Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

كيف تكتب سيرتك الذاتيه و تصنع ديموريل باحتراف .. حازم صبري

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

بصراحة هايل يا حازم الشغل الجامد ده روح يا عم الله يكرمك

ما شاء الله مجهود جميل ومعلومات مفيده جداا

موضووووووووووووووووووووع روعة .. أعجبني كل شيء من الأسلوب إلى المضمون
        وجزاك الله خيرا على كل شيء .. وأتمنى نقل الموضوع بدل وضعه فقط في قسم المايا
        للإستفادة بشكل أكبر
        وجدت طريقي .. فسرت فيه .. وإن شاء الله سأنهيه

اتمنى يعجبكم
          http://www.youtube.com/watch?v=4MyRCQV3dwY
          http://www.vimeo.com/7859589
          I do what I love & I love what I do
          Demoreel

veryy nice

السلام عليكم
            اتمنى يعجبكم

http://www.youtube.com/watch?v=4MyRCQV3dwY
            http://www.vimeo.com/7859589
            I do what I love & I love what I do
            Demoreel

أشكرك بعنف يا أ خي على هذه الموضوع الجميل والمشبع بمعلومات تفيد المصمم لذاته وأن لم يكن هدفه العمل في شركة .

أتمنى كذلك أن تفيدنا بما بعد العمل في أحد الشركات كيف أطور نفسي لإصل إلى قمة الإحتراف .

لي رأي بسيط بعد أذنك ( من ناحية سرعة الإنجاز قد لا يأتي وأنت تعمل في البيت لكن مع العمل في فريق كان أو شركة فمعا مر الزمان أو كثرة الأعمال تجعلك سريع في الإنجاز ) .

وكل عام وأنتم بخير .

مع التحيه .

First I would like to thank you " hmsabry " for this topic because this topic very important to every one wants to prove in a big company. and I will take after two months class about " How to make your Show reel " and this class will take two months ) . This is why I would like to note that the topic very important . thank you again
                Mohamed Eisa
                التعديل الأخير تم بواسطة the_fox220; 04 / 12 / 2009, 03:53 AM.
                سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

Me With Michael Johnson " Moving Pictures Group Lead " P I X A R Animation Studios

لو في اكثر من خمس نجوم كان اعطيتك
                  الصراحة موضوع رائع اخي وشكرأ لك فهمت مواضيع كثيرة كنت فاهمة غلط بس الحمد لله قرأت الموضع من اول حرف لاخرة
                  وانا حاليأ انتقلت من السينما الى المايا لان اكمل طريقي

اخوي حازم بصراحه حرام الموضوع يكون فقط في قسم المايا لانو مفيد جدا ومهم وجزاك الله خير على المعلومات كثير من كلامك رفع من معنوياتي لاني وصلت لمرحله ولله الحمد انو بشتغل
                    موديلينج وuv و انيمشين ورجنج واضاءه ورندر وخامات في الماكس غير مقبس الافتر بين ومقبس السوائل glu3d والفيراي
                    والان نازل في دروس اندرو كريمر على الافتر

وكنت محتار كيف ممكن اعرض نفسي في السيره الذاتيه وموضوعك بجد فادني وما قدرت اتوقف عن القراءه
                    وبانتظار التكمله ان شاء الله
                    موقعي
                    http://3dextract.weebly.com/index.html
                    كورس مبادي الماكس البعد الاول ...
                    https://www.youtube.com/playlist?list=PLLPPf6f1MFkqKCJWEBAnFupN5-qfJScBu
                    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

• المشاركة الأصلية بواسطة hmsabry مشاهدة المشاركة
                      انا هاعمل ان شاء الله ملف pdf فيه كل النقاط عن الموضوع و ان شاء
                      الله يتم وضعها في كل قسم لكي يستفيد منها الناس كلها لكن الموضوع
                      نفسه والنقاش ده يفضل جوه المايا لبقاء نشاط القسم (وده يهمني جدا)
                      وعشان انا مش هاعرف اتابعه لو دخل قسم تاني ...

مين قال ان سرعة الانتاج تؤدي الي سوء جودة الشغل ..؟؟
                      لو انت حد متمكن من تنطيء الكورة وطلب منك مدرب تنطيء الكوره 200 مره
                      * لو انت لاعيب كويس وعندك لياقه هتعمل كده وعادي جداااااااا وتجيب علي ركبتك
                      وعلي راسك وتعمل شقلاباظات كمان
                      * لكن انت لو مش لاعيب محترف (جديد يعني) وماعندكش لياقه كافيه هتنطئ الكوره
                      وتقع منك ... تجيبها تنطئ تاني ... وتتعب ... ترايح شويه ... ترجع تاعني .... وكده...!!

