Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

مقابلة مع استادي hmsabry

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

واو شكل الاسئلة هتسخن

الاول حبيت اقولك كل عام وانت بالف خير

نيجي بقى لسؤالي كام عدد البرامج التي جربتها في عالم الثري دي وما البرنامج الذي تراه افضل البرامج ؟

هل شغل المودلنج يتفع في مصر يعني مثلا واحد تخصصة مودلنج فقط سواء على الزي بروش والمايا او غيرة من البرامج وكمان بيقدر يعمل الخامات كويس هل هذا كافي للعمل في مصر ؟

وهل يوجد في مصر شركات لتصنيع الافلام الكارتونية او لتصنيع الالعاب ( لاني بصراحة نفسي اشتغل في مجال تصميم الالعاب او افلام الكارتون ) ؟
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
    وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

استادي الغالي عيد مبارك سعيد وكل عام وانت بالف خير كلامك يا استادي الغالي اعاد فيا الحماس كنت كلما فشلت في عمل شي بكره حياتي بقول انو دا مجال كتير صعب عليا بس كلامك اكد ليا اني ممكن اوصل لحلمي لو كن عندي اصرار مرسي كتير اخي الكريم كلمك اعاد ليا النور المفقود

تشرفت بمعرفتك معرفة مشوارك اخي حازم
        اتمني لك التوفيق
        بلاد الكوارث
        حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
        لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
        وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
        وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد

مدونتي

المشاركة الأصلية بواسطة Nobies مشاهدة المشاركة
          هوه بس حازم يا شباب مكتبش كل الميسرة بالتفاصيل
          ففى الفترة بتاعت كات مثلا كنت انا وهوه بننام على الارض فى الشركة لدرجة ان فى فترة وصلت ل 15 يوم متواصليين مبنروحش
          ولما انتقل لفينيكس كان الموضوع افضل شوية لان كان فى كنبة تسمح بالنوم
          وحازم لما كان بيروح متاخر كان فى كلاب نتعمل علية attack ويفضل يجرى منهم لحد البيت فكان سعات يضل انه يبات فى الشركة احسن ميتعض
          وفى كيوبس حازم تقريبا كان مقيم هناك لدرجة ان بيجامته وفوطته كانت فى المكتب
          وكان بيطبخ هناك
          وطبعا اروما بقى اللعب كله
          كنت بنام انا وهوه عى كرسيين جمب بعض كدة وطبعا مش عارف اقولقوا حازم وهوه نايم بيبقى فاصل قد ايه لدرجة ان جت علية فترة وهوه نايم كان بيلعب صوابعة اكنه بيدوس على الماوس
          يمكن مراجعة هذا الرابط لمذيد من التفاصيل
          http://www.facebook.com/home.php#/gr...7509441&ref=ts
          طبعل اكثر من نصف الجروب صورى انا وحازم حائز على العديد من الجوائز بردو
          ليه بس الفضايح ده ...!!
          لان موضوع النوم ده يموت من الضحك ...!!
          الاول ... كنا في كات لما بنطبق ... كان في كرسي واااااااحد بسسسسسسسس
          اللي يلحق ينام عليه ..!!
          وفي مره كنا مطبقين وكنت عاااااااوز انام بشكل هستيري ورحت جري انام علي الكرسي
          لاقيت واحد نايم عليه ...!! بدون تردد ثانيه قمت نايم علي الموكيت علي الارض ...!!

لما رحت فينيكس كان في كنبه ..!! كان انجاااااااااااااز ...!!
          فبقي النوم احسن شويه
          وفي كيوبس كان في كنبتين .. ومراتب فبقي ده قمة الراحه ..!!!
          وكان في حمامين فبقينا نجيب هدومنا واقمنا في الشركه وكان فيه بوتاجاز
          فكنا بنطبخ كل يوم وكنا بشوي اكل علي الشوايه ...!! كنا ولا كاننا في البيت

اروما ده اللي كانت (قعر الخلاط) انا اللي مسميها كده "حزوف®"
          كان في كرسيين بس ... وده اللي وجيه بعتهالككم اللينك بتاعها ...!! علي ال
          facebook

