Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

اخواني اقوم بعمل موفي

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• اخواني اقوم بعمل موفي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    قمت بعمل مشهد في المايا واستعديت لاخراجه كفلم ولم استطع فقط صورة واحدة يخرج لي هل من الممكن تحديد خيارات الرندر الذي يخرج موفي وماهي الانماط حيث لم اجد سوى avi ولم استطع ان اخرجه
    عش عزيزا او مت وانت كريم

اتفرج على دة
    http://www.4shared.com/file/12691694.../AVI_____.html

او شوف الشرح دة

رقم 1 - اعدادات الريندر
    رقم 2 - تقدر تختار محرك الريندر اللى انت عايزة سواء مايا سوفت وير او مينتال راى على كل حال اعدادات الريندر
    للفيديو سيكونس واحدة فى الأثنين
    رقم 3 - نوع الملف اللى انت عايز المايا يخرجه سواء avi او iff على حسب اللى انت محتاجة
    (نصيحة) حاول انك ماتعملش ريندر فى المايا لملف avi ودة لسبب مهم جدا حضرتك لو الجهاز انقطعت
    عنه الكهرباء او حصلت اى مشكلة هاترجع من الأول انما لو عملت ريندر iff او tif او اى اميج
    كل مل عليك ساعتها لو حصل مشكلة انك تجيب اخر صورة اتعمل لها ريندر كامل وتحدد اعدادات الريندر
    كما هو موضع فى الرقم 6 تخلى ال start fram من مكان ما حصلت المشكلة سواء فى اى فريم او كدة
    يعنى مثلا لو انت النور قطع فى الفريم 100 وانت عندك 150 فريم يبقى هاتخلى ال start fram من
    اول 101 بدل ما تبدأ من الأول ...
    رقم 4 - دى عشان تخلى اسم الملف وراة رقم بترتيب الفريمات اللى انت عملتلها ريندر ودة عشان لو هاتحط
    الملفات دى فى الأفتر ايفيكت او اى برنامج تانى يتحطوا من غير مشاكل فى الترتيب بسدد اسم الملفات .
    رقم 5 - رقم 5 دى هى الخانات اللى انت عايز تضيفها لأسم الملف (انا عارف انك مش فاهم قصدى )
    فاكر فى الحساب بتاع ابتدائى مش كان فى حاجة اسمها خانة الآحاد والعشرات والآلاف اهى دى كدة لو
    انت هاتعمل ريندر ل 1000 فريم يبقى لازن تبقى الخانة رباعية لو هاتعمل ل 100 فريم يبقى هاتبقى ثلاثية
    لأن تسلسل الأرقام بعد اسم الملف فى حالة الألف فريم هايبقى مثلا img_1000 يعنى فى اربع خانات
    بعد اسم الملف يعنى الـ fram padding 4 خانات
    رقم 6- دى مهتمة ببداية الريندر بناءاً على الأنيميشن بتاعك بيبدأ منين ؟؟ من الفريم الأول او بادئ من الفريم
    الأول ولكن منتهى عند الفريم كذا ....
    رقم 7 - سيبك منها عشان انا كنت هاقول لك ملحوظة بس خلاص عشان انا نسيت انا كنت هاقول ايه

والصورة اهى

نيجى بقى عشان نعمل الريندر بتاعنا
    من قائمة ريندر هانختار ريندر باتش زى ما هو موضح فى الصورة اللى تحت دى

وهنا بقى يجى السؤال طيب الملفات اللى اتعمل لها رندر هاتبقى فين هاتبقى موجودة فى فولدر ايمج فى البروجيكت بتاعك

(على فكرة تقدر تقفل البرنامج لأن الباتش ريندر بيبقى شغال فى الباك جروند بتاع الجهاز )
    دة عشان توفر الرامات للباتش ريندر بدل ما يبقى المايا شغال على الفاضى وغالبا الباتش ريندر هاياخد 99% من البروسيسور فاماتحاولش تتحرك فى الجهاز

يعمل...
    X