هل دول زاي بعض ..؟؟؟ لا طبعا ..!!! هل هاينفذو في بنفس السرعه ..؟؟؟ لا طبعا طبعا ..!!!
                      الاولاني ممكن يلعب في فريق محترف ..!! والتاني ..!! يلعب في النادي

موضوع ظريف يا اخ حازم ...

بس ليا تعليق صغير على موضوع السرعة فى الانتاج دة
                      ..اسمحلى اختلف معاك ...الحقيقية انت مصور الموضوع على ان اللى بيشتغل دة مكنة ولازم يطلع انتاج فى احسن جودة و بسرعة ..
                      الموضوع مش كدة خالص للاسف ..مافيش فى الجرافيك سريع و بطء ..الموضوع مش بسرعة الانتاج لانك مش عامل فى مصنع شغال على مكنة ..الموضوع بمستوى الجودة والابداع اللى موجودين فى الشغل ..و دة مش حيجى مع السرعة على الطلاق .

و رغم ان مثال لاعب الكرة دة ليس لة علاقة بالجرافيك لكن اللاعب المحترف برضو عاوز وقت عشان يعمل تمريرات يجى منها جون و الا كنا شوفنا مئات الاهداف فى المبارة الواحدة لو الموضوع بالسرعة .

الجرافيك مافيش فية سريع و بطء الجرافيك فى ابداع و تكنيك عالى ..موضوع السرعة دة مرض موجود فى السوق المصرى فقط بسبب حاجات كتير غلط فية .

و لكن عموما السرعة مش مطلوبة خالص خصوصا فى شغل الجرافيك .

• المشاركة الأصلية بواسطة Ayman69 مشاهدة المشاركة
                        موضوع ظريف يا اخ حازم ...

بس ليا تعليق صغير على موضوع السرعة فى الانتاج دة
                        ..اسمحلى اختلف معاك ...الحقيقية انت مصور الموضوع على ان اللى بيشتغل دة مكنة ولازم يطلع انتاج فى احسن جودة و بسرعة ..
                        الموضوع مش كدة خالص للاسف ..مافيش فى الجرافيك سريع و بطء ..الموضوع مش بسرعة الانتاج لانك مش عامل فى مصنع شغال على مكنة ..الموضوع بمستوى الجودة والابداع اللى موجودين فى الشغل ..و دة مش حيجى مع السرعة على الطلاق .

و رغم ان مثال لاعب الكرة دة ليس لة علاقة بالجرافيك لكن اللاعب المحترف برضو عاوز وقت عشان يعمل تمريرات يجى منها جون و الا كنا شوفنا مئات الاهداف فى المبارة الواحدة لو الموضوع بالسرعة .

الجرافيك مافيش فية سريع و بطء الجرافيك فى ابداع و تكنيك عالى ..موضوع السرعة دة مرض موجود فى السوق المصرى فقط بسبب حاجات كتير غلط فية .

و لكن عموما السرعة مش مطلوبة خالص خصوصا فى شغل الجرافيك .

على فكره إنت كده رديت على نفسك

السرعه مطلوبه فى السوق المصرى والعربى أيضا ... طيب ok يبقى كده متفقين

إنك لازم تبقى مكنه ... عشان تشتغل هنا تمام ولو إنت مش مكنه مش هتشوف شغل إلا لو غنت عبقرى زمانك وبتعمل إلى ميتعملش..

والموضوع ده بيقلك كده ... وبيخليك تحط النقط فوق الحروف

وإلا تروح على بيكسار أو هوليود مثلا :d

وعلى فكره العالم كله دلوقتى بيبحث عن السرعه فى الآداء والدقه فى التنفيذ

وأنا بتفق معاك إن الجرافيك مش محتاج سرعه ولكن فيه ناس صواريخ شغل ولكن خد منهم شغل جبار ...

• السلام عليكم ورحمة الله

ياااااااااااااااااه معلش اصلي كنت في اجازة واول مرة افتح المنابر بعد
                          الاجازة )

شوف يا ايمن .... صلي بينا علي النبي ...
                          انا بشرح وبوضح ((( من مجال خبرتي في السوق 6 سنين ))) وبعد فترة
                          كفاح وبهدله في المجال في اكبر شركات الجرافيكس في مصر ...
                          وبحكم اني كنت team leader و superVisor في اروما ... وده اكبر
                          شركة في مصر (( حتي الان )) في المجال في مصر ...

