السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...
الموضوع ده مهم جدا .... وهو ازاي تكتب سيرة ذاتية ..؟؟ ازاي تعمل شوريل ...؟؟
ازاي تتكلم في المقابله
تعالو نتكلم في مفهوم مهم جدا لازم كل واحد يفهمه كويس جدا...
وهو الشركات بتفكر ازاي عشان نفهم هما بيقبلو ناس ليه ..؟؟ وبيرفضو ناس ليه ...؟؟
بس انا هاتكلم علي مستوي الشركات الكبري الاجنبيه ... لان الصراحه الكلام ده انا سمعته
من محاضره في siggraph من واحده كانت شغاله (H.R (human resources
في شركات (ILM, disney, rhythm and hues) فلكَ ان تتخيل ...!!!!!!
1)لازم تتخيل كانك بتشتغل في المبيعات ... تمام .. وبتسوق منتج مش معروف وجديد ... المنتج
ده هو (حضرتك)
ايه هي الحاجات اللي هتعملها عشان تخلي الناس تشتري ...؟؟
A- لازم تشد انتبهه ليك و تخليه مركز معاك جدا (بالمنتج)
B- لازم تخلي المنتج جذاب جدا .. الوانه .. تصميمه ... تغليفه .... حتي لو بسيط ... (ماهو مش كل
البياعين بيبيعو ماس والماظ ...!! في ناس بتبيع حاجات بسيطه جدا ...!! باسعار غاليه جدا ...!! لمجرد
شكله حلو ...!! الماس تحفه ... والكريستال تحفه برده ....!!
المهم ... المنتج مايبقاش شكله منفر...!!
C- ماتعرضش منتج مأطوع وبايظ .. (وانت عارف) اعرض بس الحاجات اللي ممكن تتباع منغير ماتنفر
الزبون بمنتجات بايظه فتفقد ثقته فيك ويعرف انك (اي كلام).
D- اختار الفئه الصحيحه للمنتج بتاعاك (الناس اللي عاوزين المنتج ده) يعني ماتعرضش منتج (خضروات)
علي اكلين لحوم البشر
تمام ...
ده كانت المفاهيم .... ازاي نطبق ده بقي ...
الشوريل(1) ...
1) مدة الشوريل 1:30 دقيقه... ده من اول مالفيديو يلعب لحد ماينتهي
وده اكبر غلطه الكل بيقع فيها ...!! انه يعتقد ان الشوريل ده لازم يحط كل الشغل من اول ماقال ياكمبيوتر
لازم تفهم ان في شركات بيتقدملهم 100 واحد ...!!! انت تتخيل انه ممكن يتفرج علي اكتر من 15
ثانيه من الشوريل ....؟؟؟اكييييييييد لأ ...!! هو لو لاقا ال 15 دول بلح ...؟؟ شكرا ...!!! اللي بعده ...!!!!
2) زاي ماقولت ... اول 15 ثانيه ... هي دي فرصتك ...!! لاااااااااااااازم توريلوه اقوي حاجه عندك
عشان تقوله .... وقف ياعم ..... انا حد جامد .... فامايطفيش ... ويفضل مركز معاك ..!! لو ماتشدش في 15
دول .... شكرا ...!!!
3)ماتحطش تطور شغلك ...!! الغلطه ده ناس كتيره بتقع فيهه ... بيفتكر انه لازم يقول للزبون ده انا كنت
عامل الساعه ده خشب وكان شكلها كده ... وبعدين خليتها بلاستيك ... وبعدين مش عارف ايه ...!!!!
لا ... انت تلزق في وشه ساعه rolex وماتتكلمش ..هو هايتثبت .... ويشتري علي طول ...!!!!
هتفرق معاه ايه rolex ابتديت ازاي ..؟؟ انت كده بتضيع وقته..!!
4) افهم انت بتقدم فين ....!! لو رايح تقدم لقناه ... ماينفاعش توريهم اعلانات ... همه عاوزين فواصل تترات
ولو رايح استديو اعلانات ... ماتوريهوش صفحات انترنت انت مصممها ...!!!
لان لازم تفهم ... ان معظم اللي بيفرزو الشغل بيبقو اصلا HR مش ناس 3d atrist فاهو قالولو عاوزين
واحد محرك شخصيات ... وانت كنت باعت شوريل فيه فواصل وتترات ...!!! يبقي شخص غلط ...!!!
مع انك ممكن تكون بتاع شخصيات ..!!!!!! يبقي لازم تفهم انت عاوز تقدم انك ايه ...؟؟؟
5) افهم وظيفتك اللي بتقدم ليها ... انت عاوز ايه ...؟؟ او ايه اقوي حاجه عاوز تبيعها ..؟؟ انت بتاع كاراكتراات
يبقي شوريل كله شخصيات وتحريك (وحاجات rigging) بتوري قوتك هنا ...!!
موديلر ... wire frame للشغل و turn tables وتتفنن في اظهار الكلام ده ...!! لكن مش سلاطه ...!!!
الا لو انت generalist دايس في كلو وبتشيل شغل كامل واحدك ..!!
6) اسمك واضح وكل بياناتك في اول واخر الشوريل واضح واخد وقته .... وخليه دايما updated لو غيرت
اي رقم ولا mail
7) حاول ال CD مطبوع عليه اسمك (lightscribe) ويبقي شكل الاسطوانه ملفت للانتباه وحاول تحطها
في علبه او cover شكله ملفت جدا جدا عشان لو محطوط في وسط 100 cd يبقي شادد النظر جدا
وخلي اسمك باين علي العلبه من بره بحيث العلبه لو محطوطه علي المكتب تتقرأ لو في رف تتقرأ...
لان في ناس بتبعت شغلها علي CD في ظرف مقطع ...!!!!! او يقولك علي flash memory ...!!!!!
الكلام ده مايصحش ...!!!! شغلك اغلي من انه يتباع بالشكل الرخيص ده ..!!!
(الست اللي كانت بتحكي الكلام ده قالت مره واحد كان باعت شغله في علبه وكان حاطت في العليه نوع
لبان حلو جداااااااا
عشان اللي يفتح ياكلها تفضل لازق في دماغه ....!!!!!
وواحد تاني كان حاطت donut
)
انت انسان بتشتغل حاجه فنيه ... فاهتم بجمال منتجك ...
يتبع ,,
الموضوع ده مهم جدا .... وهو ازاي تكتب سيرة ذاتية ..؟؟ ازاي تعمل شوريل ...؟؟
ازاي تتكلم في المقابله
تعالو نتكلم في مفهوم مهم جدا لازم كل واحد يفهمه كويس جدا...
وهو الشركات بتفكر ازاي عشان نفهم هما بيقبلو ناس ليه ..؟؟ وبيرفضو ناس ليه ...؟؟
بس انا هاتكلم علي مستوي الشركات الكبري الاجنبيه ... لان الصراحه الكلام ده انا سمعته
من محاضره في siggraph من واحده كانت شغاله (H.R (human resources
في شركات (ILM, disney, rhythm and hues) فلكَ ان تتخيل ...!!!!!!
1)لازم تتخيل كانك بتشتغل في المبيعات ... تمام .. وبتسوق منتج مش معروف وجديد ... المنتج
ده هو (حضرتك)

