Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

كيف تكتب سيرتك الذاتيه و تصنع ديموريل باحتراف .. حازم صبري

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

والله انت ممتاز يا حزوم .. ماشاء الله عندك معلومات خطيره ومهمه جدا بالنسبه للحكايه دي ..

انا جايلك من قسم السينما .. يعني مخسرني 10 جنيه في الموصلات .. فلازم اخد الفرصه واسئلك كام سؤال هههه

1- انا اعمالي القويه بيتراوح فيها وقت الرندر من ساعه الى 6 ساعات .. يعني الحكايه صعبه تتعمل شو رييل .. فأزاي اقدر اعمل شو رييل مع الكلام ده ؟

2- بالنسبه لنظام moving stills اللي اتكلم عنه استاذ عصام .. هل ممكن اعمل نتيجه مقاربه منه عن طريق تحريك الكاميرا في الافتر افكتس على صوره ثابته ؟.. ويبقي كسبت اني ما عملتش انيميشن ممكن اقضي في رندرته اللي باقي من حياتي ..

وشكرا يا احلى حازم .. تم التقييم 5 نجوم يا معلمنا
    التعديل الأخير تم بواسطة N.nabil; 25 / 09 / 2009, 08:36 PM. سبب آخر: خطأ مصبعي

حازم بيه .. منور يا ريس .. من الأسباب اللي كانت مخلياني حابب إني أجي أروما .. إنك كنت هناك .. واتصدمت صدمة التنين.. لما روحت ولقيتك مشيت .. لاقيت ناس جامده برده هناك مشيت برده .. كنت حابب فعلا أتعرف عليك أكتر من قريب .. بس حصل خير .. تتعوض إن شاء الله ..
      واد يا بونو هاتلي واحد شاي ..

المشاركة الأصلية بواسطة نادر ندوره مشاهدة المشاركة
        والله انت ممتاز يا حزوم .. ماشاء الله عندك معلومات خطيره ومهمه جدا بالنسبه للحكايه دي ..

انا جايلك من قسم السينما .. يعني مخسرني 10 جنيه في الموصلات .. فلازم اخد الفرصه واسئلك كام سؤال هههه

1- انا اعمالي القويه بيتراوح فيها وقت الرندر من ساعه الى 6 ساعات .. يعني الحكايه صعبه تتعمل شو رييل .. فأزاي اقدر اعمل شو رييل مع الكلام ده ؟

2- بالنسبه لنظام moving stills اللي اتكلم عنه استاذ عصام .. هل ممكن اعمل نتيجه مقاربه منه عن طريق تحريك الكاميرا في الافتر افكتس على صوره ثابته ؟.. ويبقي كسبت اني ما عملتش انيميشن ممكن اقضي في رندرته اللي باقي من حياتي ..

وشكرا يا احلى حازم .. تم التقييم 5 نجوم يا معلمنا
        انا قلت في رد سابق لي ياصاحبي ان سكة الفريم الواحد ده في مصر
        صاعبه جدا (انا بتكلم علي مستوي الاستوديوهات) لازم يشوف منك
        فيديو عشان يتاكد انك ظابط الشغل منغير flicker OR noise
        فا ده مشكله لازم تفكر فيهه... الا لو انت مقدم في شركه معماري
        وتعتمد في شغلها علي الفريم الواحد للمطبوعات ... وبكده يبقي تمام
        لكن انت لو متارجت استديوهات "اعلانات" الكلام ده ماياكلش ...

المشاركة الأصلية بواسطة SPIDERMAN4 مشاهدة المشاركة
        حازم بيه .. منور يا ريس .. من الأسباب اللي كانت مخلياني حابب إني أجي أروما .. إنك كنت هناك .. واتصدمت صدمة التنين.. لما روحت ولقيتك مشيت .. لاقيت ناس جامده برده هناك مشيت برده .. كنت حابب فعلا أتعرف عليك أكتر من قريب .. بس حصل خير .. تتعوض إن شاء الله ..
        واد يا بونو هاتلي واحد شاي ..
        ياعم ... الله يكرمك ....
        وان شاء الله نشتغل مع بعض في حته تكون احسن ان شاء الله
        وعلي فكرة انت شربت شاي كتير ...!!

واد يابونو ... ماتنزلش شاي ...!! واللي هايطلب ... يدفع
        من علي حسابه
        ونزل دومانا هنا ....
        Hazem M. Sabry
        VFX Artist
        MBC Creative Service
        ===========
        www.hmsabryworks.com
        Voxel Works - My Tutorials Page

انا قلت في رد سابق لي ياصاحبي ان سكة الفريم الواحد ده في مصر
          صاعبه جدا (انا بتكلم علي مستوي الاستوديوهات) لازم يشوف منك
          فيديو عشان يتاكد انك ظابط الشغل منغير flicker OR noise
          فا ده مشكله لازم تفكر فيهه... الا لو انت مقدم في شركه معماري
          وتعتمد في شغلها علي الفريم الواحد للمطبوعات ... وبكده يبقي تمام
          لكن انت لو متارجت استديوهات "اعلانات" الكلام ده ماياكلش ...
          ! .. للأسف

طيب مثلا نفرض ان انا عايز اعمل شو رييل عشان اقدمه لشركة اعلانات .. يبقى ايه الحاجه اللي بيركزا عليها ؟

يعني مثلا انا ماشي في سكة الاعمال الواقعيه .. وانت اكيد طبعا عارف مشاكلها بالنسبه لوقت الرندر ..

لو انا عايز اشتغل في شركة على سبيل المثال زي اورما .. هل بيحتاجو ان يكون الشو رييل واقعي ولا المهم انه يكون متناسق وشكله حلو وخلاص؟

وبالنسبه لنظام moving stills ده بعيد عن الشو رييل .. ممكن يتعمل زيه بالافتر افكتس او اي برنامج تاني ؟

بالتوفيق

بسببك هحول للمايا يا زعيم المايا
            ان شاء الله ناوي اتعلم الكومبستنج و حاجات بسيطه في المودلنج في المايا ايه رايك في اسطوانات الديجتال توترز يافنان وايه الي الحاجات الي اقدر استعين بيها عشان اتعلم مايا يعني الجزء الي يخصني في شغلي كومبستينج و اضاءة وكاميرا و الكلام الي انت عارفه ده وياريت ما نكونش تقلنا عليك يا فنان
            ملحوظة واد يا بونو
            اعزم المنابر كلها على حسابي يا واد
            خلاص يا رجاله انا صعيدي والكلمه طلعت من لساني
            Minyawy Motion Graphic Designer
            Facebook

حازم بي ... مسائلة الوقت في تسليم الاعمال ليس لها علاقة قوية جدا
              بالاحتراف ... يعني حتى لو جبت رونالدينو يلعب بالمايا برضة هو لازم
              يعمل رسمة للافكار في باله حول العمل الذي سيقوم به ثم يبدأ بالمودلنك
              ثم الاكساء والتحريك وووووو طبعا هذا حسب الشوريل اللي انت عاملوا
              وفيه كاركتر . اما لو كان فواصل سريعة مثل فواصل العربية و bbc فهذه
              تتعمل بعد وجبة الغداء قبل ان ينتهي الدوام .

علو ... علو .... عمو علاوي جايات للجماعة .

المشاركة الأصلية بواسطة نادر ندوره مشاهدة المشاركة
                ! .. للأسف

طيب مثلا نفرض ان انا عايز اعمل شو رييل عشان اقدمه لشركة اعلانات .. يبقى ايه الحاجه اللي بيركزا عليها ؟

يعني مثلا انا ماشي في سكة الاعمال الواقعيه .. وانت اكيد طبعا عارف مشاكلها بالنسبه لوقت الرندر ..

