاهدة المشاركة
                  انا من خلال دراستى فى الكليه بدرس 3 حاجات
                  بدرس ال 2d و 3d و افكار اعلانيه جديده وسيبك انت من شغل الفديو علشان الفديو ليه ناسه والناس الهاويه دى ماتجيش حاجه مع الناس المحترفه
                  انا من اللى بشوفه بحس ان ال 2d احسن من ال 3d بمليون مره
                  لان ال 2d مجالاته كتير مجالاته كتير و فى المستقبل برده
                  اولاا عندك تالت حاجات فى ال 2d
                  الطباعه - النشر - تصميم المواقع
                  والمستقبل كله هايبقى على النت والصحف الالكترونيه كامان 10 سنين قدام ان شاء الله تقريباا ماعنداش هانسمع عن جرايد او مجلات اللى فى موزامبيق والحتت دى
                  يبقى كل استخدامنى الكترونى وانا عن نفسى فاتح مواقع الاخباريه على النت وماعدتش ببص فى جرايد
                  واللى يهمنى العملااء اللى هاتبقى واجهتهم فين بكراا يعنى لازم تفكر انت هتنمى نفسك الزاى

ثانياا انا حابب creative director
                  اصل ماعدش 5 سنين فى الكليه ويبقى فرحتى اطلع مصمم جرافيك اخد اوامر لازم اطلع افكار جديده مش السوق المصرى والعربى اللى اتملى بتقليد الاعلانات الاجنبيه واحنا خلاص وقفت بينا الحاله اننا ما نعرفش نطلع فكره جديده

اما بقى اجى على 3d انا عاوز واحد يقولى عميل من العملى قاله انا عاوز فلم او اعلان مدته 30 ثانيه لشركتى
                  قليل اللى بيشتغل فى ال3d
                  وانا من وجهة نظرى كعرب وفى دول عربيه ماتخره 50 سنه عن الدول الاجنبيه
                  احنا ال 3d مش بنستخدمه غير فى اعمال الديكور والهندسه ودا اللى انا ققدر ان ال 3d ناجح فيه بجانب برامج تصميم تانيه كتير

يعنى اللى انا عاوز اوصلهولك
                  ان مصمم ال 3d يعينى بيطلع عين اهله علشان يعمل حاجه فى الوقت اللى انا بطلع افكار جديده وعملتلى كام بروشور على كام اعلان خارجى وقبضت فلوسهم وهوا لسا بينحت فى الصخر

بكلامى دا مش معناه انى بحتقر مصممين ال 3d لا انا والله اللى شايفه لمصممين ال 3d يشوفوا شغل برا فى امريكا والاماكن دى وبالذات فى هليوود دا احسن وتشوف حاجه انت حاببها فى 3d وتشتغلها مش تنحتلى فى الصخر وتوقلى اان بعرف اعمل كله
                  والله بتاع كله دا ينفع نفسه

وصيحة ققولها اللى مفكرين نفسهم مصممين جرافيك بروفيشنال اللى خربوا الذوق العربى يبطلوا احسن كفايه عليهم كداا يافرحتى لما تعملى بيفل واستروك وتحطلى كام مية لون فى تصميم وتقولى عليه تصميم وتشوفه تقول عليه مقلب زباله والله الواحد بيشوف ناس
                  صديقي يعجبني حماسك ولكن .... رجاء أن تخفف لهجتك الحادة فعذرا ....العديد هنا محترفين ودارسين أكاديميين للفن وليس أنت فقط والبعض منهم يفوق عدد سنين خبرته سنين عمرك فرجاء تخفيف اللهجة التي تؤدي لمشاحنات ليس من ورائها أي طائل

نأتي لموضوعك ، بالرغم من حماسي للتو دي بل وتدريسي له كمحاضر داخل وخارج مصر الا انني ما زلت اقول انه ليس في مقارنه مع اي نوع اخر من الفن وليس تطورا مرحليا وضربت مثلا اخر يخص التحريك الثلاثي الابعاد في اكثر من مداخلة سابقة ،حيث ذكرت أنه لو كان هذا النمط من التحريك تطورا لنوع آخر من انواع التحريك فمن المنطق ان يكون تطورا لتحريك الحجوم وهذا ما لم يحدث فتحريك الحجوم ما زال ينفذ حتى الان في كافة انحاء العالم بل ان الفيلم الحائز على جائزة الاوسكار العام الماضي كأحسن فيلم تحريك قصير كان فيلما منفذا بتقنية تحريك الحجوم ( فيلم بيتر والذئب ) ، أما حكاية السوق ومتطلباته فكم يسعدني سماع رأيك بعد انخراطك في السوق وزواجك وانجابك وحينها أتمنى أن أسمع رأيك عن معايير الجودة بمقاييسك الشخصية وليس بمقاييس السوق فإذا نجحت في تحقيق تلك المعايير الذاتية في ظل تلك الظروف التي ذكرتها سلفا فهنيئا لك

برجاء مراجعة قسم عرض ونقد فسوف تجد هناك العديد من الفنانين الحقيقيين الذين لا يعملون بمية اللون ويخرجون القمامة كما ذكرت في مداخلتك سواء كانت تلك الأعمال ثنائية الأبعاد أو ثلاثية الأبعاد

تحياتي
                  فن الرسوم المتحركة
                  YouTube
                  Vimeo
                  Flickr

لو بتتفرج على الاعلانات كتير جدا منها بدأ يخش فيه الثري دي مع الواقع compsiting

وكمان عندك نظام افلام الانيميشن او حتى المسلسلات زي القبطان عزوز - كرومبو - عصام والمصباح

طبعا غير انه بيستخدم في المجال المعماري ونص اللي في كليات الهندسه لازم يكونوا شغالين على اي برنامج ثري دي وبيعملوا مشاريع التخرج ثري دي ..