وموضوع اني وانا نايم كنت بحرك صبعي (clicking) ده بجد من كتر الشغال
          ومن كتر الكليكات والشباب في اروما لمو بعض واعدو يتفرجو عليا وماتو من الضحك
          وصحيت من كتر الضحك وناهيكم عن الكلام مع الناس وانا نايم والافش
          علي الناس وانا نايم برده.
          Hazem M. Sabry
          VFX Artist
          MBC Creative Service
          ===========
          www.hmsabryworks.com
          Voxel Works - My Tutorials Page

ليه بس الفضايح ده ...!!
            لان موضوع النوم ده يموت من الضحك ...!!
            الاول ... كنا في كات لما بنطبق ... كان في كرسي واااااااحد بسسسسسسسس
            اللي يلحق ينام عليه ..!!
            وفي مره كنا مطبقين وكنت عاااااااوز انام بشكل هستيري ورحت جري انام علي الكرسي
            لاقيت واحد نايم عليه ...!! بدون تردد ثانيه قمت نايم علي الموكيت علي الارض ...!!

لما رحت فينيكس كان في كنبه ..!! كان انجاااااااااااااز ...!!
            فبقي النوم احسن شويه
            وفي كيوبس كان في كنبتين .. ومراتب فبقي ده قمة الراحه ..!!!
            وكان في حمامين فبقينا نجيب هدومنا واقمنا في الشركه وكان فيه بوتاجاز
            فكنا بنطبخ كل يوم وكنا بشوي اكل علي الشوايه ...!! كنا ولا كاننا في البيت

اروما ده اللي كانت (قعر الخلاط) انا اللي مسميها كده "حزوف®"
            كان في كرسيين بس ... وده اللي وجيه بعتهالككم اللينك بتاعها ...!! علي ال
            facebook

وموضوع اني وانا نايم كنت بحرك صبعي (clicking) ده بجد من كتر الشغال
            ومن كتر الكليكات والشباب في اروما لمو بعض واعدو يتفرجو عليا وماتو من الضحك
            وصحيت من كتر الضحك وناهيكم عن الكلام مع الناس وانا نايم والافش
            علي الناس وانا نايم برده.
            هههههههههه
            ذكريات جميله حقيقه .. أتمنى ان امر بمثل هذه الظروف لان هذه الظروف هي التي تصنع النجاح .. ذكرتني بجون لاستر .. مؤسس بكسار .. كان ينام تحت المكتب حتى ان مره الشرطه خالفته لانه صافف السياره تحت الشركه لمده طويله من غير ما تتحرك

بالتوفيق اخي حازم وربنا يكتب لنا اننا نتقابل في مكان ما

المشاركة الأصلية بواسطة donjwan88 مشاهدة المشاركة
              واو شكل الاسئلة هتسخن

الاول حبيت اقولك كل عام وانت بالف خير

نيجي بقى لسؤالي كام عدد البرامج التي جربتها في عالم الثري دي وما البرنامج الذي تراه افضل البرامج ؟

هل شغل المودلنج يتفع في مصر يعني مثلا واحد تخصصة مودلنج فقط سواء على الزي بروش والمايا او غيرة من البرامج وكمان بيقدر يعمل الخامات كويس هل هذا كافي للعمل في مصر ؟

وهل يوجد في مصر شركات لتصنيع الافلام الكارتونية او لتصنيع الالعاب ( لاني بصراحة نفسي اشتغل في مجال تصميم الالعاب او افلام الكارتون ) ؟
              اتعاملت مع الماكس وشغال علي مايا ومشيت شويه علي ال XSI

موضوع التخصص ده ممكن ... انا وضحته في اجابتي السابقه وده ينطبق علي اي تخصص
              في مصر.