لو انا عايز اشتغل في شركة على سبيل المثال زي اورما .. هل بيحتاجو ان يكون الشو رييل واقعي ولا المهم انه يكون متناسق وشكله حلو وخلاص؟

وبالنسبه لنظام moving stills ده بعيد عن الشو رييل .. ممكن يتعمل زيه بالافتر افكتس او اي برنامج تاني ؟

بالتوفيق

1) الشوريل .. شوف انت اقوي حاجه ايه عندك عايز تبيعها .. وفكر في
                عيوبها ... ومميزتها ... وفكر في السوق ... هل تنفع تتباع ..؟؟؟

طيب انت المنتج بتاعاك .. جوده عليه جدا جدا جدا لدرجة انه مكلف جداااا للعميل ..
                طيب ...!! هل المنتج ده اي حد يشتيريه ..؟؟؟ اكيد لا ...!
                مين ممكن يشتيريه ...؟؟ الناس الكبيره بس (الاغنيه اوي)..!!
                طب انا زنقت نفسي مع الاغنيه وانا عاوز اوسع السوق بتاعي عشان اعرف
                ابيع كويس ...!! يبقي عندك حلين :
                ............. A - تقلل من التكلفه اللي علي العميل ومن الجوده شويه (وقت الرندر)
                ............. B - تتقن جدا الجوده ده وتبيع للعميل اني بعمل جوده عاليه جدا
                وغاليه "انا عارف" بس انا بضمنلكم انكم لو ادتوني وقت + رندر فارم هطلعلكم جوده
                مش هاتشفوهه في اي حته تانيه ...(((((((( ومن غير flicker OR niose)))))))
                لان العميل هايشتري منتج غالي جدا + فيه مشاكل ...؟؟؟؟ يعمل بيه ايه .,...؟؟؟
                الكلام ده ينتطبق علي اروما او غيرهم....!!

راعو ياشباب ان المشاهد العربي ماعندوش قدرة تمييز مابين درجات جودة الشغل
                مادام الاعلان بيضحك يبقي حلو (حتي لو مترندر wireframe )
                وشركات الاعلانات عرفه ده .... فانت رايح تبيعله شغلك بطيء جدا جدا وكمان فيه
                مشاكل ....!!! مهو الشغل اللي هو بيعملو (الوحش اللي انت بتعمل احسن منه) بيبيع ..!!!
                ومكسبه ....!!!! .... طب يدفع كتير ليه ....؟؟؟؟

لازم لازم لازم تعمل فيديو حتي لو ثانيه .. او 2 ...!!
                ياشباب ... انا بتكلم انك تخش شركه ... وانت واثق من نفسك ومن شغلك وواثق
                من نظرة الناس فيك ..!! ورايح .. هاتشترو يعني هاتشترو ...!!!
                لكن مش بتكلم علي سكة .. انك تقدم وانت مقلق ...!! ومش عارف ممكن ولا لأ ...!!

2) الافتر ايفيكت هو احسن (في وجة نظري) برنامج motion graphix علي الاطلاق ..!!
                والازكي والاسرع ...!!
                فبالنسبه لل moving stills طبعا افتر افيكتس ... بس stills بس في مصر صعب انك تشتغل
                بيه كده .... بس (هو ممكن) بس انا عاوزك تبيع جدااااااااااااا وانت واثق من نفسك وماتحطش
                نفسك في موقف (لازم نعملك test ونشوفك مع ال flicker OR noise) ..!!!

المشاركة الأصلية بواسطة yaa_7oob مشاهدة المشاركة
                بسببك هحول للمايا يا زعيم المايا
                ان شاء الله ناوي اتعلم الكومبستنج و حاجات بسيطه في المودلنج في المايا ايه رايك في اسطوانات الديجتال توترز يافنان وايه الي الحاجات الي اقدر استعين بيها عشان اتعلم مايا يعني الجزء الي يخصني في شغلي كومبستينج و اضاءة وكاميرا و الكلام الي انت عارفه ده وياريت ما نكونش تقلنا عليك يا فنان
                ملحوظة واد يا بونو
                اعزم المنابر كلها على حسابي يا واد
                خلاص يا رجاله انا صعيدي والكلمه طلعت من لساني

