Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

كيف تكتب سيرتك الذاتيه و تصنع ديموريل باحتراف .. حازم صبري

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

2) ال CV .... وطريقة كتابتها ...

ملحوظات هامه جدا
    1) ممنوع انك تعملها بالالوان. لازم تبقي ابيض واسود
    2) ممنوع استخدام خلفيات ... michel anglo او مناظر طبيعيه او حتي براويز ..!!!
    3) ممنوع استخدام اي رسومات او تصميمات تجميليه ....
    4) استخدم فونتات مقرواءة ... وتخيل انك هتديهه لجدك يقراها "من غير نظارة"

السيرة الذاتيه بتاعتك لازم تفهم انها مهمه جدا جدا جدا انها تكون مكتوبه
    بعنايه شديده جداااااااااااا..( وبالانجليزي )
    لانها كافيه واحدها انها تخليك تترفض ...!!!

1) ال Objective ... ... وده اول جزئيه في السيره الذاتيه وده هدفك ايه
    وده مهم جدا جدا جدا انك تكتب فيه هدف في المجال (عمتا) وهدفك انك جاي الشركه ده
    ليه ...

هدفك في المجال ايه ... يعني انا مثلا حد VFX artis فاكتب واقول ... انا هدفي اني اشتغل
    وطور من نفسي في الاضاءه \ رندر \ كومبوزتينج لايف مع 3D .... للوصول لاعلي درجة واقعيه
    داخل فريق عمل محترف وبيئة تساعد علي التطور..

بس بشكل ملخص ... ويوصل ... انك حد عاوز يتطور وجواك طاقه جامده جدا وهاخش الشركه
    اولع في نافسي وفي الفريق وفي الشركه ...

بس هنا في حاجه بقي ...!!
    ماينفعش انك حد كراكتر ... وكاتب هدفك تبقي lighting TD وتقوي نفسك في العاب القوي والباليه ..!!!
    لان ... ((((( في معظم الشركات ... اللي بيطلع علي ال CV بتاعتك بيبقو HR ))))))) وده مابيفهمشي
    عاوزين واحد كاراكتر ... يبقيsearch for االاتي (Job title + objective + skills )
    لو اي واحد من دول أوت ...!!! تبقي انت وراهه أوت ....!!

لازم كل حاجه تبقي مربوطه ببعض ... زاي السلسله ...!! كله حاجه واحد
    الشوريل + المسمي الوظيفي + هدفك + مهراتك (اللي في السيره الذاتيه) = الشغلانه اللي بتقدم ليهه ..!!
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

thanks a lot hmsabry for your explanation, but i think connections is very important in this industry, I mean if you know some friends working here and there your chance is better. but at the end of the day you still need to be good as well
      لا حول ولا قوة إلا بالله
      I Do Not Have Arabic Keyboard
      To KNOW and NOT to DO, is really NOT to KNOW
      Learn from Doing, not by Dreaming

حازم بيه بجد جزاك الله كل خير والله ربنا يعلم أني أحبك في الله وربنا يارب يوفقك ويزيدك من فضله ويفتح علينا وعليك

بجد موضوع مقابلتك اداني دافع وحماس للتعليم ملوش حل

انا عندي كام مجموعه Digital-Tutors دوست فيهم

انا عملت سيرش على Gnomon لقيت حاجات كتير ايه رأيك ابتدي باي مجموعة فيها والمجموعه اللي ذاكرتها كان اسمها ايه

معلش انا تلت عليك متحرمش ياوحش
        لكن سؤالي انا كمبتدئ
        من دام كسله خاب امله

قال رسول الله صلى الله عليه و سلم ((لا تزولا قدما عبد يوم القيامة حتى يسأل عن أربع عن عمره فيما أفناه وعن ماله من أين اكتسبه وفيما أنفقه وعن شبابه فيما أبلاه وعن علمه ماذا عمل به "

مشكور الله يعطيك الف الف الف الف عااااااااااااااااااااااااااااافية يارب على النصيحة الحلوة
          وإن شاء اله نتتبعها

المشاركة الأصلية بواسطة -gfx- مشاهدة المشاركة
            معلومات مفيدة جدا واعتقد ان اللينك دة هايكون مفيد ولو بعض الشئ

http://www.pixar.com/companyinfo/jobs/howto.html

لينك طيب ومعلومات جيدة وموضوع جميل جدا

يا خرابى ياولاد ..... ايه ده ياعم ده .... الله يصلح حالك والله
              اللهم صلى على محمد (صلى الله عليه وسلم)

