موضوع: ضروووووووووورى

ردود: 15 | زيارات: 797
  1. #1

    ضروووووووووورى

    انا عندى مشكلة لما اكون عايزة اعمل موديل لاى حاجة لما باجى احط ال blueprints على ال planes مش بتبان خالص الا فى الrender مش عارفة اعمل ايه بلييييييييييييييييييييز حد يساعدنى









  2. #2
    تأكد/ي من تفعي زر show map in view port من ال material editor كما في الصورة:

  3. #3
    شكرا لمساعدتك بس هو بيبقى معمول زى مابتقول بس مافيش حاجة بتظهر غير فى الrender كل اللى بيحصل ان لون ال object بيتحول لونه لرمادى بلييييييييييييييييز عايزة مساعدة

  4. #4
    عند تفعيل show map in view port تأكدي من اختيار ال material بالاول
    حاولي ارفعي قيمة ال Self Illumination الى 100 ، دون تفعيل color

  5. #5
    بردو مفيش فايدة مش بتبان غير فى ال render

  6. #6
    عضو قدير
    تاريخ التسجيل
    Feb 2001
    المنطقة
    فلسطين - غزه
    العمر
    38
    ردود
    3,873
    هل متأكده ان خامة الصورة تم تطبيقهاعلى السطح؟
    ومتأكده من تفعيل show map in view port
    بقي تطبيق UVW maping على السطح واختيار plan ربما هذا يحل المشكله

  7. #7
    اه متأكدة بس هو ايه ده و هايفدنى ازاى ممكن توضحلى

  8. #8
    عضو متميز
    صور رمزية obesh
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    المنطقة
    المنصوره _ مصر
    ردود
    1,011

    Lightbulb

    ضوفتي امتداد الصوره jpg

    لآزم وشوفي حجمها

    طيب طبقي uvw map واختارتي plane منها

    طيب جربي تحطي اي صوره تانيه وشوفي النتيجه ايه ها يحصل

    خا تكون زي اللي قبلها

    بالتوفيق

  9. #9
    عضو جديد
    تاريخ التسجيل
    Jun 2008
    المنطقة
    الأردن
    العمر
    31
    ردود
    38
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة حسام الدين معاينة الرد
    هل متأكده ان خامة الصورة تم تطبيقهاعلى السطح؟
    ومتأكده من تفعيل show map in view port
    بقي تطبيق UVW maping على السطح واختيار plan ربما هذا يحل المشكله
    انا مع الأخوه بالحل جربي UVW maping ورح تنحل المشكله وبالتوفيق

  10. #10
    عضو قدير
    تاريخ التسجيل
    Feb 2001
    المنطقة
    فلسطين - غزه
    العمر
    38
    ردود
    3,873
    المفروض لو كان plan من الماكس مباشرة ألا يحتاج تطبيق UVW maping
    لكن ربما أنك لم ترسميه من الماكس أو استوردتيه من برنامج آخر
    لذلك فإن الأمر UVW maping يقوم بتحديد نوع التغليف الذي ستتبعه الصوره عند تطبيقها على المجسم
    يعني فرد صوره على كره بيختلف عن فرده على سطح أو مكعب، لكل واحد خصائصه التي يمكن تحديدها من خلال uvw maping

    للحصول على الامر
    اختاري السطح ثم من القائمة المنسدله في modify ستجدي الأمر UVW MAP

  11. #11
    + اللي قاله الإخوة الأفاضل ممكن تجربة اختيار Display ـــــ > Material Color للـ Wireframe و Material Color للـ Shaded

    والله الموفق

    أصغ لي فليس العلم الا بستة ........... سأنبيك عن تفصيلها ببيان

    ذكاءُ وحرص وأجتهادُ وبلغة ........... وإرشادُ أستاذٍ وطولُ زمان (الامام الشافعي- رحمة الله)

  12. #12
    يا جماعة مفيش فايدة انا محبطةةةةةةةةةةةةةةة
    انا حتى غيرت النسخة كلها بردو مفيش فايدة
    طب لو الرامات قليلة ده ممكن يأثر

  13. #13
    اختى المشكلة فى هذا الموضوع أما فى محرر الخامات وكيفية الوصول اليه عن طريق الضغط على حرف m تضغطى على المربع الأزرق فى ابيض المسمى(show map in viewport) لو لم تحل المشكلة تأكدى من أنك لا تستخدى wireframe وذلك بالضغط على f3 والحل الأخير هو إضافة uvw map للمجسم وذلك عن طريق فتح قائمة modifiers ومن ثم uv coordinates ثم uvw map وتختارى الاختيار المناسب للمجسم للإكساء
    وإذا لم تحل المشكلة
    ارجو رفع صورة للبرنامج وانتى محددة المجسم وفاتحة لقائمة Modify وصورة اخرى لمحرر الخامات

  14. #14
    عضو متميز
    صور رمزية omarzonex
    تاريخ التسجيل
    Jan 2009
    المنطقة
    نبض قلبي- فلسطين
    ردود
    6,684
    اختى العزيزة :
    ارجو ان تتبعي التعليمات ومفيدة جداً عند عمل blueprint

    http://www.the-blueprints.com/tutorials/3dmax/

  15. #15
    عضو متميز
    صور رمزية محترف ماكس
    تاريخ التسجيل
    Oct 2008
    المنطقة
    فلسطين - غزة
    العمر
    27
    ردود
    1,085
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة omarzonex معاينة الرد
    اختى العزيزة :
    ارجو ان تتبعي التعليمات ومفيدة جداً عند عمل blueprint

    http://www.the-blueprints.com/tutorials/3dmax/
    ليش كثرة الحكي

    وبنقدر نلخص ما نريد بجودة عن طريق درس فيه صور او حتى درس فيديو وبذلك يفهم المتلقي ما يريد

    ويوجد درس فيديو للأستاذ مصطفى عزازي

    فيه يشرح البلوبرنت

    الرابط
    درس شرح عمل وتركيب البلو برنت Blueprint
    http://www.maxforums.net/showthread.php?t=118920
    نجار جيد بيده مطرقة سيئة أفضل بكثير من نجار سيء معه أفضل مطرقة في العالم
    [-(جميع الحقوق ملطوشة)-]

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل