Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

موضوع نقاش هذا الاسبوع التايمنج والاسسبسنج

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

المشاركة الأصلية بواسطة shady sobhy مشاهدة المشاركة
    هات بوسة يابني على جبينك
    تانى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ دلوقتى ياسر يدخل يصطاد الكلمة هههههههههههههههه

متابع وشكرا ياسر على التنبيه

انا فعلا تابعت وبديت افهم :::

خاصة بعد ماانهيت اول اربع دروس لريتشارد
      :::أجمل مافي هندسة الحياة ...ان تبني جسر من التفاؤل على بحر من اليأس:

::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::

من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي

المشاركة الأصلية بواسطة shady sobhy مشاهدة المشاركة
        راااااااااااااااااائع يا اسلام هات بوسة يابني على جبينك
        رانيا قالت ممنوع الشكر هنا
        بس بجد الله ينور يا إسلام شرح مميز جدا

::::::

السبسنج :::المسافات بين الكيهات
          فكلما كانت كانت الكيهات متقاربة فهذا يبطئ الحركة ويجعل الحركة بطيئة ::

مثال حركة البندول ::

مثلا التايمنج ثانيتين ::

راح تكون حركة البندول الية وفي كل فريم من الثانيتين راح تكون السرعه واحده

بمعنى اني لو امسكت البندول في اي جزء من الثانية وسألته وقلت له كم سرعتك لاجابني سرعتي مثلا ع

ثم امسكته بمكان اخر وسألته فسيقول سرعتي ع وهكذا في اي مكان اسأله سيجيب نفس الاجابة :::لعدم وجود سبسينج او لاني ماهتميت بالسبسنج

لكن لو اردت اني اجعل البندول تكون حركته طبيعية ومقبوله فلابد اني اعمل سبيسنج

وذلك باني اجعل البندول لحظة الصعود الايزان والايزاوت يكون فيه بطء

وهذا باني اضع كيهات تقوم بمسك البندول لتأخيره قليلا في كل جهة وكلما اكثرت من الكيهات سيجبر على التوقف قليلا عند كل كيه فتقل السرعه

فكأني اضع مثبتات لتأخير الحركة :::

واذا باعدت الكيهات تزيد السرعة ::

لكن التايمنج واحد في النهاية يعني المسافة تقطع بنفس الوقت

لكن هناك مناطق لما امسك فيها الجسم المتحرك نجد ان سرعته اختلفت بسبب اختلاف السبيسنج

هذا الللي فهمته تقريبا

وشكرا لك ياسر واسلام والجميع

::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::

من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي

طيب::سؤال ::

كيف اعرف ان السبسنج عندي ممتاز::؟؟والتايمنج؟؟؟

هل من خلال مشاهدة الحركة الطبيعية للبشر:::

طيب انا اريد احرك تحريك كرتوني يعني لابد يكون مبالغ فيه :::ماتكون نفس البشر

هذه المبالغه كيف اعرف انها مقبوله او مناسبة ؟؟

هل ابدأ احاكي محركي الكرتون في شخصياتهم ؟؟وكيف يكون لي اسلوبي الخاص

زبدة الكلام كيف اعرف ان التايمنج عندي مضبوط والسبسنج ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

المشاركة الأصلية بواسطة أبومايا مشاهدة المشاركة

الأنمطور يختلف عن غيره بقوة ملاحظته ولازم تطور هده القوة في مشاهدتك لأعمال كبار المحركين
              وأن تدرس الحركات الطبيعية للبشر ومختلف الكائنات, هدا يجعل منك شخصا قادر من معرفة ما اذا كانت الحركة مقبولة من ناحية التاميمين والمبالغة والسبايسين ....
              اللهم صلي علي سيدنا محمد وعلي آله وصحبه أجمعين
              *ان اريد الا الاصلاح ما استطعت وما توفيقي الا بالله عليه توكلت واليه انيب *
              سبحان الله وبحمد الله أكبر
              يوسف الهدلي

