Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

تحويل كنيسة بالسويد إلى مسجد .. بالصور .. ماشعورك اتجاه الصور

تقليص
هذا الموضوع مغلق.
X
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

اعجبني الرد الأخير
    اشكرك اخي على الإيضاح : )

اللهم لك الحمد على هذه النعمه وعلى نعمة الاسلام والحمدلله انها صارت منتشره في الدول اوربا مثل المانيا ايطاليا وفرنسا وغيرها ...
      مادعوة أنفع ياصـحـبي : من دعوة الغائب للغائب
      ناشدتك الرحمن ياقارئا : ان تسأل الغفران للكاتب

المشاركة الأصلية بواسطة عامر مشاهدة المشاركة
        اهم شئ السبايا

ياللشهوة الجامحة التي تعتريهم!!!!!!

كثير من المساجد في امريكا كانت كنائس بالأصل وتم شرائها !
        اي والله شهوة جامحة ياعزيزي ان كانك بتزوجني تسوي خير
        تبكي الحنيفيةَ البيضاءُ من أسفٍ = = = كما بكى لفـراق الإلـفِ هيمـانُ
        على ديار مـن الإسـلام خاليـة = = = قد أقفرت ولهـا بالكفـر عُمـرانُ

الحمد لله و الله اكبر

بارك الله فيك اخي ستيل على الموضوع الاكثر من رااائع

المشاركة الأصلية بواسطة 3d_player مشاهدة المشاركة
            مش فاهم يا ستيل انت مكبر الموضوع ان كنيسه تتحول لمسجد ايه يعنى الموضوع لا يفرح و لا يحزن مش جبنها بعد حروب مرريره و لا بعد انتشار بعثتنا التنوريه يعنى
            طب ليه مصدر الخبر لم يقل الذى اشتراى الكنيسه اشتراها بكام اكيد يعنى مش تبرع من حكومه البلده
            عادى يعنى الموضوع عادى لم يمثل شئ واحد اشترى مبنى مهجور لكنيسه قديمه و فعل بها ما يشاء انا شفت كنائس بتشترى و تحول لملاجئ و دور ايتام او مدارس او تهدم و تبنى من جديد اى شئ اخر او او او عادى فى لاعب سله امريكى مسلم مش فاكر اسمه ايه الان بس المهم ان الراجل ده اشترى مبنى كان المفروض انه هيكون بنك و حوله لمسجد عادى يعنى بفلوسك اعمل ما بدك
            ليش مش فاهم ياحبيبي الموضوع 1+1=2

واحد فرحان لان المسجد تعمر في بلاد الكفر اي ان الاسلام انتشر ولله الحمد
            ولم يتطرق احد للبيع او شراء او تحويل
            ولاادري ماعلاقة الايميلات التي اضفتها

وددت لو اذكر كلا باسمه لكن الشكوى لله
              شكرا لجميع حبايبي الذين نورو الموضوع بكتابتهم

المشاركة الأصلية بواسطة steel مشاهدة المشاركة
                ليش مش فاهم ياحبيبي الموضوع 1+1=2

واحد فرحان لان المسجد تعمر في بلاد الكفر اي ان الاسلام انتشر ولله الحمد
                ولم يتطرق احد للبيع او شراء او تحويل
                ولاادري ماعلاقة الايميلات التي اضفتها
                يا اخى الموضوع مش نصر و لا فيه فرحه ولا حاجه يمكن عشان انا شفته كتير بره و بعدين انت حد قالك ان الاسلام فى السويد مش منتشر مثلا الديانه التانيه فى السويد و ايطاليا و كثير من دول اوربا هى الاسلام و قاربت على ان تكون الديانه الاولى عادى و على فكره الكنيسه السويديه اعلنت من من قبل ان اسلم من السويدين 250 الف نسمه تقريبا او 300 الف فى نفس الوقت اللى اعلنت فيه تحول 250 شخص مسلم كل عام الى المسحيه فى السويد عادى يعنى الموضوع مش نصر زى ما انت متخيل
                لو الموضوع نصر على كده انا المفروض اضرب طلقتين فى الهواء ان عندى الان فى بيت 5 اصدقاء لى من بريطانيا اسلموا منهم واحد مسلم من 6 شهور و كام يوم و الباقين اسلموا قبل رمضان بكام اسبوع
                هقول لابويا يجب لى مسدس و اعمل حفله عسكريه على رائ ابويا بيقولى فرحك هتحيه هيئه علماء المسلمين و الامم المتحده

