Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

أحد من مصر

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

سؤال اخ محمود : هل الاسطوانات مبهدله ولا نظيفه يعني ما فيها خدوش وهذه الاشياء ؟؟

لاني اللي اعرفه ان سوق الجمعه للخرده والاشياء المستعمله؟
    هل ياتي اليوم الذي اتقن فيه 3d max

السلام عليكم

على أيه الشكر يا أخوانى الاعزاء أسماعيل ومحمود ربيع
      يا معتز الأسطوانات جديدة نوفى ولا يوجد بها خدوش (أنظر بنفسك) فيها قبل شرائها حيث أن هولاء البائعين والله أعلم يملكون رايتر فى بيوتهم وينسخون هذه الأسطوانات بكميات كبيرة وخلى بالك أنهم يفهمون فى الكمبيوتر وبرامجه بدرجة جيدة
      هذا شىء وباقى السوق شىء أخر حيث أن باقى السوق للأجهزة القديمة والمستعملة
      على العموم أذهب الى هناك مرة و شاهد بنفسك
      والسلام ختام

zone_shady@hotmail.com

بسم الله الرحمن الرحيم

اخوك شادى من مصر

تعملت الجرافيك وابتديت بثرى دى ماكس من ست سنين ايام الدوس
        وصلت لدرجة متدقدمة فيه ، حاولت اتخصص ، روحت للدراسة فى المعاهد
        اتكلمت مع المدرسين قالى واحد منهم : روح الجامعة الامريكية
        روحت وبعدين اتكلمت مع مدرس المادة االأجنبى قالى : روح مركز تطوير البرمجيات كلية الهندسة جامعة القاهرة وروحت اتكلمت مع المدرس ( ملاحظة كلامى مع المدرسين عن درجة وصلى للماكس وبداية المرحلة الجديدة معهم )
        المدرس قالى روح شركة اتوديسك هناك ممكن تكمل الى انتا عاوزو
        وطبعا نتيجة خايبة

ولكن ثابرت ولم افقد الامل وعرفت من الاصدقاء انه فيه مكتبه اسمها دار الفاروق للطبع والنشر رحت هناك وكان كل مايبقا معايا فلوس اشترى كتاب للماكس ( عدد الكتب الان 7 كتب وهما كل الى فى مصر من 50 صفحة الى 1500 صفحة ) وكلها كتب بايد

وبالنسبة للمايا انا جديد بردوا بس البرنامج عندى هوا والكراك فيرجن 4 ومعاه
        ملفات تعليم ( عـــــــــــــــــــــــــــــربــــــــــــــــــــــــــى )
        مترجمة من موقع المايا وبها كتير من الامثلة

ولازم يكون عندك وندوز 2000 بروفيشنال

يعنى انا ممكن اديلك البرنامج دا ، بس خلى بالك
        انتــــــــــــــــا داخــــــــــــــل علـــــــــــــى وجبـــــــــــة دسمة جدا
        انا محترف ماكس وان شاء الله اكون محترف مايا
        على فكرة البرناج شغال معايا زى الفل ولو عاوز اى برنامج جرافيك اوك
        فلاش ام اكس او البلج ان ليه وانا فى الخدمة ............

zone_shady@hotmail.com
        بس خلى بالك كرت الشاشة مش اقل من جيجا بايت تى ان تى 2 سيريس 32 ميجا ( ودا الكارت الى انا شغال بيه ) الى المايا او الماكس ( حبيب البى )
        هما الى يشتغلو عليه ........
        وكل سنة والامة الاسلامية بخير

شادى .......... من عابدين
        -------
        most of us will never do great things
        but we can do small things in a great way
        -------

تعليق بسيط

ملاحظة
          تم اختيار كارت الشاشة للماكس والمايا بناء على الأتى :
          - يعتمد على قوة معالجة خاصة به قوتها 333 ميجا هرتز /ث
          - يعتمد على ذاكرة خاصة به 32 ميجا
          - يدعم open GL , DiRECT 3D لبرامج الجرافيك عامة
          - دراسة مستفيضة من بين 15 كارت شاشة فى مجلة بى سى مجازين الطبعة العربية - السنة السابعة - العدد الرابع ابريل 2002

وبذلك لا يحمل على قوة معالجة الجهاز أى أعباء إضافية بالنسبة لعملية الريندر ويسرع العملية بشكل ملحوظ جد بالنسبة للملفات الكبيرة .
          ويقوى الموفى بكسل عامة بالنسبة لأى أنميشن .