1) انا مش بحب (اوي) ديجيتال توتورز لان دول بيشرحو ... الزرار ده بتاع كده ... والزرار ده بتاع كده
                لكن جنومون بيعلمك ازاي تفكر ...
                مثلا ... المعلم الكبير اوي اوي اوي Alex لما شرح الدايناميكس ... اوففففففففففففففففففففففف
                فعلا الراجل ده علمني ازاي تطلع من الفسيخ ... شربات ...!!!! (تقنياً)
                ازاي تلعب بال expressions وال particles مش هنسي لما شرح ازاي تعمل constrain
                علي 1 particle ... تركب عليها كاميرا ... وتعمل البارتيكلز دول سهوم وكان الكاميرا في
                وسطهم ..... زاي ماكانت في فيلم Hero - jet lee
                وازاي تعمل من ال soft bodies تعمل rigid body زاي حركة الطائره الهيليكوبتر لما
                تبقي شايله container كبير .... طريقه ال simulation بتاع ال container ده ازاي نديله
                مرونه زاي ال softbody ...!!! هو ده Alex Alverz

2)انت محتاج تتعلم Mental ray + shading + texturing + after effects + Nuke
                عشان تبقي لعيب visual effects

المشاركة الأصلية بواسطة حسين مراد مشاهدة المشاركة
                حازم بي ... مسائلة الوقت في تسليم الاعمال ليس لها علاقة قوية جدا
                بالاحتراف ...
                لنا هنا وقفه ...!!!
                طيب ... انا كنت team leader في اروما وبقولك انا عارف انا بقولك ايه (انت لو مسيطر علي مواعيد
                الشغل بتاعك ومواعيد تسليمك .... وتعمل الشغل في الوقت "اللي انت محدده بحكم انك
                محترف" وتسلم شغلك في معاد التسليم بدون تاخير

تبقي كده محترف .... ويبقي ليك مكانه في المكان كبيره بحكم انك محترف

لكن لو انت اتسالت ده تسلمها بعد ايه ..؟؟ قلت اسبوع ... وماخلصتش ...!! اسال شباب اروما
                ممكن يحصل ايه ويتري بكده ...!!! ده يسمي احتراف ...!!!

الاحتراف انك تكون بطلع اقوي شغل .... في اسرع وقت (ممكن)...!!! + بتحل مشاكلك التقنيه "وحدك" من غير
                ماتقول الحقوني ..!!!

............ اما لو كان فواصل سريعة مثل فواصل العربية و bbc فهذه
                تتعمل بعد وجبة الغداء قبل ان ينتهي الدوام .

علو ... علو .... عمو علاوي جايات للجماعة .
                عجبتني اوي ده
                طب نزل طقم شاي يابونو ... بعد الغدا للرجاله هنا علي حسابي عشان الناس
                تحبس الاكل
                Hazem M. Sabry
                VFX Artist
                MBC Creative Service
                ===========
                www.hmsabryworks.com

معلش استاذ حازم انا ليا سؤال بره الموضوع شوية
                  انت ايه رايك في السوق والشغل في الامارات والشغل في ام بي سي
                  هل عند حضرتك اي فكرة وايه رايك في السوق والمستقبل بالنسبة للرسوم المتحركة في الامارات
                  اتمنى ان يكون عند حضرتك فكرة
                  وشكرا جزيلا على هذا الموضوع الرائع اللي بجد اكتر من مفيد
                  BORN TO DESIGN

MAYA THE LIFE..MAYA MY LIFE

لالالالالالالالالالالالالالالالالالالا

موضوع جامد موووووووووت يا حازم باشا للاسف لسه شايفه دلوقتى انت جبت م الاخر يا ريس

واد يا شاى نزل اتنين تلاته بونو هنا للمعلم حازم عشان يسدوا على الطلبات

انا عايز نسكافيه

المشاركة الأصلية بواسطة hmsabry مشاهدة المشاركة

1) "ما بني علي باطل فهو باطل"
                      بجد عجبتنى اوى الجملة دى كنت هموت من الضحك

اصلك لو شفت الكركترات الى بتتكلم عليها ام محمد ممكن تنتحر او يجيلك الرعاش حاجة كده اسطورة