موضوع الايميلات هو ايميل واحد على فكره و التانى مقال المهم ان باقى الايميل بتاعك بيقولك تبرع لحساب مش عارف كام كده انا ايه اللى ضمنى ان هذا الحساب هو حساب جمعيه الدعوه مش نصب و لو هو لهيئه الدعوه اظن ان الهيئه لها طرقها للاعلان و ليس عن طريق ايميلات
                و المقال ده كان اخر بيان صدر عن الكنيسه السويديه فيه كنائس معروضه لبييع و الكنيسه السويديه هى اللى اصدرت فى اعلان البيع ان مسموح فقط للجاليات الاسلاميه و الجمعيات الخيريه شراء الكنائس يعنى الناس هما اللى سمحوا لك
                +
                الجمعيه الاسلاميه السويديه تابعه لوزاره الثقافه السويديه و لها ميزانيه من 30 % الى 60 % من ميزانيه الوزاره بعد استقلال الكنيسه عن الدوله يعنى اذا تم شراء فالسويد هى من اشترت

و للعلم بعض من مساجد اوربا كانت كنائس و البعض الاخر تم بناءه اكبر مسجد فى السويد على سبيل المثال بما انها هى موطن الموضوع اكبر مسجد هو جامع زايد بن سلطان آل نهيان‎ حاكم الامارات رحمه الله سمى بذلك لانه هو من بناه اظن ان فرحه بناء مسجد من الالف للياء من حاكم عربى مسلم اكبر و للعلم ان هذا المسجد تم بناءه فى 2000 و اقبلها عرضت الحكومه السويديه على الجمعيه الاسلاميه من قبل اكثر من مكان اهمهم كان مبنى توليد الطاقه الكهربيه القديم و من قبله كانت احدى اكبر الكنائس لانها كانت افلست لكن المسلمين هناك رفضوا
                دا غير ان جامع Fittja دا من جمعيه تركيه اسلاميه و جامع الامام على من جمعيه اهل البيت ايرانيه و اقدم جامع فى السويد من عام 84 و دا فى Malmo و دا مش مسجد بس دا مسجد ملحق به مدرسه و مكتبه و المسجد هذا بيستوعب 55 الف مصلى و دا فى جنوب السويد فى اكبر مدينه اسلاميه هناك
                بسم الله الرحمن الرحيم
                (( يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي ))
                صدق الله العظيم
                اللهم ارحم امى و عافها و اعف عنها و اكرم نزلها و وسع مدخلها

و على فكره فى معلومه اظن انك لا تعرفها ان السويد كانت تحت حمايه الامبراطوريه العثمانية و فى مخطوطات اسلاميه مكتوبه فى السويد و تدرس فى جامعاتهم عن تاريخ الاسلام فى السويد و حمايه الامبراطوريه العثمانيه لهم
                  دا احد الاسباب اللى جعل الامر عادى و معقول و ليس نصر فى وجه نظرى
                  لكن فى النهايه انت لك وجه نظرك و لك الحق فى الفرح لانك لم ترى مثل هذا من قبل امام عينك
                  بسم الله الرحمن الرحيم
                  (( يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي ))
                  صدق الله العظيم

والله شي يفرح القلب
                    CINEMA 4D
                    FOR THE REAL 3D WORLD
                    Arab4d Page on Facebook

وكانى شايف ناس حزينة لتحول الكنيسة الى مسجد !!!!!

يا جماعة لا نصر ولا يحزنون لكن الانسان المسلم يفرح عندما يعمر فى الارض ويذكر اسم الله , بالامس هذا المكان مكان للشرك بالله , واليوم اصبح مكان لتوحيد الله لهذا نحن نفرح .. ونحن نفرح لو بنية مسجد فى الصحراء وذكر اسم الله فيه , نحن نفرح اينما ذكر اسم الله .
                      صبرا جميل والله المستعان

بالتأكيد شئ يفرح القلب

المشاركة الأصلية بواسطة 3d_player مشاهدة المشاركة
                          يا اخى الموضوع مش نصر و لا فيه فرحه ولا حاجه يمكن عشان انا شفته كتير بره و بعدين انت حد قالك ان الاسلام فى السويد مش منتشر مثلا الديانه التانيه فى السويد و ايطاليا و كثير من دول اوربا هى الاسلام و قاربت على ان تكون الديانه الاولى عادى و على فكره الكنيسه السويديه اعلنت من من قبل ان اسلم من السويدين 250 الف نسمه تقريبا او 300 الف فى نفس الوقت اللى اعلنت فيه تحول 250 شخص مسلم كل عام الى المسحيه فى السويد عادى يعنى الموضوع مش نصر زى ما انت متخيل
                          لو الموضوع نصر على كده انا المفروض اضرب طلقتين فى الهواء ان عندى الان فى بيت 5 اصدقاء لى من بريطانيا اسلموا منهم واحد مسلم من 6 شهور و كام يوم و الباقين اسلموا قبل رمضان بكام اسبوع
                          هقول لابويا يجب لى مسدس و اعمل حفله عسكريه على رائ ابويا بيقولى فرحك هتحيه هيئه علماء المسلمين و الامم المتحده

