Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

مشكلة في الزي مابر عند الليلف 5

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• مشكلة في الزي مابر عند الليلف 5

السلام عليكم يا شباب الزي بروش

عدت لكم من جديد ومعايا مشكلة جديدة

وهي اني لما باعمل زي مابر عند الليفل 5 بتفاجأ ان الزي بروش بيطلعلي رسالة غريبة جدا كما في الصورة القادمة فهل هذا طبيعي والا اية وازاي اقدر اتغلب على المشكةل دي مع العلم باني لازم انحت عند هذا الليفل حتى يتم اظهار التفاصيل بشكل مناسب كما اريد فيا ريت يكون في حل بدل اني انحت على ليلف 4

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
    وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

علىشان تدخل على الزى مابر لازم ترجع للمستوى الاول.

"اللهم انى اعوذ بك من الهم والحزن واعوذ بك من العجز والكسل واعوذ بك من الجبن والبخل واعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال"

--------------------------

يلا يا اخي العزيز ashmawy 3d يبقى فائدة النحت اية وازاي هطلع النورمال ماب وغير كدة انا بادخل على الزي مابر في الليفل 4 عادي جدا

بس هجرب لو دخلت على الزي مابر في الليفل 1 واعمل نورمال ماشب واشوف اية اللي هيحصل

وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

فعلا اخي العزيز انا عملت النورمال ماب على ليفل ون وبارضو عمل معايا التفاصيل عادي جدا مع ان التفاصيل اصلا على الليفل 1 مش موجودة

على العموم انا عاوز اعرف لو انا عملت النورمال ماب على الليفل ون بتفرق في التفاصيل لو انا عملتة على الليفل 4 مثلا والا مبتفرقش الا اذا انا غيرت في الاعدادات بتاعت النورمال ماب

وإن كانت مثل زبد البحر

مدونتي

donjwan88 بص انا هرد على السؤال بتاعك الاخراني وتقريبا هيكون نفس الرد على السؤال الاولاني

النورمال ماب بتكون على ليلفل اقل وبعدين هي بتاخد التفاصيل بتاعتها من المستوى اللي بعديه
          فلو انت عامل المستوى الاخير فهي هتاخد من مين ( ده كلام محمد رمضان في الدرس ) اسمعه جيدا

فعلا اخي العزيز دة اللي انا فهمتة من درس اخونا محمد رمضان بس محمد رمضان كان بيقول ان احنا ممكن نزود التفاصيل من الخصائص بتاعت النورمال ماب

وإن كانت مثل زبد البحر

مدونتي

عمل النورمال ماب يكون بعد الانتهاء تماما من النحت و ليس قبل ذلك
              لابد ايضا من وجود يوفيز مفرودة جيدا و الا الماب نفسها ستخرج مشوهة

اى ليفل تنزل اليه و تقوم ببناء النورمال ماب ؟
              حسنا .. مرة اخرى كل الفكرة ان تحاول مطابقة السيلويت بين اقل ليفل و اعلى ليفل ... هذا سبب من اسباب الريتوبولوجى بالمناسبة .. لانك اذا قمت ببناء لو بولى فوق اعلى ليفل .. فهذا ال لو بولى يأخذ السيلويت لاعلى ليفل فى ال هاى بولى

لا يمكن الاجابة على موضوع النورمال ماب بطريقة سليمة الا من خلال فيديو .. لن تنفع الكتابة مهما طالت
              لكن ما اريد ان تنتبه اليه .. هو ان النورمال ماب قد ياخذ انتاجها ساعة كاملة من ال tweaking .. الان انت تضغط زر و تخرج لك خريطة و انتهى الامر ... عظيم جدا ... هذه اولى خطوات ان تجيد هذا الورك فلو .. لكن هى ليست النهاية .

تستطيع ان تزيد من التفاصيل .. تستطيع ان تخرج ب نورمال + كافيتى ماب
              تستطيع ان تدمج بمب ماب مع نورمال ماب من خلال الزى مابر
              لكن الدخول فى هذه التفاصيل حاليا سيربك الجميع
              الان ما يجب ان تفعله هو ان تلهو بالزى مابر و ترى اى الاعدادات تخرج لك بنتيجة افضل
              http://heilschwingung.at/188e0

مشكور جداى اخي سايفر على الرد

وبالنسبة لليوفي ماب فانا عاملة سليم ومفيهوش اي اخطاء لان النظام بتاع اليوفي في السوفت اميج عامل زي برنامج انفولد بالظبط

بالنسبة للنورمال ماب انا عندي سؤال اخر

مثلا انا نحت على ليفل 5 وخلصت شغل النحتع علية ينفع انتقل الى ليفل 6 واكمل النحت والا مينفعش لان ممكن يكون هو دة اللي سبب المشاكل عندي

وممكن تقولي يعني اية كافيتى ماب واية وظيفتها بالظبط

عارف اني تقلت عليك بس اعذرني لاني بصراحة بحب لما ادرس حاجة احاول اجمع اكبر قدر من المعلومات التي تخصها

وإن كانت مثل زبد البحر

مدونتي

ينفع انتقل الى ليفل 6 واكمل النحت والا مينفعش

طبعا ينفع ... النورمال ماب ببتعمل من الليفل الذى دخلت به الزى مابر الى اخر ليفل فى الموديل
                  يعنى لو دخلت من ليفل 1 .. ستخرج لك نورمال ماب من ليفل 1 الى اخر ليفل فى المجسم
                  دخلت من ليفل 2 ... من 2 الى اخر ليفل و هكذا

مرة اخرى اللعبة هنا ان تنتقى ليفل قليل فى عدد البولى لكن فى نفس الوقت يطابق اعلى ليفل فى السيلويت .