هناك نقطة مهمة ... بعد اذن اخونا حازم
                        يجب على كل متقدم وخصوصا للفضائيات ان ينتبه لسياسة هذه الفضائية
                        وان يراعي الستايل العام لها او للشركة التي تقدم بطلب التوظيف عندها
                        وخصوصا الالوان ... بعض الشركات ذات طابع اسلامي واخرى لا تميل
                        الى ال 3d واخرى يجذبها الكاركتر .. وهكذا

رجائاً ... ابقوا على الغدة ..... علاوي اركض بسرعة جيبنة كباب

قرأت الموضوع مرتين
                          مشكور والله اخي حازم كلام مهم فعلا
                          بلاد الكوارث
                          حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
                          لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
                          وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
                          وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد

مدونتي

السلام عليكم استاذ حازم لو سمحت عايز احمل برنامج النيوك ممكن رابط ليه انا بحث كتير وما طلعليش الا برنامج نيوك مصمم مواقع ولغه بي اتش بي
                            Minyawy Motion Graphic Designer
                            Facebook

I just got another question, it might be very important to many users (including me) you said that you learned maya by tutorials but, how did you get the job in Aroma, you started as a runner ( doing anything they asked for ) or you done a reel which was the key for the job

thanks
                              لا حول ولا قوة إلا بالله
                              I Do Not Have Arabic Keyboard
                              To KNOW and NOT to DO, is really NOT to KNOW
                              Learn from Doing, not by Dreaming

المشاركة الأصلية بواسطة black-wolf مشاهدة المشاركة
                                معلش استاذ حازم انا ليا سؤال بره الموضوع شوية
                                انت ايه رايك في السوق والشغل في الامارات والشغل في ام بي سي
                                هل عند حضرتك اي فكرة وايه رايك في السوق والمستقبل بالنسبة للرسوم المتحركة في الامارات
                                اتمنى ان يكون عند حضرتك فكرة
                                وشكرا جزيلا على هذا الموضوع الرائع اللي بجد اكتر من مفيد
                                والله يا مان ... انا ماعرفش اي حاجه عن استوديوهات دبي ...!!
                                ولا اعرف السوق اخباره ايه ...!! ولا مستقبله ايه ...!!!

لكن بالنسبه ل ام بي سي ... الشغل اللي فيها لاطيف (لانها قناه مش استوديو)
                                يعني مافيش اعلانات .... وانا بعشق الاعلانات .... !!!
                                بس انا محتاج الفترة دده من حياتي .... استقرر عشان لسه متجوز
                                جديد وعاوز حياتي توزن شويه ... لان اروما قطمت وسطي ...!!
                                بس المكان الجميل فيه ... انه متنوع .. يعني طبيعة mbc1 غير 2
                                غير اكشن غير 3 .... فده مش بيخلي مووود الشغل واقف مع ستايل
                                معين والوان معينه ...!!

المشاركة الأصلية بواسطة eslamafify مشاهدة المشاركة
                                لالالالالالالالالالالالالالالالالالالا

موضوع جامد موووووووووت يا حازم باشا للاسف لسه شايفه دلوقتى انت جبت م الاخر يا ريس

واد يا شاى نزل اتنين تلاته بونو هنا للمعلم حازم عشان يسدوا على الطلبات

انا عايز نسكافيه
                                تشكر يامعلم علي الواجب ده

المشاركة الأصلية بواسطة حسين مراد مشاهدة المشاركة
                                هناك نقطة مهمة ... بعد اذن اخونا حازم
                                يجب على كل متقدم وخصوصا للفضائيات ان ينتبه لسياسة هذه الفضائية
                                وان يراعي الستايل العام لها او للشركة التي تقدم بطلب التوظيف عندها
                                وخصوصا الالوان ... بعض الشركات ذات طابع اسلامي واخرى لا تميل
                                الى ال 3d واخرى يجذبها الكاركتر .. وهكذا

رجائاً ... ابقوا على الغدة ..... علاوي اركض بسرعة جيبنة كباب
                                شوف يامان ....
                                انت تاخد بالك من المكان اللي تقدمله .... ايوة "عشان ماتقدمش
                                اغاني فيديو كليب لقناه" ...!! صح