ايه هي الحاجات اللي هتعملها عشان تخلي الناس تشتري ...؟؟
A- لازم تشد انتبهه ليك و تخليه مركز معاك جدا (بالمنتج)
B- لازم تخلي المنتج جذاب جدا .. الوانه .. تصميمه ... تغليفه .... حتي لو بسيط ... (ماهو مش كل
البياعين بيبيعو ماس والماظ ...!! في ناس بتبيع حاجات بسيطه جدا ...!! باسعار غاليه جدا ...!! لمجرد
شكله حلو ...!! الماس تحفه ... والكريستال تحفه برده ....!!

C- ماتعرضش منتج مأطوع وبايظ .. (وانت عارف) اعرض بس الحاجات اللي ممكن تتباع منغير ماتنفر
الزبون بمنتجات بايظه فتفقد ثقته فيك ويعرف انك (اي كلام).
D- اختار الفئه الصحيحه للمنتج بتاعاك (الناس اللي عاوزين المنتج ده) يعني ماتعرضش منتج (خضروات)
علي اكلين لحوم البشر

تمام ...
ده كانت المفاهيم .... ازاي نطبق ده بقي ...
الشوريل(1) ...
1) مدة الشوريل 1:30 دقيقه... ده من اول مالفيديو يلعب لحد ماينتهي
وده اكبر غلطه الكل بيقع فيها ...!! انه يعتقد ان الشوريل ده لازم يحط كل الشغل من اول ماقال ياكمبيوتر
لازم تفهم ان في شركات بيتقدملهم 100 واحد ...!!! انت تتخيل انه ممكن يتفرج علي اكتر من 15
ثانيه من الشوريل ....؟؟؟اكييييييييد لأ ...!! هو لو لاقا ال 15 دول بلح ...؟؟ شكرا ...!!! اللي بعده ...!!!!
2) زاي ماقولت ... اول 15 ثانيه ... هي دي فرصتك ...!! لاااااااااااااازم توريلوه اقوي حاجه عندك
عشان تقوله .... وقف ياعم ..... انا حد جامد .... فامايطفيش ... ويفضل مركز معاك ..!! لو ماتشدش في 15
دول .... شكرا ...!!!
3)ماتحطش تطور شغلك ...!! الغلطه ده ناس كتيره بتقع فيهه ... بيفتكر انه لازم يقول للزبون ده انا كنت
عامل الساعه ده خشب وكان شكلها كده ... وبعدين خليتها بلاستيك ... وبعدين مش عارف ايه ...!!!!
لا ... انت تلزق في وشه ساعه rolex وماتتكلمش ..هو هايتثبت .... ويشتري علي طول ...!!!!
هتفرق معاه ايه rolex ابتديت ازاي ..؟؟ انت كده بتضيع وقته..!!
4) افهم انت بتقدم فين ....!! لو رايح تقدم لقناه ... ماينفاعش توريهم اعلانات ... همه عاوزين فواصل تترات
ولو رايح استديو اعلانات ... ماتوريهوش صفحات انترنت انت مصممها ...!!!
لان لازم تفهم ... ان معظم اللي بيفرزو الشغل بيبقو اصلا HR مش ناس 3d atrist فاهو قالولو عاوزين
واحد محرك شخصيات ... وانت كنت باعت شوريل فيه فواصل وتترات ...!!! يبقي شخص غلط ...!!!
مع انك ممكن تكون بتاع شخصيات ..!!!!!! يبقي لازم تفهم انت عاوز تقدم انك ايه ...؟؟؟
5) افهم وظيفتك اللي بتقدم ليها ... انت عاوز ايه ...؟؟ او ايه اقوي حاجه عاوز تبيعها ..؟؟ انت بتاع كاراكتراات
يبقي شوريل كله شخصيات وتحريك (وحاجات rigging) بتوري قوتك هنا ...!!
موديلر ... wire frame للشغل و turn tables وتتفنن في اظهار الكلام ده ...!! لكن مش سلاطه ...!!!
الا لو انت generalist دايس في كلو وبتشيل شغل كامل واحدك ..!!
6) اسمك واضح وكل بياناتك في اول واخر الشوريل واضح واخد وقته .... وخليه دايما updated لو غيرت
اي رقم ولا mail
7) حاول ال CD مطبوع عليه اسمك (lightscribe) ويبقي شكل الاسطوانه ملفت للانتباه وحاول تحطها
في علبه او cover شكله ملفت جدا جدا عشان لو محطوط في وسط 100 cd يبقي شادد النظر جدا
وخلي اسمك باين علي العلبه من بره بحيث العلبه لو محطوطه علي المكتب تتقرأ لو في رف تتقرأ...
لان في ناس بتبعت شغلها علي CD في ظرف مقطع ...!!!!! او يقولك علي flash memory ...!!!!!
الكلام ده مايصحش ...!!!! شغلك اغلي من انه يتباع بالشكل الرخيص ده ..!!!
(الست اللي كانت بتحكي الكلام ده قالت مره واحد كان باعت شغله في علبه وكان حاطت في العليه نوع
لبان حلو جداااااااا

وواحد تاني كان حاطت donut

انت انسان بتشتغل حاجه فنيه ... فاهتم بجمال منتجك ...
يتبع ,,
تعليق