Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

كيف تكتب سيرتك الذاتيه و تصنع ديموريل باحتراف .. حازم صبري

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• حياك الله عزيزي حازم ... شكرا بكثييير على هذه المعلومات
    راح احاول اجمع كل المعلومات و احطهم بكتاب pdf .. ان شاء الله

2D , 3D cHAraCTeR dEsIGn + 3D M0DeLeR

• السلام عليكم
      اخي الكريم حازم انت ما شاء الله عليك احطت بجوانب تغير شركة بشركة افضل ..
      لكن ماذا بخصوص من يبحث عن اول فرصة شغل .. وهل هناك ما يميز حامل شهادة معتمدة فالمجال عن غيره ..
      وشكرا جزيلا لك
      سبحان الله وبحمده .. سبحان الله العظيم
      Alias Wavefront MAYA

• المشاركة الأصلية بواسطة WASSSIM مشاهدة المشاركة
        حياك الله عزيزي حازم ... شكرا بكثييير على هذه المعلومات
        راح احاول اجمع كل المعلومات و احطهم بكتاب pdf .. ان شاء الله
        ياريت بجد لو عندك وقت تجمع النقاط المهمه والاسئلة المهمه وتحطها في PDF file
        يبقي ربنا يجازيك خير ان شاء الله ...

انا كنت ناوي اعمل كده بس اكيد بقي معروف لية ما عملتوش لحد دلوقتي هههههههههه
        المشاركة الأصلية بواسطة Mr.jokeR مشاهدة المشاركة
        السلام عليكم
        اخي الكريم حازم انت ما شاء الله عليك احطت بجوانب تغير شركة بشركة افضل ..
        لكن ماذا بخصوص من يبحث عن اول فرصة شغل .. وهل هناك ما يميز حامل شهادة معتمدة فالمجال عن غيره ..
        وشكرا جزيلا لك
        والله يا صاحبي ... انت كده بتتكلم علي ((junior level)) ممكن يشمل متدرب او حد
        مزاكر لكن ما عندوش خبرة مجال ...

هو الصراحة انا كنت مركز اوي اوي علي مستوي اعلي من كده شوية ...
        junior برضوة بس اشتغل في اماكن وعنده خبرة معقولة ... + senior .. حد شغال
        وبيشغل ناس تحته ...

فا والله انت معاك حق ... لازم نتكلم برضة عن النقطة بتاعت المبتدئين ... ازاي يبتدي
        ومنين ...
        Hazem M. Sabry
        VFX Artist
        MBC Creative Service
        ===========
        www.hmsabryworks.com
        Voxel Works - My Tutorials Page

• المشاركة الأصلية بواسطة hmsabry مشاهدة المشاركة
          ياريت بجد لو عندك وقت تجمع النقاط المهمه والاسئلة المهمه وتحطها في pdf file
          يبقي ربنا يجازيك خير ان شاء الله ...

انا كنت ناوي اعمل كده بس اكيد بقي معروف لية ما عملتوش لحد دلوقتي هههههههههه
          راح احاول عزيزي

بس بشرط ترد على رسالتي الاخيرة لك
          و ان شاء الله اعمل لك احسن كتاب و ان شاء الله ينعرض على رئيسية المنابر
          و كمان اعمل لك غلاف للكتاب مع صورتك ههه لا تنسى انو صورتك موجودة عندي ههه

• للمبتدئين في المجال (زيرو خبرة في المجال)

شوف يا عم ... انت قدامك اختيارين ...
            1) انت ممكن تشتغل وتطرور ... ومرتب يزيد بشكل سريع جدا ... وخبرتك تكبر بشكل كبيييييير جدا
            2) ممكن تشتغل ... وتاكل عيش و تقف في الصف .... جامب الحيط

فانا هاتكلم ((وهدفي)) الاختيار الاول .. ماليش في السكة التانية ...!!

ها أرسملك خط ... لو مشيت عليه بالظبط ... هتوصل للي انت عاوزو ..
            1) زاكر موديلينج كويس جدااااااااااا ((production designs)) موبايلات و عربيات .... الخ
            GNOMON.... GNOMON.... GNOMON... GNOMON.... GNOMON.... GNOMON
            وملكش داعوة بالاتي (Zbrush, modo, zeto, 3eto ..!! 7amada helaal )
            فقط ... maya polygons + NURBS

2) ابتدي تنفذ حاجات ((production designs)) بسيطة ((((((((((((((((بسيطة))))))))))))))))))
            عشان تتاكد انك اتعلمت بس وفهمت الادوات ... والتكنيكات

3) جيب REFERENCE حاجات ((production designs)) بس معقد ... بس لازم تكون متمكن
            من الادوات ... في الخطوة 2 قبل التنفيذ هنا ...
            بمعني ... انك لما تبص علي الموديل معقد ده ... تبقي عارف بالظبط ((((هتعمل ايه))))) مش بتبص علية
            وانت بتقول ((يانهار ...!! دا صعب اوي ...!! بس حازم قال لازم اعمل حاجه معقد ...!! فا دة معقدة جدا
            لدرجة اني مش عارف تتعمل ازاي

وليكن مثلا ... الموديل ده ... ممممممممم موبيل عجيب غريب ...!! زراير كتير ... وبيتفتح ويتقفل ...
            من الاخر .. ((لما توريه لحد لما يخلص يقول جامد جدااااااااا))

4) لازم تنفذ الخطوة 3 ده كتير ... وبتنوع .... بس بعد كل موديل ... تقعد تفكر اية الاخطاء اللي وقعت فيها
            وتصلحها في الموديل الجديد ...

5) ركز اوي اوي اوييييييييييييي علي تنفيذ ادق ادق ادق تفاصيل الموديلز ....
            علي سبيل المثال ... عارف الماوس ..؟؟ انت ((دلوقتي)) لو عملتله موديل ...؟؟ هتعمل جسم بيضاوي
            علي شكل الماوس وبتاع ... وزراير ... وشكرا علي كده ...!!!
            عمرك فكرت تعمل الحز ((الخط الناتج من عمل البلاستيك الفاصل بين القوالب ... اللي بيبقي رفييييييييييع
            جداوبارز حاجه خفيفه جدااااااااااااااااااااااااااا ..؟؟؟
            اهي هي ده التفاصيل اللي قصدي عليها ...!!!!
            انك تمسك الموبايل في ايدك ... بالساعة تقلب فيه كويس جداااااااااااا كانك هاتعمله عماليه جراحية
            وتشوف شكل الزرار ...!! شكل الخط الغائر ... الفاصل بين الوش والضهر ... فاهمني ..؟؟؟

مش هوب ..!!! هات ال FRONT هوب ال SIDE هوب ...!! هات ياعم cube .... اديلو ....!!!
            تش تش ....!! و في الاخر تعمل موبايل ((((شبه)))) الموبايل الحقيقي .... ولما تشوف حد ((اجنبي))
            منفذه ...!! تبقي بتضرب كف علي كف ...!! وتبقي مش مصدق ...!!! ازاي هو محترف كده ...!!

هو محترف اوي كده عشان هو بيعمل كده ...!! ملوش هو في سكت ال هوب ... هوب .... هوب
            توش توش توش ....!!!

6) المنابر ده ... فرصة هايلة لانة مليان بناس عندهم خبرة كويسه جدا في كل المجالات .... ممكن تعرض
            شغلك ... وتاخد نقد ...
            بس انا ليا هنا نقطة ... انت مش ملاحظ اني مش بقول راي علي شغل حد هنا ..؟؟؟ حد خد بالو من
            الموضوع ده ..؟؟؟ غير في الورشة طبعا ...!!
            لان الصراحه ... انا اول ما اشتركت هنا ... زمان اوي اوي ... كنت اخش الاقي ناس حطة شغل ...!!!
            قمة في السوء .... وتخش الناس بيقلولو .... هايل جدا ...!!! بداية موفقه ...!! وبس ..!! ماكنتش بشوف
            حد يقولو الحتة ده وحشة وده غلط ... والموديل ده بايظ ...!!! فاكنت بخش اقول انا كده ...!!
            فاكنت بشوف وش غريب جداااااااااااااا ياما ... يتجاهلني ...!!! ياما ... يتنشن جدا
            ويزعل ...!!!

فانا راي الشخصي .... قول في موضوعك (( ياريت يا شباب ماحدش يثبتني ..!! انا عاوز نقد واللي
            عاوز يشللت ويضرب .... يديها ...!!! انا عاوز استفيد ...)) وانا متأكد ان الكل ما هايصدق هههههههههه

يتبع ,,
            Hazem M. Sabry
            VFX Artist
            MBC Creative Service
            ===========
            www.hmsabryworks.com

راح احاول عزيزي

بس بشرط ترد على رسالتي الاخيرة لك
              و ان شاء الله اعمل لك احسن كتاب و ان شاء الله ينعرض على رئيسية المنابر
              و كمان اعمل لك غلاف للكتاب مع صورتك ههه لا تنسى انو صورتك موجودة عندي ههه
              هي بقيت كده .... ده قصاد دي هههههههههههه
              مع انها مش ليا بس موافق هههههههه انا رديت عليك

علي فكرة ياشباب ...
              سعات ناس تبعتلي رسايل ... مابردش عليه ... بيفتكر اني متاجهله ..!! او مش عاوز ارد ...!!
              هي مش كده خالص ..!!!!!!!!!! انا ببقي شفتها فعلا ... بس بسبب ضغط الشغل مش بلاقي وقت
              ارد عليه .... وطبعا ... زاي مانتو كلكم عرفين اني بكت عربي سرييييييييييييييييع موت
              ههههههههههه دانا بدور علي الحروف عشان اكتبلكم ...!!!

فعاشان ارد علي حد لازم ابقي عندي وقت ارد + ((وقت ادور علي الحروف))
              اعذروني ياشباب ... بس انا بجد الدنيا عند ملاطشا اوي الفترة ده

فا لو اخرت علي حد ... ((كام يوم يعني.... 4 .. 5 .. ايام يعني)) يبعتلي للتزكير ... ولو كنت فضيت
              هرد ان شاء الله عليه ...
              Hazem M. Sabry
              VFX Artist
              MBC Creative Service
              ===========
              www.hmsabryworks.com

للمبتدئين في المجال (زيرو خبرة في المجال)

شوف يا عم ... انت قدامك اختيارين ...
                1) انت ممكن تشتغل وتطرور ... ومرتب يزيد بشكل سريع جدا ... وخبرتك تكبر بشكل كبيييييير جدا
                2) ممكن تشتغل ... وتاكل عيش و تقف في الصف .... جامب الحيط

فانا هاتكلم ((وهدفي)) الاختيار الاول .. ماليش في السكة التانية ...!!

ها أرسملك خط ... لو مشيت عليه بالظبط ... هتوصل للي انت عاوزو ..
                1) زاكر موديلينج كويس جدااااااااااا ((production designs)) موبايلات و عربيات .... الخ
                GNOMON.... GNOMON.... GNOMON... GNOMON.... GNOMON.... GNOMON
                وملكش داعوة بالاتي (Zbrush, modo, zeto, 3eto ..!! 7amada helaal )
                فقط ... maya polygons + NURBS

2) ابتدي تنفذ حاجات ((production designs)) بسيطة ((((((((((((((((بسيطة))))))))))))))))))
                عشان تتاكد انك اتعلمت بس وفهمت الادوات ... والتكنيكات

3) جيب REFERENCE حاجات ((production designs)) بس معقد ... بس لازم تكون متمكن
                من الادوات ... في الخطوة 2 قبل التنفيذ هنا ...
                بمعني ... انك لما تبص علي الموديل معقد ده ... تبقي عارف بالظبط ((((هتعمل ايه))))) مش بتبص علية
                وانت بتقول ((يانهار ...!! دا صعب اوي ...!! بس حازم قال لازم اعمل حاجه معقد ...!! فا دة معقدة جدا
                لدرجة اني مش عارف تتعمل ازاي

وليكن مثلا ... الموديل ده ... ممممممممم موبيل عجيب غريب ...!! زراير كتير ... وبيتفتح ويتقفل ...
                من الاخر .. ((لما توريه لحد لما يخلص يقول جامد جدااااااااا))

4) لازم تنفذ الخطوة 3 ده كتير ... وبتنوع .... بس بعد كل موديل ... تقعد تفكر اية الاخطاء اللي وقعت فيها
                وتصلحها في الموديل الجديد ...

5) ركز اوي اوي اوييييييييييييي علي تنفيذ ادق ادق ادق تفاصيل الموديلز ....
                علي سبيل المثال ... عارف الماوس ..؟؟ انت ((دلوقتي)) لو عملتله موديل ...؟؟ هتعمل جسم بيضاوي
                علي شكل الماوس وبتاع ... وزراير ... وشكرا علي كده ...!!!
                عمرك فكرت تعمل الحز ((الخط الناتج من عمل البلاستيك الفاصل بين القوالب ... اللي بيبقي رفييييييييييع
                جداوبارز حاجه خفيفه جدااااااااااااااااااااااااااا ..؟؟؟
                اهي هي ده التفاصيل اللي قصدي عليها ...!!!!
                انك تمسك الموبايل في ايدك ... بالساعة تقلب فيه كويس جداااااااااااا كانك هاتعمله عماليه جراحية
                وتشوف شكل الزرار ...!! شكل الخط الغائر ... الفاصل بين الوش والضهر ... فاهمني ..؟؟؟

مش هوب ..!!! هات ال FRONT هوب ال SIDE هوب ...!! هات ياعم cube .... اديلو ....!!!
                تش تش ....!! و في الاخر تعمل موبايل ((((شبه)))) الموبايل الحقيقي .... ولما تشوف حد ((اجنبي))
                منفذه ...!! تبقي بتضرب كف علي كف ...!! وتبقي مش مصدق ...!!! ازاي هو محترف كده ...!!

هو محترف اوي كده عشان هو بيعمل كده ...!! ملوش هو في سكت ال هوب ... هوب .... هوب
                توش توش توش ....!!!

6) المنابر ده ... فرصة هايلة لانة مليان بناس عندهم خبرة كويسه جدا في كل المجالات .... ممكن تعرض
                شغلك ... وتاخد نقد ...
                بس انا ليا هنا نقطة ... انت مش ملاحظ اني مش بقول راي علي شغل حد هنا ..؟؟؟ حد خد بالو من
                الموضوع ده ..؟؟؟ غير في الورشة طبعا ...!!
                لان الصراحه ... انا اول ما اشتركت هنا ... زمان اوي اوي ... كنت اخش الاقي ناس حطة شغل ...!!!
                قمة في السوء .... وتخش الناس بيقلولو .... هايل جدا ...!!! بداية موفقه ...!! وبس ..!! ماكنتش بشوف
                حد يقولو الحتة ده وحشة وده غلط ... والموديل ده بايظ ...!!! فاكنت بخش اقول انا كده ...!!
                فاكنت بشوف وش غريب جداااااااااااااا ياما ... يتجاهلني ...!!! ياما ... يتنشن جدا
                ويزعل ...!!!

فانا راي الشخصي .... قول في موضوعك (( ياريت يا شباب ماحدش يثبتني ..!! انا عاوز نقد واللي
                عاوز يشللت ويضرب .... يديها ...!!! انا عاوز استفيد ...)) وانا متأكد ان الكل ما هايصدق هههههههههه

يتبع ,,

صحيح عزيزي حزززوم
                انا بعرف صديق عندي و هو مبتدئ بالمايا 2009
                و انا اعطيتوا جنومون بس ما فهم و لا شي للان الشرح على الاصدار القديم
                و قائمة Polygons & Surfaces خرجوا لو في اصدارات القديمة في قائمة واحدة و هي Modeling الي في
                Alias maya 2004
                +
                انا انصح المبتدئين اولا حتى يفهموا الاساسيات على الشروحات بتاع المايا الاصدارات الجديدة و يفهم الادوات منييح
                و من ثم يرووح يفهم Techniques مع Gnomon
                +
                و ايضا جنومون دروس قوية جدا
                و اكيد انت استفدت من

جاري البحث

هي بقيت كده .... ده قصاد دي هههههههههههه
                  مع انها مش ليا بس موافق هههههههه انا رديت عليك

علي فكرة ياشباب ...
                  سعات ناس تبعتلي رسايل ... مابردش عليه ... بيفتكر اني متاجهله ..!! او مش عاوز ارد ...!!
                  هي مش كده خالص ..!!!!!!!!!! انا ببقي شفتها فعلا ... بس بسبب ضغط الشغل مش بلاقي وقت
                  ارد عليه .... وطبعا ... زاي مانتو كلكم عرفين اني بكت عربي سرييييييييييييييييع موت
                  ههههههههههه دانا بدور علي الحروف عشان اكتبلكم ...!!!

فعاشان ارد علي حد لازم ابقي عندي وقت ارد + ((وقت ادور علي الحروف))
                  اعذروني ياشباب ... بس انا بجد الدنيا عند ملاطشا اوي الفترة ده

فا لو اخرت علي حد ... ((كام يوم يعني.... 4 .. 5 .. ايام يعني)) يبعتلي للتزكير ... ولو كنت فضيت
                  هرد ان شاء الله عليه ...

لا عزيزي ما في مشكلة و انا متقدر ظروفك الصعبة
                  بس اكيد موجودين محترفين فخوريين بنفسهم مو مثلك يا اعز مشرف بمنتديات العالم
                  بس انا جربتهم و اتصلت بهم بس ما في رد و اكيد بذركهم على الرسالة بس ما في جواب
                  و اكيد هذا الامر موجود ايضا في المنابر

• Gnomon Workshop - Maya Dynamics 1.2.3.4.5.6.7.8.9.10.11.12.13.14
                    يعني 14 اسطوانات في الديناميك و اكيد راح يطلع الانسان اقوى واحد في العالم

Gnomon Workshop - Maya Kinematics 1&2

Gnomon Workshop - Maya Character Animation 1.2.3 Dvd

Gnomon - EXPRESSIONS 1.2

Gnomon Workshop - Modeling Nurbs 1.2.3

و موجودة الاصدار الثالت بتاع السيارة اسمها Racer Modeling Nurbs

Gnomon Workshop - Maya Texturing 1.2.3.4.5

Gnomon - maya constraints1

كل روابط هذه الاسطوانات موجودة ب موقع BDShare
                    و موجودين كثييير اسطواانات قوية

• Gnomon Workshop - Rendering 1.2.3.4

• تكملة للمبتدئين في المجال

انت قدامك اختيار من اتنين ..
                        1) تهتم بسكة التحريك والشخصيات
                        2) تهتم بسكة ال shading , texturing , lighting, rendering

وبناء علي اختيارك ... هيكون ده مستقبلك وطريقك ...
                        شوف انت حابب اية اكتر واتجه ليه
                        معلومة ...
                        بالنسبة لي ... انا مشيت في كل السكك ده ... (((((((بتركيز شيديد جدا ...))))))) مع
                        جنومون ..فبقي عندي اساس قوي جدا في كل حاجة "حتي ال Expression, MEL "في
                        المايا ...!! واخترت بعدين ...

بس الفرق اللي مابيني ومابينك ... اني كنت شغال فعلا ((وبطلع شغل وحش جدا انا عارف))
                        بس زاي ماقلت قبل كده ..!! ال 56 اسطوانة وقعو في ايد اللي مابيرحمش

فا ماسبتش اسطوانه ما زاكرتهاش .... ...
                        انت عشان تقدم في شركة كا junior مبتدء يعني ((مش معناة ان سنك اقل من 20 سنة)) ..!!
                        لأ معناه انك (((ايا كان سنك))) ماعندكش خبرة مجال ... وغير موهل لانك تشغل ناس تحتك))

لازم تكون معاك جزئية من 2 ... اللي انا قلتلك تختار منهم ...
                        بس لاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااازم تكون بتعرف تموديل كويس .. بس مش موديلر بس..!!

كل الموطلوب منك .. انك ((بعد الخط اللي وضحتهولك تمشي علية))
                        تعمل موديلز ... فيها تفاصيل تبين انك موديلر شاطر.. + انك بتشوف تفاصيل كويس جدااااااااااااا
                        ومعاه بقي ... اما ((تحريك)) او معاه ((shading + rendering)) للومديلز دي ...

عدد الحاجات اللي تعملها ما يقلش عن 3 ... 4 ... حاجات ((من غير مايكون فيديو ..showreel))
                        مجرد clips او مجموعات صور ...
                        وراعي جدا ... انك تجيب صور كتير للموديل بتاعك بال wire frame عشان الناس تعرف مدي
                        نضافة المويل بتاعك ....