وبالنسبه للشركات ... في شركات في جميع المجالات دلوقتي .. والتخصصات
              لدرجة ان في شركات متخصصه في الشغل السئ والنص نص والعالي جدا

مجال الالعاب انتشرت جدا في مصر والمسلسلات ده من زمان موجوده

المشاركة الأصلية بواسطة derctor مشاهدة المشاركة
              استادي الغالي عيد مبارك سعيد وكل عام وانت بالف خير كلامك يا استادي الغالي اعاد فيا الحماس كنت كلما فشلت في عمل شي بكره حياتي بقول انو دا مجال كتير صعب عليا بس كلامك اكد ليا اني ممكن اوصل لحلمي لو كن عندي اصرار مرسي كتير اخي الكريم كلمك اعاد ليا النور المفقود
              ياجماعه الموضوع مش مستحيل انك تشتغل في اماكن قويه وانك تطلع شغل كويس
              بس (ركز في اللي جاي ) لازم تزاكر كويس جدا ... انا زكرت شهرين
              هما اللي موقفيني علي رجلي حتي الان بفضل الله لانيي زكرت بجد في كل الاقسام
              المايا modeling / regging / skinning / texturing / animation
              dynamics وبالمنسبه انا كنت في فينيكس dynamics team leader + project
              manageer لاني كنت مقرقش ال gnomon dvds for dynamics

علي قد ماعندك خلفيه تقنيه قويه جدا علي قد ماهتكون ليك ضهر قوي
              مثبتك في كل مكان تبقي فيه ويعلي المكانه بتاعتك (ولكل مجتهد نصيب )
              افهم كويس جدا ... وشويه شويه هتعرف تطلع جوده ...
              لكن لو مش فاهم وبتحاول تطلع جوده عاليه ...!! مستحيل ..!! الا لو صدفه
              وده ماينفعش في الشغل...!!
              المشاركة الأصلية بواسطة y@sser مشاهدة المشاركة
              تشرفت بمعرفتك معرفة مشوارك اخي حازم
              اتمني لك التوفيق
              الله يكرمك يا ياسر ياصحبي
              Hazem M. Sabry
              VFX Artist
              MBC Creative Service
              ===========
              www.hmsabryworks.com

اولا كل عام وانت بخير .......استاذي
                انا عاوز ادخل عالم المايا .......فما هي نصائحك استاذي ^^
                بالتوفيق استاذي ^^

السلام عليكم يا استاد حازم عيد مبارك سعيد

كم نحن محتاجين لتجارب المحترفين مثلك يا استاد حازم الله ينصرك و يدوم عليك النعمة

عندي سؤال لكن بعد المئة

استاد حازم
                  هل انت رسام . و هل من الواجب ان كون رسام كي انجح في عالم الثري دي . او لبد ان تكون لدي خلفية على الاقلفي فن الرسم يعني هل للرسم او معرفة بالفن دفعة نوعية في مجال الثري دي

* كيف هي منهجيتك في التعلم يعني هل وضعت برنامج معين . ام بتتعلم 24 ساعة على 24هدا قبل ان تكون محترف يعني في خطواتك الاولى

* هل تعلمت البرامج كلها في وقت واحد و لا تعلمتهم بالتدريج يعني مايا حتى الاتقان ثم فوتوشوب حتى الاتقان ثم افتر افيكت حتى الاتقان ثم برنامج الدمج او التركيب مثلا نيك / ارودك ان تركز على هد السؤال لنك تجدني لان ملخبط مر اتعلم مايا ا مرة ادخل على الافتر ا مرة على الفتو شوب يعني ملخبط بمعنى الكلمة

* هل تكفي الاسطوانات التعليمية لاكون محترف او على الاقل اخرج بعمل مرضي

*طلب ***************** ارجو يا استاد حازم انك تكمل معانا الدورة التي عملتها و الله لقد وصلت الى الحتة الضرورية لقد حملت nuke و برنامج التراكين و لا يخصني و الاعضاء المحترمين الا توجيهك و دروسك
                  . لحسن الحظ ان هدا الجيل اخد كل شيئ دون ان ينام على الارض او على الكنبة و كل دالك بفضلكم استاد حازم شكرااااااااااااااااا
                  شكرا استاد حازم على المساعدة

ماشاء الله .. انا شفت الصور كلها .. ايه النووووووم ده كلو .. والتعليقات كلها ZZZZzzzZZZZzzzzz ههههههه

ربنا يكرمك يا استاذ حازم وشكرا على الاجابه

بس الحته دي ما فهمتهاش ..

