Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

طيب نقول يا هادي :) مشكلة في النورمال ماب

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• طيب نقول يا هادي :) مشكلة في النورمال ماب

بدات الموضوع بزي سفير من على الزيبرش

وبعدين زي اي حد اخدت الموديل على الليفل الاول وعملت يو في على برنامج Un fold

وفتحته على الماكس وظبط فيه شوية وعملت سيف على كده
    ( )

فتحت المجسم اللي انا عامل فيه التفاصيل ( اللي المفروض اليو في بتاعه مش مظبوط ) وبعدين عملت امبورت للمجسم اللي ظبط فيه اليو في الزيبرش وخرجت النورمال ماب

المشكلة بقى ان لما برجع المجسم تاني اللو بولي للماكس وبعمل النورمال ماب كتير من التفاصيل مش بتيجي ده غير الseams اللي شكلها غبي

what can i do ??

طيب

اولا .. ال seams انت المسئول عنها .. انت اللى بتقطع فى الموديل .. لذلك المفروض ان تقطع بعيدا عن الزوايا المكشوفة جدا من الموديل

الموضوع ده على وجه التحديد .. ليس له علاقة بالزى برش ... بلاش نورمال ماب .. و اعمل خريطة Diffuse .. هاتلاقى ال seams واضحة ... لذلك .. بلاش نرمى بلانا على الزى برش !

ثانيا ... النورمال ماب عشان تظهر بشكل سليم .. لابد تعمل match لاعلى مستوى و لأقل مستوى فى ال silouhette
    ما عدا ذلك ... مش هاتظهر كويسة ابدا .. لان النورمال ماب لا تغير فى المجسم .. لكن تغير فى الضوء الساقط على المجسم

اعمل الاتى .. افتح الزى برش .. و اذهب الى اعلى مستوى ... غير الماتيريال و خليها flat shaded و ابدأ انزل مستوى و انظر هل ال silouhette تغير كثيرا ؟ ... اذا كانت الاجابة نعم ... اذن اكيد هاتطلع نورمال ماب سيئة و رندر سىء .

اللعبة هنا .. انك تحاول تجعل اقل مستوى يشبه جدا اعلى مستوى فى ال silouhette ... وقتها هاتطلع نورمال ماب جيدة

- طيب .. انت كمان خرجت النورمال ماب ازاى ؟ .. كل ال presets الموجودة مع الزى برش نتائجها سيئة فى الماكس .. هذا اذا كنت عملت لود لواحدة فيهم من الاساس ... اذا انت دخلت الزى مابر و ضغطت Normal map و خلاص .. يبقى انت عايش فى الفضاء الخارجى اصلا !
    هادور لك على ال preset التى تعطى نتائج مقبولة و هارفعهالك

-الرندر ... انت وضعت النورمال ماب فى اى سلوت للماتيريال ؟ المفروض تحطها فى النورمال بمب سلوت ... و تعلى قيمة ال بمب و تقلل ال Blur ... و الا انت يا معلم شغال حلوانى .. و قاعد بتشوط فى اى حتة ... اهه يمكن ييجى جون ؟
    http://heilschwingung.at/188e0

امسك يا معلم
      http://www.maxforums.net/uploaded/26001/1252590711.rar
      تفك الضغط .. و تحط الفايل فى

C:\Program Files\Pixologic\ZBrush3\ZData\ZPlugs\ZMapperData\ZMapperCustomConfigurations

بعد كده لما تيجى تعمل النورمال ماب ,,, تختار الفايل ده من open configuration ...
      هاتلاقى الموضوع بقى احسن شوية

اخي cyfer انت بتبحث عن الفايل دة ازاي اقصد الطريقة

وهل يوجد فايلاك للسوفت اميج
        سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
        وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

انت لا تبحث فى الحقيقة
          المشكلة ان النورمال ماب لا توجد طريقة موحدة لقرائتها فى كل البرامج
          و لذلك للاسف .. الموضوع يعتمد على معلوماتك عن كيف يقرأ برنامجك النورمال ماب .
          الفايل من هذا النوع ليس به اى شىء صعب مثلا او معقد ... هذا مجرد preset ليس الا .. لكن هذه الاعدادات ,,, تناسب الماكس اكثر .. و لذلك .. تخرج بنتائج جيدة الى حد ما .