من الاخر ... انت بس لما هتبيع ((شغلك)) الحاجة بس اللي في ايدك ... وما عندكش غيرها تسوق
                        بيها هي ... ((يا جماعه ... انا بعرف اشتغل ..!!))
                        واحترافك مش انك تعمل حاجة صعبه جدااااااااااا و مش مظبوطه وال wire frame بايظ
                        وفي تفاصيل كتيرة مش معمولة ..!!
                        لا الاحتراف انك تعمل حاجة معقدة ((فيها تفاصيل)) مظبوووووووووطة جدا ... wire frame
                        نضيف جداااااااااا ... تفاصيلها روعه ....!!

====================================================
                        ده اللي انا شايفو ...
                        وده افضل وسيلة ... تخش بيها شركة ... (((كا مبتديء)))
                        Hazem M. Sabry
                        VFX Artist
                        MBC Creative Service
                        ===========
                        www.hmsabryworks.com

2) تهتم بسكة ال shading , texturing , lighting, rendering

حازوووووف .. كلام جامد جدا جدا ... فعلا لو الواحد طبق ده صح ... هيقصر المسافات على نفسه ..

ربنا يكرمك يا حاززوف

وانا بحب الجزئيه التانيه انى امشى فيها .. وال composit ده حبيبى كمان

مش عارف ليه محبتش موديل الاورجانيك ولا حتلى شخصيات الكارتون

بحب الهارد سيرفس جدااااااااااااا جدااااا ..

وكمان بحب تقفيل الشغل ... يبقى هو ده الى انا عاوزه وبشتغل عليه دلوقتى ...

بجد الكلام مفيد جدااااااااا وبيخلى الواحد ميتخبتش كتير بين ده وده...

• مشاء الله عليك عزيزي حازم
                            و الله ابداعك ما في عندو حدود
                            انا شفت شغلك اليوم على امبيسي بتاع مسابقة ترانسفورم و الي بيرحبوا فيها سيارة Camaro
                            مشاء الله و الله حركة Titles قوية جدا

مشاء الله عليك عزيزي حازم
                              و الله ابداعك ما في عندو حدود
                              انا شفت شغلك اليوم على امبيسي بتاع مسابقة ترانسفورم و الي بيرحبوا فيها سيارة Camaro
                              مشاء الله و الله حركة Titles قوية جدا
                              يااااااااااااااااااااااااراجل ...!!!!!!!!!!! هو نزل ..؟؟؟؟؟؟؟؟
                              بس ده الشغل بتاع MoBC ..!! حاجه في السريع البوني
                              لكن الشغل التقيل نفسو في البرومو ...!!! لسه هاينزل في اول مارس ... علي 10 ... 12
                              تقريبا ..

انا اللي عامل ال 3D وحدي ... بتاع ال MoBC , MBC MAX promos
                              بس البروموهات لسه شغال فيهم ... اما الحاجه بتاعت MoBC خلصتها الحمد لله
                              Hazem M. Sabry
                              VFX Artist
                              MBC Creative Service
                              ===========
                              www.hmsabryworks.com

يااااااااااااااااااااااااراجل ...!!!!!!!!!!! هو نزل ..؟؟؟؟؟؟؟؟
                                بس ده الشغل بتاع MoBC ..!! حاجه في السريع البوني
                                لكن الشغل التقيل نفسو في البرومو ...!!! لسه هاينزل في اول مارس ... علي 10 ... 12
                                تقريبا ..

انا اللي عامل ال 3D وحدي ... بتاع ال MoBC , MBC MAX promos
                                بس البروموهات لسه شغال فيهم ... اما الحاجه بتاعت MoBC خلصتها الحمد لله
                                dd
                                اكيييد نزل ... و البرومو بضبط فيه ربح سيارة بتاع Chevrolet Camaro و يظهر فيها تيتراات ثردي بتاع الترانسفورم و في الاخير ارقام SMS و ارقام البلدان اكيد هو
                                بس و الله صراحة اذهلني بكثيييييير مشاء الله
                                و كمان ما صدقني اخوي الكبيير اني بتحدث مع هذا الي صمم البرومو ده و اكيد هو انت you هههه
                                يا ريت تعطينا فكرة عن شغل الي ما ظهرش بعدين على امبيسي مشان اتبعوا
                                و اكيد حاسس يطلع قوي بكثييير من الاخر

يعمل...
                                X