بحاول اوصل للناس سواء للمبتدئين او اللي بقالهم فترة وجيزة في السوق
                          .... الدنيا مشيا ازاي ...

تمام ....

انا اشتغلت في :
                          * فينيكس (سنة)
                          *كيوبس (3 سينين)
                          *اروما (سنتين)

الشركات ده .... كان الوقت اهم من اي شيء في الكون ((وفي بعض الاحيان
                          اهم من الجودة)) .... ودة بحكم ((عملي فيهم)) بقول الكلام ده .... مش من وجهة نظري

تاني حاجه ....
                          زاي ما أشرت في بدايت موضوعي .... اني جايب الكلام ده من ((((محاضرة
                          من ال Siggraph)))) لواحدة كانت شغاله H.R في شركات ضخمة جدااااااااا

علي اي حال .... انا بحاول افيد الناس ... عشان زمان ... مكانش في حد يقولنا
                          الكلام ده ...!!! فاتبهدلنا كتير اوي عبال مافهمناه ....
                          فلو ليك وجهة نظر اخري عكس كلامي (((ياريت تدينا امثله في السوق العربي))))
                          عشان نفيد الناس بيها... لان الموضوع عوزينه يبقي ارشيف للناس في خبرات كتيرة
                          وتجارب ناس في المجال تفيد المبتدئين.

واسف للاطاله...
                          Hazem M. Sabry
                          VFX Artist
                          MBC Creative Service
                          ===========
                          www.hmsabryworks.com
                          Voxel Works - My Tutorials Page

• ممكن اسالك اخي صبري
                            المهم اذا احترفت و بدي اشتغل
                            يعني كم بتكوون اسعار ثردي جرافيك بالعرب و خصوصا الشركات
                            و ايضا اذا سافرت الى بلد للعمل فيه هل سوف توفر لك الشركة مكان العيش يعني شقة او سرير للنوم فيه
                            و ثالتا هل في الشغل يعني ان تشتغل على اعمال كل يوم يعني دائما ضيق في العمل
                            و تسلم على الموضوع المميز
                            و شكرا

2D , 3D cHAraCTeR dEsIGn + 3D M0DeLeR

• المشاركة الأصلية بواسطة hmsabry مشاهدة المشاركة
                              السلام عليكم ورحمة الله

ياااااااااااااااااه معلش اصلي كنت في اجازة واول مرة افتح المنابر بعد
                              الاجازة )

شوف يا ايمن .... صلي بينا علي النبي ...
                              انا بشرح وبوضح ((( من مجال خبرتي في السوق 6 سنين ))) وبعد فترة
                              كفاح وبهدله في المجال في اكبر شركات الجرافيكس في مصر ...
                              وبحكم اني كنت team leader و superVisor في اروما ... وده اكبر
                              شركة في مصر (( حتي الان )) في المجال في مصر ...

بحاول اوصل للناس سواء للمبتدئين او اللي بقالهم فترة وجيزة في السوق
                              .... الدنيا مشيا ازاي ...

تمام ....

انا اشتغلت في :
                              * فينيكس (سنة)
                              *كيوبس (3 سينين)
                              *اروما (سنتين)

الشركات ده .... كان الوقت اهم من اي شيء في الكون ((وفي بعض الاحيان
                              اهم من الجودة)) .... ودة بحكم ((عملي فيهم)) بقول الكلام ده .... مش من وجهة نظري

تاني حاجه ....
                              زاي ما أشرت في بدايت موضوعي .... اني جايب الكلام ده من ((((محاضرة
                              من ال Siggraph)))) لواحدة كانت شغاله H.R في شركات ضخمة جدااااااااا

علي اي حال .... انا بحاول افيد الناس ... عشان زمان ... مكانش في حد يقولنا
                              الكلام ده ...!!! فاتبهدلنا كتير اوي عبال مافهمناه ....
                              فلو ليك وجهة نظر اخري عكس كلامي (((ياريت تدينا امثله في السوق العربي))))
                              عشان نفيد الناس بيها... لان الموضوع عوزينه يبقي ارشيف للناس في خبرات كتيرة
                              وتجارب ناس في المجال تفيد المبتدئين.

واسف للاطاله...

Welcome back President of the Republic Graphics

• السلام عليكم ورحمة الله
                                بارك الله فيك أخي حازم ,وألف شكر على مشاركتنا لخبرتك.
                                مسيرة موفقة

نجار جيد بيده مطرقة سيئة أفضل بكثير من نجار سيء معه أفضل مطرقة في العالم.

يعمل...
                                X