بس ملحوظه ... المجال ده كله بزينيس ... 1+1=2 ..!! انت بتاخد مرتب كام ..؟؟ وبتجيب
                    للشركه كام ..؟؟ فهل لو لنت بتعمل الحته ده بس ...؟؟ هل هاتكون المعادله ده = هو كسبان
                    اضعاف اضعاف مرتبك ...؟؟ يبقي ينفع ..!!
                    لكن لو ضعف او ضعفين ...! يبقي مش كفايا ...!! (هو ده السوق المصري)
                    يعني لو اشتغلت رندر وماتريل واضائه مش هكسب ولا مش هلاقي شغل ؟

المشاركة الأصلية بواسطة poor man مشاهدة المشاركة
                      اولا كل عام وانت بخير .......استاذي
                      انا عاوز ادخل عالم المايا .......فما هي نصائحك استاذي ^^
                      بالتوفيق استاذي ^^
                      وانت بالصحه وبالسلامه وكل المسلمين جميعا يارب
                      والله ياصاحبي .. اهم اوكبر نصيحه ممكن افيد بيها اي حد عاوز
                      يدخل المجال ده هي
                      1) المزاكره ... المزاكره ... المزاكره 100 ساعه في اليوم مش 24 ...!!
                      2) تزاكر انجليزي حتي الصباح
                      3) الاعتماد علي المصادر الانجليزيه وبشكل اساسي (Gnomon DVDS)
                      لانها جرعه مكثفه جدااااااا للمعلومات التقنيه "وده مهم جدا جدا جدا جداااااا
                      4) ولا تهتم بالتنفيذ قدر اهتمامك بتعلم تقنيات وافتكاسات وحركات بلدي®
                      5) اتفرج كتير جداااااااااا علي شغل استوديوهات اجنبيه ... بس لا تنبهر
                      بقدر ماعينك تفكر الكلام ده ممكن يكون اتعمل ازاي (من غير انبهار ولا ده
                      مستحيل اني اقدر اعمل كده...!!) اتفرج بعقلك ومتخليش عينك تسرقك

المشاركة الأصلية بواسطة zahzahtoon مشاهدة المشاركة
                      السلام عليكم يا استاد حازم عيد مبارك سعيد

كم نحن محتاجين لتجارب المحترفين مثلك يا استاد حازم الله ينصرك و يدوم عليك النعمة

عندي سؤال لكن بعد المئة

استاد حازم
                      هل انت رسام . و هل من الواجب ان كون رسام كي انجح في عالم الثري دي . او لبد ان تكون لدي خلفية على الاقلفي فن الرسم يعني هل للرسم او معرفة بالفن دفعة نوعية في مجال الثري دي
                      شوف ياعم ... بصراحه انا الكليه ماتعلمتش فيها حاجه افادتني بالمره
                      غير الاتي:-
                      1) التكوين .. (ازاي تعمل كادر موزون مريح للعين وفني )
                      2) توزيع ابيض واسود في الكادر .. (بحكم تخصصي في التصميمات)
                      اي طباعه.
                      3) دراسة الضل والنور ... (بحكم الرسم بالرصاص)
                      4) التعامل مع اغرب الشخصيات في المجال وخاصة في المنافسات
                      لان دفعتي كانت فيها ناس ....!! دورار ...!!! خلاصت النفسنه اللي في
                      الدنيا

وده ممكن يكون فدني في المجال ... بس عدم دراسته مش اللي هاتمنعك
                      من دخول المجال ..!!