لكن مش تشوف الوانهم ايه ... وتقدم الشغل اللي نفس المود .. لأ..
                                مش كده..!! ولا حتي اذا كان كاراكترز ده طابعهم ...!!
                                انت تعمل رييييل تترات .... فواصل ... برامج .... تقدم بيه بس

مثلا ... انت عملت شغل لقناة الفجر والرساله والقناة الاولي
                                و بانورامه دراما و .... و..... و..... وعاوز تقدم في الجزيره ...!!!
                                هل ده ماينفعش ...!!! عشان انت مش عامل حاجات اخباريه ...!!!!!!!
                                اكيد لأ .... ينفع طبعا ...!! المهم يبقي شغل في قنوات ... ويكون
                                شكله حلو ... بس
                                المشاركة الأصلية بواسطة y@sser مشاهدة المشاركة
                                قرأت الموضوع مرتين
                                مشكور والله اخي حازم كلام مهم فعلا
                                الله يكرمك يا ياسر
                                المشاركة الأصلية بواسطة yaa_7oob مشاهدة المشاركة
                                السلام عليكم استاذ حازم لو سمحت عايز احمل برنامج النيوك ممكن رابط ليه انا بحث كتير وما طلعليش الا برنامج نيوك مصمم مواقع ولغه بي اتش بي
                                سؤال خارج الموضوع تماما
                                والله يامعلم ... اللي انا عرفته ان ممنوع تداول البرامج هنا ...
                                انت اعمل بحث علي الانترنت ....(تورنت) هتلاقي ..
                                المشاركة الأصلية بواسطة mazm مشاهدة المشاركة
                                I just got another question, it might be very important to many users (including me) you said that you learned maya by tutorials but, how did you get the job in Aroma, you started as a runner ( doing anything they asked for ) or you done a reel which was the key for the job

thanks
                                ممممممممممممم سؤال كبير ده ...

انا سمعت عن اروما سنة 2004 كنت شغال في كات (ايام ال iTi) المسابقة
                                المهم كانت بالنسبالي حلم ... (كااااااااانت) ....!!!
                                كنت لسه ماعرفتش جنومون ... بعديها بكام شهر واحد صاحبي كان معايا
                                في كات ... ساب كات وقعد في البيت ....
                                المهم بعد شهر فجاة كلمني وقلي انا في اروما .....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
                                قدم هناك وقبلوه (رغم قلة خبرته الوقت ده)

المهم ... بعديها جالنا المعلم وجيه كات ..... وجاب في ايده وهو جاي جنومون
                                انا كان اول مرة في حاياتي اشوف درس تعليمي فيديو ...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

كانو 56 سي دي ...!!!! انا نسختهم منه ....!!! قررت اقررقشهم .... وفعلا
                                ماكنتش بنام ....!!! امدة شهرين ...!!

بعديها حسيت ان المكان بقي ضيق فحتتتتتتت (كات) وقررت اني لازم اتطور
                                في المكان .... فكان واحد صاحبي في شغال في فينيكس جابني هناك ..

المهم ... استقريت في فينيكس سنه ... وكنت وصلت في الديناميكس لمرحلة
                                فلكيه ...!! expressions ... mel ..... وماشي علي الحيطه وبعدين
                                لاقيت اني لو سيبت فيميكس ... هاعد علي القهوة ...!!!!!!!!! لان ماحدش
                                في مصر عاوز الداينامكس ده ...!!!!
                                فقررت ازاكر واعمل شغل ... موديلينج وماتيريالز ....

المهم .... لما قررت امشي بجد ... قدمت في 2K ... و في كيوبس ...
                                الاتنين قالولي نفس الكلام ..!!!
                                جميل جدا انك بتشتغل داينامكس ... بس ده مش مطلوب ...!!!
                                وعرفين انك شاطر ... وعندك خبرة (معلوماتيه) كبير جدا ...!!! بس ده
                                مش مترجم لشغل ...!!!!! لازم تعمل حاجه توريهاني ...!!!