وشكرا
          -------
          -------

السلام عليكم

اخى الكريم zone_shadi

بما انك خبير ماكس ارجو النصيحة

بكم اشتريت كارت الشاشة و كم ميجا بيت هو

و كم الرام المفضلة لعمل ريندر بسرعة عالية

ثانيا

احب ان انصح الجميع بعدم الاخذ بنصيحة سوق الجمعة لان العذاب اللى شوفتو فى هذا المشوار الفاشل لا اريد لاحد ان يحدث له

لانى قمت بزيارة هذا السوق و قد قمت بتوبيخ نفسى لانى صدقت هذا فقد صدمت بكم كبير من الجهل و القذارة هناك

و كل ما وجدته هناك شوية رعاع و حرامية و جرابيع لا يفقهون شى

و ربنا مع اللى هيروح

و احب ان اقترح على الاخوة ان نتقابل معا و من عنده برناج يعطيه للاخر و نعلم انفسنا فاعتقد ان الاتحاد يصنع المعجزات

و قد التقيت بمجموعة من الاخوة و كان لقاء ممتع و مفيد جدا و ايدى على ايدكم و نعمل مركز لتعليم الجرافكس و يكون نواة للشباب و لو حاجة على القد و يمكن نوصل لحاجة ذى الناس اللى و صلت

و معانا ربنا

السلام عليكم

كان هناك أقتراح منذ فترة على المنتدى بعمل موعد للمقابلة بين كل من فى القاهره
              وكل واحد عنده مجموعة برامج ممكن يساعد الآخر بها
              لما لا نقوم بمثل هذه المقابلة

اخوتى الاعزاء

بالنسبة لخبراء فى تعليم المايا
                اعرف ان هناك من هم خبراء فيه فى مصر ولست اقصد خبراء باعلى المستويات ولكن خبراء بشكل مرضى (معقول)
                ولكن يعملون بالتليفزيون وهناك عيب فى مصر هو ان من يعرف شئ يخشى ان يعرفه غيره فياخذ مكانه
                واما بخصوص المقابلة بيننا فى مصر فاعتقد انه مطلوب من الاصدقاء تحديد موعد للمقابلة
                ابراهيم.س.خ

عقول ثمينة

اخى العزيز , نيس هيومن
                  -------
                  -------

عقول ثمينة

اخى العزيز , نيس هيومن
                    ان هذا الكارت ثمنه حوالى 220 جنيه فى شهر مارس 2002 اما الان فما اعرف حقيقة كم ثمنه . اما بالنسبة للرامات فيفضل رامات 256 SDRAM MATROX وسعر الشريحة من هذا النوع الان 160 جنيه
                    وهو سعر معقول للرامات Bus 133 MH/Zوأفضل نوع مذر بورد وأعتقد أنه نادر الأن هو Main Bord ويدعم هذا النوع من الرامات بطريقة خيالية !
                    وهذا رأى .................................................................................

أما عن البرامج أعتقد أنه فكرة تبادل البرامج فكرة معقولة نسيبا ، لأنه من يبدل معك برنامج يكون قد شغله على الاقل أو احضر له كراك لتسجيله أو ماشابه

فى إنتظر اللقاء ، وأقترح فكرة أنه يجب علينا ألا نضع عقولنا فى أيدى أشخاص غير مهتمين غير بأنفسهم ، بل يجب علينا تكوين مجموعة دراسية واحدة لنا ونتناقش فيها كلنا وكل من عنده فكرة يقولها للاخر ( حيث اننى اتبع هذه الطريقة مع أصدقائى المقربين ) وبالتالى من عنده برنامج او كتاب فى هذا الموضوع يكون ملك لنا جميعا .............. وإنها نواة حيث هناك من هو خبير ويب وخبير هذا وذاك ويريد تعلم الجرافيك وهناك أيضا العكس .

وأنا معك بتحجيم العقول السلبية فى الأماكن المشبوه حيث ان المكسب المادى الرخيص ،
                    وانا معكم ، من يريد البرنامج سوف يحصل عليه ، بدون أجر ، فقط للمعرفة " خيركم من تعلم العلم وعلمه "

وفقنا الله وإياكم إلى مايحبه ويرضاه .
                    -------
                    -------