لكى تحصل على فايل من هذا النوع ل XSI فاما ان تقوم انت بعمله و نشره على الانترنت .. او يقع فى يدك بالصدفة .... انا مع الزى برش من ايام النسخة 2 ... لذلك اتذكر هذا الفايل جيدا .

اوك ومشكور جدا على الرد وانا بحاول ادور على اي اسطوانات تدمج ما بين السوفت اميج ةالزر بروش وحتى الان لم اجد للاسف بس ان شاء الله الاقي والاقي الاعدادات المناسبة وابقى اخزنها عندي

وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

اه للاسف انا فعلا عملت اي حاجة فكرت نفسي في الماكس
              الملف اللي معاك ظبط الموضوع كتييير جداا فيه تفاصيل برضه مش ظاهر بس افضل من الاول بكتير

عملت قيمة النورمال بامب 2 وعملت البلور بتاع الصورة نفسه برضه 2 لان اكتر من كده بقت مهلبية على الاخر

بس انا عندي سؤال تاني هو انا ليه اصلا عملت نورمال ماب ليه معملتش ديس بلاس مينت
              ؟؟

*___*

وال seams تقريبا مش ملحوظة

حاسس ان فيه نتيجة افضل من كده
                  على فكرة اصلا التفاصيل لسه لم تنتهي بس المشكلة كلها اني كنت عايز اتأكد بدل ما تعبي يروح بهاء

نورمال بمب 2 ؟؟؟
                    انا مش فاهم دى بامانة ... اخبطنى صورة على الماشى

ال Blur عملته 2 برضه ؟ ... انا باعمله 0.1 ... اخبطنى كمان صورة

انت ليه عملت نورمال مش ديسبليسمنت ...! تمام جدا جدا ... معلم انك تسأل السؤال ده

اولا .. انت سألت عن النورمال ماب .. ز مش طبيعى اجاوبك على الديسبليسمنت

-الموضوع يا فندم ان النورمال ماب اسرع فى الرندر .. الديسبليسمنت ... هاتموت جنبها
                    لكن طبعا مافيش حاجة ببلاش !
                    النورمال ماب من مشاكلها .. الشادوز ... دايما بتطلع مش مظبوطة و بتحتاج حبشتكانات عشان تتظبط ... عشان تتلفق اقصد !

النورمال ماب ضرورية اذا كنت بتكلم عن جيمز ... او حتى مشهد فيه راجل بعيـــــــــــــــــــــــــــــــد عن الكاميرا ... وقتها احسن انك تعمل نورمال ماب طبعا

الديسبليسمنت ... تمام التمام ! .. الشادوز بتطلع مظبوطة تماما ... لان الديسبليسمنت بتغير اساسا فى الموديل و لذلك الظل يخرج سليم تماما
                    لكن الوقت فظيع جدا ...
                    انت ممكن تجرب تعمل ديسبليسمنت و تطلع نتايج جميلة جدا و ف وقت قليل .. تمام ؟
                    لاع .. المشكلة انك فى الغالب هاتعمل الديسبليسمنت لموديل اورجانيك ... يعنى ايه ؟
                    يعنى تكستشر 2 K .. يعنى يعنى اضواء كثيرة يعنى subSurfaceScattering
                    يعنى Background و كل اللذى منه و شوية Dof على الماشى و هاتعيش و انت مستنى الرندر يخلص

طلع الرندر سىء ... تانى و تالت و رابع ... الخ !
                    عشان كده انت عملت النورمال ماب !

بالنسبة لنتايج احسن ... الفايل اللى وضعته .. فكر فيه كأنه Starting Point مش اكتر .. انما الباقى عليك يا فندم .... اصلا .. انت لازم لما تخش الزى مابر ماتطلعش منه الا بعد ما تفضل تظبط فى الخريطة مرة و اتنين و تلاتة .... مافيش حاجة هاتخلص بكبسة زر .... مش هايحصل .
                    لو عايز تضغط زر بس ... هاتلاقى بهاء اللى انت يتقول عليه ده :P

اخي cyfer مشكور جدا على المعولمة دي انا كنت هاحط موضوع علشان اعرف الفرق بين النورمال ماب و الديسبليسمنت

بجد مشكور جدا

وإن كانت مثل زبد البحر

مدونتي

يعمل...
                      X