الكافيتى ماب .. هى خريطة اضافية .. يمكن ان تعتبرها ك ماسك ماب تستطيع التلوين عليها او دمجها مع النورمال ماب لتعطى Shade مختلف فى المناطق المنخفضة من الموديل .. هذه صعبة جدا فى الكتابة .. اعذرنى ارجوك
                  يعنى باختصار .. نتائج الكافيتى مع النورمال ماب فى الغالب افضل من نورمال فقط .. على شرط ان تستخدمها بطريقة سليمة
                  لو استخدمتها خطأ .. كل ما ستحصل عليه هو خريطة نورمال اغمق فى بعض الاماكن فقط !

اوك اخي سايفر ولا يهمك كفاية المعلومات دي حاليا ومشكور جدا

ولكن عندي سؤال اخر وهو

انا قمت بتجزئة التصميم وحطيتة في ال sub tool مثل ما حضرتك قلت في الفيديو بتاعك اوك وبدأ ازود في الديفايد بتاعت الذراع وبتاعت الساق لان دول هما اللي انا عاوز اعمل فيهم عملية النحت فقط اوك بس المشككلة انا عاوز بعد لما اخلص عملية النحت على الذراع والساق اقوم بتنشيط كافة التصاميم يعني الذراع والساق والملابس والرأس واقوم باظهار اليوفي ماب ليهم كلهم مرة واحدة علشان اطلع عليهم النورمال ماب مرة واحدة فهل ينفع ذلك وكيف اقوم بتنشيطهم كلهم علشان اول لما اظهر اليوفي ماب يظهر اليوفي ماب بتعهم كلهم مرة واحدة ومن غير اي مشاكل

ودي كمان صورة للتوضيح

وزي ما حضرتك شايف انا فاتح جميع الادوات اللي في السب تول ولكن اول بما باضغط على يوفي شيك مبيظهرش اليوفي بتاع الادوات كلها بيظهر اليوفي بتاع الاداة اللي انا علمت عليها بالماوس

فكيف اظهر اليوفي بتعهم كلهم في نافذة واحدة مع العلم بان كل منطقة لها يوفي سليم وايضا اليوفي موجود في مناطق مختلف علشان لما يظهروا مع بعض ميبقائ في اي مشاكل
                    التعديل الأخير تم بواسطة donjwan88; 11 / 09 / 2009, 02:36 PM.

وإن كانت مثل زبد البحر

مدونتي

لول .. انت تقوم باستخدام طرق صعبة و معقدة !

طيب .. هناك طريقة طبعا
                      و هى ببساطة Meshinsert
                      لنفترض انك قمت بتجزئة الموديل الى 5 اجزاء ... اكبرهم منطقة الجذع مثلا
                      اختار منطقة الجزع و اذهب الى Geometry و اختار meshInsert و اختار الاجزاء الاخرى
                      و سيتم دمجهم فى اداة واحدة

لكن لكى تتمكن من فعل ذلك .. يجب ان تكون كل هذه الاجزاء لها نفس عدد التقسيم
                      اى كل جزء مثلا به 5 ليفل ... لكن انت تريد الذراع مثلا به نفاصيل اكثر .. و قمت بالنحت عليه الى 6 مستويات .. عظيم قم ب Delete لاقل ليفل ثم قم بعملية ال meshInsert

لكن لحظة .. لابد ان تضع فى حسبانك المجسم الذى سيخرج بعد عملية الدمج هذه .. و اقل ليفل به
                      الليفل الذى ستقوم بنقله ل XSI مثلا لتقوم بالرندر .

حتى لا يختلط الامر .. هناك طريقتين
                      اولا .. ان تفعل كل ما تريد ثم تقوم بريتوبولوجى بعد عملية الدمج
                      ثانيا .. ان تقوم باخراج كل جزء على حدة بخرائطه و الوانه ... الخ . و انت اردت ان تجمعهم .. تجمعهم فى XSI فى UV space واحد .

لو تريد نصيحة ... افعل الشىء السهل اولا حتى تجيده تماما و تعرف مشاكله التى يمكن ان تقابلك ... بعدها .. ابدأ فى اكتشاف اكثر من طريقة و حاول الوصول الى افضل طريقة .
                      الفكرة كلها ان الورك فلو للزى برش مع البرامج الاخرى ... معقد قليلا ... حينما تنجح فى اخراج نتائج جيدة .. هذا سيدفعك الى محاولة الوصول الى نتائج افضل ... فقط خذ الموضوع خطوة خطوة .

حاليا .. انا لا اريد ان اقوم باى شرح فيديو .. حتى وصول النسخة الجديدة .. بعدها ان شاء الله .. لنا كلام اخر .

مشكور جدا اخي cyfer فعلا انا فكرت في حكاية اني اخرج كل جزء على حدى واجمعة في السوفت اميج او داخل الفوتوشوب

وفعلا هو دة اللي انا هاعملة حاليا لحد لما حضرتك تعملنا فيديو على الطريقة التانية لما النسخة الجديدة تنزل

ومشكور جدا على المتابعة والرد

وربنا يوفقك وايوفقنا جميعا

وإن كانت مثل زبد البحر

مدونتي

يعمل...
                        X