Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

سؤال جديد في النورمال ماب ( تغيير خامة النورمال ماب )

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• سؤال جديد في النورمال ماب ( تغيير خامة النورمال ماب )

السلام عليكم يا شباب الزي بروش

بالنسبة لسؤالي ازاي اقدر اخالي النورمال ماب يكون لونها ازرق كما في الصورة القادمة

لانها عندي بتطلع لونها بهذا الشكل وطبعا دة بيسبب مشاكل كتيرة جدا في المايا لما باجي احط النورمال ماب ودة الشكل اللي بيظهر عندي

على فكرة انا باحط الشملكة دي في موضوع جديد علشان اللي بيبحش يقدر يلاقي الواضيع اللي هو عاوزها من غير تعب

وربنا يوفقكم وايوفقنا جميعا منتظركم
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
    وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

والله الواحد احتار في المواضيع ديه
    صعبة جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااااااااااااا

انا مليت

فيه فلتر علي ما اتذكر

كان مخصوص للتعديل علي ال normals

كان للفوتوشوب

مش فاكر اسمه

بس ابحث عنه
      Studying modeling

modeling is a life

(Y) away
      شعارنا

ابعد عن التعقيد

وخليك مع ال 4d

اقصد

ال

Cinema 4d

المشاركة الأصلية بواسطة shady sobhy مشاهدة المشاركة
        والله الواحد احتار في المواضيع ديه
        صعبة جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااااااااااااا

انا مليت
        مشكور عزيزي شادي على مرورك الطيب بس بصراحة اي حجاة بتكون صعبة في الاول ولكن بعد التعلم بتلاقي الموضوع سهل جدا

وربنا يوفقنا ونقدر نتعلم الزي بروش في اسرع وقت

المشاركة الأصلية بواسطة omareloo مشاهدة المشاركة
        فيه فلتر علي ما اتذكر

كان مخصوص للتعديل علي ال normals

كان للفوتوشوب

مش فاكر اسمه

بس ابحث عنه
        مشكور اخي omareloo على مرورك فعلا انا كنت سمعت عن فلتر في الفوتوشوب بيتكم في النورمال ماب ولكن اعتقد لو النورمال ماب خارج من الزي بروش بنفس اللون الازرق اللي فوق هيككون افضل والله اعلى واعلم

منتظرين محترفين الزي بروش

وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

اية يا شباب مفيش حد عارف ازاي اغير النورمال ماب

طيب لو في اي مقبس خارجي يا ريت حد يدلنا عليه سواء للفوتوشوب او الزي بروش بس يا ريت ضروري لان الواحد ما بيصدق يطلع خطوة لقدام

وإن كانت مثل زبد البحر

مدونتي

اختار ال preset للمايا اولا من load config
            وبعدها اتاكد انك مختار tangent space
            و هاتخرج معاك باللون الذى تبحث عنه .
            لكن بالمناسبة اللون ليس له معنى
            http://heilschwingung.at/188e0

مشكور جدا اخي العزيز سايفر لقد تم حل المشكلة

مشكور جدا على المساعدة

وإن كانت مثل زبد البحر

مدونتي

يعمل...
              X