المهم انا حبيت اكمل مع كيوبس ... فغريب قالي اعملي Gellette mach 3
                                المهم ... مشيت علي الحيطه وطلعتهاله جوووووون وكمان عملت موبايل
                                نوكيا جامد جدا ...!!!
                                المهم اشتغلت هناك ....

بس من ساعتها ادركت حاجه ..!!! ان السوق طالب حاجات ... لازم تبقي هدفي
                                ومن ساعتها ابتديت مزاكرة رندر جامد جدا جدا جدا وكمبوزتينج ... وموديلينج
                                وغريب علمنا كلنا حاجه مهمه جدا ... ازاي تبقي دقييق في مواعيدك وزكاء
                                استغلال الرندر فارم حتي لو معاك جهاز واحد للرندر ...!!!
                                وده اطول شركه اعدت فيهه ... 3 سينين ونص ....

ركزت جدا ان الخطوة اللي بعديه لازم تبقي اروما ... (فلوس + خبرة + مكانة في
                                السوق) قررت ان لازم وانا بعمل الشغل ... ان ولا حاجه تجلي ,,,!!!!
                                لدرجة ان لما كنت بخلص شغلانه ... اقول لغريب ... مافيش حاجة تانيه ..؟؟؟؟
                                وتاني وتاني ....!!

ولما جت ساعة الصفر ... جمعت احسن شغل وعملت الشوريل ده ....

http://www.youtube.com/watch?v=Dzf01MzSnRo

واخدت شغل فكة فرضاني ياعني اصلي كنت عامل شغل كتير جدا
                                وبالنسبالي وقتها كان كويس جدا ....!!
                                وقدمت هناك بالشوريل ده وتامر مرتضي عمل معايا المقابله بس قبليها اعدت
                                مع (صاحبي اللي كان معايا في كات ايهاب عبد الرحيم) وكان معاه تامر تهامي
                                وهم دول كان اتقل ناس ساعتها .. وشافوشغلي وبعدين قبلت تامر...

وتامر في المقابله قالي ... "اول مره ايهاب وتهامي يشوفو شغل حد ويشكرو
                                فيه كده ...!!"
                                لان معظم الشغل كنت عمله وحدي ... ولما سالوني عملت الكلام ده ازاي شرحت
                                كل حاجه (تيكنيكال) وكان في حاجات كنت حاللها بشكل صايع ... يعني شوف اخر
                                فاصلين في الشوريل ده ... كان لقناة الهدي

http://www.youtube.com/watch?v=SmhEE...e=channel_page

البنت اللي كانت عامله ال creative بتاع الشغل ده كانت بتقولي ... " انا ماعرفش
                                ممكن الكلام ده يتعمل ازاي ..؟؟ هو كان مطلوب motion graphix الحجاج يبقو
                                مرسومين ... والدنيا كلها رسم ...!! مافيش 3D

فانا عرضت علي غريب قولتله ... انا ممكن اعمل الكلام ده 3D وكمان اعمل حركة
                                كاميرا ويبقي projections وبكده شكله هيبقي اصيع ويبقي 2.5D (في حاجه اسمها كده)

المهم .... ماعلينا .... انا كنت بعرف اعمل افكار تيكنيكال كويسه .... (من المزاكرة)
                                وده من اهم الحاجات اللي لازم ابيعها ..!!

ونقدر نقول ... انا اقدرت ابيع في اروما ...
                                1) جودة شغل
                                2) تربية غريب (لان غريب كان ال project manager في اروما لسينين)
                                3) شاطر تيكنيكال (من كتر المزاكرة) ومش بحتاج حد في ضهري "الحمد لله"
                                4) ********** شغال كومبوزتينج ... وعفريت علي الافتر افيكت وسريع ***********
                                5) hard worker
                                6) بشيل شغل وحدي

وده من فضل ربنا..... الحمد لله ....

وهنتكلم عن المقابله .... وازاي تتصرف وتتكلم ... والفلوس .... كل الكلام ده ان شاء الله
                                Hazem M. Sabry
                                VFX Artist
                                MBC Creative Service
                                ===========
                                www.hmsabryworks.com

يعمل...
                                X