يا أخ حازم بلاش الكلام الطبقي بتاعك ده وحرام تقول على الناس جرابيع

أنا في شدة الأسف على الكلام اللي قالوه حازم على الناس جرابيع إيه يا عم الحاج بلاش الكلام الطبقي السخيف و تقسيم الناس إلى أفندية و بشوات و بهوات و جرابيع و كم كبير من القذارة و الجهل يا عم إيه النظارة البتنجاني اللي أنت لابسها و بتبص للناس منها أنا بصراحة شايف كلامك ده مش كويس و أتمنى أنك تحذفها و تعدل مشاركتك عن الناس لو شفت خير قول و لو شفت غير كده يستحسن تستره تمسح بكرامة الناس المساكين الأرض كل إنسان يسعى لرزقه مكافح يجب احترامه و عدم معرفته بفنون سعادتك لا ينقص من قدره و لا يعلي من قدرك و كون المكان مش عاجبك محدش ضربك على إيدك و قالك روح
                      و أحب أقول للشباب عن موضوع اللقاءات أني جربت ناس قالوا نتبادل و هنجيب برامج و عملت البرامج اللي طلبوها و قابلتهم و في الميعاد قالوا معلش السي دي رايتر طلع نصاب و مرضاش ينسخ تصدقوا يا شباب أن السي دي رايتر مرضاش ينسخ تقولوا أيه على الناس دي
                      نداء عاجل لكل الشباب اللي يقرأوا هذه المشاركة أرجوكم قولوا رأيكم في الناس اللي تعمل مواقف زي دي يبقوا في نظركم أيه أعتذر لأصدقائي الذين حضروا معي اللقاء أن أتكلم عن هذا الموضوع و أستأذنهم أن أعرضه على الشباب و أتمنى من أصدقائي الذين حضروا اللقاء أن يعقبوا على موضوع الجرابيع و الحرامية و موضوع السي دي رايتر النصاب علشان . . . . . . . . . .
                      أعتقد أن الله تقدست ذاته خلق الناس سواسية كأسنان المشط لا جرابيع و لا جهلة و لا بهوات و محترفين ثري دي ماكس
                      تحياتي الطايرة على رأي صديق في المنتدى و سلم لي على سوق الجمعة
                      التعديل الأخير تم بواسطة IAMSAMEH; 23 / 11 / 2002, 06:28 AM.
                      سامح النجار = Promethis = iamsameh = القديس = أبو الحسين كلهم واحد

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
                        هدي اعصابك اخي iamsameh اكيد اخونا حازم لم يقصد ما تصورته
                        فقط اراد ان يعبر عن ما واجهه وانا اعتب عليه لانه عمم كلامه فسوق الجمعه يوجد به الحرامي ويوجد به الامين كما هو حال الدنيا
                        فارجوك اخي iamsameh انك متشلش من اخوك حازم
                        وشكرا

درس تصميم سيارة فيات
                        درس الاضائة الطبيعية
                        عرب الي الابد

الأخوة الكرام
                          هذه أول مشاركة لى فى هذا المنتدى الجميل و للعلم فقد إشتركت لإعجابى بالموضوع المطروح هنا
                          و أنا أشارككم الرغبة فى اللقاء و التجمع فى الميعاد المناسب و أقترح أن يكون يوم الجمعة الموافق 29 نوفمبر بعد الإفطار و أترك لكم تحديد المكان المناسب. و إن كنت أقترح أن يكون مثلا فى مركز التجارة العالمى على الكورنيش.
                          كما أقترح أن يقوم بمن يرغب فى اللقاء بتقديم نفسه فى صورة بطاقة كما هو موضح فى المشاركة التالية حتى يتسنى لنا التواصل و الإستفادة الكبرى كما يذكر البرامج أو المجالات المتخصص بها ليفيد بها غيره.
                          وفقنا الله

بطاقة تعارف منتدى المنابر للعضو: Ayman74
                            ----------------------------------------------------------------------------
                            الإسم: أيمن أبو النصر
                            السن: 28 سنة
                            البريد الإلكترونى: ayman74@hotmail.com
                            الدراسة: بكالوريوس الفنون التطبيقية 1997
                            رقم التليفون (موبايل أو منزلى): 0101279507
                            العمل: مصمم جرافيك و إنترنت
                            أهم البرامج التى أمتلكها: Adobe Photoshop 7 - Flash MX - CorelDraw 9
                            البرامج التى أحب أن أمتلكها: Maya version 4.5 - 3dMax version 5 -
                            الصفحة الشخصية: http://go.to/aymans
                            ----------------------------------------------------------------------------
                            التعديل الأخير تم بواسطة Ayman74; 24 / 11 / 2002, 10:36 AM.

كيفك يا حاج علاء أنت فين

أخي علاء أنا يا أخي ضايقني أن يقول حازم على الناس جرابيع وجهلة وحرامية و شوية الكلام اللي أنت عارفهم بتوع الناس سكان الكواكب التانية لما ينزلوا الأرض يقولوا على سكان كوكب الأرض جهلة وجرابيع و حرامية و الله مجدش دعاهم للنزول لكوكب الأرض
                              المهم يا حاج أنت فينك لم تأتي الميعاد السابق عسى نشوفك الميعاد اللي جاي قريب إن شاء الله بس المرة دي مش عايزين حد غريب
                              سامح النجار = Promethis = iamsameh = القديس = أبو الحسين كلهم واحد

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
                                ازيك اخي سامح انا موجود وان اشاء الله اشوفك في المعاد القادم ويكون مفيش خلاف بين اخواني ان شاء الله
                                مرحبا بك اخي ايمن (Ayman74) موقعك جميل فعلا والاجمل المواقع الي انته عاملها فعلا تحفه
                                وخبراتك رائعه فعلا
                                ويسعدنا انضمامك لنا اخي العزيز
                                وشكرا

درس تصميم سيارة فيات
                                درس الاضائة الطبيعية
                                عرب الي الابد

يعمل...
                                X