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
                ازيك يا حازم . . عامل اية . . اتمنى تكون بخير وصحة وعافية . . وان يديم الله عليك فضلة . .
                انا شفت الورشة اللى انت عملتها فى المايا . . بجد ربنا يكرمك . . انك بتنشر العلم . . وبتحاول تساعد اخوانك . . لان الغرب بيعلموا كدة بيساعدوا بعض وينشروا العلم علشان كدة تتطورا . . واحنا اللى بيعرف العلم ذى ما يكون عندة سر حربى . . انا عايز اعرف بنفسى انا احمد وجية . . اشتغلت فى مجال ال cg فى التسعينات . . تقريبا 93 فى مروج . . على فكرة انا صاحب محمد يحيى وشغال معاه فى magic box . . وبعد كدة انقطعت فترة واشتغلت فى المونتاج . . ورجعت تانى . . دلوقتى . . بس حاسس ان انا عايم فى بحر . . ومش عارف اعمل اية . . عايزك تشور علية يا حازم . . نصيحة اخ . . انا اتعلمت lighting & render ودلوقتى بتعلم موديل . . بس كلمية الinput اللى داخل . . بهدلة حاسس ان فى باد سيكتور . . حصل . . المهم . . انا بجد عايز استفاد من خبرتك . . يا ريت تقبل طلبى دة يا حازم . .

حازم بيك عندى سؤال مهم جدا
                  انت اتكلمت يا صحبى عن تجميل والتفنن فى كتابة السيرة الذاتية وكيفية بيع منتجك بشكل احترافى
                  وبصراحة انقطعت فترات عن التكملة لظروف الوقت ماذا عن السمات الشخصية للمتقدم للوظيفة وما الذى يطلبه من صاحب القرار الذى سيوافق على العمل
                  ماذا يقول وعن ماذا يستفسر بخصوص العمل حقوقه وواجباته ما ليه وما عليه هل سيتكلم بخصوص هذا الموضوع ولا يفاجأ بعد العمل بأشياء اخرى ؟ (فى حالة المحترف والمبتدئ)
                  تحياتى ليك يا قمر وربنا يوفقك

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
                  اللهم علمنا ما ينفعنا وانفعنا بما علمتنا

My 3D Visualization Work

فيس بوك
                  Freelancer

تشكرو ياشباب ... الله يكرمكو

المشاركة الأصلية بواسطة awagih مشاهدة المشاركة
                    السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
                    ازيك يا حازم . . عامل اية . . اتمنى تكون بخير وصحة وعافية . . وان يديم الله عليك فضلة . .
                    انا شفت الورشة اللى انت عملتها فى المايا . . بجد ربنا يكرمك . . انك بتنشر العلم . . وبتحاول تساعد اخوانك . . لان الغرب بيعلموا كدة بيساعدوا بعض وينشروا العلم علشان كدة تتطورا . . واحنا اللى بيعرف العلم ذى ما يكون عندة سر حربى . . انا عايز اعرف بنفسى انا احمد وجية . . اشتغلت فى مجال ال cg فى التسعينات . . تقريبا 93 فى مروج . . على فكرة انا صاحب محمد يحيى وشغال معاه فى magic box . . وبعد كدة انقطعت فترة واشتغلت فى المونتاج . . ورجعت تانى . . دلوقتى . . بس حاسس ان انا عايم فى بحر . . ومش عارف اعمل اية . . عايزك تشور علية يا حازم . . نصيحة اخ . . انا اتعلمت lighting & render ودلوقتى بتعلم موديل . . بس كلمية الinput اللى داخل . . بهدلة حاسس ان فى باد سيكتور . . حصل . . المهم . . انا بجد عايز استفاد من خبرتك . . يا ريت تقبل طلبى دة يا حازم . .
                    اوباااااااااااااا .....
                    دانتا بقي صديق الصديق الصدوق
                    دانتا تعرف الشباب كلهم .... بتوع المروج ...!!! وسام ..وائل .. عبدالمحسن
                    رامي ... شريف عفيفي ...... خالد كتله .... عمرو حلمي

