موضوع: شرح ال Bend في اعلان الزبادي hmsabry

ردود: 19 | زيارات: 1246
  1. #1
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376

    شرح ال Bend في اعلان الزبادي hmsabry

    يلا بينا ياشباب ....

    1) اعمل NURBS plan
    2) ركب علي بيند واظبطه يبقي بطول ال plan
    3) علي ال curvature يبقي كده



    فشكل الورقه هتبقي كده



    4) هتلغي ال high bound تخليها صفر ....



    وبكده هتتني من جانب واحد وتبقي شكلها كده ..




    كل الناس عملو كده بس ماحدش فكر (من الاول)
    انه اللي مفروض يتحرك مش الورقه ...!!
    اللي مفروض يتحرك هو البيند والورقه تبقي ثابته في مكانها ..!!





    واي اسئلة .... براحتكو اطرحوها .... ((بس في البيند)) عشان الموضوع ده
    عن البيند بس ...
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page


  2. #2
    عضو نشيط
    صور رمزية black-wolf
    تاريخ التسجيل
    May 2008
    المنطقة
    مصر ___الامارات
    العمر
    24
    ردود
    840
    جزاك الله خيرا استاذ حازم على هذا الشرح
    سلمت يداك ودام عطائك
    بالتوفيق للجميع
    BORN TO DESIGN

    MAYA THE LIFE..MAYA MY LIFE



  3. #3
    الله بجزيك الخير أخي حازم ,, ورشك رائعه وأنا متابع لها دائما ولاكن ضيق الوقت والعمل ,, تجعلاني لاأطبق إلا القليل سأعمل على التطبيق

    Animation
    اعمل لدنياك كأنك تعيش ابدا واعمل لآخرتك كأنك تموت غداً
    اذا طعنت من الخلف .. اعلم انك في المقدمه


    ---------

  4. #4
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376
    لو انت جامد بقي وفهمت .... اعمل الكلام ده
    بالظبط ومنغير اخطاء ومن غير اسئله ...!!!
    الفيديو قدامكم .... اللي يعرف يعملها بعد الشرح
    يبقي تمام جدا جدا جدا ويبقي لاعيب




    مافيش غير بيند واحد ...برضة ...!!
    بس ده انا مش هشرح اتعمملت ازاي ...!!!
    لان ده اجتهاد زاتي منكم ...!! اللي حابب يبقي
    تيكنيكال شاطر يبتدي يفكر كويس ويدرب نفسه

    لاني اللي عاوز اعلمهلكم مش ازاي تنفذ ...!!
    انا عاوز اعلمك ازاي تفكر ...!! وده اللي هايخليك
    مميز عن غيراك ...!!
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

  5. #5
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية omar 3d
    تاريخ التسجيل
    Aug 2008
    المنطقة
    فلسطين
    ردود
    2,160


  6. #6
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376
    لااااء :-) ...... وريني ال WireFrame , و وريهاني من
    ال side view عشان اتاكد انها مش داخله في بعضيها
    :-)
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

  7. #7
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية omar 3d
    تاريخ التسجيل
    Aug 2008
    المنطقة
    فلسطين
    ردود
    2,160
    هي فعلا كانت داخلة شوي
    انا صلحتها






  8. #8
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376
    100 100 تسلم ايدك بجد
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

  9. #9

  10. #10
    عضو فعال
    تاريخ التسجيل
    Sep 2006
    المنطقة
    Riyadh_Syria
    ردود
    207
    هي تجربتي






  11. #11
    جزاك الله الف الف خير يارب وجاري التجربة بإذن الله

  12. #12
    عضو فعال
    صور رمزية hassaan3d
    تاريخ التسجيل
    Aug 2006
    المنطقة
    المنصورة
    ردود
    151
    حد بقى يقوللى ازاى اتفادى التداخل .... أصل هبط من كتر المحاولة !!!!!!!!


    اللهم صلى على محمد (صلى الله عليه وسلم)

  13. #13
    عضو نشيط
    صور رمزية fx monde
    تاريخ التسجيل
    Mar 2009
    المنطقة
    المغرب ـــــــــ الرباط
    ردود
    443
    جزاك الله ألف خير على الشرح أستاذ حازم سلمت يداك ودام عطائك

  14. #14
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376
    تسلم ايديكو ياشباب ....
    بس ماحدش يشرح ازاي اتعملت ..... مش مهم ان الناس كلها
    تعملها ...!! لان الاهم .... ان الناس كلها تفهم هي ممكن تتعمل
    ازاي ...!!!! وازاي لما تفكر في حاجه بتتلف جوا بعضيها
    تفكر ازاي ..... وتفهم ... ايه الفرق لما تلف البيند .... وايه الفرق
    لما تلف الورقه ...!! في كل ال axes


    ولو عاوزين بقي اعملوكو كمان تحدي ....موافق :-)
    و((((من غير شرح)))) ....بس هيبقي اصعب .....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    وعلي راي المثل ... ((( اللي ذاكر .....ذاكر خلاص ...!!!! )))
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

  15. #15
    طالب / مدرسة الأنيميشن
    صور رمزية eslamafify
    تاريخ التسجيل
    Oct 2005
    ردود
    2,274
    قولت اجرب رغم انى مشتركتش فى الورشة







    يا ترى مظبوط ولا ايه اصل انا عملت اختراعات عشان اوصل لكده

  16. #16
    عضو فعال
    صور رمزية hassaan3d
    تاريخ التسجيل
    Aug 2006
    المنطقة
    المنصورة
    ردود
    151
    يعنى محدش هيعبرنى ويقوللى ازاى اتفادى حتة التداخل !!!!! ماشى
    أخر تعديل بواسطة hassaan3d في 06 / 10 / 2009 الساعة 09:41 PM
    اللهم صلى على محمد (صلى الله عليه وسلم)

  17. #17
    عضو فعال
    صور رمزية hassaan3d
    تاريخ التسجيل
    Aug 2006
    المنطقة
    المنصورة
    ردود
    151
    حد يغششنى يا جدعان ::::::: حازم مش شايف ::::::

    ايه ده هو انا قلة للدرجة دى :::: دا كل الناس عملتها :::::: إخخخخخخ
    أخر تعديل بواسطة hassaan3d في 06 / 10 / 2009 الساعة 09:42 PM
    اللهم صلى على محمد (صلى الله عليه وسلم)

  18. #18
    عضو فعال
    صور رمزية hassaan3d
    تاريخ التسجيل
    Aug 2006
    المنطقة
    المنصورة
    ردود
    151
    هىىىىىىىىىىى :::: عملتهاااااااااااا ::::::::::::::










    هات اللى عندك يا ريس :::: أما اتفشخر شوية بقى :::: هههههههههه

    أعوذ بالله من الكبر
    أخر تعديل بواسطة hassaan3d في 06 / 10 / 2009 الساعة 09:40 PM
    اللهم صلى على محمد (صلى الله عليه وسلم)

  19. #19
    عضو متميز
    صور رمزية yaman
    تاريخ التسجيل
    Nov 2005
    المنطقة
    Big Syria
    العمر
    33
    ردود
    2,860
    تطبيق للبايند


Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل