Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

هدية العيد __من داخل شركة كارتون لاب

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• هدية العيد __من داخل شركة كارتون لاب

السلام عليكم كل سنة وإنتم طيبين (عذرا على الإطالة مسبقا)

إخوتي الإعزاء تلك مشاركتي الأولى في المنتدى بإسمي الفعلي بعيدا عن كارتون لاب إذ إنني المتحدث بإسم شركة كارتون لاب
    ولكن عندما أدخل بكارتون لاب لا يمكنني التعامل إلا بشكل رسمي قدر المستطاع فقررت أن تكون لي عضوية بإسمي أخيكم(حسام موسى) لا أعتقد أن هناك من يعرفني إلا القليل جدا هذا إن وجد

وأردت أن تكون أول مشاركة لي كشخص من خلال درس في الحقيقة هو ليس درس بل هو أشبه بلعبة أو بتجربة وقد بدأت فكرته عندما رأيت موديل أستاذ donjwan88 بالأمس ورأيت إنه محتاج إلى بعض التعديلات خاصة وإنه قد أصبح عميلا لدى كارتون لاب فقد حصل على مجموعة إكساء سندباد وغرفة الطعام و...... المهم بما إنه أصبح عميلا لدى كارتون لاب لذا أحاول أن أساعده قدر المستطاع إن رأيته في حاجة إلى مساعدة وخاصة إنه من الأعضاء المجتهدين في المنتدى

فبدأت بعمل درس فيديو له يوضح التعديلات اللي مفروض يعملها في الموديل ولكني وجدت أن الوقت قد إمتد بدرس وثاني وثالث فحبيت أكمل الموضوع وأقدمه في شبه مجموعة هدية للمنابر مع ملاحظة إنني كان يجب ألا أغير في شكل موديل أخي دنجوان فتركت الأذن وشكل الأنف تقريبا كما هما

وسأقوم برفعه جزء جزء بداية من اليوم بالليل إن شاء الله

وعلى فكرة أنا مش مدرس مايا زي أستاذ nzzal أو أستاذ yasser الناس دية كبيرة أوي ومتخصصة أوي أنا يدوووب واحد بيحاول يساعد بحاجة

الدرس عبارة عن ملاحظات وليس عملا كاملا ولذلك أرى إنه درس مضحك نوعا ما

وعلى فكرة الدروس من غير صوت والحقيقة مفيش وقت إني أسجل الصوت فأعذروني في كده فبلاش حد يقولي ليه من غير صوت ....صدقوني لو كان في وقت مكنتش إتأخرت

ملحوظة : الدروس تبدأ بتعديل التوبولوجي لموديل الوجه للأخ دنجوان وعلى فكرة أنا عندي أعمل موديل من الأول أسهل ما أعدل توبولوجي موديل معمول قبل كده ومرفق بعض التفاصيل البسيطة

ملحوظة ثانية : على فكرة ممكن نطلع الموديل والخامة أحسن من كده بكتير بشوية شغل على الزي برش وعمل نورمال ماب وإستخدام ال skin shader وال BodyPaint وشوية حاجات زي كده وهيطلع الكراكتر حقيقي جدا زي ما هتشوفوا قريب إن شاء الله في شغل كارتون لاب على ساحة الإنتاج بس أنا عن نفسي بعمل خامة الشخصية بالإسكين شيدر مع فرد اليوفي وشغل الزي برش في حوالي 3 إلى 5 أيام فصعب جدا أعمل مجموعة في كده حتى لو كانت ربحية

التعديل الأخير تم بواسطة حسام موسى; 22 / 09 / 2009, 01:48 PM.

مشكور جدا استاذنا الغالي حسام ومنتظرين الدرس بفارغ الصبر
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
    وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

تم رفع أول درسين

الدرس الأول :

ليس لي بل هو لأستاذ محمد البنا وهو المقدمة الموجودة في مجموعة عمل موديل سندباد
      http:www.3dcartoonlab.com/sindbad.html

فضلت أن أضعه أولا لإنه يتكلم عن التوبولوجي ولكي يستفاد منه

الدرس الثاني: وهو بداية شغلي على تظبيط توبولوجي أخينا Donjwan88 وهو بدون صوت وسيكون ممل للبعض ونفس الحال بالنسبة لدرسين كمان (الثالث والرابع) وربما لن يستفيد منه إلا أخينا دنجوان لإنه كان موجه له أساسا ولكن الشغل الفعلي أو الإستفادة الحقيقة ستبدأ عندما نبدأ في الإكساء إن شاء الله

الدروس موجودة في تلك الصفحة والعرض مباشر وبجودة جيدة بلا تحميل

http://www.3dcartoonlab.com/lessonmax.html

وسأكمل رفع الثالث بكره الصبح إن شاء الله
      التعديل الأخير تم بواسطة حسام موسى; 23 / 09 / 2009, 11:12 AM.

مبادرة رائعة:::::::::::::وشكرا لكم اخي حسام

وفعلا اخونا دونجوان من الناس المشهود لهم بالاجتهاد :::

ويستحق هذا واكثر

فهو فعلا يتعب كثيرا ::وانا اقول له مضى عهد التعب باذن الله

بالتوفيق للجميع واهلا بك اخينا وسى مشتاقين لدروسك ::وشركة كارتون لاب لها افضال كثيرة علينا
        :::أجمل مافي هندسة الحياة ...ان تبني جسر من التفاؤل على بحر من اليأس:

::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::

من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي

جزاك الله خير حسام.

موفق أخي.
          مدونتي

لاحول ولا قوة إلا بالله

جزاك الله خيرا اخي
            موسى ^^
            منتظرين الدرس

مشكور جدا حبيبي ابو مايا على كلامك الجميل دة وانش اء الله اكون عند حسن ظنك واقدر اطلع باعمال احترافية

وربنا يوفقك وايوفقنا جميعا
              سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
              وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

ايه ده ايه ده
                ومن ورايا كمان
                يا جامد يا جاااااامد.....ايوه كده يا ريس خللي المنتدي يلعلط .......طيب احمل الدروس وللا تديهاني علي فلاشه ههههههه
                منتظرين يا حبي الكلام ده وانت ادها وادود......وان شاء الله تطلع دروس جامده....حتي وهي funny
                والمنتدي نور باسمك وبعضويتك الجديده
                مدخلك الي مايا موضوعي القديم
                The Power Of Maya موضوعي الجديد

Mohamed Ragheb محمد راغب

مشكوريين إخوتي جميعا على المرور

أستاذ nazzal الله يكرمك حاجة على أدي كده أنا ماكنتش ناوي بس جت كده في قعده

الدروس ما تحملهاش ولا هديهالك على فلاشة إنت بالذات لازم تشتريها من كارتون لاب

رائع Coool
                    جزاك الله خيراا اخي حسام
                    و الله يبدو الدرس مشوقا
                    و نحن بانتظار الدرس بفارغ الصبر
                    و دمت في حفظ الله عز وجل
                    تحياتي

2D , 3D cHAraCTeR dEsIGn + 3D M0DeLeR

يا سلام عليك يا حسام .. بجد أنا من زمان نفسي في درس زي هيك ..

الله يخليك لا تتأخر علينا Pleazzzzzzzzzzzzzzzzz ..

والله يجزيك الخير يا رب ولا يحرمك الأجرويجعله في موازين حسناتك آمين ..

قال الشاعر المصري الرائع سيد حجاب
                      نقلا عن أستاذه " ليس العظيم من يشعر الناس بضئالتهم
                      إنما العظيم من يفجر العظمة المدفونة
                      في صدور الناس"
                      وهذا ما يقوم به أعضاء المنتدى الكرام

امسح ذنوبك وإن كانت مثل زبد البحر
                      اضغط على الرابط ولن تندم

http://www.shbab1.com/2minutes.htm

http://The Best Site - I Recommend To Visit It

My Channel On Youtube :

http://www.youtube.com/user/guitariero5?feature=mhum

بارك الله بيك اخ حسام ... جزاك الله خيراً بالدنيا و الاخرة ان شاء الله ... سلامي للجميع

يعطيك العافيه استاذ حسام .

تشرفت بالرد على شخصكم الكريم .. عضويه قويه على طول درس ...

الله يجعلها في ميزات حسناتكم ..

الاستاذ donjwan88

يستاهل كل خير مجتهد ومقدر للجهد ..الله يوفقه

اكيد الدرس جميل ومفيد .... في الانتظار ..

سلامة عيونك من الشاشه

ماشاء الله

جميل جدا

بالتوفيق يا اعضاء المايا
                            ¨°o.O (قد يختفي الأمل...لكن لا يموت) O.o°¨

شَكَوْتُ إلَى وَكِيعٍ سُوءَ حِفْظِي فَأرْشَدَنِي إلَى تَرْكِ المعَاصي وَأخْبَرَنِي بأَنَّ العِلْمَ نُورٌونورُ الله لا يهدى لعاصي

أشكركم جميعا على هذا الترحاب وأرجو ألا تملوا من الكام درس اللي في الأول الخاصين بتظبيط التوبولوجي وإن شاء الله هتلاقوا إستفادة كويسة في الدروس اللي جايه إن شاء الله

أخي والد فيصل :الشرف لي ........ دائما تحرجني بكلامك الله يبارك فيك ويرحم والديك

أشكركم جميعا : بس يا جماعة بلاش حد يمل من الكام درس اللي في الأول وممكن ما تشوفهمش لو فهمت أول درس كويس
                              الشغل الحقيقي هيبدأ من الإكساء إن شاء الله
                              التعديل الأخير تم بواسطة حسام موسى; 23 / 09 / 2009, 11:10 AM.

يعمل...
                              X