طالما العمل لم ينفر المشاهد العادى فهذا معناه انك نجحت طالما مبالغتك مريحة للعين

ابو مايا

نحن نتابع الحركات الحقيقة لنستطيع ان نحصل على فهم جيد للتناسب بين سرعة الحركات (تايمينج مع اسبيسينج )

ومن هنا وقت المبالغة نستطيع ان تكون مبالغتنا ايضا متناسبة مع بعضها ولا تنسى ان العمل يحتوى على مبالغة وليس كله مبالغة وبالتالى فلا تستطيع ان تستغنى عن فهم الحركات البشرية الحقيقية ابدا فهى مفتاح نجاحك

تحياتى

زبدة الكلام كيف اعرف ان التايمنج عندي مضبوط والسبسنج ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
                  اذا شوفت لوحه مرسومه لفنان كيف تعرف انه جميله او لا
                  اولا اول ما بتشوفها بتحس بالجمال و الابداع فيها و بتحس انها صح
                  لو اللوحه وحش ممكن تجبلك اكتئاب و شكلها وحش مش عايز تبوسلها حتى
                  نفس الشئ بالنسبه للسبيسينج و التايمينج
                  لو هو حلو هتحس انه حلو و لو وحش هتحس انه وحش
                  طب انا مثلا لسى مبتدا مش بحس بحاجه ههه اعمل
                  اول حاجه راقب حركه البشر فى الحياه عموما و ركز على التوقيت و السبيسينج
                  مش بقولك تقول مثلا انه حرك ايده فى ثانيتين و كده لا
                  مجرد بس تراقب التايمينج و السبيسينج و تحس بيهم بمعنى ان واحد لو عمل انيميشن بتايمينج مختلف انت لوحدك هتعرف ان التايمينج مختلف باحساسك للمشهد الاول
                  ثانى حاجه روئيه اعمال المحترفين فى الانيميشن فحنا فى الانيميشن ممكن نبالغ فنتى لما تبدا تراقب اعمالهم كمان هتحس بكميه المبالغ فالزياده فى المباغه ساعات بيبقى وحش فاعمال المحترفين كمان بتعودك على التايمينج السليم

التجارب
                  اعد جرب و جرب و اسئل اهلك و الى حوليك و اعمل كذا محاوله و تايمينج مختلف و شوف انهى احسن و لو احسن احسن ليه و جرب فى السبيسينج مره سبيسينج و مره سبيسينج تانى و انهى احسن و ليه
                  مش هقولك انك هتوصل للتايمينج المزبوط و الجميل فى التايمينج زى الرسم مثلا كل مترسم اكتر مستواك يزيد فيه

يعنى انا فى الفصل الثالث و لسى مبتدا فى التايمينج و لسى قدامى كتييييييييييييير فهى بالتدريب
                  عشان كده يعتبر اسهل المبادئ فى الشرح و الاصعب فى التطبيق
                  بالتوفيق يا زول
                  http://heilschwingung.at/188e0

متى نبدا بالنقاش الجديد ؟
                    التايمينج و السبيسينج مفهمش اسئله كتير او شرح كتير و الاخوه وفوا

فاذا فيه اسئله يريت توضع عشان نبدا بالنقاش الجديد

بسم الله الرحمن الرحيم
                      السلامه عليكم ورحمه الله وبركاته
                      بعد اذن الجميع سيكون ان شاء الله يوم السبت من كل اسبوع هو بدايةالنقاش الاسبوعى لذلك اتمنى ان يضع احدى الطلاب موضوع نقاش هذا الاسبوع

رائى نبدا بالبوسينجposing

عشان كلنا معملنهوش تقريبا و هو مفيد جدا اننا نكلم عن الوضعيات

او نبدا و ندخل فى باقى المبادئ زى السكواش و الستريتش

بسم الله الرحمن الرحيم
                          السلامه عليكم ورحمه الله وبركاته
                          على بركة الله افتح موضوعك اخى ياسر بما انك اول من اختار موضوع النقاش هذا الاسبوع فنحن لا نريد تصويت على موضوع النقاش لان هذا سوف ياخذ وقت اختار موضوع منهم وافتح النقاش

طب ان شاء الله افتحوا بليل
                            لتجهيز الموضوع

يعمل...
                            X