* كيف هي منهجيتك في التعلم يعني هل وضعت برنامج معين . ام بتتعلم 24 ساعة على 24هدا قبل ان تكون محترف يعني في خطواتك الاولى
                      انا اتجهت مايا ... وبحكم اخويا (خالد) كان web designer علمني
                      Flash + Photoshop فكنت مطقنهم لانه علي طول معايا في البيت
                      وبالمنسبه ...!! انا اصغر اخواتي وخالد اكبر مني ب 12 سنه

وبعد كده اتعلمت shake لقربه من المايا في ال hypershade
                      وبعديها تعلمت after effects علي يد المعلم الكبيييييييير اوي اوي اوييي
                      مهند جمال .. art director في كيوبس.
                      وبعديها اتعلمت Nuke من خلال gnomon dvds

* هل تعلمت البرامج كلها في وقت واحد و لا تعلمتهم بالتدريج يعني مايا حتى الاتقان ثم فوتوشوب حتى الاتقان ثم افتر افيكت حتى الاتقان ثم برنامج الدمج او التركيب مثلا نيك / ارودك ان تركز على هد السؤال لنك تجدني لان ملخبط مر اتعلم مايا ا مرة ادخل على الافتر ا مرة على الفتو شوب يعني ملخبط بمعنى الكلمة
                      لاطبعا ... بس المايا بحر كبير ... عمرك ماهتلمه ..!!
                      فاكيد هاتضطر تتعلم حاجات تانيه اثناء تعلمك للمايا.

بالنسبه لل after FX مثلا ... مش هاينفع اتعلمه اثناء تعلمي
                      لل Nuke ..!! لانهم نفس الوظيفه ولكن مختلفين كليةّ عن بعض
                      من حيث التطبيق ..!!
                      فاكل واحد لوحده خد وقته معايا وانتقلت للتاني ..

* هل تكفي الاسطوانات التعليمية لاكون محترف او على الاقل اخرج بعمل مرضي
                      طبعا تكفي جداااااااااااااااا بس افهم 100 % من اللي بيتشرح ومتعديش
                      اي كلمه غير لما تفهمها تماما ... وان شاء الله (اكيد) هتبقي محترف

*طلب ***************** ارجو يا استاد حازم انك تكمل معانا الدورة التي عملتها و الله لقد وصلت الى الحتة الضرورية لقد حملت nuke و برنامج التراكين و لا يخصني و الاعضاء المحترمين الا توجيهك و دروسك
                      والله انا عمال افكر كويس جدا بايه هي المرحله اللي جايه في الورشه
                      عشان ننزل بنقله كبيره في الورشه وكنت لسه بتناقش مع عمر منصور
                      علي الموضوع ده وفي القريب جدااااااااااااا انشاء الله هننزل بالتكمله

لحسن الحظ ان هدا الجيل اخد كل شيئ دون ان ينام على الارض او على الكنبة و كل دالك بفضلكم استاد حازم شكراااااااااااااااا
                      بس ده حاجه ماتفرحش ياصحبي .. لاننا سفّينا التراب بس استفدنا
                      جامد جدا ...
                      وتذكر (easy come easy go) ... لما تتعب في تعلم شئ .. عمرك ماتنساه
                      والتعب الكبير بيريحك بعدين ..لكن التعب القليل يتعبك بعدين....
                      Hazem M. Sabry
                      VFX Artist
                      MBC Creative Service
                      ===========
                      www.hmsabryworks.com

كل عام وانت بخير استاذ حازم
                        اسئلتي
                        هل المايا يوفر عمل في العالم العربي مثل الماكس ام ان هناك من يطلب الماكس فقط
                        على فكرة انا ادرس الماكس و اعمل على المايا هل هذا ممكن ياثر علي ؟
                        والف شكر استاذنا
                        سبحان الله وبحمده .. سبحان الله العظيم
                        Alias Wavefront MAYA

ماشاء الله عليك يا حازم
                          سعداء جدا بالمقابله الجميله دي......وكل سنه وانت طيب يا كبير
                          مدخلك الي مايا موضوعي القديم
                          The Power Of Maya موضوعي الجديد

Mohamed Ragheb محمد راغب

كرمك لا حدود لة أخى حازم
                            تحب مساعدة الناس إلى أبعد الحدود بلا مجاملات
                            (" قل يا عبادى الذين أسرفوا على أنفسهم لا تقنطوا من رحمة الله
                            إن الله يغفر الذنوب جميعا إنه هو الغفور الرحيم "...