اهلا ياصحبي
                    ياعم اصل انا سفيت التراااااااااااااب عشان اتعلم ...!!! بس في الاخر اللي فادني
                    مش مزاكرتي ...!!! اللي فادني واحد صاحبي هو اللي جابلي الدروس بتاعت
                    جنومون الله يكرمه .... فده من فضل الله ... ومن ساعتها بقيت احب اساعد الناس
                    وبعدين اللي يفكر انه لما يفيد الناس ... الناس ده هتاخد رزقه يبقي غبي ...!!!
                    لان ربنا مقدر لكل واحد رزقه من قبل مايتولد ...!!!!!!!!!!

ياصحبي ... منور معانا ...
                    وبالنسبه للمشوره .... شوف ايه اكتر حاجه انت مايلها ... وطور فيها ... واعمل
                    زاي عمرو حلمي لما ركز اوي اوي اوي في الكراكتر والزي برش .... بقي بجد بجد
                    هايل جدا جداااااااااااااا
                    التركيز والمثابرة وراء هدف (((( واحد )))) اسرع طريق للوصول ليه

بس السوق في مصر عاوز حاجه من المجاميع ده:
                    *modeling + shading + lighting + compositing
                    *character modeling + uv + rigging
                    *character modeling + uv + rigging + animation
                    *character modeling + Zbrush

المشاركة الأصلية بواسطة ahmedyounis مشاهدة المشاركة
                    حازم بيك عندى سؤال مهم جدا
                    انت اتكلمت يا صحبى عن تجميل والتفنن فى كتابة السيرة الذاتية وكيفية بيع منتجك بشكل احترافى
                    وبصراحة انقطعت فترات عن التكملة لظروف الوقت ماذا عن السمات الشخصية للمتقدم للوظيفة وما الذى يطلبه من صاحب القرار الذى سيوافق على العمل
                    ماذا يقول وعن ماذا يستفسر بخصوص العمل حقوقه وواجباته ما ليه وما عليه هل سيتكلم بخصوص هذا الموضوع ولا يفاجأ بعد العمل بأشياء اخرى ؟ (فى حالة المحترف والمبتدئ)
                    تحياتى ليك يا قمر وربنا يوفقك
                    شوف ياعم ... انا ماشي مراحل ....
                    المرحله اللي بعد السيره الذاتيه هنتكلم عن المقابله وكل مايتعلق عن تتكلم ازاي
                    وتسال عن ايه ... وكل ده ان شاء الله ...

فابقو معنا,,,
                    Hazem M. Sabry
                    VFX Artist
                    MBC Creative Service
                    ===========
                    www.hmsabryworks.com

يا باشا . . متشكر جدا جدا جدا على نصيحتك بجد . . وانا مش هاندم على الفترة اللى وقفت فيها . . بعد مروج يعنى واشتغلت فى المونتاج . . انا دلوقتى هاعمل بنصيحتك . . بس هو تقريبا محمد يحيي بيربينى . . فخلانى ادوس فى كله . . المهم . . انا هاركز فى اول مجموعة انت قولت عليها . .
                      modeling + shading + lighting + compositing
                      وعايز نصيحك برضوا . . اهو غلاسة بقى . . محمد يحيى قالى غلس . . وانا بغلس . . صباح الفل يا حازم وربنا يكرمك
                      مستنى ردك . . كل الناس اللى انت قولتهم فى مروج . . كلهم اعرفهم طبعا . . وميتخيروش عنك . .

حازم في كمان حاجه مهمه عايزين نتكلم عنها بردوا وهي ضروريه في موضوع الشغل والمقابله الا وهي المسمى الوظيفي كون ان الواحد يبقى عارف هو مكانه فين بالظبظ من ترتيب هيكل الديزينرز
                        مثلا يعني
                        مينفعش واحد جينيور يروح يتقدم لوظيفة سينيور
                        او اني اكون عارف المهارات اللي المفروض تكون متوفره في ايه عشان اروح اشغل الشغلانه دي
                        او اني اكون يمهارات عاليه وارتبط يشغل اقل من مهاراتي او يتستغل كل مهاراتي لكن ما يتقدمليش مردود كويس سيان المادي او حتى في المستقبل الوظيفي
                        فياريت تكون الجزئيه دي من ضمن خطة الموضوع
                        Freelancer 3d Generalist & VFX artist
                        http://www.behance.net /shrifazmy/frame

