موضوع: سؤال

ردود: 8 | زيارات: 443

سؤال

بسم الله الرحمن الرحيم
    دلوقتى أنا إللى مهتم به هو المودلنج والحمد لله عندى قدرة على عمل مودلنج كثير ولكن انا لا أهتم بالحركة ولا بالخامات فهل من الضرورى تعلم كل هذه الأشياء ولاأتعلم فى قسم معين مثل المودلنج وده الشئ اللى مهتم به ، أرجو أن تفيدونى ورمضان كريم لأن هذه أول مشاركة لى من أول ما بدء شهر رمضان الكريم

مشرف منبر Softimage|XSI
    صور رمزية donjwan88
    المنطقة
    مصر
    ردود
    5,723
    يا خطوةإحتراف بالنسبة لاتقانك المودلنج فمعتقدش ذلك لان المودلنج مش اني اقدر اعمل غرفة او سيارة فقط لا المودلنج هو اني اعرف التشريح الصحيح لاي تصميم مهما كانت صعوبتة واني اعرف اصمم اي شئ من شخصيات الى حيوانات الى سيارات الى منازل وغيرها وبعد لما يتم تعلم هذا كلة يتم تعلم النحت لانه يعتبر قسم مهم جدا في المودلنج وميستغناش عنة وبعد تعلم النحت هتيجي بقى تتعلم بعض الخدع البسيطة في الخامات مثل النورمال ماب والبامب وغيرها من الامور التي لا اعلم شئ عنها حتى الان وذلك لان هذذة الخهدع هتساعدك كتير جدا في المودلنج وتظهر تصميمك بشكل افضل وباقل الامكانيات

فهل قمت بهذا كلة هههههههههه

صعبت عليكي الامر صح ولكن بالعكس انت لو مشيت بالترتيب هتلاقي الموضوع سهل جدا هيقبلك صعوبات ولكن ان شاء الله هتتحل

وربنا يوفقك وايوفقنا جميعا

وارجو ان ميكنش كلامي محبط
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
    وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة donjwan88 معاينة الرد
    يا خطوةإحتراف بالنسبة لاتقانك المودلنج فمعتقدش ذلك لان المودلنج مش اني اقدر اعمل غرفة او سيارة فقط لا المودلنج هو اني اعرف التشريح الصحيح لاي تصميم مهما كانت صعوبتة واني اعرف اصمم اي شئ من شخصيات الى حيوانات الى سيارات الى منازل وغيرها وبعد لما يتم تعلم هذا كلة يتم تعلم النحت لانه يعتبر قسم مهم جدا في المودلنج وميستغناش عنة وبعد تعلم النحت هتيجي بقى تتعلم بعض الخدع البسيطة في الخامات مثل النورمال ماب والبامب وغيرها من الامور التي لا اعلم شئ عنها حتى الان وذلك لان هذذة الخهدع هتساعدك كتير جدا في المودلنج وتظهر تصميمك بشكل افضل وباقل الامكانيات

فهل قمت بهذا كلة هههههههههه

صعبت عليكي الامر صح ولكن بالعكس انت لو مشيت بالترتيب هتلاقي الموضوع سهل جدا هيقبلك صعوبات ولكن ان شاء الله هتتحل

وربنا يوفقك وايوفقنا جميعا

وارجو ان ميكنش كلامي محبط

أولاً أشكرك على ردك وثانياً إيه صعبت عليكى ديه أنا راجل ، وطبعا إن الواحد يقدر على عمل مودلنج كثير فهذا لم يأتى من فراغ وهو المودلنج معظمه نحت فأريد أن أقول أن المودلنج شئ والخامات شئ أخر

مشرف منبر Softimage|XSI
    صور رمزية donjwan88
    المنطقة
    مصر
    ردود
    5,723
    اسف اخي العزيز على الخطأ اللغوى

اخي العزيز النحت مش خامات

وبالنسبة للخامات اللي انا اتكلمت فدي انا مبعتبرهاش اصلا خامات لانها بتعمل نفس عملية النحت ولكن بتقلل من عدد البولي غينات في التصميم علشان تقدر تعمل رندر حقيقي لانك لو مستخدمتش النورمال ماب مثلا وجيت تعمل رندر حقيقي يبقى جهازك اصلا مات مش هيقدر يعمل الرندر لانه عاوز جهاز جبار

وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

خلاص ماحصلش حاجة ولكن إحنا كنا بنتكلم فى نقطة تانية ، هو موضوعنا أصلاً هل يصح أن أتعلم فقط المودلنج ولا لازم كل حاجة

خلاص ماحصلش حاجة ولكن إحنا كنا بنتكلم فى نقطة تانية ، هو موضوعنا أصلاً هل يصح أن أتعلم فقط المودلنج ولا لازم كل حاجة

مشرف منبر Softimage|XSI
    صور رمزية donjwan88
    المنطقة
    مصر
    ردود
    5,723
    بالنسبة انك ممكن تتعلم مودلنج بس فدة طبعا ممكن وايكون تخصصك كمان ولكن المشكلة احنا عندنا في الوطن العربي بش كل عام وبشكل خاص في مصر الموضوع دة ميفرقش قوي يعني الافضل انك تحاول تخش على الرندر والخامات والاضائت يعني حاول بس تقدر تخرج بعمل واقعي علشان تبقى فاهم البرنامج بشكل عام

على فكرة انا كمان مودلنج فقط وعارف الكلام اللي انا قلتهولك دة كويس جدا ومع ذلك ما زال تخصصي مودلنج فقط لاني بحب المودلنح وبامل اني اشتغل بارضو في مكان بنفس التخصص

واللي فية الخير يقدمة ربنا

وربنا يوفقك واويفقنا جميعا

وإن كانت مثل زبد البحر

مدونتي

عضو نشيط
    صور رمزية Mr.jokeR
    المنطقة
    المغرب => الدار البيضاء
    ردود
    847
    الدول العربية لا تامن بالتخصص الشركات تريد واحد يعمل كل حاجة ليوفر عليها
    توكل على الله وتعلم اضاءة وخامات ورندر ولما يصبح مستواك جيد فيهم ركز على الي تحبه
    الله يوفقنا وياك
    سبحان الله وبحمده .. سبحان الله العظيم
    Alias Wavefront MAYA

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل