Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

كيف تكتب سيرتك الذاتيه و تصنع ديموريل باحتراف .. حازم صبري

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

ربنا يباركلك أستاذ حازم على هذه المساعدة
    عندي إستفسار بعد إذنك بما إن حضرتك إشتغلت محرك إذا عرض عليك كراكترات لتحريكها رديئة المستوى في الريج فهل تقبلها أم من الأفضل العمل على كراكترات مهيأة جيدا وهل مستوى الريجينج يؤثر في مستوى التحريك
    وإذا كنت محرك ولديك خلفية معقولة في المودلينج والكومبستينج فهل من الأفضل ذكرهم في الشوريل أم لا

شاكريييييييييييييييييييين

موهلليييييييييييييييييييييييين

,I am a freelance 3D Animator
      and I am a 3D Generalist
      ....................
      My youtube channel
      ....................

خير الناس انفعهم للناس

المشاركة الأصلية بواسطة Mr.jokeR مشاهدة المشاركة
        ومالها موسيقى heavy metal
        ههههههههه امزح...

-- لدي سؤال استاذ حازم .. ما رايك في عمل سي في الكتروني على الفلاش ؟؟
        موضوع ال CV ده هنتكلم عليه انهارده ان شاء الله وهتعرف اخطائه ايه

الموضوع فيه كمية اخطاء رهيبه ياجماعه بنقع فيها كلنا ...!! وفي الاخر احنا اللي
        بنظلم نفسنا وشغلنا ...!!
        المشاركة الأصلية بواسطة shady sobhy مشاهدة المشاركة
        اتمنى ان الموضوع يخرج من قسم المايا للفائدة ( فهو يستحق )
        والله انا مش عارف عاوز اقول حاجه ...!! احنا ممكن نعمل اعلان (موضوع للتعريف)
        في كل قسم عشان الناس تيجي هنا لان قسمنا هنا نايم حبيتين ... وعوزين نصحيه
        شويه ..
        فالناس تيجي عندنا هنا اهلا وسهلا بالشباب ... و ده منتداهم ومطرحهم بردو ... والمشاريب علينا
        نزل طقم شاي للرجاله هنا علي حساب القسم ياد يابونّو
        وبعدين برده ... عاوزين نسوق المايا شويه ونعملها صيت بين المنتدايات .... ولا ايه ياشباب المايا

انا بهرج طبعا ... اللي الناس تجمع عليه ... انا راشيق فيه ...
        المشاركة الأصلية بواسطة nazzal مشاهدة المشاركة
        موضوع رائع من شخص اروع
        كنت حا موت من الضحك في حته اللنس فلير واحمد صقر........والرولكس
        حازم بيه انا حا اثبت الموضوع من بعد اذنك
        او حا استناك لبليل لو انت ما ثبتوش..........حا انفذ انا يا ريس
        صديقي الصدوق ...
        اصل الفليره بتاعت احمد صقر كانت بتضايقني موت .... كنت بحس اللي عملها قاصد
        يطلعها رخيصه..!!

تم التثبيت ... بس انا ماكونتش عاوز اثبت الموضوع عشان (انا شايفه مهم ..!!) كنت عاوز
        اتاكد ان الناس مهتمين بيه ... وهمه اللي عاوزينه يتثبت ... فكنت منتظر عدد ناس يقول كده ..!!
        المشاركة الأصلية بواسطة esamdrsh مشاهدة المشاركة
        بارك الله فيك على هذه المعلومات الجباره
        الحقيقه لدي سؤال يؤرقني ..
        مثلا عندك الفنان ماريك دينكو .. اغلب اعماله stills ولكن لما عمل ديمو ريل سماه moving stills وعمل حركه بسيطه في كل مشهد من مشاهده وعملها رندر

في حال انه غير متوفر عندك اجهزه جباره تقوم بعمل رندر لمشاهدك التي قد يصل بعضها لرندر الفريم الواحد 6 او 7 ساعات .. كيف ستكون طبيعه الديموريل .. هل فقط صور وعرض مثلا ال passes او ما شابه ام ماذا ؟
        مثال www.esamdrsh.com يا ريت تشوف نوعيه الاعمال وتقلي ازاي اقدر اعمل منهم ديموريل
        شوف ياعم ... انت قولت ايه ..؟؟ عمل ديمو سماه ..؟؟ يعني هو فكر في فكرة تسويق لشغله رغم
        بسطتها لكن عجبيتك جدا ..!!
        اعمل كل اللي انت شايفه هايسوق شغلك حتي لو عملتلك بوستر متر X متر عليه صورتك وانت ماسك
        ال CD بتاع شغلك وعامل كده هههههههههههههههه LOOOOOOL

الفكره ... انك عاوز تبيع ... فاعمل كل اللي يخطر ببالك بس علي شرط .... ماتعملش اللي عجبك انت ...!!
        اعمل اللي عاجب العميل ...!!

بس نبذه عن السوق المصري
        شوف ياعم ... انت هنا مصر ... عامل زاي الفواعلي ...مش سكة فنان والقرع ده ...!!!
        هو عاوز يتاكد من حاجتين ...!!
        1) كواليتي عاليه ... (صوره حلوه جدا + مافيش flicker OR noise)
        2) سرعة انتاج وكميه ... (وده بيعرفوا من حضرتك في المقابله)

شغلك 100 100 وتسلم ايدك جدا
        بس انا لي تعليق علي كلامك بتاع 6 ... 7 ساعات رندر ...
        الكلام ده ممكن بس مع حاجتين ..
        1) stills لبوسترات ومطبوعات
        2) شركات معماريه كبيره عشان يبقي عندهم رندر فارم محترمه (عشان ترندر فيديو)

لكن استوديو مش هايقدر يتحمل التكلفه ده .... لان الغلطه بفوووره ....!!
        لو جيه تعديل ... هايلبس المكان في رندر تاني ..!!!
        وكانت بتحصل في اروما في فيلم (دكان شحاته) الشباب بتوع الماكس كانو عملين شوط
        حوالي 1000 frame في الفيلم والفريم كان كذا ساعه .... كذا مره اتعاد كله رندر بسبب التعديلات ...!!!
        بس اروما ممكن تتحمل ده ...!! بس مافيش استديوهات تانيه تعمل ده ...!!

ومهم جدا الناس تشوف حركه (فيديو) .... لييييييييه ...؟؟ مانت لازم تفهم العميل بيفكر
        ازاي ...!!!
        لان لازم يعرف ان مافيش flicker + انت مش عامل retouch علي الصوره في
        ال photoshop .... فهمت ..!!
        المشاركة الأصلية بواسطة al_amin_1 مشاهدة المشاركة
        يا جماعة انا عندي اقتراح
        بدل ما نظلم قسم الماكس او قسم المايا ننقله لقسم السينما عشان ما نظلمش الطرفين .

نزل هنا شاي للرجاله ياد يا بونّو
        برده لازم الناس تتكرم و تاخد واجبها في القسم هنا ... هو احنا بوخاله ولا ايه ..؟؟
        المشاركة الأصلية بواسطة donjwan88 مشاهدة المشاركة
        والله اخي حازم بصراحة انا بدأت احس باليأس نوعا ما يعني معنى كلام حضرتك اني لازم اتعلم على الرندر والاخراج وكمان التحريك نوعا ما بصراحة بدأت احس ان الموضوع يحسس باليأس

لاني اصلا متخصص مودلنج فقط لاني بعشق القسم دة فبالطريقة دي مش هلاقي شغل خالص يبقى مفيش قدامي غير اني اشتغل شغل خاص بيا فقط وايكون ايضا خاص بافلام الكارتون او المسلسلات الكارتونية لاني اصلا كدة كدة هاضطر اني اتعلم الاخراج والانيميشن وكمان الدينامكس يبقى ملهاش اي لزمة خالص اني اشتغل مع فريق عمل او حتى اني افكر اشتغل في شركة

والله الواحد بدأ يزهق من مصر ومن الشركات وافكارهم

وانا عمال اقول الناس بتهج لية والله ربنا يكرمنا ومنهجش احنا كمان
        يا صاحبي ليه انت دايما فاهمني غلط ....؟؟
        انا ماقولتش اتعلم حاجات مانتاش عاوزها ..!!