موضوع الايميلات هو ايميل واحد على فكره و التانى مقال المهم ان باقى الايميل بتاعك بيقولك تبرع لحساب مش عارف كام كده انا ايه اللى ضمنى ان هذا الحساب هو حساب جمعيه الدعوه مش نصب و لو هو لهيئه الدعوه اظن ان الهيئه لها طرقها للاعلان و ليس عن طريق ايميلات
                          و المقال ده كان اخر بيان صدر عن الكنيسه السويديه فيه كنائس معروضه لبييع و الكنيسه السويديه هى اللى اصدرت فى اعلان البيع ان مسموح فقط للجاليات الاسلاميه و الجمعيات الخيريه شراء الكنائس يعنى الناس هما اللى سمحوا لك
                          +
                          الجمعيه الاسلاميه السويديه تابعه لوزاره الثقافه السويديه و لها ميزانيه من 30 % الى 60 % من ميزانيه الوزاره بعد استقلال الكنيسه عن الدوله يعنى اذا تم شراء فالسويد هى من اشترت

و للعلم بعض من مساجد اوربا كانت كنائس و البعض الاخر تم بناءه اكبر مسجد فى السويد على سبيل المثال بما انها هى موطن الموضوع اكبر مسجد هو جامع زايد بن سلطان آل نهيان‎ حاكم الامارات رحمه الله سمى بذلك لانه هو من بناه اظن ان فرحه بناء مسجد من الالف للياء من حاكم عربى مسلم اكبر و للعلم ان هذا المسجد تم بناءه فى 2000 و اقبلها عرضت الحكومه السويديه على الجمعيه الاسلاميه من قبل اكثر من مكان اهمهم كان مبنى توليد الطاقه الكهربيه القديم و من قبله كانت احدى اكبر الكنائس لانها كانت افلست لكن المسلمين هناك رفضوا
                          دا غير ان جامع fittja دا من جمعيه تركيه اسلاميه و جامع الامام على من جمعيه اهل البيت ايرانيه و اقدم جامع فى السويد من عام 84 و دا فى malmo و دا مش مسجد بس دا مسجد ملحق به مدرسه و مكتبه و المسجد هذا بيستوعب 55 الف مصلى و دا فى جنوب السويد فى اكبر مدينه اسلاميه هناك
                          سبحان الله

هل ذكرت انا كلمة نصر

وبالنسبه للمكتب فهو مؤثوق ولايوجد بالمملكة مكاتب الا تشرف عليه الدول وتشرف على حساباتهى اللنكية

المشاركة الأصلية بواسطة steel
                            فكرة جميلة لكن اليست لبنان دولة مسلمة
                            لا

لبنان جمهورية ديمقراطية برلمانية طوائفية. تعتمد نظام توزيع السلطات على الطوائف ال 18 المؤلفة للنسيج اللبناني[53][54]. فمثلا رئاسة الجمهورية تعود للموارنة، ورئاسة الوزراء تعود للسنة أما رئاسة مجلس النواب فهي للشيعة[55][56]

الرئاسة و السلطة للمسيحيين الموارنة

أنظر لأسماء الرؤساء الأثنى عشر لهم

شارل دباس أنطوان بريفا أوبوار حبيب باشا السعد إميل أده بيار جورج أرلابوس ألفرد جورج النقاش أيوب ثابت بيترو طراد بشارة الخوري إميل أده
                            http://ar.wikipedia.org/wiki/%D9%82%...86%D8%A7%D9%86

المشاركة الأصلية بواسطة steel مشاهدة المشاركة
                              سبحان الله

هل ذكرت انا كلمة نصر

وبالنسبه للمكتب فهو مؤثوق ولايوجد بالمملكة مكاتب الا تشرف عليه الدول وتشرف على حساباتهى اللنكية
                              يا حببنا انا بقولك ان الهيئه اكيد لها طرقها للاعلان عندها التلفزيون السعودى عندها الاذاعه اكيد مش هيبقى عن طريق الايميلات انا شفت للهيئه قبل كده اشياء لكن انا مش واثق فقط فى الايميل اى ايميل ينتهى بتبرع بشك فيه

بس على فكره لى واحد صديق لى مسلم بريطانى قولت له الموضوع قالى المشكله لو اترضت فينا و لقينا فى يوم مسجد اتباع و اتحول لكنيسه كرد فعل بس انا قولت له اكيد لا لان المساجد عندنا لا تفلس مثل الكنائس يا كثره فلوس المسلمين بس اللى يعرف يخرجها من جيوبهم

المهم انا بقولك ان الموضوع بالنسبه لى عادى مش فرحه و مش حزن عادى عشان انا شفت منها كتير انا صليت فى جوامع كتير كان اصلها كنائس و قولت لك ان ليك حق الفرح لانك لم ترى مثل ذلك من قبل
                              بسم الله الرحمن الرحيم
                              صدق الله العظيم

يعمل...
                              X