غير طبعا المجال الفني اللي ممكن تكسب منه دهب والاعمال الكبيره الاحترافيه ..

هههه انت عارف فكرتنى بواحد صاحبى كان بيعد يقولى سيبك من الماكس وخليك فى الفوتوشوب والألستريتور والكورل والأن ديذاين ...

الماكس فاشل تعبان ودول ليهم مستقبل تعالا وهتاخد الف والفين جنيه ... تعرف كنت بقول عليه أيه فى نفسى ده يا اما أهبل يا أما عبيط عاوزنى اسيب الثرى دى واروح للتو دى

أعلم أن مصممى التو دى خايفين على مستقبلهم نعم رغم سيطره الثرى دى لكن عاوز أقولك حاجه غير أنهم بيكملو بعض والكلام الى بيقولوه الأخوه ....

أنا مثلا أعمل على الماكس فرضا أوقف اصدار الماكس ... أتوقف عن العمل لا ... أحول لبرنامج أخر .. الى عاوز أقوله لو أنت نجار وانقرضت مهنتك تقف مكتوف الأيدى ولا تطور من مهاراتك ؟؟

طور مهاراتك وبالنسبه للغتك الحاده أنا مسامحك فيها لان الشباب أستفذوك .

بإتقادي الأثنين مكملين لبعض والذي يملك الأثنين هو الرابح
                        www.ahmedzeeny.com
                        موقعي الشخصي

على فكره انا كنت عامل كداا كنت عاوز اعرف ايه ارائكم
                          وبعدين الاخ اللى بيقول ان مستقبل التو دى فى الضياع بيحسسنى ان احنا فى ضياع يا سيدى الفاضل يكفى اللى انت بتشوفه معظمه على الطرق والكبارى والتليفزيون والجرايد والمواقع و حاجات كتير لاتعد ولا تحصى كله شغل تو دى اما ايه انت اختصاصكم ياباشا انا قولت انا عاوز ابقى ايه Creative Director ومصمم 2D
                          يعنى فى فرق شااااااااااااااااااااااااااسع انك تبقى Creative Director او مصمم 2D بس او 3D بس

اضربلك مثل انا شغال فى شركه مش بعرف اشتغل على البرامج لا ال 2D حلو او 3D حلو او بعرف بس مش بعرف اطلع فكرتى على الجهاز
                          طيب ايه الحل الحل ان فى مصممين عباره عن أله فقط ايوه واعدها تانى عباره عن أله بتاخد الاوامر منى والاسكتشات تنفذها هل انا اقل عنهم حاجه لا دا بالعكس انا احسن منهم ومن 100 واحد زييهم يعنى انا طلعت ايه فى الاخر انا رأس الشركه او العقل المفكر للشركه وانت أله فهمتنى
                          يعنى العقل وانت العضالات
                          وكلامى دا للاتنين ال 2D و ال 3D
                          يااااااااااااااااااااااااااااريت ماتخدوش الموضوع كأنه حرب انا كنت عاوز اعرف ايه اراكم انت بتحب المجال دا ليه وبتفضله عن التانى ليه
                          انا لاقيت حرب هنا والكل يستفزنى
                          معلومه ليكم انا من النوع اللى مش بستفز بسرعه ليه الديزان والفيكتور بالذاااااااااااااااااااات علمنى الصبر
                          والمخمخه فى المشروع علمنى حاجات كتير الصبر والالتزام مش اننا نعد نحارب فى بعض
                          وياريت تخفوا المعامله دى شوية دا انا لسه جديد فى المنتدى مش فترة الاجازة اللى انا بقضيها دى مش عاوزيينها دى مشاكل وكلها كام يوم هانرجع للشغل والكليه تانى
                          وكل سنة وانتم طيبين ورمضان كريم
                          www.tutdesign.net

رمضان كريم

أنا برأيي الشخصي :

ال 3 دي لا ينفصل عن ال 2دي
                            لماذا؟
                            لأنه مصمم الثري دي سيحتاج إلى خامات . لمسات بعد الرندر . وغيره
                            والثري دي أوسع من التو دي
                            ولكن هناك أمور يجب أن تستخدم بها ال 2 دي ولا تحتاج الثري دي
                            ((اللهم صلي على محمد وآل محمد))

الحمد لله رب العالمين

المشاركة الأصلية بواسطة i_designer مشاهدة المشاركة
                              يافرحتى لما تعملى بيفل واستروك وتحطلى كام مية لون فى تصميم وتقولى عليه تصميم وتشوفه تقول عليه مقلب زباله والله الواحد بيشوف ناس
                              المعذرة لشدة كلامي
                              لكن أسلوبك هزلي أكثر من هو فني ولا يؤدي إلا للمشاحنات
                              على كل الأخ Tom Art أجابك جواب شافي

...

قال الرسول صلى الله عليه وسلم

أفضل الصدقة أن يتعلم المرء المسلم علماً, ثم يعلمه أخاه المسلم

أللهم لك الحمد والشكر

يعمل...
                              X