انت بتحب المويلينج ...؟؟ اتعلم موديلينج ....!! بس ده معناه انك تشتغل (hard surfaces+organic)
        غول ...!! Zbrush دايس ... modeling inside your 3D package دايس
        UV wrapping ..... وماشي علي الحيطه ...!!! وكمان لازم تكون سريع جدااااااااااا

لكن مش موديلينج حاجات بسيطه ...!!وبطئ ...!!
        خليك عقلاني ...!! وطور نفسك لو لاقيت انك كده مش هتبيع ...!!
        المشاركة الأصلية بواسطة أم محمد مشاهدة المشاركة
        ربنا يباركلك أستاذ حازم على هذه المساعدة
        عندي إستفسار بعد إذنك بما إن حضرتك إشتغلت محرك إذا عرض عليك كراكترات لتحريكها رديئة المستوى في الريج فهل تقبلها أم من الأفضل العمل على كراكترات مهيأة جيدا وهل مستوى الريجينج يؤثر في مستوى التحريك
        وإذا كنت محرك ولديك خلفية معقولة في المودلينج والكومبستينج فهل من الأفضل ذكرهم في الشوريل أم لا
        1) "ما بني علي باطل فهو باطل"
        الشغل اللي بدايته (كفته) بايظ يعني ...!! مستحيل يطلع منه حاجه كويسه ..!!!
        تغتكري الrigging اللي معمول لاي شخصيه في pixar ...!! لو معمول لاي شخصيه في
        مصر ... هايطلع شغل عامل ازاي ...؟؟؟

2)اكيد الريج بياثر جدااااااااااااااا في التحريك ...!!!
        لما تحركي ايد الشخصيه تلاقي جزء من بطن الشخصيه بيتحرك معاه وعشان تعملي
        الكراكتر فاتح ايدو علي الاخر معناه ان الجزء ده هايطلع خالص ...!!! والمصيبه انهم
        بيعرضوه في التيليفزيون ...!!! عادي جدا ...!!

3) في فرق مابين ان الواحد هاوي ...!! وبيلعب وشكل الشخصيه موضحك جدا ومش مصدق
        انه عمل شخصيه وعماله تتحرك ...!! وبيوريها لاخواته ومبسوطين جدا منه ...!!!
        وان الشخصيه ده عملها عشان يظهر انه محرك كويس جدا وانه محترف وانه جدير بانه
        يشتغل في الشركه اللي بيقدم ليه ... وعامل ريج محترف ... موديلينج محترف ... وواثق من
        نفسه وهو بيقدم في الشركه ..!!

انا هنا بتكلم علي المستوي التاني مش الاولاني
        لان الموضوع ده عن ازاي نقدر نغلف الشغل ونسوقه ازاي ونبيعه ... وكمان بسعر عالي ..!!
        ومش في العتبه علي الرصيف ...!!! لا ... منتجاتنا اغلي من كده ..!!

4) هل الحاجات اللي عندك خلفيه عنه (مش وحشه) لو اتحمل عليكي فيها بشغل هل هطلعي
        شغل (حلو جدا ...!!) ولا وارد ان ممكن يطلع بلح ..؟؟؟
        لا وارد ..... يبقي ماتجبيش سيرتها ...!! والافضل تقولي ماليش فيها اوي ..!!

انا بعرف احرك كويس ... لما قدمت في اروما ... في المقابله قلت انا مش بتاع كراكتر ...!! اصلا ...!!
        ليه لان ده مش اقوي حاجه عندي ...!!! وده حقيقي ..!!
        وبعدين التحريك عندي مش بسرعة ال dynamics, shading, rendering, COMPOSTING
        انا عارف المنتج اللي معايا ...!!! قولت ... وببيع اللي اعرفه كويس جداا ..!!! النص نص لا ...!!!
        Hazem M. Sabry
        VFX Artist
        MBC Creative Service
        ===========
        www.hmsabryworks.com
        Voxel Works - My Tutorials Page

ربنا يكرمك أستاذ حازم ياريت فعلا الموضوع يكون مستمر لما فيه فائدة للجميع ويجازيك خير على النصائح المخلصة

I will add some notes if you do not mind, and and the end you can put it all in the first of the thread

-do not make you reel with any codec they might can not play it so make it DVD player because this format will play anywhere
            -please do not say thank you for my friends and mother and .... the rest of the world
            -make sure you write you name and phone correct, some people do not write even their name in the DVD
            -send your reel every month to the same company, sometimes they have too many reels and they did not have time to see yours so send it again and again, you will never lose.

good luck and thanks a lot for HMSABRY
            لا حول ولا قوة إلا بالله
            I Do Not Have Arabic Keyboard
            To KNOW and NOT to DO, is really NOT to KNOW
            Learn from Doing, not by Dreaming

والله موضوع غنى جدا من شخص عالى جدا حبيب الملايين

رأى خاص جدا ولكن شايف انه ضرورى يتعمل
              لو عندك كل كتاباتك سواء عن الكمبوسيت اللى عملتها قبل كدة ولسة مكملتش ((=
              او موضوع السيرة الذاتية او اى حوار عملته انك تعمله فى ملف بى دى اف ده طبعا لو عندك منه باك اب موضوعاتك مفيدة جدا جدا جدا عارف ليه لانك بتجيب من الاخر
              حازم بيك جزاك الله خيرا
              على فكرة انا مشربتش شاى :">

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
              اللهم علمنا ما ينفعنا وانفعنا بما علمتنا

My 3D Visualization Work

فيس بوك
              Freelancer

انت راجل جامد اوي استاذ حازم موضوعك بجد رائع ويستاهل
                100 نجمة
                ربنا يخليك
                BORN TO DESIGN

MAYA THE LIFE..MAYA MY LIFE

ta2lok ya 7azoof beeh

المشاركة الأصلية بواسطة mazm مشاهدة المشاركة
                    I will add some notes if you do not mind, and and the end you can put it all in the first of the thread

-do not make you reel with any codec they might can not play it so make it DVD player because this format will play anywhere
                    -please do not say thank you for my friends and mother and .... the rest of the world
                    -make sure you write you name and phone correct, some people do not write even their name in the DVD
                    -send your reel every month to the same company, sometimes they have too many reels and they did not have time to see yours so send it again and again, you will never lose.

good luck and thanks a lot for HMSABRY

100 100 الكلام ده ... ولازم طبعا يضاف ...
                    بس انا لي تعليق علي اخر نقطه ... بتاعت انك تبعت كل شهر ...!! ده برده غلط (ده كلام الست ال HR السابق
                    ذكرها) انك ماتبعتش شغلك غير بعد 6 شهور ... وكمان مايبقاش نفس الريل ....!!!
                    يبقي واحد جديد ... بشغل جديد ...!! لان لو كان الاولاني عجبهم ..!!! كانو جابوك ...!!!

تكملة الشوريل (1)

11) خلي الفيديو يشتغل علي اي جهاز .... وده معناه انك لا تحط كودك (انت بس اللي تعرفه) او نوع ملف بيشتغل
                    علي بعض الاجهزه بس ...!!!
                    لازم تعمل الشغل بتاعاك ينفع يتلعب علي (DVD player) لانه standard يعني موحّد في العالم ....
                    و معظم الشركات بيشغلو ال dvds عليه واللي مايشتغلش ...!! .... يبقي مايشتغلش
                    ولازم الفيديو تعمله اول مايتحط يشتغل علي طول الشوريل بتاعاك (لوحده autoplay) واعمل قوائم سهله
                    لمشاهدة الشغل (portfolio) ... من الاخر ظبط ال dvd بحيث يبقي سهل + جميل + عليه كل حاجه (تتباع
                    مش حاجات تخليك ماتبعش اصلا)

12) لا تضيف كلمات شكر وثناء للعائله لمساندتهم ليك اثناء عمل الشوريل بالشاي والقهوة وخلافه ....!!!

13) ارسل كل 6 اشهر (مش اقل من كده) شوريل جديد لنفس الشركه ..... ولكن واحد جديد ... فيه شغل
                    جديد مش نفس الشوريل القديم ...!! عشان معني انهم ماقبلوكش في الاول معناه ان المستوي ده اقل من
                    المطلوب ...!! يبقي تطور نفسك ... وتعمل حاجات اقوي وتبعت ...!!!

مالوش اي معني انك تبعت نفس الشوريل القديم ...!!! من غير تطوير ..!! او تحسين ...!!
                    المشاركة الأصلية بواسطة ahmedyounis مشاهدة المشاركة
                    والله موضوع غنى جدا من شخص عالى جدا حبيب الملايين

رأى خاص جدا ولكن شايف انه ضرورى يتعمل
                    لو عندك كل كتاباتك سواء عن الكمبوسيت اللى عملتها قبل كدة ولسة مكملتش ((=
                    او موضوع السيرة الذاتية او اى حوار عملته انك تعمله فى ملف بى دى اف ده طبعا لو عندك منه باك اب موضوعاتك مفيدة جدا جدا جدا عارف ليه لانك بتجيب من الاخر
                    حازم بيك جزاك الله خيرا
                    على فكرة انا مشربتش شاى :">
                    والله ياصاحبي ... فكره كويسه .. بس الوقت ... الوقت ... الوقت ...!!!
                    بس ربنا ييسر .... واعمل اهم المواضيع PDF ان شاء الله ...

واد يابونّو ... ..... يابونّو ....
                    نزل هنا واحد شاي فاتله .... سكر بره .... للبيه ... وانا واحد سحلب
                    Hazem M. Sabry
                    VFX Artist
                    MBC Creative Service
                    ===========
                    www.hmsabryworks.com

الله يبارك فيك أستاذ حازم ويمتعك بالذرية الصالحة..موضوع غاية في الأهمية وسأعود إن كانت لدي أي أسئلة..
                      بس حبيت أستغل الفرصة وأقول أني على أحر من الجمر في انتظار استكمال الورشة ...نبغى حاجات "أدفااااااانس" !!
                      سبحان الله وبحمده,سبحان الله العظيم.

السلام عليكم موضوعك جميل جدا
                        خاصتا ان دا فعلاتطبيق جزء من ال hr
                        وكمان من كتاب كونت بقرا فيه اسموا مراكز الاتصال والتاثير الايجابى
                        ربنا معاك بالنسبه للتقيم باذن الله 100% كمان
                        بس ممكن تضيف فيه شويه حجات برضه او تطوره لقسم اجتماعى
                        بالتوفيق
                        We GoT ReadY ThiS MontH..We Hv ReadY To FunZ
                        JusT NeeD
                        GuiteR FoR DancE ..La MalaguenA Is OnE. LetS ShooT GunZ
                        AnD NoW We RuN ..We ReadY To DonE . We Make U DesperadO It's AnS... It's UR ChancE

JusT Press KeY . AnD NoW Go PlaY .

═════
                        ═════

سؤال غريب شويه الموضوع ليه وضعتوا بالمايا!!؟ على انه سوف يستحوذ اهتمام
                          فى اطراف الحديث والكل يستفاد منه
                          We GoT ReadY ThiS MontH..We Hv ReadY To FunZ
                          JusT NeeD
                          GuiteR FoR DancE ..La MalaguenA Is OnE. LetS ShooT GunZ
                          AnD NoW We RuN ..We ReadY To DonE . We Make U DesperadO It's AnS... It's UR ChancE

JusT Press KeY . AnD NoW Go PlaY .

═════
                          ═════

الموضوع رائع وهو مفيد جدا
                            عندي ملاحظة بسيطة على هذه الفقرة
                            ) سرعة انتاج وكميه ... (وده بيعرفوا من حضرتك في المقابله
                            سرعة الانتاج دائما وابدا لا تجتمع مع الجودة وهناك اخطاء شائعة
                            ان المتقدم للعمل يعطي نموذج من اعماله وعندما يسئل عن وقت انجاز مثل
                            هذه الاعمال يتسرع ويقول اسبوع مثلا وبعد قبوله وتحت الاختبار لمدة شهر او اكثر
                            حسب سياسة الشركة او الفضائية يكتشف انه ينجز العمل المتفق عليه باضعاف الوقت
                            الذي ذكره لذلك يضع نفسه بموقف ..... لا يحسد عليه .

المشاركة الأصلية بواسطة rrr1077 مشاهدة المشاركة
                              سؤال غريب شويه الموضوع ليه وضعتوا بالمايا!!؟ على انه سوف يستحوذ اهتمام
                              فى اطراف الحديث والكل يستفاد منه
                              انا هاعمل ان شاء الله ملف PDF فيه كل النقاط عن الموضوع و ان شاء
                              الله يتم وضعها في كل قسم لكي يستفيد منها الناس كلها لكن الموضوع
                              نفسه والنقاش ده يفضل جوه المايا لبقاء نشاط القسم (وده يهمني جدا)
                              وعشان انا مش هاعرف اتابعه لو دخل قسم تاني ...
                              المشاركة الأصلية بواسطة حسين مراد مشاهدة المشاركة
                              الموضوع رائع وهو مفيد جدا
                              عندي ملاحظة بسيطة على هذه الفقرة
                              ) سرعة انتاج وكميه ... (وده بيعرفوا من حضرتك في المقابله
                              سرعة الانتاج دائما وابدا لا تجتمع مع الجودة وهناك اخطاء شائعة
                              ان المتقدم للعمل يعطي نموذج من اعماله وعندما يسئل عن وقت انجاز مثل
                              هذه الاعمال يتسرع ويقول اسبوع مثلا وبعد قبوله وتحت الاختبار لمدة شهر او اكثر
                              حسب سياسة الشركة او الفضائية يكتشف انه ينجز العمل المتفق عليه باضعاف الوقت
                              الذي ذكره لذلك يضع نفسه بموقف ..... لا يحسد عليه .
                              مين قال ان سرعة الانتاج تؤدي الي سوء جودة الشغل ..؟؟
                              لو انت حد متمكن من تنطيء الكورة وطلب منك مدرب تنطيء الكوره 200 مره
                              * لو انت لاعيب كويس وعندك لياقه هتعمل كده وعادي جداااااااا وتجيب علي ركبتك
                              وعلي راسك وتعمل شقلاباظات كمان
                              * لكن انت لو مش لاعيب محترف (جديد يعني) وماعندكش لياقه كافيه هتنطئ الكوره
                              وتقع منك ... تجيبها تنطئ تاني ... وتتعب ... ترايح شويه ... ترجع تاعني .... وكده...!!

هل دول زاي بعض ..؟؟؟ لا طبعا ..!!! هل هاينفذو في بنفس السرعه ..؟؟؟ لا طبعا طبعا ..!!!
                              الاولاني ممكن يلعب في فريق محترف ..!! والتاني ..!! يلعب في النادي

معروف جدا الاوقات المنطقيه في تسليم شغل ... ومن سؤاله معاك في المقابله
                              عن شغلك (اللي انت جايبه في الشوريل) ... واخد وقت قد ايه..؟؟؟
                              وانت مش هتفترض ..!!! انت لو عامل الشغلانه ده هتقول اخدت مني قد كده ...!!
                              ويوريك شغل ... ويسالك تخلصه في قد ايه ...؟؟؟ ده يعرف منه انت سريع ولا يطئ ..؟؟
                              هنتكلم عن ده في جزئية المقابله..
                              Hazem M. Sabry
                              VFX Artist
                              MBC Creative Service
                              ===========
                              www.hmsabryworks.com

ايه الحلاوة دي
                                بس والله زعلان انه في قسم المايا وانا مزرتوش من زمان والمفروض يتحط في اطراف الحديث عشان الناس كلها تشوفه
                                صح يا مستر حازم

يعمل...
                                X