اه اسف استدراك
                          وياريت طبعا نضمن الموضوع نقطة الدراسه والمؤهل والشهادات طبعا انا بثصد من ناحية سوق العمل
                          هل يكفي الديزاينر ان يتمتع بالموهبه + مجموعة شهادات ودراسات في برامج الكمبيوتر ولا مش حياكل الكلام ده مع صاحب الشغل وفرصته حتبقى ضعيفه ولازم تكون خريج كليه فنيه ياسيد
                          ولو الاستاذ دافنشي شرفنا من غير مؤهل ما يلزمناش
                          يعني مصمم الجرافيك هو مين من النهايه من مفهوم سوق العمل؟؟!!
                          Freelancer 3d Generalist & VFX artist
                          http://www.behance.net /shrifazmy/frame

المشاركة الأصلية بواسطة hmsabry مشاهدة المشاركة
                            بس السوق في مصر عاوز حاجه من المجاميع ده:
                            *modeling + shading + lighting + compositing
                            *character modeling + uv + rigging + animation
                            *character modeling + Zbrush
                            فابقو معنا,,,
                            جزاك الله خيرا ياستاذنا
                            والله موضوع هايل ,, اعتقد عندنا السوق الأردني متشابه( مع انه السوق عندما اكبر من عندنا بكتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتير )
                            انا الأن امشي على خطط مجاميع
                            يعني لازم اتعلم كل دول مش هيك؟؟؟ ومش لازم اتعلم الزبرش؟؟
                            ونحن ننتظر نصائح المقابله
                            وشكرا

Animation
                            اعمل لدنياك كأنك تعيش ابدا واعمل لآخرتك كأنك تموت غداً
                            اذا طعنت من الخلف .. اعلم انك في المقدمه

---------

السلام عليكم اخ حازم

الموضوع ما شاء الله تحفة بجد أنا بعمل سيرش بالصدفة لقيته وهو اللي خلاني اسجل في المنتدي لان عندي استفسار مهم

هل ينفع اني اشتغل في شركة جرافيك ومخدش شغل افلام او مسلسلات او كليبات اغاني (او اي شغل متعلق بالحاجات دي) او اعلانات من اللي فيها هلس (اكيد انت فاهمني)؟

من ناحية الشركات هل هتقبل كده ، ومن ناحيتي انا هل ممكن اكون جامد في المجال وانا عندي تحفظ علي الحاجات دي ؟! ياريت تفدني لان اجابتك ممكن تبقي مصيرية بالنسبة لي انا بتعلم جرافيك حاليا ولو الموضوع مش هينفع او هيبقي فيه مشاكل كتير يبقي اتعلم حاجة تانية من دلوقتي احسن!

المشاركة الأصلية بواسطة a.shehata مشاهدة المشاركة
                                السلام عليكم اخ حازم

الموضوع ما شاء الله تحفة بجد أنا بعمل سيرش بالصدفة لقيته وهو اللي خلاني اسجل في المنتدي لان عندي استفسار مهم

هل ينفع اني اشتغل في شركة جرافيك ومخدش شغل افلام او مسلسلات او كليبات اغاني (او اي شغل متعلق بالحاجات دي) او اعلانات من اللي فيها هلس (اكيد انت فاهمني)؟

من ناحية الشركات هل هتقبل كده ، ومن ناحيتي انا هل ممكن اكون جامد في المجال وانا عندي تحفظ علي الحاجات دي ؟! ياريت تفدني لان اجابتك ممكن تبقي مصيرية بالنسبة لي انا بتعلم جرافيك حاليا ولو الموضوع مش هينفع او هيبقي فيه مشاكل كتير يبقي اتعلم حاجة تانية من دلوقتي احسن!
                                شوف يا مان ....
                                طبعا تلاقي شغل بعيد عن الهلس ... وفي حتت كتير
                                انت بس زاكر كتير اوي اوي بس وان شاء الله ربنا
                                هيسرلك امرك .... وخاصة انك عاوز ترضيه ...
                                فاكيد هايعينك ....
                                Hazem M. Sabry
                                VFX Artist
                                MBC Creative Service
                                ===========
                                www.hmsabryworks.com

يعمل...
                                X