قوافل العائدين ( إضغط هنا )

(ظللتهم غمائم التوبة - روت قلوب جدبى بالمعاصى
                            توبة نورت الطريق - وأنقذت الغريق
                            مزقت ظلمة الغواية - وأضائة قناديل الهداية
                            )

المشاركة الأصلية بواسطة Mr.jokeR مشاهدة المشاركة
                              كل عام وانت بخير استاذ حازم
                              اسئلتي
                              هل المايا يوفر عمل في العالم العربي مثل الماكس ام ان هناك من يطلب الماكس فقط
                              على فكرة انا ادرس الماكس و اعمل على المايا هل هذا ممكن ياثر علي ؟
                              والف شكر استاذنا

وانتو البصحه وبالسلامه ياشباب

1) المايا من اكثر البرامج انتشارا في الشركات والاكثر طلبا
                              بس قليل اوي لما اسمع (عاوزين مستخدمين مايا بس ... او
                              عاوزين ماكس بس ...)
                              هو فيه الكلام ده بس مش بكتره ..
                              في MBC كل الناس هناك شغالين ماكس مافيش غيري انا
                              وواحده اسمها غايدة بس بنشتغل مايا.
                              مع ان الرندر فارم كلها عليها ماكس وشاريين license vray
                              ماعترضوش لما قدمت لان المهم عنده .. هل هتعرف تشتغل وتطلع شغل
                              (من غير ماحد يعملك مساعده او يحللك مشاكلك ...؟؟ ) يبقي تمام..

وده اللي نفسي اعلمه للناس ... انك ازاي تبقي فاهم كويس تقتيا
                              وتحل مشاكلك بنفسك ... وتعملك ( حلول بلدي™) افكار صايعه
                              بسيطه انا بسميها (حلول بشيلين™) تحل بيها مشاكل كبيره جدااااااااااااا.

المشاركة الأصلية بواسطة nazzal مشاهدة المشاركة
                              ماشاء الله عليك يا حازم
                              سعداء جدا بالمقابله الجميله دي......وكل سنه وانت طيب يا كبير
                              الله يكرمك ياصاحبي وكل سنه وانت طيب

المشاركة الأصلية بواسطة ringawy مشاهدة المشاركة
                              كرمك لا حدود لة أخى حازم
                              تحب مساعدة الناس إلى أبعد الحدود بلا مجاملات
                              والله ياصاحبي انا تعبت اوي بجد عبال مادخلت المجال واتعلمت (وده
                              فضل من الله ونعمه ) فعارف الموضوع شلييييييييل ازاي فبحب اساعد
                              الناس وعرفهم اللعبه ازاي بسهوله (بس لااااااااااااااازم تتعب..!!
                              مالهاش حل)
                              Hazem M. Sabry
                              VFX Artist
                              MBC Creative Service
                              ===========
                              www.hmsabryworks.com

اللي عاوز يشوف شهداء اروما وابطالها البواسل في هذا الفيديو
                                الشخصيات حسب الظهور :
                                1) كريم الريس .... Line producer
                                2) شريف صلاح الدين ... greatest motion graphix artist ever
                                3) عمرو عبد الحميد ... maya supervisor
                                4)محمد فهمي ....(3D Atist (Max user
                                5)احمد يسري ... (maya supervisor) اللي اشتغل في wolverine \ fast and furious in USA
                                6) محمد اشرف ...(3D artist (Max user
                                7)تامر تهامي ... (CG supervisor \ Max team leader)
                                8) كريم فاضل ....(3D Atist (Maya user
                                9) انا ..!!
                                10) اللي بيصور ... هاني حمد (architect)

ولا واحد من الفيديو ده لسه موجود في اروما دلوقتي غير محمد فهمي
                                و شريف صلاح الدين
                                والباقي ... كله استشهد
                                Hazem M. Sabry
                                VFX Artist
                                MBC Creative Service
                                ===========
                                www.hmsabryworks.com

يعمل...
                                X